ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
Advertisements

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
ΕΙΔΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ.
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
H Αιμιλία πήγε στο σχολείο ενώ δεν αισθανόταν πολύ καλά
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ.
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ενδεικτικές δραστηριότητες με διαβάθμιση ανά τάξη στην ενότητα ΔΙΑΤΡΟΦΗ Ομαδική εργασία εκπαιδευτικών ΚΕΑ.
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
ΤΑΞΗ Γ-2 17ου ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Το σχολείο ταξιδεύει στο χρόνο
Ενότητα :1.Γνωριμία με την Κύπρο μας μέσα από εικονικό υλικό
ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΑΚΗ ΣΕΡΕΦΑ «ΜΙΑ ΤΡΥΠΑ ΣΤΟ ΝΕΡΟ» ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ : ΡΩΣΣΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ (Δ1), ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ (δ2)
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Το μεγάλο μυστικό Η δική μου περιπέτεια.
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
Οι μαθήτριες Ε΄ Δημοτικού Σταυρίνα Άννα. Μια φορά και έναν καιρό στο σχολείο των κοντοπόδαρων καθώς παίζανε μπάλα εμφανίστηκε ένας μακροπόδαρος που τον.
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις
Τα μέρη του λόγου επόμενο πληροφορίες επίρρημα ουσιαστικό επίθετο
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Πώς βρέθηκαν τα παιχνίδια στο νησί των ξεχασμένων παιχνιδιών;
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΛΟΓΟ Διδ/σα: Έλ. Κελεσίδου
2.Η Μαρία έκλεισε την πόρτα.
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Βαθμοι του επιθετου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ. ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ  Απλά επιρρήματα: Εγώ φεύγω σήμερα.  Απλές άναρθρες πτώσεις: Ώρες.
Lesson 3 Μάθημα 3 GRE 101 GREEK. Ουσιαστικά/Nouns: Αρσενικά ο Θηλυκά η Ουδέτερα το -ας ο αναπτήρας -η η μηχανή -ο το βιβλίο -ης ο χάρτης -α η ομπρέλα.
Ένα γράμμα για την Ιωάννα Χατσίκου Ιωάννα
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Επίθετα Επίθετα σε -ης -ης -ες ες Επίθετα σε -ης -ης -ες ης.
ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ ΖΩΟ Ο ΚΑΪΖΕΡ ΜΟΥ!!!
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Βδομάδα 2_4/4/16 Στόχοι Revision.
At a restaurant Talking about future plans
Πώς λέμε ΟΧΙ; Βιβλίο σελ.62-63
Άρθρα Παιδιά, ελάτε μαζί μου να σας ξεναγήσω στον μικρό - μεγάλο κόσμο των άρθρων!
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
Βδομάδα 3_ Hobbies and pastimes.
Αιτιολογικές προτάσεις
Καθόμουν στην τουαλέτα και έκανα ό,τι έκανα όταν ξαφνικά άκουσα…
Προσωπικές αντωνυμίες
Ρήματα Ουσιαστικά Επίθετα Και πώς να τα ξεχωρίζουμε.
Κάλεσα τον υδραυλικό με σκοπό να μας φτιάξει τη βρύση.
Συντακτικό αρχαίας ελληνικής
Ξενοφών, ελληνικά, Επεξεργασία κειμένου με σκοπό την εμπέδωση της αναγνώρισης συντακτικών όρων μιας πρότασης και την κατανόηση του συντακτικού ρόλου.
Ο ι π ρ ο σ δ ι ο ρ ι σ μ ο ί ονοματικοί επιρρηματικοί επόμενο
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Ποτέ μόνοι μας… Χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο για να ακούσουμε μουσική, να δούμε ταινίες, να παίξουμε παιχνίδια, αλλά ΜΑΖΙ με τα αδέρφια και τους φίλους.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Στη γλώσσα μας το ……….. είναι αυτό που παίζει τον πιο βασικό ρόλο μέσα σε μια πρόταση. Σε όλες τις προτάσεις υπάρχει κάποιος: ● που ενεργεί ● είτε παθαίνει κάτι ● είτε είναι κάτι ● ή βρίσκεται σε μια κατάσταση ΡΗΜΑ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ: (σελ.138, 139, 140, 181, 182, 183)

ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος ενεργεί ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος ενεργεί 1. Η μητέρα μου μαγειρεύει υπέροχα φαγητά. (Ποιος, ποια, ….) Υ Το υποκείμενο βρίσκεται σε πτώση ονομαστική. Η μητέρα (Τι κάνει;) Ρ μαγειρεύει Το αντικείμενο βρίσκεται σε πτώση αιτιατική Τι; Και Ρήμα Α φαγητά. μου Κτητική Αντωνυμία – η δική μου μητέρα υπέροχα Επίθετο – επιθετικός προσδιορισμός Πώς είναι τα φαγητά;

ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος παθαίνει κάτι 2.Ο σκύλος μου τραυματίστηκε στο δρόμο (Ποιος, ποια, ….) Υ Ο σκύλος (Τι παθαίνει;) Ρ τραυματίστηκε Το ρήμα δεν παίρνει αντικείμενο Τι; Και Ρήμα Α Κτητική Αντωνυμία – ο δικός μου σκύλος μου Εμπρόθετος προσδιορισμός τόπου Ή φανερώνει τόπο στο δρόμο

ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος βρίσκεται σε μια κατάσταση 3. Η Δέσποινα κοιμήθηκε μέχρι το μεσημέρι. (Ποιος, ποια, ….) Υ Η Δέσποινα (Σε ποια κατάσταση βρίσκεται;) Ρ κοιμήθηκε Τι; Και Ρήμα Α Φράση που φανερώνει χρόνο μέχρι το μεσημέρι

ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος είναι κάτι ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΡΗΜΑΤΑ: Όταν κάποιος είναι κάτι 4. 0 καιρός είναι βροχερός. (Ποιος, ποια, ….) Υ 0 καιρός Ρ είναι Τι είναι; ή πώς είναι; Κατηγορούμενο (Κ) βροχερός

Υ Υ Β.Μ. σελ.10 : Το Υποκείμενο ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Β.Μ. σελ.10 : Το Υποκείμενο Διαβάζω - Θυμάμαι Α) Τα υποκείμενα βρίσκονται όλα στην ονομαστική πτώση και είναι συνήθως ουσιαστικά ή οι αντωνυμίες α', β' και γ' προσώπου εγώ, εσύ, αυτός, εμείς, εσείς, αυτοί: Εσύ είσαι ο αδερφός του Νικόλα; Συνήθως αυτές τις αντωνυμίες δεν τις λέμε, αφού εννοούνται εύκολα: Είμαστε πρωταθλητές. (Εμείς) Υ Υ

Το αντικείμενο (Β.Μ. σελ. 11) ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Το αντικείμενο (Β.Μ. σελ. 11) Το βρίσκουμε όταν ρωτήσουμε «τι;» ή «ποιον;». Α) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια λέξη: π.χ. 0 Μισέλ πιάνει την κιθάρα του. Α την κιθάρα Υ 0 Μισέλ Ρ πιάνει του Κτητική αντωνυμία

Υ Ρ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Β) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια ονοματική φράση π.χ. Σβήνω τα φώτα της αίθουσας. Υ Εγώ Ρ Σβήνω Α τα φώτα της αίθουσας.

