ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Το ακριβό λουλούδι της ειλικρίνειας
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Οι φυλή των Καλάς Οι Καλάς έχουν πιο ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα σε σχέση με τη σκουρόχρωμη των Πακιστανών. Τα μαλλιά τους είναι συχνά ανοιχτόχρωμα, ενώ δεν.
ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 1 ο.
Παναθήναια Τα Παναθήναια ήταν αρχαία ελληνική γιορτή των Αθηνών  αφιερωμένη στη θεά Αθηνά η οποία λάμβανε χώρα στην πόλη κάθε τέσσερα χρόνια. Για.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ
Οικογενειακή Φωτογραφία
Η παρουσΙα του Θεού στην ανθρωπινη ιστορια
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
Ιλιάδα Στέπκου Όλγα-Μαρία.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΦΥΣΗ ΖΩΝΤΩΝ ΛΑΩΝ
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Χριστουγεννιάτικα έθιμα
Ελλάδα vs Γερμανία. Χριστουγεννιάτικα έθιμα. Γερμανία.
Μαρία Βανδουλάκη Αντριάνα Ντίνι Άννα Παπαβενετίου
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
 Μετά το θάνατο του Έκτορα το νεκρό σώμα του μεταφέρθηκε μέσω μιας άμαξας στη ν Τροία, όπου μαζεύτηκε πλήθος κόσμου γύρω του για να τον υποδεχτούν με.
ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
«ΕΣΤΙΑ».
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ. Η ΘΥΣΙΑ (Β΄). ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΘΥΣΙΩΝ
ΗΡΑ Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΟΥ ΔΙΑ Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕ ΤΟ ΓΑΜΟ,
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Δ΄
Οι δώδεκα θεοί του Ολύμπου
Αρχαία ελληνικά ιερά Ο χώρος και η χρήση.
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Η γιορτή της μητέρας Η γιορτή της μητέρας ή ημέρα της μητέρας είναι κινητή εορτή προς τιμήν της μητέρας και γιορτάζεται κάθε χρόνο την δεύτερη Κυριακή.
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Εργασία των μαθητών της τάξης Γ.
Η ελιά ή ελαιόδενδρο ή λιόδεντρο (επιστ
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΕΝΤΣΙΚΙΩΤΗΣ.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Πολιτισμοί του Κάμπου της Θεσσαλίας και υδάτινες διαδρομές. Γουρνοχαρά Αγγελική Βαβάκα.
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Από την μαθήτρια Υρώ Δάβου του Β1’
ΜΠΡΙΝΙΑ ΕΛΕΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΟΡΣΑΛΙΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΠΕΖΑΝΗ ΑΦΗ Α3 ΤΜΗΜΑ:
Έθιμα γάμου ● Κατά την κλασική εποχή ο γάμος συνοδευόταν πάντοτε με θυσίες και τελετές προς τους θεούς. ● Οι γυναίκες παντρέυονταν σε μικρή ηλικία, δηλαδή.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 4: Τελετουργίες αίματος και πυράς. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΩΝ. Η ΕΥΡΩΠΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ.
ΑΕΜ: ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Σελ Πόσοι είναι Ποιοι είναι Τί θεοί είναι και τί προστατεύουν Ποιο είναι το σύμβολο τους.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 3: Λειτουργική ερμηνεία του μύθου. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
ΟΙ 12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ. ΔΙΑΣ Ο πατέρας των Θεών και ο σπουδαιότερος από αυτούς. Θεός των καιρικών φαινομένων, προστάτης των ξένων, της οικογένειας.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
ΟΙ ΓΙΟΡΤΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
Στέλλα Σιώτου Α3 Γυμνασίου
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΠΟΛΩΝΙΑ ΠΟΛΩΝΙΑ ΖΗΣΗΣ ΚΩΣΤΑΚΗΣ & ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΤΑΤΟΥΚΟΣ.
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
ΜΙΝΩΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ Σε τι πίστευαν;
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Έλση Ζήκου Γ1 τάξη.
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
ΠΑΣΧΑΛΙΝΑ ΕΘΙΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Μυθολογια στην ακροπολη
Τα αφρικανικά θρησκεύματα
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Ερμής Ο Ερμής είναι ο αγγελιοφόρος των θεών στην ελληνική μυθολογία. Ακόμη λειτουργεί ως ψυχοπομπός, οδηγεί δηλαδή τις ψυχές των νεκρών στον Άδη (όπως.
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΑΒΑΤΗΡΙΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ

ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΟΞΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΣΟΔΟ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ, ΜΕ ΤΟ ΓΑΜΟ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ

ARNOLD VAN GENNEP

ΓΕΝΝΗΣΗ Μόλις γεννιόταν ένα παιδί κρεμούσαν πάνω από την πόρτα ένα κλαδί ελιάς αν επρόκειτο για αγόρι ή μια τούφα μαλλί αν επρόκειτο για κορίτσι. Την Πέμπτη ή έβδομη μέρα τελούνταν τα Αμφιδρόμια. Το παιδί περιφερόταν κυκλικά γύρω από τη φωτιά που έκαιγε στην εστία του σπιτιού. Αυτή η τελετή ενέγραφε το παιδί στον οίκο και το συνέδεε με την εστία στην οποία ανήκε. Με αυτό το έθιμο γινόταν η επίσημη αναγνώριση του παιδιού από τον πατέρα του.

Μετά τη γέννηση το σπιτικό χρήζει τελετών εξαγνισμού και ειδικά η μητέρα και κάθε πρόσωπο που την είχε βοηθήσει στον τοκετό. Το αίμα θεωρείται μίασμα. Γι’ αυτό το λόγο απαγορεύεται να γεννήσει μια γυναίκα μέσα σε ιερό. Έθιμα: ράντισμα με καθαρτήριο ύδωρ, θαλάσσια λουτρά, αίμα που τρέχει από ένα μικρό γουρουνάκι, καύση λιβανιού και θειαφιού. Προσφορές στις θεότητες που είχαν σχέση με τη γέννηση, όπως στην Άρτεμη, στην Ειλείθυια, στην Κουροτρόφο Δήμητρα. Τη δέκατη μέρα μετά τη γέννηση, η θυσία και το γεύμα που επακολουθούσε συνένωνε όλα τα μέλη της οικογένειας και μερικές φορές έκαναν και δώρα στο νεογέννητο.

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΒΙΟ Μόνο τα αγόρια είχαν πρόσβαση στην ιδιότητα και στα προνόμια που απολάμβανε ο πολίτης. Οι τελετές που σηματοδοτούν το πέρασμα από την εφηβεία στον κόσμο των ενηλίκων διαφέρουν από πόλη σε πόλη. Απατούρια: Συγκεντρώνονται αυτοί που έχουν τον ίδιο πατέρα και είναι μια καλή ευκαιρία για την εισαγωγή νέων μελών στην κοινότητα. Στην Αθήνα: Η γιορτή γινόταν στα πλαίσια της φρατρίας και διαρκούσε τρεις μέρες, κατά τη διάρκεια του μήνα Πυανοψιώνα (Οκτώβριος). Την πρώτη μέρα παρετίθετο γεύμα στους φράτορες, τη δεύτερη μέρα γίνονταν πολλές θυσίες και ειδικά προς τιμήν του Φράτριου Δία και της Φρατρίας Αθηνάς, την τρίτη μέρα οι νεαροί εγγράφονταν στη φρατρία και επακολουθούσαν πολλές θυσίες. Οι τελετουργίες της τρίτης μέρας έχουν όλες σχέση με τη μεταβολή της κατάστασης των νέων. Η φρατρία λειτουργεί ως ενδιάμεσος χώρος ανάμεσα στον κόσμο της οικογένειας και στον κόσμο της πολιτικής κοινότητας.

