ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Advertisements

Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – • Λειτουργεί.
Η λειτουργία του πολιτεύματος
Η αξιοποίηση της ιδέας του σεναρίου στη διδασκαλία της ΑΕΓΓ στο Λύκειο
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
Πολιτεύματα στην αρχαία Ελλάδα
Νέος Επενδυτικός Νόμος Ανάπτυξη στην πράξη – Απάντηση στην κρίση
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Προγράμματα σπουδών Α΄,Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Α΄ Λυκείου 9 μαθήματα - 33 ώρες διδασκαλίας (κοινό πρόγραμμα) + 1 μάθημα επιλογής (από 4 μαθήματα) – 2 ώρες.
Τα Αρχαία Πολιτεύματα της Αρχαία Ελλάδας
+14 Σεπτέμβριο 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +1 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Ημέρα Μνήμης της Γενοκτονίας των Αρμενίων από την Τουρκία το 1915 ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΚΥΡΙΑΚΗ 22 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2012 Αθήνα, Απρίλιος 2012.
Δημοσθένης Εισαγωγή. Βίος και Έργο.. Βίος  384 π.Χ. γέννηση στην Παιανία Αττικής.  322 π.Χ. θάνατος στον Πόρο Αργολίδας.  Πλούσια οικογένεια, με.
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΑΡΧΑΙΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ Έζησε ως μέτοικος στην Αθήνα. Ο πατέρας του Κέφαλος είχε μετοικήσει στην πόλη από τις Συρακούσες μετά από προτροπή του Περικλή και έγινε.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Πολιτιστικό Πρόγραμμα «Ρητορικοί Αγώνες» Σχ. έτος
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
Δημήτρης Φαλστέτας Γ ’6.   Ο Αριστείδης ( π. Χ.) υπήρξε Αθηναίος στρατηγός και πολιτικός. Ήταν από τα σημαντικότερα δημόσια πρόσωπα της εποχής.
Δημιουργική σκέψη και δημιουργικά άτομα Επιπτώσεις για την πρακτική στη σχολική τάξη.
Το δίκαιο Αρχαία Αθήνα.
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Ἰ σοκράτης Βίος και Έργο. Βίος Γέννηση 436 π.Χ. στην Αθήνα. Θάνατος 338 π.Χ. στην Αθήνα. Μακρότατος βίος, σχεδόν 100 ετών. Ευκατάστατη οικογένεια με βιομηχανία.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Μεσσιανισμός Η πίστη στο μελλοντικό ερχομό ενός Μεσσία, γενικότερα ενός σωτήρα στο πολιτικό / εθνικό επίπεδο, δηλ. σ’ ένα πρόσωπο με εξαιρετικές ικανότητες,
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
O Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία
Κειμενικές εργασίες με τη βοήθεια του διαδραστικού πίνακα
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Οι Αθηναίοι πολίτες.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΗΣ ΜΟΡΦΩΣΗΣ-Ο ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΚΑΙ Η ΕΡΓΑΣΙΑ-Η ΑΘΗΝΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ
ΚΡΑΤΟΣ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. ΚΡΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  Γεωγραφικός χώρος  Ξηρά  Θάλασσα  Αέρας  Πληθυσμός  Κυριαρχία  Εσωτερική  Εξωτερική  Διεθνής.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Α΄. Η φυσική ρητορεία Φυσική ευγλωττία Είναι χαρακτηριστικό - χάρισμα των : - ομηρικών ηρώων (Νέστωρ) - ποιητών (Σόλων, Πίνδαρος) - ιστορικών προσώπων.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Δ5. ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αρχαία Ιστορία.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Εργασία για το μάθημα της Ιστορίας Α’ λυκείου στα πλαίσια της ενότητας Η πόλη-κράτος, νομοθέτες Η πόλη-κράτος, νομοθέτες.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ. Ερώτηση 1 η : Γιατί σύμφωνα με το συγγραφέα οι νέοι έχουν την τάση να αμφισβητούν ενώ οι μεγάλοι όχι; Σύμφωνα με τον συγγραφέα.
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος Οι λειτουργίες( σελ )
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Κεφάλαιο 1ο Θεωρητική Θεμελίωση
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Η αθηνα απο τον σολωνα στον κλεισθενη
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
«Ιππείς» Μία πολιτειακή προσέγγιση του έργου του Αριστοφάνη
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
Α. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΡΗΤΟΡΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Λυσίας Ὑπὲρ Μαντιθέου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας έγινε στην Σικελία μετά το 466 π.Χ. για δύο λόγους: Επικράτηση δημοκρατικών πολιτευμάτων Διεξαγωγή πλήθους δικών για ανάκτηση υπεξαιρεθεισών περιουσιών

Οι δημιουργοί και οι δάσκαλοι της συστηματικής ρητορικής είναι δύο Σικελιώτες από τις Συρακούσες: Ο Κόραξ και ο μαθητής του Τ(ε)ισίας Μαθητής αυτών υπήρξε ο Γοργίας από τους Λεοντίνους, ο οποίος μετέφερε τη νέα γνώση (τέχνη) στην Αθήνα

Η ΑΘΗΝΑ και η ΡΗΤΟΡΙΚΗ H Αθήνα έγινε το νέο επίκεντρο της ρητορικής δραστηριότητας υψηλού επιπέδου για τους εξής λόγους: Oικονομική ανάπτυξη Εμπέδωση της δημοκρατίας Εξέλιξη δικαστικού συστήματος Αθηναϊκή φιλολογία Γι’ αυτό μετοίκησε ο Γοργίας στην Αθήνα

