Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 9η

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής
Advertisements

Φυσική αγωγή A’-Β’-Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Βιβλίο του μαθητή
ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
Προσωπικές δεξιότητες
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Η Ψυχολογία της άθλησης μελετά τον άνθρωπο και τη συμπεριφορά του σε σχέση με την άθληση. Εφαρμόζεται σε συμβουλευτικό επίπεδο (σε αθλητικούς ομίλους ή.
Η ψυχολογία αθλητών και αθλητριών με κινητικές ιδιαιτερότητες
Ανάπτυξη θετικών στάσεων προς τη Φυσική Αγωγή
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 3η
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 4η Αυτοδιάλογος •ΕΠΕΑΕΚ : ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ ΓΟΥΔΑΣ ΜΑΡΙΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ.
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
«Φυσική Αγωγή Α’ Γυμνασίου» Βιβλίο Καθηγητή
ΠΕΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗ ΚΜ: 305 ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΕΤΟΣΦΑΙΡΙΣΗ ΚΜ: 305 ΠΑΤΣΙΑΟΥΡΑΣ ΑΣΤΕΡΙΟΣ
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ 208, Διάλεξη 12
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 5η
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
 ΕΝΘΟΥΣΙΑΣΜΟ  ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ  ΧΙΟΥΜΟΡ  ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ  ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΩΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ ΑΤΟΜΑ  ΔΙΟΡΘΩΜΕΝΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ  ΦΑΝΤΑΣΙΑ  ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ - ΠΡΟΤΥΠΟ.
ΤΑ ΣΤΙΛ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 6η
Καθορισμός στόχων στη φυσική αγωγή
Ο ρόλος των γονέων στον παιδικό αθλητισμό Γούδας Μάριος ΕΠΕΑΕΚ : ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Συγκεντρωθείτε, Ρεε!!! Πέρκος, Ι., Στέφανος, PhD.
KM Διάλεξη 4 Η συνεισφορά των αισθήσεων στην καλύτερη απόδοση Eλιζάνα Πολλάτου επικ.καθ. Τ.Ε.Φ.Α.Α Π.Θ.
Α. Χατζηπαντελή MSc. PhD. Νοερή απεικόνιση τρόπος αντιµετώπισης προβληµάτων, ή γεγονότων µε τη σκέψη προτού αντιμετωπισθεί στην πραγµατικότητα.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΣΤΡΕΣΟΓΟΝΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
Ο Μικρός Γιάννης (10 ετών) θα πρέπει να παρουσιάσει στη γιορτή του σχολείου του ένα παραδοσιακό χορό από την ιδιαίτερη πατρίδα του, στη γιορτή του σχολείου,
ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.  Το «στυλ των εντολών».  Το «στυλ πρακτική εξάσκηση των ασκουμένων».  Το «στυλ της αμοιβαίας διδασκαλίας».  Το «στυλ.
Η Άννα είναι ένα κοριτσάκι 5 ετών όπου μία επέμβαση στον υποθάλαμο του εγκεφάλου σε ηλικία 4 ετών περιόρισε σημαντικά τον κινητό έλεγχο των άνω και κάτω.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ;;; COX Αθλητική Ψυχολογία είναι η επιστήμη η οποία εφαρμόζει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο του αθλητισμού. Συχνά.
∆ηλώσεις Η Chris Evert (σπουδαία αθλήτρια του τένις) “Πριν από κάθε αγώνα προσπαθώ να προβάρω στο µυαλό µου τι θα συμβεί και πως θα αντιδράσω σε συγκεκριμένες.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.. ΤΙ ΕΙΝΑΙ;; «Είναι Ένα Από Τα Μικρά Μυστικά Του Ελέγχου Της Σκέψης. Ο Θετικός Αυτοδιάλογος Βοηθάει Τους Αθλητές/τριες Να Βρίσκονται.
Κίνηση Επεξεργασία και Μαθησιακές προσαρμογές Σχεδιασμός προγράμματος εξάσκησης Περίπτωση φυσιοθεραπείας.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.. ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ Προσοχή είναι η διαδικασία που κατευθύνει την πρόσληψη πληροφοριών καθώς αυτές φτάνουν στις αισθήσεις μας.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ-ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ Κίνηση,επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Δ ΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑ: ΑΤΟΜΙΚΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ – 2 η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ «ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ» ΜΑΡΙΑ.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 10 : ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc,
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.. ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ Προσοχή είναι η διαδικασία που κατευθύνει την πρόσληψη πληροφοριών καθώς αυτές φτάνουν στις αισθήσεις μας.
Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ – ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med, PhD.
ΜΑΘΗΜΑ 11: ΑΜΟΙΒΕΣ, ΠΟΙΝΕΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med,
John Dewey
Σύστημα Αξιολόγησης Προπονητικής Συμπεριφοράς # CBAS #
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ
Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΘΛΗΤΩΝ/ΤΡΙΩΝ ΜΕ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Οικιακή Οικονομία Α’ Γυμνασίου Διδάσκων καθηγητής Γιαννούδης Γιώργος
ΜΕΘΟΔΟΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ Επιλογή μεθόδου διδασκαλίας
Γονικά Χαρακτηριστικά Αναπληρωτής Καθηγητής
ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ΠΑΙΔΩΝ - ΠΡΟΕΦΗΒΩΝ - ΕΦΗΒΩΝ
Αποσυνδετικές διαταραχές
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 9η ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ Συγχρηματοδότηση Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (Ε.Τ.Π.Α) ΕΙΔΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΠΕΑΕΚ Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ208, Διάλεξη 9η Εξάσκηση και αξιολόγηση ψυχολογικών δεξιοτήτων ΓΟΥΔΑΣ ΜΑΡΙΟΣ ΕΠΕΑΕΚ: ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΟΥ ΤΕΦΑΑ ΠΘ - ΑΥΤΕΠΙΣΤΑΣΙΑ

