9 Νοέμβρη 2002.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλγόριθμοι σχεδίασης βασικών 2D σχημάτων (ευθεία)
Advertisements

Φυσική του στερεού σώματος (rigid body)
27 Νοέμβρη 2002.
ΕΡΓΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Δημιουργία Συναρτήσεων με Ημιτονοειδή Δεκέμβρη 2002.
Φυσική Β’ Λυκείου Κατεύθυνσης
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Παραστάσεις Καμπυλών και Επιφανειών 23 Οκτώβρη 2002.
Ομάδα Γ. Ο υπολογιστής ως επιστημονικό εργαλείο. Ακρότατα συνάρτησης FindMinimum[x Cos[x],{x,2}] { ,{x  }} Plot[x Cos[x],{x,0,20}] FindMinimum[{x.
9 Οκτώβρη 2002.
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Επίλυση Εξισώσεων Νοέμβρη 2002.
Robustness in Geometric Computations Christoph M. Hoffmann.
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Οθόνες γραφικών που βασίζονται σε εικονίδια (pixels) 24.
Μαθηματικοί Υπολογισμοί Χειμερινό Εξάμηνο η Διάλεξη Εισαγωγή 2 Οκτώβρη 2002.
H Mathematica στην υπηρεσία της Φυσικής
Φυσική A’ Λυκείου 1.1 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
Καλή και δημιουργική χρονιά.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΕ ΜIΚΡΟΣΚΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ή ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
Φύλλο εργασίας Ευθύγραμμες κινήσεις.
ΝΟΜΟΙ KEPLER ΚΑΘΕ ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΕ ΕΛΛΕΙΠΤΙΚΗ ΤΡΟΧΙΑ ΤΕΤΟΙΑ ΩΣΤΕ ΤΗ ΜΙΑ ΕΣΤΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΝΑ ΚΑΤΕΧΕΙ Ο ΗΛΙΟΣ Η ΕΥΘΕΙΑ ΠΟΥ ΕΝΩΝΕΙ ΤΟΝ ΗΛΙΟ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Κεφάλαιο 6: Κινητική Ενέργεια και Έργο
Πώς πάω από την αριστερή εικόνα (πρόβλημα) στη δεξιά (μοντέλο);
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Δύναμη: αλληλεπίδραση μεταξύ δύο σωμάτων ή μεταξύ ενός σώματος και του περιβάλλοντός του (πεδίο δυνάμεων). Δυνάμεις επαφής Τριβή Τάσεις Βάρος Μέτρο και.
Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Κεφάλαιο 7 Έργο και Ενέργεια.
13 & 18 Νοέμβρη 2002.
ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ
ΘΕΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ : ΟΠΙΣΘΟΤΡΟΧΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ ΦΟΙΤΗΤΗΣ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΡΗΤΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: κ.ΜΕΛΑΣ.
Κεφάλαιο 11 Στροφορμή This skater is doing a spin. When her arms are spread outward horizontally, she spins less fast than when her arms are held close.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ & ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ
Κεφάλαιο 5 Εφαρμογές των Νόμων του Νεύτωνα: Τριβή, Κυκλική Κίνηση, Ελκτικές Δυνάμεις Chapter Opener. Caption: Newton’s laws are fundamental in physics.
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
ANAKOINWSH H 2η Ενδιάμεση Εξέταση μεταφέρεται στις αντί για , την 24 Νοεμβρίου στις αίθουσες ΧΩΔ και 110 λόγω μη-διαθεσιμότητας.
Τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών Ιωάννινα 2013 Διδάσκων: Δημήτριος Ι. Φωτιάδης Υπολογιστική Μοντελοποίηση στη Βιοϊατρική Τεχνολογία.
Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Κεφάλαιο 3 Κίνηση σε 2 και 3 διαστάσεις, Διανύσματα.
Στροφορμή.
1. Ευθύγραμμη κίνηση. Ένα σώμα κινείται πάνω σε μια ευθεία.
Φορείς Αλληλεπίδρασης Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου Θερινό Σχολείο 2011 Αλέξανδρος Καμπαναράκης Β΄ Γυμνασίου.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΔΙΟΥ ΡΟΗΣ
Μερικές Διαφορικές Εξισώσεις ΙΙ
Κλιματικές αλλαγές και οι επιπτώσεις τους στη ζωή του ανθρώπου
Alexander Friedmann ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ ΔΑΝΑΗ ΑΓΓΕΛΙΔΑΚΗ
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής
Βασικες Εννοιες Φυσικής. Προηγουμενο μάθημα Δεξιότητες – Δεξιότητες: Δυνάμεις του 10 και λιγη άλγεβρα – Δεξιότητες: Λύση απλών σχέσεων – Ασκηση: μια άσκηση.
Πως μπορεί κανείς να λύσει προβλήματα με τη βοήθεια της Mathematica Πρόβλημα 10 α : Κλίση καμπύλης Πρόβλημα 10 β : Εμβαδόν καμπύλης Ομάδα Δ. Λύνοντας Προβλήματα.
Προγράμματα Συμβολικών Μαθηματικών.
Μελέτη Δ.Ε. με χρήση του Mathematica
Διάλεξη 14: Εισαγωγή στη ροή ρευστών
Διάλεξη 8 Κοσμολογικές Παράμετροι
Διάλεξη 16 Αποσύζευξη και Επανασύνδεση
 Ένα σώμα κινείται πάνω σε μια ευθεία.  Από μια θέση πάει σε μια άλλη.  Πως θα μελετήσουμε την κίνηση; 1. Ευθύγραμμη κίνηση.
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της κινηματικής είναι η περιγραφή της κίνησης του ρευστού Τα αίτια που δημιούργησαν την κίνηση και η αναζήτηση των.
ΠΩΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΛΓΕΒΡΑ.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός 1 Η έννοια της ταχύτητας.
ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ- ΕΞΙΣΩΣΕΙΣ NAVIER STOKES
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Διάλεξη 2: Περιγραφή αριθμητικών μεθόδων
Εισαγωγή στο Γραμμικό Προγραμματισμό
Η έννοια της ταχύτητας.
Δυναμική (του υλικού σημείου) σε μία διάσταση.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
Γενική μεθοδολογία στις κινήσεις (1)
Γενική Φυσική 1ο Εξάμηνο
Ευθύγραμμη ομαλή κίνηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