ΤΑ ΝΕΑΡΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ Οι νεαρές κοπέλες δεν αποκτούσαν ποτέ την ιδιότητα του πολίτη. Η μεγάλη πλειονότητα των κοριτσιών δε γίνονταν ποτέ ούτε άρκτοι (μόνο λίγες κοπέλες επιλέγονταν για να υπηρετήσουν ένα χρόνο την Άρτεμη στο ιερό της Βραυρώνας) ούτε κανηφόροι (που κουβαλούσαν τα κάνιστρα στις πομπές) ούτε αρρηφόροι (νεαρά κορίτσια που επιτελούσαν έναν ειδικό ρόλο σε μία συγκεκριμένη τελετή της εορτής των Αρρηφορίων, προς τιμήν της Αθηνάς). Τα παραπάνω πρόκειται απλώς για λειτουργήματα στην υπηρεσία της πόλης, τα οποία δε σηματοδοτούν μετάβαση από μία φάση της ζωής της κοπέλας σε μια άλλη και δεν έχουν καμία αναλογία με τις διαβατήριες τελετές των αγοριών. Αντιθέτως, το πιο σημαντικό γεγονός στη ζωή μιας κοπέλας είναι ο γάμος.

Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ Ο θεσμός του γάμου αποτελεί δείγμα κάθε πολιτισμένης κοινωνίας. Ο μικρόκοσμος της αρμονικής οικογενειακής ζωής μπορεί να συγκριθεί με το μακρόκοσμο της ευνομούμενης πολιτείας. Η ζωή των γυναικών αποτελεί ένα όριο ανάμεσα στον «άγριο, ακανθώδη» και στον «ήμερο, αλεληλεσμένο βίο» της ανθρωπότητας. Η πρώτη περίπτωση ταυτίζεται με την περίοδο που προηγείται του γάμου και της ένταξής τους στην κοινότητα. Τότε οι γυναίκες χαρακτηρίζονται «Κόραι», «Παρθένοι», και «Νύμφαι». Έντονη είναι η σύνδεση με τη λατρεία της θεάς της άγριας φύσης Αρτέμιδος, όταν αφιερώνονται στο ιερό της στη Βραυρώνα. Αυτό το χρονικό διάστημα είναι μια μεταβατική περίοδος, που μεσολαβεί μεταξύ της εφηβείας και του έγγαμου βίου.

Τα παιδιά θεωρούνται ότι βρίσκονται εκτός του κοινωνικού συνόλου Τα παιδιά θεωρούνται ότι βρίσκονται εκτός του κοινωνικού συνόλου. Τη μόνη σύνδεση τους με αυτό αποτελεί η απόλυτη εξάρτησή τους από τον κόσμο των γυναικών. Οι τελευταίες όμως κατέχουν μια περιθωριακή θέση στην κοινωνία των πόλεων-κρατών της αρχαιοελληνικής πραγματικότητας. Για τα παιδιά η απομόνωση από το κοινωνικό σύνολο διαρκεί ως την περίοδο της εφηβείας και της ένταξης τους, μέσω των τελετουργιών μύησης, στην κοινωνία. Αυτή, όμως, η πραγματικότητα ισχύει μόνο για τα άρρενα μέλη της κοινότητας. Αντίθετα τα κορίτσια ενηλικιώνονται κυρίως τη στιγμή της τέλεσης του γάμου τους. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η τελετουργία αυτή έχει τη σημασία μόνο της μετάβασης από το πατρικό περιβάλλον σε μια νέα πραγματικότητα, αυτή του συζυγικού χώρου. Η ένταξη επισημοποιείται εκείνη τη στιγμή και πραγματοποιείται στο κατώφλι του σπιτιού του συζύγου της, όπου θα περάσει το υπόλοιπο μέρος της νέας της ζωής . αυτός ο χώρος είναι το φυσικό όριο που χωρίζει την προηγούμενη από τη νέα περίοδο της ζωής της.