Θέματα Εισαγωγή Νοερή εξάσκηση Αυτοδιάλογος Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Αυτοσυγκέντρωση και ρουτίνες

Οι Ψυχολογικές Δεξιότητες βοηθούν τα παιδιά: Εισαγωγή Οι τεχνικές ψυχολογικών δεξιοτήτων (Ψ.Δ.) που χρησιμοποιεί η Αθλητική Ψυχολογία έχουν εφαρμογή: Στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής Στα άλλα μαθήματα του σχολείου Σε άλλες δραστηριότητες της ζωής Οι Ψυχολογικές Δεξιότητες βοηθούν τα παιδιά: Στην επίγνωση του σώματος Στην ικανότητα ελέγχου του σώματος Στην αυτοσυγκέντρωση Στον έλεγχο του άγχους (Orlick & McCaffrey,1991) Ψυχολογικές δεξιότητες Νοερή εξάσκηση Αυτοδιάλογος Έλεγχος στρες Ρουτίνες Καθορισμός στόχων

Θεωρίες Νοερή εξάσκηση (Ν.Ε.) Η φανταστική επανάληψη μιας φυσικής δραστηριότητας χωρίς φυσικές κινήσεις. Ψυχονευρομϋική θεωρία: Νευρομϋικές αντιδράσεις παρόμοιες με τις πραγματικές Θεωρία συμβολικής μάθησης: Δημιουργία κινητικού προτύπου. Κινητικά προγράμματα στο Κ.Ν.Σ. κυρίως για γνωστικές – διανοητικές δεξιότητες Θεωρίες Η υπόθεση των ψυχολογικών δεξιοτήτων: όταν εφαρμόζεται ενισχύει τις ψυχολογικές δεξιότητες