9 Νοέμβρη 2002

Ένα Απλό Παράδειγμα: Εκθετική Αύξηση Πληθυσμού. Περιεχόμενα Ένα Απλό Παράδειγμα: Εκθετική Αύξηση Πληθυσμού. Ένα πιο Δύσκολο Παράδειγμα: Τροχιές Δορυφόρων. Απλουστεύσεις του Μοντέλου Αριθμητική Επίλυση του Μοντέλου Αριθμητική Επίλυση στην Maple Απογοήτευση! Ποιο είναι το Πρόβλημα? Μια Καλλίτερη Αριθμητική Λύση Καλλίτερα Αποτελέσματα Μια Ματιά στο Μέλλον

Εισαγωγή Οι υπολογισμοί παραγώγων συναρτήσεων είναι απλά ένα παράδειγμα επίλυσης διαφορικών εξισώσεων. Αναγκαζόμαστε να υπολογίσουμε τις παραγώγους προσεγγιστικά μια και πολλές φορές η απ΄ ευθείας χρήση του τύπου της παραγώγου είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα. Πολλές φορές όμως αναγκαζόμαστε να κάνουμε το αντίθετο – ξεκινάμε με μια διαφορική εξίσωση, και θέλουμε να βρούμε την λύση της, ή τουλάχιστον να μπορέσουμε να την υπολογίσουμε αριθμητικά. Πολλά φυσικά φαινόμενα μπορούν να μοντελοποιηθούν με διαφορικές εξισώσεις: Αλλαγές στον πληθυσμό των αρπακτικών και της λείας τους. Αλλαγές στην οικονομία και οι επιπτώσεις τους στις επενδύσεις, την ανεργία ... Προβλέψεις πολέμων τοπικής ή ευρείας κλίμακας. Το μεγαλύτερο μέρος της Φυσικής (πχ τροχιά δορυφόρου).