Η οικογένεια αποτελεί ένα πυρήνα πολιτισμού που αναπτύσσει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά κάθε ευνομούμενης και αρμονικής κοινωνίας. Ο έγγαμος βίος και η καλλιέργεια των αγρών θεωρούνται άλλωστε ως ομόλογα γεγονότα, που επιφέρουν ανάλογα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τις αντιλήψεις των Ελλήνων και κυρίως των κατοίκων των γεωργικών περιοχών παρατηρείται μια αντιστοιχία ανάμεσα στην τελετή του γάμου και στην πρακτική του οργώματος της γης.

ΘΑΝΑΤΟΣ Πρώτα έκαναν το λουτρό του νεκρού. Τον έχριαν με αρωματικά έλαια, τον έντυναν στα λευκά και τον σαβάνωναν, αφήνοντας ακάλυπτο το πρόσωπό του. Μετά λάμβανε χώρα η πρόθεσις, δηλαδή η έκθεση της σορού του εκλιπόντος πάνω σε μια ειδική κλίνη, για μια ή δύο μέρες, στον προθάλαμο του σπιτιού. Οι γυναίκες γύρω από το νεκρό κάνουν θρηνητικές χειρονομίες. Γδέρνουν με τα νύχια τους το πρόσωπό τους, τραβάνε τα μαλλιά τους και κλαίνε. Είναι αποκλειστικά συγγενείς του νεκρού. Ψέλνουν ένα μοιρολόι, το θρήνο. Μπροστά από την πόρτα του σπιτιού τοποθετούσαν ένα αγγείο γεμάτο με καθαρτήριο ύδωρ. Η εκφορά, η πομπή που οδηγούσε το φέρετρο από το σπίτι του νεκρού στο νεκροταφείο, γινόταν μετά την πρόθεση. Στην Αθήνα η νεκρική πομπή γινόταν τη νύχτα. Το σύνολο των επιτάφιων εθίμων ήταν αντικείμενο αυστηρών νόμων οι οποίοι θεσπίζονταν είτε από το σύνολο των πολιτών είτε από μικρότερες ομάδες τους. Οι τελετές εξαγνισμού ήταν απαραίτητες, για να φύγει κάθε μίασμα από το σπίτι του νεκρού. Άφηναν να σβήσει η φωτιά στην εστία και άναβαν καινούρια.

ΝΕΚΡΟΤΑΦΕΙΟ Η΄ ΝΕΚΡΟΠΟΛΙΣ Βρισκόταν έξω από τα τείχη της πόλης. Η σορός είτε ενταφιαζόταν είτε αποτεφρωνόταν στη νεκρική πυρά. Στη δεύτερη περίπτωση μάζευαν τις στάχτες σ’ ένα πανί και τις έριχναν μέσα σε μια τεφροδόχη. Μέσα και γύρω από τον τάφο τοποθετούνταν διάφορα αντικείμενα. Οι αρχαιολόγοι συνηθίζουν τα τελευταία χρόνια να αποκαλούν αυτά τα αντικείμενα κινητή περιουσία του νεκρού. Ο τάφος συχνά καλυπτόταν από ένα σωρό χώματος στην κορυφή του οποίου τοποθετείτο ένα αγγείο ή μια στήλη, στην οποία αναγραφόταν το όνομα του νεκρού. Ο τάφος οριοθετεί τη θέση του νεκρού και τη σχέση του με τον κόσμο των ζωντανών. Είναι το σημείο απόθεσης προσφορών, είτε πρόκειται για τρόφιμα είτε για κοσμήματα, χοών, θυσιών και παράθεσης νεκρόδειπνου, κατά την Τρίτη, ένατη και τριακοστή μέρα μετά την κηδεία.

Η λατρεία των νεκρών είναι ένα κεντρικό στοιχείο στη θρησκευτική ζωή της οικογένειας και της πόλης. Οι τελετές με τις οποίες τιμώνται οι νεκροί είναι υποχρεωτικές, και κάθε πόλη έχει τη δική της εορτή εις μνήμη των νεκρών, που είναι μέρος ενός συνόλου πολύπλοκων τελετουργιών.

