Περί του π Παντελής Ι. Σαλλιάρης – 1ο Γενικό Λύκειο Χίου Νάουσα 2008.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΡΑΦΗ.
Advertisements

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Διανομή έκτασης με ευθεία διερχόμενη από σταθερό σημείο
Πώς μπορείς να μάθεις να χρησιμοποιείς τις πιθανότητες.
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
<<Ο ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ ΚΑΙ Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΣΤΗ ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ>>
ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Πώς μετράμε με το παχύμετρο;
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Η εντολή Δείξε είναι μια εντολή εξόδου και χρησιμοποιείται για:
Τα Μαθηματικά στην Αρχαία Αίγυπτο Ν. Καστάνη
Μαθηματικα και χορος.
Τα Μαθηματικά της Τέχνης & η τέχνη των Μαθηματικών
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
Ένα σύντομο ταξίδι στην ιστορία του π
Όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαντώ Γεωργούλη A’2 Αναστασία Κασαπίδη A’3 Ρήγας Διονυσόπουλος A’2.
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
Απαντήσεις Θεωρίας - Ασκήσεων
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πώς τα απλά μαθηματικά μπορούν να εξηγήσουν «μαγικά κόλπα»;
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Το Στομάχιον Παιχνίδι της αρχαιότητας ή αρχές της συνδυαστικής ανάλυσης; Παντελής Ι. Σαλλιάρης Ιστορίες Αγνώστων Θ+Φ Νάουσα 2009.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
(απλοποιημένη εκδοχή για την Β΄ Γυμνασίου)
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΗΣ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ
Η Δημιουργικότητα της Αρχαίας Ελληνικής Μαθηματικής Παιδείας μετά τον Ευκλείδη.
ΠΡΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Πυθαγόρειο Θεώρημα Ιστορική επισκόπηση.
Άσκηση 7 Οι πλευρές του ορθογωνίου τριγώνου ΑΒC είναι x-14, x, x+4 και η περίμετρος του είναι 80m. Να υπολογίσετε την τιμή του x και στη συνέχεια να επαληθεύσετε.
Εργασία για το τρίγωνο του Πασκάλ
PROJECT A΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ «π» ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΑΡΧΙΜΙΔΗ:
Διδακτική Μαθηματικών Ι
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
Κάντε κλικ για έναρξη… Τ Ο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Κέντρο εντολών Χώρος γραφικών (σελίδα) Χώρος σύνταξης διαδικασιών.
Πως μπορεί κανείς να λύσει προβλήματα με τη βοήθεια της Mathematica Πρόβλημα 10 α : Κλίση καμπύλης Πρόβλημα 10 β : Εμβαδόν καμπύλης Ομάδα Δ. Λύνοντας Προβλήματα.
Μερικές φορές το αποτέλεσμα εμφανίζεται αμέσως από κάτω.
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
από τον Εργαστηριακό Οδηγό Φυσικής
Ο ΚΥΚΛΟΣ. Θυμάμαι ότι: Κύκλος είναι μια κλειστή καμπύλη γραμμή της οποίας όλα τα σημεία απέχουν εξίσου από το κέντρο Ο. Ο Ακτίνα (α) είναι ένα ευθύγραμμο.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
ΣΤΑΜΑΤΗ ΜΑΡΙΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή.
Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς Εισαγωγή – Φυσική και μετρήσεις.
Τεστ στα Μαθηματικά δεκαδικά κλάσματα δεκαδικοί αριθμοί δεκαδικά κλάσματα δεκαδικοί αριθμοί.
Περίμετρος- Εμβαδόν: Διάκριση με τη χρήση ψηφιακού γεωπίνακα ( Μαθηματικά Δ΄ τάξης, Ενότητα 33 «Υπολογίζω Περιμέτρους κι Εμβαδά»)
Μάθημα: Διδακτική των μαθηματικων Θεμα εργασιασ: Η ιστορια του μηδενοσ
Ο μαγικός αριθμός π.
Δεκαδικοί αριθμοί Τι σημαίνουν ;.
ΜΑΙΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
Η ΠΡΑΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΙΡΕΣΗΣ Διαιρετέος: Ακέραιος διαιρέτης: Ακέραιος
Βρίσκω το εμβαδό τριγώνου
Ζώα και μαθηματικά.
Ερευνητική εργασία Β2 Λυκείου Σάμης σχ. Έτος
Ξέρουν οι μέλισσες μαθηματικά ; Για ποιο λόγο κατασκευάζουν εξαγωνικά κελιά στις κηρήθρες ; ? Βασίλης Παπαθεοδοσίου Μαθηματικός Γυμνασίου Ψαχνών.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
ΜΕΤΑΒΛΗΤΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ; – ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΠΩΣ ΣΥΜΒΟΛΙΖΕΤΑΙ ΟΡΙΣΜΟΣ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 ο ΜΕΤΡΗΣΗ ΜΗΚΟΥΣ – ΜΕΣΗ ΤΙΜΗ. Παρατηρώντας εικόνες από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στην αρχαία Ελλάδα …… Βλέπουμε ότι κάποια ¨πράγματα¨
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
Ερευνητική εργασία (Project)
Πι.
Π≈3,14 Οι ιστορικές του ρίζες.
Τα Μαθηματικά του Δρόμου
ΑΣΥΜΠΤΩΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ & ΠΡΟΣΘΕΣΗ
Πώς μετράμε με το παχύμετρο;.
Σημειώσεις : Μιχάλης Φίλης
Εμβαδομέτρηση Το εμβαδόν ενός κλειστού σχήματος μπορεί να υπολογιστεί με τις εξής μεθόδους: Αναλυτική μέθοδος Γραφική μέθοδος Μηχανική μέθοδος (εμβαδόμετρο)
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΑΙΓΥΠΤΙΟΙ 3000 π.Χ. – 300 μ.Χ..
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περί του π Παντελής Ι. Σαλλιάρης – 1ο Γενικό Λύκειο Χίου Νάουσα 2008