Η Ν.Ε. βοηθάει το άτομο σωματικά & διανοητικά Νοερή εξάσκηση (Ν.Ε.) Η Ν.Ε. βοηθάει το άτομο σωματικά & διανοητικά Στην αυτοσυγκέντρωση Στον έλεγχο του στρες Στην παρακίνηση Στη μάθηση δεξιοτήτων Στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης Στον καθορισμό στόχων Στις μικρές ηλικίες: ιδιαίτερα αποτελεσματική. Αποτελεσματικότερη και γρηγορότερη εκμάθηση των δεξιοτήτων, καλύτερη αυτοσυγκέντρωση, μεγαλύτερη ευχαρίστηση Πότε χρησιμοποιείται Πριν από ένα κρίσιμο αγώνα Πριν από την εκτέλεση της άσκησης. Πριν από το μάθημα της Φ.Α. Στο διάλειμμα του μαθήματος Σε οποιοδήποτε μέρος εκτός σχολείου

Εφαρμογή στο μάθημα της Φ.Α. Νοερή εξάσκηση (Ν.Ε.) «Εσωτερική»: αίσθηση του σώματος Μορφές Νοερής Απεικόνισης «Εξωτερική»: Οπτική αίσθηση, σαν θεατής παρακολουθεί το σώμα του. Εφαρμογή στο μάθημα της Φ.Α. Η σωματική εκτέλεση προηγείται της νοερής εξάσκησης Διαδικασία: «πάρε μια ανάσα», «χαλάρωσε», «κλείσε τα μάτια», «φαντάσου σύμφωνα με αυτά που έμαθες την ιδανική τεχνική»

Στρατηγικές για καθαρές εικόνες και συναισθήματα: Νοερή εξάσκηση (Ν.Ε.) Εξάσκηση Ζωηρότητα των νοερών εικόνων: συμμετέχουν όλες οι αισθήσεις, ιδιαίτερα η όραση, χρώματα, συναισθήματα. Ικανότητα ελέγχου και τροποποίησης των νοερών εικόνων, αν τις σχεδιάζουν ανάλογα με τις επιθυμίες τους. Στρατηγικές για καθαρές εικόνες και συναισθήματα: «χαλάρωσε σαν βρασμένα μακαρόνια» «γίνε τηλεκοντρόλ της τηλεόρασης για να αλλάζεις…» «βάλε στο βαρύ μαρμάρινο κουτί τους φόβους σου, τις ανησυχίες σου…»

Πως θα κάνουμε την εξάσκηση παιχνίδι; Νοερή εξάσκηση (Ν.Ε.) Αφιέρωση χρόνου Επαφή με το παιδί Καθημερινοί στόχοι Υπενθύμιση των δυνατών σημείων και ικανοτήτων Σωστές οδηγίες Προαγωνιστικές ρουτίνες (Orlick & McCaffrey,1991) Πως θα κάνουμε την εξάσκηση παιχνίδι; Η Ν.Ε. μπορεί να εφαρμοστεί το ίδιο πετυχημένα και στα άλλα μαθήματα του σχολείου.

Αυτοδιάλογος Συμβάλει Οι σκέψεις πριν ή στη διάρκεια μιας πράξης, οι στιγμιαίες απαντήσεις σε ένα πρόβλημα. Θετικός – αρνητικός αυτοδιάλογος Τις περισσότερες φορές είναι μια ασυνείδητη διαδικασία Οι σκέψεις αυτές, τα ερωτήματα επηρεάζουν τα συναισθήματα και τις πράξεις μας. Τεχνική σωστής χρήσης της σκέψης, μέσα από εξάσκηση η θετική σκέψη βοηθάει στη βελτίωση της απόδοσης. Στην αύξηση της αυτοσυγκέντρωσης Στην αύξηση της αυτοπεποίθησης Στον έλεγχο του άγχους (Hardy, Jones & Gould,1996) Συμβάλει