ΑΝΘΕΣΤΗΡΙΑ Εορτή κατά την οποία τιμούσαν τους νεκρούς και εντασσόταν σ’ ένα σύνολο τελετουργιών προς τιμήν του Διονύσου. Λάμβαναν χώρα στις 11, 12 και 13 του μήνα Ανθεστηριώνα, δηλαδή περί τα τέλη Φεβρουαρίου. Την πρώτη μέρα, τα Πιθοίγια, άνοιγαν τα βαρέλια του κρασιού, που είχαν σφραγίσει στις αρχές του φθινοπώρου. Η δεύτερη μέρα, οι Χοές, ήταν αφιερωμένη σ’ ένα μεγάλο διαγωνισμό οινοποσίας και στον εορτασμό των γάμων του Διονύσου με τη βασίλισσα. Την Τρίτη μέρα, Χύτροι, έβραζαν μαζί διάφορα δημητριακά μέσα σε μεγάλα αγγεία που λέγονται χύτροι. Αυτό το παρασκεύασμα το προσέφεραν στο Χθόνιο Ερμή, τον οποίο θεωρούσαν και Ψυχοπομπό. Εκείνη την ημέρα τα πνεύματα των νεκρών ανέβαιναν πάλι στον κόσμο των ζωντανών, οι οποίοι έπαιρναν διάφορα μέτρα για να προφυλαχθούν από αυτά. Τα ιερά της Αθήνας ήταν κλειστά και άλειφαν τις εισόδους των σπιτιών με πίσσα για να μην μπορέσουν να μπουν τα φαντάσματα. Στο τέλος της μέρας, ξόρκιζαν τα πνεύματα των νεκρών με τα εξής λόγια: «Έξω Κήρες, τα Ανθεστήρια τελείωσαν!».

ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΚΑΤΩ ΚΟΣΜΟΥ Ο Θάνατος, ο γιος της Νύχτας, είναι ο κατεξοχήν θεός του Κάτω Κόσμου. Ο Άδης, ο άρχοντας των νεκρών, είναι ο βασιλιάς του Κάτω Κόσμου. Στο πλευρό του βρίσκεται η Περσεφόνη ή Κόρη, θυγατέρα της Δήμητρας και του Δία. Τον Ερμή, χάρη στο ταλέντο του ως οδηγού, τον επικαλούνται συχνά για να εξασφαλίσουν την επιτυχία του τελευταίου ταξιδιού του νεκρού και του περάσματος της ψυχής του στον κόσμο των νεκρών. Οι Μοίρες κόβουν το νήμα της ζωής, οι Ερινύες κυνηγούν τους ανθρώπους για να τους εκδικηθούν, η Γοργώ σπέρνει τον τρόμο και όποιος την ατενίσει βλέπει το θάνατο κατάματα.

Ο Κάτω Κόσμος είναι ένας κόσμος που βρίθει από θεότητες και ένας κόσμος που απεικονίζεται με διάφορους τρόπους Από τα Τάρταρα, τόπο αχανή και της σύγχυσης, και τη Στύγα, το ποτάμι που όταν περάσει κανείς το όριό του το ταξίδι του δεν έχει επιστροφή, μέχρι μέρη φωτεινά, τα Ηλύσια Πεδία, ο κόσμος των νεκρών έχει τη γεωγραφία του.

Από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, τα σημαντικά στάδια της ζωής ενός Έλληνα πολίτη υπογραμμίζονται από τελετουργίες που, χωρίς να έχουν ισχύ νόμου, μεταφράζουν στο συμβολικό πεδίο τις μεταβολές της κοινωνικής θέσης ενός ατόμου. Το πλαίσιο αυτών των τελετών είναι άλλες φορές η οικογένεια και άλλες η πολιτική κοινότητα.