Έρευνα για την ενδοσχολική βία στο 3ο Λύκειο Λάρισας
Η μεθοδολογία μας Προβληματισμός και θέση των ερευνητικών ερωτημάτων μας Αναζήτηση και μελέτη πηγών Σύνταξη ερωτηματολογίου Διεξαγωγή έρευνας Καταγραφή αποτελεσμάτων Συναγωγή συμπερασμάτων
Ορισμός Εσκεμμένη απρόκλητη συστηματική επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά Εσκεμμένη απρόκλητη συστηματική επαναλαμβανόμενη
Μορφές βίας Σωματική βία Λεκτική βία Σεξουαλική παρενόχληση Ψυχολογική βία Ηλεκτρονικός εκφοβισμός
Σωματική βία φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον Μορφές χτυπήματα και σπρωξίματα, χαστούκια, μπουνιές, το τράβηγμα των μαλλιών, χτυπήματα με όπλα ή άλλα αντικείμενα
Λεκτική βία Βρισιές Απειλές παρατσούκλια
Ψυχολογική βία Υποτιμητικές συμπεριφορές Απομόνωση, αποκλεισμός από την παρέα Διαρκές κριτικάρισμα Διάδοση ψεύτικων φημών
Σεξουαλική παρενόχληση Ανεπιθύμητο άγγιγμα Μηνύματα, γράμματα, ζωγραφιές με πονηρό περιεχόμενο Σεξουαλική επίθεση
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός Χρήση τεχνολογίας με σκοπό τον εκφοβισμό Μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) Μηνύματα κινητών τηλεφώνων (sms) Σιωπηρές τηλεφωνικές κλήσεις Βιντεοσκόπηση με σκοπό τον εκβιασμό ή τον εξευτελισμό
Σταρούλα Χαϊδά Μέλανιε Xρήστου Μπάμπης Ιωαννίδης Αχιλλέας Σιατραβάνης
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του
Προφίλ θύτη Κυρίως αγόρια, μεμονωμένα είτε σε ομάδες Διασπαστικά άτομα Διακρίνονται από επιθετικότητα Έχουν την ανάγκη της εξουσίας Εμμένουν στην επίθεση μέχρι τον τελικό εξευτελισμό των θυμάτων Τρέφουν συναισθήματα χαμηλής ενσυναίσθησης και θετικής αυτοεικόνας
Προφίλ θύτη Δεν παραδέχονται την παραβατική τους συμπεριφορά Παρουσιάζουν χαμηλές σχολικές επιδόσεις Έχουν ελάχιστο άγχος Διαχειρίζονται τα προβλήματα με αντεπίθεση Στη μετέπειτα ζωή τους, καταλήγουν σε παραπτωματικές πράξεις
Προδιαθεσιακοί παράγοντες Αίτια Προδιαθεσιακοί παράγοντες Ατομικοί Κοινωνικοί 1. Φύλο 1. Οικογένεια 2. Κληρονομικότητα 2. Εκπαίδευση 3. Ψυχική υγεία 3. Περιβάλλον 4. Χαρακτηριστικά νεανικής 4. Πρότυπα ηλικίας 5. Εργασία 6. Πολιτική διαφορετικότητα
Παράγοντες Σχολική αποτυχία Κατάθλιψη εφηβικής ηλικίας Αίσθηση ψυχικού κενού Καταπίεση Ανασφάλεια Η οικογένεια ως παράγοντας: Έλλειψη προσοχής και κατανόησης Κακή διαπαιδαγώγηση Κακομεταχείριση
Εξωτερικοί παράγοντες Τηλεόραση: Η συνεχής παρακολούθηση βίας οδηγεί σε εκδήλωση αντικοινωνικής συμπεριφοράς Παιδική εργασία Σώμα των εφήβων: Πηγή έντονων διαχυτικών ερεθισμάτων που οδηγεί σε σεξουαλικές παραβατικές πράξεις
Συνέπειες Αντίκτυπος στο κοινωνικό περιβάλλον Δυσλειτουργία στην κοινωνική ενσωμάτωση Απόκτηση υψηλής αυτοεκτίμησης Ανωριμότητα Κατάθλιψη Διακοπή φοίτησης στο σχολείο Εμφάνιση νευρικότητας, ανησυχίας Χρήση ναρκωτικών, ψυχοτρόπων ουσιών και αλκοόλ Αυτοκτονικός ιδεασμός
Έρευνες στο θύτη Οι μαθητές-θύτες ξεπερνούν το 5% του συνόλου των μαθητών Τα αγόρια είναι πιο επιρρεπή σε χρήση σωματικής βίας ενώ τα κορίτσια σε λεκτικής, με αναλογία 3 προς 1
Ο θύτης δεν γεννιέται, γίνεται… Σπύρου Εύη Γκόγκου Νικολέτα Κασιώρα Κωνσταντίνα Καλαμάτα Αναστασία Τσινοπούλου Γαρυφαλλένια
Χαρακτηριστικά, προφίλ, αντίδραση, συνέπειες θυματοποίησης Το θύμα Χαρακτηριστικά, προφίλ, αντίδραση, συνέπειες θυματοποίησης
Προφίλ του θύματος Διαφορετικότητα (ανεπτυγμένη μαθητική κουλτούρα, διαφορετική θρησκεία/εθνικότητα ή αναπηρία) Άγχος, ανασφάλεια Ευαίσθητα, εσωστρεφή, μοναχικά και χωρίς αυτοεκτίμηση Αδυναμία υπεράσπισης του εαυτού τους και υποχωρητικότητα.