Αυτοδιάλογος Ενεργοποιούν Παρακινούν Λέξεις κλειδιά Φράσεις εναύσματα Ο μαθητής/τρια μέσα από τον αυτοδιάλογο βοηθιέται στη: Εκμάθηση δεξιοτήτων Προετοιμασία για εκτέλεση μιας δεξιότητας Συγκέντρωση της προσοχής («βλέπω το στόχο») Δημιουργία της κατάλληλης ψυχικής διάθεσης Χτίσιμο της αυτοπεποίθησης («μπορώ», «δυνατά») Αυτοδιάλογος τεχνικής υπόδειξης αυτοδιάλογος παρακίνησης Ενεργοποιούν Παρακινούν Βοηθούν στην αυτοσυγκέντρωση Δημιουργούν τη ζητούμενη ψυχολογική διάθεση. Λέξεις κλειδιά Φράσεις εναύσματα

Οι μαθητές θα πρέπει να μάθουν να κάνουν μόνοι τους αυτοδιάλογο Παραδείγματα Αυτοδιάλογος Σερβίς στο βόλεϊ «χαλαρά, στόχος, πάμε, χέρι, ψηλά» Ελεύθερη βολή «χαλαρά, ήρεμα, μπορώ, κέντρο, χέρι, μέσα» Μπαλάκι «γύρνα πλάγια, άπλωσε τα φτερά του αετού, τέντωσε το πίσω χέρι και πέτα» Πάσα στο ποδόσφαιρο «βλέπω μπάλα, στόχος» Έρευνες (Theodorakis et al., 2000) έχουν δείξει ότι οι πειραματικές ομάδες που χρησιμοποίησαν μορφές αυτοδιαλόγου είχαν καλύτερη απόδοση σε σχέση με αυτές που δεν χρησιμοποίησαν Οι μαθητές θα πρέπει να μάθουν να κάνουν μόνοι τους αυτοδιάλογο

Αρνητικός Αυτοδιάλογος Αυτοδιάλογος και θετική σκέψη Αυτοδιάλογος Γνωστική θεωρία (Ellis,1994) Δεν έχει σημασία τόσο το γεγονός αυτό καθαυτό (π.χ.αποτυχία) αλλά οι σκέψεις μας για το γεγονός. 1ο βήμα: ορθολογική ερμηνεία της αποτυχίας, «όλοι κάνουμε λάθη» 2ο βήμα: θετική προοπτική, επικέντρωση στην επόμενη προσπάθεια Θετική σκέψη: αναγνώριση αρνητικών, ηττοπαθών σκέψεων και αντικατάστασή τους με θετικές Αρνητικός Αυτοδιάλογος Θετικός Αυτοδιάλογος Ήταν άσχημο αυτό το σερβίς Χαλάρωσε και βρες το ρυθμό σου. Χρησιμοποίησε τη ρουτίνα που έχεις μάθει Αν χάσω τι θα λένε για μένα; Δώσε τον καλύτερο εαυτό σου Ο διαιτητής μας αδίκησε στο 1ο ημίχρονο Δεν μπορούμε να το αλλάξουμε αυτό. Αν παίξουμε καλά θα κερδίσουμε. Πως θα παίξουμε με τέτοιο καιρό; Ο αέρας υπάρχει και για την ομάδα του άλλου σχολείου. Απλά θα συγκεντρωθούμε περισσότερο Ποιος νοιάζεται για το πόσο καλή μαθήτρια είμαι εγώ; Εγώ νοιάζομαι. Θα είμαι χαρούμενη αν πιέσω τον εαυτό μου να γίνω καλύτερη.