Υ Ρ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Γ) Το αντικείμενο μπορεί να είναι μια αντωνυμία π.χ. Ο Ιβ μού εξήγησε... Υ Ο Ιβ Ρ εξήγησε... Α μού Αντικείμενο έχουμε όταν απαντάμε στις ερωτήσεις << τι; >> ή << σε ποιον;>>

Υ Υ Ρ Α Ρ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Δ) Το αντικείμενο μπορεί να είναι πρόταση π.χ. Οι χορδές κοντεύουν να σπάσουν. Υ Οι χορδές Υ Ρ κοντεύουν Αυτές – οι χορδές Α να σπάσουν. να σπάσουν Ρ

Υ Ρ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Ε) Τα ρήματα που έχουν αντικείμενο τα λέμε: μεταβατικά π.χ. Ο Γιάννης αγόρασε τα εισιτήρια Υ Ρ Α μεταβατικά Έχουν Αντικείμενο

αμετάβατα Υ Ρ Ρ Υ Υ Ρ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΣΤ) Τα ρήματα που δεν έχουν αντικείμενο τα λέμε Τα ντραμς χτυπούν. αμετάβατα Υ Ρ Το κοινό χορεύει. Ρ Υ Τα φώτα αναβοσβήνουν. Υ Ρ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ σελ. 138, 139, 140.

ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ κατηγορούμενο Μερικά ρήματα, όπως το είμαι και το γίνομαι, δεν παίρνουν αντικείμενο, αλλά μια άλλη λέξη που φανερώνει ότι το υποκείμενο έχει μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό ή ότι βρίσκεται σε μια κατάσταση. Αυτή τη λέξη τη λέμε; κατηγορούμενο

<< Η Κατερίνα έγινε αρχιτέκτονας >> ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Π.Χ. Ο Γιάννης είναι σπουδαίος γιατρός. Υ Ο Γιάννης Ρ είναι Κ γιατρός. σπουδαίος Επίθετο, επιθ. προσδιορισμός ΕΡΓΑΣΙΑ: Κάνω το ίδιο για την πρόταση << Η Κατερίνα έγινε αρχιτέκτονας >>

ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΜΑΘΑΙΝΩ – ΘΥΜΑΜΑΙ: Τα ρήματα είναι και έγινε δείχνουν – φανερώνουν μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό που έχει το υποκείμενο. ( είναι γιατρός, έγινε αρχιτέκτονας ) Τα ρήματα αυτά δεν παίρνουν αντικείμενο και λέγονται ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ *** Όταν το κατηγορούμενο είναι επίθετο ή μετοχή, βρίσκεται στην ίδια πτώση, στο ίδιο γένος και στον ίδιο αριθμό με το υποκείμενο. ΣΥΝΔΕΤΙΚΑ ΡΗΜΑΤΑ: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, εμφανίζομαι, παρουσιάζομαι, λέγομαι, εκλέγομαι, διορίζομαι, ……

ΤΕΛΟΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΠΟ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΠΟ ΦΩΤΟΤΥΠΙΕΣ ΤΕΛΟΣ ΒΙΒΛΙΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ: (σελ.138, 139, 140, 181, 182, 183)

Υ Υ Β.Μ. σελ.11 : Τα ο Υποκείμενο ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Β.Μ. σελ.11 : Τα ο Υποκείμενο Διαβάζω - Θυμάμαι Β) Το υποκείμενο μπορεί να είναι και μια ολόκληρη πρόταση που ξεκινάει με το να ή το ότι: Πρόκειται να πάω διακοπές. Φαίνεται ότι οι φίλοι μας προτιμούν το ποδόσφαιρο. Τα ρήματα πρόκειται, φαίνεται λέγονται απρόσωπα. Υ Υ

ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όταν μια λέξη είναι υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο δε χωρίζεται ποτέ με κόμμα από το ρήμα. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ☻ Ο Νίκος δε θα έρθει στη συναυλία Υ Ρ Εμπρ. Προσδ. τόπου ☻ Αγόρασα τα εισιτήρια για τη συναυλία Υ: εγώ Ρ Α Δείχνει την αιτία ☻ Ο θείος μου είναι μουσικός Υ Ρ Κ (μου: ο δικός μου θείος)