Αντίδραση Σπάνια υπεράσπιση του εαυτού τους και αντεπίθεση Απόσυρση, απομόνωση ή θυμό Παθητική στάση, έλλειψη αυτοάμυνας Σύγχυση, απόγνωση, πανικός και άγχος Κατάθλιψη και τάσεις αυτοκτονίας
Ενδείξεις ότι το παιδί θυματοποιήθηκε Μειωμένη διάθεση Αδικαιολόγητες απουσίες, μαθησιακή πτώση/χαμηλοί βαθμοί Σχισμένα, κατεστραμμένα ρούχα Σημάδια και μελανιές στο σώμα του Άρνηση συμμετοχής σε σχολικές δραστηριότητες Ψυχοσωματικά προβλήματα Προσέγγιση εκπαιδευτικών στα διαλείμματα
Επιπτώσεις Στιγματίζονται, ταπεινώνονται, εξευτελίζονται Επηρεάζεται η προσωπικότητα ή η συμπεριφορά του Άγχος, ανασφάλεια Χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση Αίσθημα κατωτερότητας Αρνητικός εσωτερικός δίάλογος Αυστηρή αυτοκριτική
Μουρτζούδη Κωνσταντίνα Τζαλαμούρας Δημήτρης Βερνιώτης Βασίλης Μηλίτση Δήμητρα Μπούλμπου Μαργαρίτα
Αντίδραση, συναισθήματα, αντιμετώπιση περιστατικών βίας Οι παρατηρητές Αντίδραση, συναισθήματα, αντιμετώπιση περιστατικών βίας
Αντίδραση παρατηρητών υποστηρίζουν το θύτη με διάφορους τρόπους, όπως γέλια και χειροκροτήματα απομακρύνονται υποκρινόμενα ότι δεν είδαν τίποτα, τρομοκρατούνται, «παγώνουν», δεν παίρνουν θέση, προσπαθούν να βοηθήσουν το θύμα, αποδοκιμάζουν το θύτη και τρέχουν να φέρουν βοήθεια.
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ Ο φόβος μήπως αποτελέσουν οι ίδιοι τον επόμενο στόχο. Αποτροπιασμός για τους θύτες Λύπη για τα θύματα
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ Σχολείο : καλύτερη παροχή ασφάλειας ποιότητα στην εκπαίδευση Καθηγητές : μεγαλύτερη παρατηρητικότητα και επιτήρηση στους χώρους του σχολείου Μαθητές : αντίδραση/ όχι αδιαφορία αναφορά γεγονότος σε ενήλικες Γονείς : επικοινωνία με το παιδί τους
ΕΜΒΑΘΥΝΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΒΙΑΣ Εκπαιδευτική ψυχολογία Ποιότητα στην εκπαίδευση κοινωνικοποίηση Χρήση συστημάτων παρακολούθησης
Όλγα Τσιτσώνη Χρήστος Αναστασίου Στέλλα Τζέλιου Αναστασία Δημοπούλου Κατερίνα Τόσιου
Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας στο 3ο Λύκειο Λάρισας Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΣ Το φαινόμενο της ενδοσχολικής βίας στο 3ο Λύκειο Λάρισας
Μορφές βίας που απαντώνται στο σχολείο μας Μορφές βίας που απαντώνται στο σχολείο μας
Ο θύτης
Σωματική βία
Λεκτική βία
Αποκλεισμός από την παρέα, περιθωριοποίηση
Σεξουαλική παρενόχληση
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός
Συναισθήματα θύτη
Σχέσεις με την οικογένεια Η οικογένεια προσφέρει …
Συμπεριφορά άλλων
Είσαι ικανοποιημένος/η με:
Το θύμα
Συναισθήματα θύματος
Αυτοαντίληψη θύματος σχετικά με την εικόνα του
Αυτοαντίληψη του θύματος σχετικά με την αποδοχή του από τους συνομηλίκους
Αυτοαντίληψη του θύματος σχετικά με την επίδοσή του στο σχολείο
Οι παρατηρητές
Τα συμπεράσματά μας
Το φιλμάκι μας
Ευχαριστίες Κλείνοντας, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κυρία Χρύσα Καλουμένου για τη βοήθειά της στην κινηματογράφηση του βίντεό μας. Τις κυρίες Καραμπάτσα και Μπεϊνά για τις πολύτιμες συμβουλές τους και την καθοδήγηση που μας παρείχαν. Τέλος, την κυρία Κολάττου, διευθύντρια του 3ου ΓΕΛ Λάρισας που διευκόλυνε το έργο μας όσο της ήταν δυνατόν