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Άγχος: αρνητική συναισθηματική κατάσταση με αισθήματα νευρικότητας, ανησυχίας και φόβου που συνδέονται με ενεργοποίηση ή σωματική διέγερση (Weinberg & Gould,1995) Γνωστικό άγχος: Η επίγνωση δυσάρεστων συναισθημάτων για τον εαυτό μας ή για εξωτερικά ερεθίσματα. Ανησυχία, ενοχλητικές νοερές εικόνες Σωματικό άγχος: Η αντίληψη για τις φυσιολογικές αντιδράσεις του σώματος Στρες: απαιτήσεις του περιβάλλοντος –οι δυνατότητες του ατόμου να ανταποκριθεί σε αυτές

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Μαθητές με πολύ άγχος δεν εκτελούν σωστά – δεν αποδίδουν Η αβεβαιότητα για το αποτέλεσμα Η σημασία του αποτελέσματος Η μειωμένη αυτοπεποίθηση Αιτίες άγχους Οι μαθητές έχουν άγχος όταν: Το περιβάλλον του μαθήματος είναι ανταγωνιστικό Κυριαρχούν πρότυπα αγωνιστικού αθλητισμού Μειώνεται η διασκέδαση και το μάθημα γίνεται «σοβαρό» Ο διδάσκων είναι υπερβολικά αυστηρός και απαιτητικός Όταν οι δραστηριότητες περιέχουν ρίσκο ή είναι κουραστικές

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Η εμπειρία από τη χρήση των τεχνικών χαλάρωσης στο μάθημα της Φ.Α. μπορούν να μεταφερθεί στα άλλα μαθήματα αλλά και στη ζωή Τι πρέπει να μάθουν οι μαθητές… Τι είναι στρες – αιτίες εμφάνισης του στρες Καταστάσεις που δημιουργούν στρες – δυσάρεστες εμπειρίες Διαφορά έντασης – χαλάρωσης Να μπορούν να καθορίζουν το επίπεδο χαλάρωσης Τεχνικές ρύθμισης της έντασης και της δαπάνης ενέργειας Περιορισμό της έντασης του άγχους (Edwards & Hofmeier,1991)

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Ενέργειες του Κ.Φ.Α. για μείωση του άγχους στο μάθημα της Φ.Α. Έγκαιρος εντοπισμός των συμπτωμάτων στρες: Συζήτηση, αλλαγή της ροής του μαθήματος, διακοπή του μαθήματος – εισαγωγή τεχνικών χαλάρωσης, θετικής σκέψης, Απόσπαση της προσοχής από την στρεσογόνα πηγή Μείωση της σημασίας του αποτελέσματος: διασκέδαση, ευχαρίστηση, η άσκηση βοηθάει την υγεία, μετράει η προσπάθεια Εξάλειψη της αβεβαιότητας: Καθαρή ανατροφοδότηση, ξεκάθαρες προθέσεις, υψηλές προσδοκίες, σαφής επικοινωνία Ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Ενέργειες του Κ.Φ.Α. για μείωση του άγχους στο μάθημα της Φ.Α. Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Καθορισμός ρεαλιστικών στόχων απόδοσης Θετική σκέψη και αυτοδιάλογος: η γνωστική διαδικασία που συντελεί στον περιορισμό και τον έλεγχο του άγχους Παιχνίδι και διασκέδαση: το πάνω από όλα παιχνίδι Συμπεριφορά και στυλ του καθηγητή Φ.Α.: καταστάσεις έντασης και άγχους καταστρέφουν το κλίμα στο μάθημα. Συνεχής αυτοκριτική του καθηγητή Φ.Α. Ατομική βελτίωση Μείωση της σημασίας του αποτελέσματος Θετική σκέψη και αυτοδιάλογος Προσωπικοί στόχοι Τεχνικές χαλάρωσης