☻ Ρ Υ Ρ Υ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ☻ Φαίνεται πως δεν του αρέσει η συναυλία Ρ Υ Ειδική πρόταση: (πως) πως πως δεν του αρέσει η συναυλία Απρόσωπο ρήμα: παίρνει για υποκείμενο ολόκληρη πρόταση Ρ δεν αρέσει Υ η συναυλία Α σε ποιον; Του (αυτού)

☻ Ρ Υ Ρ Υ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ☻ Δεν πρέπει να βάζεις δυνατά τη μουσική Ρ Υ Βουλητική πρόταση να βάζεις τόσο δυνατά τη μουσική Απρόσωπο ρήμα: παίρνει για υποκείμενο ολόκληρη πρόταση Ρ να βάζεις Υ εσύ Α τη μουσική δυνατά Δείχνει τον τρόπο

☻ Υ Ρ Α Ρ Υ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ☻ 0 Νίκος είπε πως δε θα δει τη συναυλία Υ Ρ Α (πως-ότι) ειδική πρόταση Ρ δε θα δει Υ αυτός – ο Νίκος Α τη συναυλία

☻ Υ Ρ Α Ρ Υ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όμως υποκείμενο, αντικείμενο ή κατηγορούμενο μπορεί να είναι και ολόκληρη πρόταση. ☻ Υ Θέλω να ακούσω μουσική εγώ Ρ Α Βουλητική πρόταση να ακούσω μουσική Ρ να ακούσω εγώ Υ Α μουσική

☻ Ρ Ρ Υ Υ Α Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Θα έρθω σπίτι σου να ακούσουμε μουσική Ανεξάρτητη πρόταση Εξαρτημένη πρόταση (ΤΕΛΙΚΗ) Θα έρθω σπίτι σου να ακούσουμε μουσική Ρ Ρ Θα έρθω να ακούσουμε Υ Υ εγώ εμείς Α Α μουσική σπίτι σου δείχνει τόπο

☻ Ρ Ρ Υ Υ Α1 Α2 ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Αν πας στη συναυλία, να με πάρεις τηλέφωνο ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗ Εξαρτημένη πρόταση (ΥΠΟΘΕΤΙΚΗ) Ανεξάρτητη πρόταση να με πάρεις τηλέφωνο Αν πας στη συναυλία Ρ να πάρεις Ρ Αν πας Υ εσύ Υ εσύ Τι; Α1 τηλέφωνο στη συναυλία (δείχνει τόπο) Ποιον; Α2 με - εμένα

☻ Ρ Ρ Υ Υ Κ Α ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Δε θα έρθει στη συναυλία γιατί είναι άρρωστος Εξαρτημένη πρόταση (ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ) Ανεξάρτητη πρόταση Δε θα έρθει στη συναυλία γιατί είναι άρρωστος Ρ Ρ είναι Δε θα έρθει Υ αυτός Υ αυτός άρρωστος Κ Α Εισάγει Αιτιολογική πρόταση γιατί στη συναυλία Δείχνει τον τόπο

ΟΧΙ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Δεν ξέρω πώς θα παίξουν οι μουσικοί (πλάγια ερωτηματική = αντικείμενο του ρήματος «ξέρω» το «πώς» είναι με τόνο, γιατί «ρωτάει») Φοβάται μήπως χάσει την αυριανή συναυλία, (αντικείμενο του ρήματος «φοβάται»)

ΟΧΙ ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ Όποιος δεν έρθει στη συναυλία θα χάσει! (αναφορική = υποκείμενο του ρήματος) Θα τραγουδήσω ό,τι θέλω εγώ. (αναφορική = αντικείμενο του ρήματος «τραγουδήσω») Αυτός είναι ό,τι θέλεις: πιανίστας, κιθαρίστας, βιολοντσελίστας, όλα τα όργανα παίζει, (αναφορική = κατηγορούμενο του ρήματος «είναι») ΟΧΙ