Ο Γοργίας ως ρητοροδιδάσκαλος Έφτασε στην Αθήνα το 427 π.Χ. και παρέδωσε ιδιαίτερα και δημόσια μαθήματα υψηλής ρητορικής επ’ αμοιβή Συστηματοποίησε τη δομή και την οργάνωση του ρητορικού λόγου, εισήγαγε το κριτήριο του «καιροῦ» (περιρρέουσας πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής ατμόσφαιρας), της ψυχολογικής συγκυρίας και τα «γοργίεια» σχήματα Η επίδρασή του υπήρξε βαθιά και γόνιμη, με πολλούς μαθητές και σημαντικά συγγράμματα

Η πλατωνική κριτική Ο Πλάτων επέκρινε αυστηρά την άποψη του Γοργία (και των λοιπών σοφιστών που εντάσσονταν στο ίδιο πνευματικό κλίμα) ότι: δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια («δισσοὶ λόγοι») ότι στόχος κάθε τέχνης είναι η εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων (η συνάρτηση των οποίων οδηγεί εξ ανακλάσεως στο κοινό συμφέρον) Η ρητορική δεν αποσκοπεί στην ανακάλυψη και στην ανάδειξη του ορθού, του δικαίου και του καλού Γι’ αυτό ο Πλάτων αρνείται ότι η ρητορική είναι τέχνη ή επιστήμη και δέχεται ότι είναι απλώς εμπειρία που μάλιστα οδηγεί στην εξαπάτηση!

Η ισοκρατική απάντηση Ο Ισοκράτης υπεράσπισε την ρητορική υποστηρίζοντας την παιδευτική αξία της, αφού με την διδασκαλία της ρητορικής ο άνθρωπος: καλλιεργείται γλωσσικά ενημερώνεται πολιτικά διαφωτίζεται ηθικά και έτσι καθίσταται έτοιμος για δημόσια δράση Aυτή η διάσταση της ρητορικής ονομάζεται από αυτόν «φιλοσοφία»

H ακμή της ρητορικής Ο «κανόνας» των 10 αττικών ρητόρων (συνετάχθη από τους αλεξανδρινούς φιλολόγους για τους καλύτερους ρήτορες της Αρχαιότητας) περιελέμβανε τους εξής: Αντιφών, Λυσίας, Ανδοκίδης, Ισοκράτης, Ισαίος, Αισχίνης, Λυκούργος, Υπερείδης, Δημοσθένης, Δείναρχος.

Είδη ρητορικών λόγων Συμβουλευτικοί (πολιτικοί εκφωνούμενοι στην Εκκλησία του Δήμου) Δικανικοί (δικαστικές αγορεύσεις εκφωνούμενες στον Άρειο Πάγο, στη Βουλή, στην Ε.τ.Δ., στην Ηλιαία) Επιδεικτικοί (πανηγυρικές ομιλίες σε εορτές ή άλλες δημόσιες συγκεντρώσεις)

Τα μέρη των ρητορικών λόγων Προοίμιον: (α) προσέλκυση του ενδιαφέροντος των ακροατών (captatio benevolentiae) (β) πρόθεση Διήγησις: αφήγηση των κυριοτέρων σημείων της υποθέσεως Πίστις: απόδειξη της ορθότητος της θέσεως του ομιλούντος (α) άτεχνες πίστεις (αντικειμενικά πειστήρια) (β) έντεχνες πίστεις (ενθυμήματα-συλλογισμοί, παραδείγματα, γνώμες, ήθη, πάθη) Επίλογος: (α) ανάμνηση-ανακεφαλαίωση (β) παθοποία-προτροπή ή αποτροπή

Τα προσόντα του ρήτορα Φύση (εγγενή χαρίσματα) Γνώση (μορφή-δομή γλώσσας, ρητορεία, ψυχολογία, νομολογία) Υπόκριση (ηθοποιία) Μνήμη (αποστήθιση)

Λυσίας Βίος c.445-p.380 π.Χ. Γιος του εύπορου βιοτέχνη Κέφαλου Μετανάστευση στη Μεγάλη Ελλάδα και μαθητεία ρητορικής Επιστροφή στην Αθήνα και δίωξη από 30 τυράννους → οικονομική, οικογενειακή καταστροφή, εξορία Αποκατάσταση από τους δημοκρατικούς και σταδιοδρομία λογογράφου

Ὑπὲρ Μαντιθέου Χρόνος/Τόπος: Εκφωνήθηκε περί το 390 π.Χ. στη Βουλή της Αθήνας Υπόθεση: Ανώνυμος πολίτης εναντίον Μαντιθέου που εκλέχτηκε βουλευτής Καταγγελία: Υπήρξε ιππέας των 30 τυράννων Απολογία Μαντιθέου: με τη βοήθεια του Λυσία αντέκρουσε τις ειδικές και τις γενικές κατηγορίες Ετυμηγορία: άγνωστη

Η δομή του λόγου Προοίμιο §§ 1-3 Διήγηση-Πίστη ή Απόδειξη §§ 4-19 Επίλογος §§ 20

Βιβλιογραφία Miller, M.C,J. "Mantitheos and the Dokimasia (Lysias, XVI)" AncW 41.1 (2010) 11-18 Craik, E.M. "Mantitheus of Lysias 16: neither long-haired nor simple-minded" CQ 49.2 (1999) 626-628 Laplace, Marcelle "Platon et l'art d'ecrire des discours: critique de Lysias et d'Isocrate, influence sur Denys d'Halicarnasse" Rhetorica 13.1 (1995) 1-15

Η αρχαία αγορά

Η Πνύκα