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Τεχνικές χαλάρωσης Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Η Φ.Α., ιδανικό μάθημα εκτόνωσης και αποφόρτισης των παιδιών Ιδανικό πεδίο εφαρμογής τεχνικών χαλάρωσης, ρύθμισης της διέγερσης. Αναπνοή: η πιο καλή τεχνική χαλάρωσης Απαλή – βαθιά – ρυθμική Άγνωστες ασκήσεις ή έντονα πιεστικές δραστηριότητες προκαλούν μυϊκή σύσπαση, αναπνοή βιαστική – κοφτή – με το πάνω μέρος των πνευμόνων Ασκήσεις αναπνοής: πριν από κάποιο κρίσιμο γεγονός «Το μπαλόνι φουσκώνει» (εισπνοή από τη μύτη) «Το μπαλόνι ξεφουσκώνει» (εκπνοή από το στόμα)

Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Τεχνικές χαλάρωσης Έλεγχος του στρες, τεχνικές χαλάρωσης Εξάσκηση προοδευτικής χαλάρωσης (Jacobson,1938) Μαθαίνει το άτομο να νοιώθει την ένταση στους μυς και έπειτα την αφήνει να φεύγει. Επικέντρωση στην αίσθηση των μυών που συσπώνται και χαλαρώνουν με αυστηρά καθορισμένη σειρά. (Martens,1987) Άσκηση: «το σίδερο και το βαμβάκι» Σημασία των τεχνικών χαλάρωσης στο μάθημα της Φ.Α. Χαλάρωση στο τέλος του μαθήματος της Φ.Α.: επιστροφή σε χαμηλότερους ρυθμούς για τα άλλα μαθήματα Επίγνωση, έλεγχος του σώματος στον αθλητισμό και στη ζωή Χρήση της χαλάρωσης για το άγχος πριν τις εξετάσεις Έλεγχος του στρες σε όλες τις τάξεις – συνεργασία του Κ.Φ.Α. με άλλους συναδέλφους

Αυτοσυγκέντρωση και ρουτίνες Προσοχή: Η διαδικασία που κατευθύνει την πρόσληψη πληροφοριών Ικανότητα επιλογής των σχετικών με τη δραστηριότητα πληροφοριών Αποφυγή των άσχετων πληροφοριών. Αυτοσυγκέντρωση: Ο περιορισμός, η προσήλωση της προσοχής σε συγκεκριμένο ερέθισμα για μεγάλο χρονικό διάστημα Ρουτίνες εκτέλεσης Εκτελούνται με τελετουργικό τρόπο, είναι εξατομικευμένες ενέργειες και σκέψεις με προκαθορισμένη σειρά πριν από την προσπάθεια για καλύτερη εστίαση της προσοχής.

Αυτοσυγκέντρωση και ρουτίνες Τρόποι βελτίωσης της αυτοσυγκέντρωσης στη Φ.Α. Ρουτίνες εκτέλεσης Αυτοδιάλογος, χαλάρωση, νοερή εξάσκηση Λίγα και ευδιάκριτα σημεία Θετική σκέψη: επικέντρωση στο παρόν, όχι στο παρελθόν όχι στο μέλλον Όχι στην υπερβολική ανάλυση της μηχανικής της κίνησης Βαθιά εισπνοή – εκπνοή – κούνα τα χέρια χαλαρά. Επικέντρωση στο σώμα για να αποφύγεις λάθος σκέψεις Νοιώσε άνετα, λύγισε τα γόνατα , χτύπα 2-3 φορές τη μπάλα κάτω. Εστίασε την προσοχή στο κέντρο του στεφανιού Εκτέλεσε – μη σκέφτεσαι τίποτα – απλά εκτέλεσε Παράδειγμα τελετουργικής εκτέλεσης ρουτίνας

Αυτοσυγκέντρωση και ρουτίνες Αποτελεσματική διδασκαλία κατά τη Weiss (1991) Όχι ανταγωνιστικά παιχνίδια νωρίς, ποικιλία, διασκέδαση Τροποποίηση δραστηριοτήτων, οργάνων, κανονισμών Ρεαλιστικές προσδοκίες, ατομικοί στόχοι, ατομική αξιολόγηση Χρήση μοντέλων, καλή πολύπλευρη επίδειξη των ασκήσεων Ενθάρρυνση, αίσθηση ασφάλειας, περιορισμός του φόβου Σωστές, σύντομες, σαφείς, απλές οδηγίες Ενθουσιασμός, καλή επικοινωνία, δικαίωμα της επιλογής Δάσκαλος – πρότυπο, να χτίζονται χαρακτήρες