Πι: 1. Το 16ο γράμμα του Ελληνικού αλφαβήτου. 2 Πι: 1. Το 16ο γράμμα του Ελληνικού αλφαβήτου. 2. Ο ήχος του συμφώνου που αντιπροσωπεύει το εν λόγω γράμμα. 3. Μαθ. α) Το γράμμα π συμβολίζει το λόγο της περιφέρειας ενός κύκλου προς την διάμετρό του. β) Ο Λόγος: 3,141592…

2000-500 π.Χ Στους πρώιμους πολιτισμούς οι Μαθηματικοί πρέπει να είχαν αντιληφθεί ότι η περίμετρος ενός κύκλου πρέπει να ήταν κάτι παραπάνω από 3 φορές την διάμετρο. Με λίγο ακριβέστερους υπολογισμούς ίσως να ανακάλυψαν ότι το μήκος ενός σχοινιού γύρω από την περιφέρεια ενός κύκλου ήταν μεγαλύτερο από την τριπλάσια διάμετρο περισσότερο από το 1/8 του μήκους και λιγότερο από το 1/4

2000-500 π.Χ Η παλαιότερη γνωστή καταχώρηση έγινε από τον Αιγύπτιο γραφέα Αχμές γύρω στο 1650 π.Χ πάνω στον πάπυρο που σήμερα είναι γνωστός σαν πάπυρος Ριντ. «Κόψτε το 1/9 της διαμέτρου και με βάση το υπόλοιπο φτιάξτε ένα τετράγωνο. Το τετράγωνο αυτό θα έχει εμβαδόν ίσο με το εμβαδόν του κύκλου» ….. Και υπολογίζει τον λόγο της περιφέρειας προς την διάμετρο σε 256/81 ή 3,16049… που αποκλίνει κατά 1 εκατοστό από την πραγματική τιμή 3,141592….

Το π και η Πυραμίδα της Γκίζας Η δομή της Μεγάλης Πυραμίδας της Γκίζας διέπεται από μια συναρπαστική αριθμητική σχέση; Ο λόγος του μήκους της πλευράς προς το ύψος είναι περίπου π/2. Για αιώνες οι αιγυπτιολόγοι και οι οπαδοί του μυστικισμού διατύπωναν υποθέσεις σχετικά με την σημασία και την αιτία αυτής της σχέσης, καθώς η προσέγγιση αυτή είναι ακριβέστερη από την τιμή του π που φαίνεται ότι γνώριζαν οι αρχαίοι Αιγύπτιοι (256/81)

Το π και η Βίβλος Παλαιά Διαθήκη, Βασιλειών Γ’ 7:23 Το χωρίο αυτό (σχεδόν το ίδιο με το Παραλειπομένων Β’ 4:2) που υποδηλώνει ότι ο λόγος περιφέρειας προς την διάμετρο ισούται με 30 δια 10 δηλαδή 3 πήχεις, γράφτηκε πιθανότατα τον 16ο π.Χ αιώνα (παρότι περιγράφει ναό που χτίστηκε τον 10ο π.Χ αιώνα) και προβλημάτισε για πολλά χρόνια λόγιους και Μαθηματικούς και με αποτέλεσμα να ακουστούν και ακραίες απόψεις όπως: “Να η απόδειξη ότι η Βίβλος είναι πλαστή” ή “ Αυτό αποδείχνει όντως το π είναι 3 και οι επιστήμονες λένε ψέματα”.