Το μοντέλο αλληλεπίδρασης διδακτικών και ψυχολογικών τεχνικών στην εκμάθηση κινητικών δεξιοτήτων (Θεοδωράκης, 2003) 2. Καθορισμός στόχου Συγκεκριμένοι, ατομικοί, ρεαλιστικοί στόχοι απόδοσης 1. Αρχική προσπάθεια Προασκήσεις ή εκτέλεση από κάποιο πρότυπο 8. Επανακαθορισμός του στόχου και μερικές προσπάθειες 3. Χρήση Ψυχολογικών Τεχνικών 7. Ανατροφοδότηση Είτε με ψυχολογικές τεχνικές, είτε με στυλ διδασκαλίας 4. Εφαρμογή των γνωστών μεθόδων & στυλ διδασκαλίας ανάλογα με την περίπτωση 6. Μερικές προσπάθειες Σχηματίζεται η πρώτη εικόνα της εκτέλεσης με προασκήσεις ή ολοκληρωμένες προσπάθειες 5. Εξάσκηση στην τεχνική

Θέματα για συζήτηση Τι θα απαντούσατε σε έναν παραδοσιακό Κ.Φ.Α. της παλιάς γενιάς που ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει χρόνος για να διδαχθούν ψυχολογικές δεξιότητες και ότι ο σκοπός του μαθήματος είναι η σωματική άσκηση και όχι οι θεωρίες και τα πολλά λόγια; Σχεδιάστε στο μυαλό σας ένα πλάνο μαθήματος που διδάσκεται η κατακόρυφη στήριξη και εντάξτε μέσα στο πλάνο τη διδασκαλία των κατάλληλων ψυχολογικών δεξιοτήτων.

Επίλογος Οι ψυχολογικές δεξιότητες που χρησιμοποιούνται στον αθλητισμό έχουν σημαντική εφαρμογή και χρησιμότητα στο σχολείο αλλά και στη ζωή. Είναι δεξιότητες που βοηθούν το παιδί να πετύχει στο σχολείο και στη ζωή. Το μάθημα της Φ.Α., από τη φύση του, είναι ιδανικό πεδίο εφαρμογής αυτών των δεξιοτήτων. Οι Κ.Φ.Α. στο καθημερινό τους πρόγραμμα παράλληλα με τη διδασκαλία των κινητικών δεξιοτήτων μπορούν να διδάξουν και ψυχολογικές δεξιότητες Η διδασκαλία ψυχολογικών δεξιοτήτων στο σχολείο είναι μια πρόκληση, μια καινοτομία, για τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς.

Βιβλιογραφία Παπαϊωάννου, Α., Θεοδωράκης, Ι., Γούδας, Μ., (2003). Για μια καλύτερη Φυσική Αγωγή, Κεφάλαιο 10ο, σελ. 223 – 253, Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Θεοδωράκης, Ι., Γούδας,Μ., Παπαϊωάνου,Α.(2001) H Ψυχολογική Υπεροχή στον Αθλητισμό, Κεφάλαιο 3ο, σελ.53-67, Κεφάλαιο 4ο, σελ.69-86, Κεφάλαιο 5ο, σελ.87-106, Κεφάλαιο 8ο, σελ.153 – 176, Εκδόσεις Χριστοδουλίδη Weinberg, R.,& Gould, D., (1995) Foundations of Sport and Exercise Psychology, Κεφάλαιο 14ο, σελ 263-279, Κεφάλαιο 15ο, σελ 279 – 297, Κεφάλαιο 18ο, σελ 333 – 357, Champaign, IL: Human Kinetics.