500 π.Χ – 200μ.Χ Από τον Αχμές πέρασαν χίλια χρόνια για να μελετηθεί η σχέση ανάμεσα στο τετράγωνο και τον κύκλο. Αιγύπτιοι και Βαβυλώνιοι θεωρούσαν ότι οι γνώσεις τους ήταν επαρκείς για την μέτρηση των εκτάσεων και την κατασκευή κτιρίων. Οι Έλληνες τον 4ο π.Χ αιώνα, άρχισαν να επανεξετάζουν το ζήτημα γιατί δεν του ενδιέφερε τόσο το «πόσο» αλλά το «πως και το γιατί». Και εδώ κυριάρχησε ο λόγος της περιφέρειας προς την διάμετρο.

Η πρώτη απόπειρα από Έλληνες… Ο πρώτος Έλληνας που επιχείρησε να βρει μια σχέση ανάμεσα στον κύκλο και το τετράγωνο ήταν ο Αναξαγόρας από τις Κλαζομενές (500-428 π.Χ), όσο βρισκόταν στην φυλακή, γιατί δίδασκε ότι ο ήλιος δεν είναι θεότητα, σύμφωνα με τον Πλούταρχο.

Η δεύτερη απόπειρα… Ο Αντιφών (469-399π.Χ) σύγχρονος του Σωκράτη εφαρμόζει την μέθοδο της εξάντλησης και προσπαθεί να υπολογίσει το εμβαδόν του κύκλου εγγράφοντας ένα κανονικό εξάγωνο στον κύκλο και συνεχίζοντας να διπλασιάζει τις πλευρές του….. Ο Βρύσων λίγο αργότερα θα βάλει στο παιχνίδι και το περιγεγραμμένο στον κύκλο πολύγωνο και έτσι για πρώτη φορά το αποτέλεσμα υπολογίστηκε βάσει ανώτατων και κατώτατων ορίων, χωρίς βέβαια να είναι δυνατός ο υπολογισμός των εμβαδών

Η σειρά του Αρχιμήδη Διακόσια χρόνια μετά τον Αντιφώντα και τον Βρύσωνα, ο Αρχιμήδης (287-212π.Χ) αναλαμβάνει να αντιμετωπίσει την πρόκληση. Χρησιμοποίησε στους υπολογισμούς του την μέθοδο της εξάντλησης αλλά για τον υπολογισμό των περιμέτρων εγγεγραμμένου και περιγεγραμμένου πολυγώνου και όχι των εμβαδών, και έτσι βρήκε κατά προσέγγιση την περιφέρεια του κύκλου.

Ο Αρχιμήδης υπολογίζει… Διπλασιάζοντας τις πλευρές των εξαγώνων τέσσερις φορές κατέληξε στα 96-γωνα και υπολόγισε τις περιμέτρους τους. Οι ανακαλύψεις δημοσιεύτηκαν αργότερα στο βιβλίο Κύκλου Μέτρησις Αν υπολογίσουμε την μεση τιμή του ανώτατου και κατώτατου ορίου παίρνουμε 3,1419 δηλαδή διαφορά μικρότερη από τρία δεκάκις χιλιοστά της πραγματικής…

Είναι απορίας άξιον…. Πως ο Αρχιμήδης υπολόγισε την τιμή αυτή χωρίς να διαθέτει καν σύμβολο για το μηδέν και χωρίς κάποιο είδος δεκαδικής παράστασης. Οι έννοιες αυτές πέρασαν εκατοντάδες χρόνια μέχρι να εμφανιστούν.

Διακόσια χρόνια μετά… Στο έργο του «Μεγάλη σύναξις της Αστρονομίας» ο Κλαύδιος ο Πτολεμαίος (87-165 π.Χ) υποστήριξε ότι ο λόγος ισούται με 3 μοίρες, 8 πρώτα και 30 δεύτερα σε εξηκονταδική παράσταση. Δηλαδή το π ισούται με 3+8/60+30/3600 που προσεγγίζει κατά 0,003% την πραγματική τιμή

Το π (pi) είναι τετραγωνισμένο…

Παράδοξα… Η ακολουθία 123456789 εμφανίζεται για πρώτη φορά στο 523.551.502 ψηφίο Τα πρώτα 144 ψηφία του π έχουν άθροισμα 666… και το 144=(6+6)x(6x6) Το ύψος ενός ελέφαντα από το πόδι μέχρι τον ώμο είναι 2xπx την διάμετρο του ποδιού του

Ο τύπος του Euler «Υπάρχει ένας πασίγνωστος τύπος – ίσως ο πιο συμπαγής και γνωστός από όλους τους τύπους- που ανέπτυξε ο Euler βασισμένος σε μια ανακάλυψη του De Moivre: eiπ+1=0 Απλός συνοπτικός και γεμάτος νόημα. Γοητεύει εξίσου μυστικιστές, επιστήμονες, φιλοσόφους και μαθηματικούς» Έντουαρντ Κάνσερ και Τζέιμς Νιούμαν, Mathematics and the Imagination, 1940