Ένα Απλό Παράδειγμα: Εκθετική Αύξηση Πληθυσμού Η διακύμανση του πληθυσμού των οργανισμών σε ένα περιβάλλον με αρκετούς πόρους μπορεί να περιγραφθεί με την εξής διαφορική εξίσωση: dx(t) / dt = a x(t) Όπου, η x(t) παριστά τον πληθυσμό την χρονική στιγμή t. Η σταθερά a περιγράφει τον ρυθμό αύξησης του πληθυσμού. Η διαφορική αυτή εξίσωση μπορεί να λυθεί συμβολικά. Η Maple ξέρει πως, τουλάχιστον στην περίπτωση που δώσουμε μια συγκεκριμένη τιμή στο a (εδώ a = 3): > dsolve( { x(0) = 5, diff(x(t),t) = 3*x(t) }, { x(t) } ); x(t) = 5 exp(3 t) Όπου, η x(0) = 5 καθορίζει τον αρχικό πληθυσμό. Πόσο αποδεκτή είναι η λύση αυτή σαν μοντέλο αύξησης ρεαλιστικών πληθυσμών?

Παράδειγμα: Τροχιές Γύρω από Πλανήτες Οι άνθρωποι έχουν προσπαθήσει να μοντελοποιήσουν την κίνηση των πλανητών και των δορυφόρων του από την αρχαιότητα. Ο J. Kepler βρήκε ένα μοντέλο που περιγράφει καλά την κίνηση των πλανητών. Ο I. Newton εξήγησε πώς το μοντέλο αυτό μπορεί να προκύψει από τους (δικούς του) νόμους κίνησης και τον νόμο της βαρύτητας. Θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε τους νόμους του Newton για να μοντελοποιήσουμε την κίνηση ενός αντικειμένου σε τροχιά γύρω από έναν πλανήτη. Υποθέτουμε ότι ξέρουμε : Την μάζα του πλανήτη. Την αρχική θέση του αντικειμένου. Την αρχική ταχύτητα του αντικειμένου. Θέλουμε το μοντέλο μας να μπορεί να μας πει την τροχιά του αντικειμένου για κάποιο χρονικό διάστημα στο μέλλον.

Το Μαθηματικό Μοντέλο Στο μοντέλο μας, η ταχύτητα του αντικειμένου καθορίζει το πως αλλάζει η θέση του ως προς τον χρόνο. Σε καρτεσιανές συντεταγμένες: dpx / dt = vx , dpυ / dt = vυ Όπου, t είναι χρόνος, px και pυ είναι οι συντεταγμένες της θέσης και όπου vx και vυ είναι οι συνιστώσες της ταχύτητας. Οι αλλαγές στην ταχύτητα εξαρτώνται από την επιτάχυνση: dvx / dt = ax , dvυ / dt = aυ Τέλος, η επιτάχυνση προκύπτει από την δύναμη της βαρύτητας του πλανήτη (ο οποίος ας υποθέσουμε είναι στην αρχή των αξόνων). Χρησιμοποιώντας F = ma και F = GMm / d2 , where d2 = d2χ + d2υ , και λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η κατεύθυνση της δύναμης είναι προς τον πλανήτη παίρνουμε ότι ax = ( GM (px /d) / d2 ), ay = ( GM (py /d) / d2 ),

Απλουστεύσεις του Μοντέλου Είναι αυτό που παράγαμε ένα καλό μοντέλο? Με λίγη σκέψη θα καταλήξουμε ότι δεν είναι ένα άψογο μοντέλο του πώς πραγματικά αντικείμενα περιστρέφονται γύρω από την πραγματική Γη. Αγνοεί όλα τα άλλα αντικείμενα του σύμπαντος τα οποία έχουν κάποια βαρυτική (ή άλλη) επίδραση. Υποθέτει ότι ο πλανήτης δεν κινείται – μια ιδιαίτερα άσχημη υπόθεση εάν το αντικείμενο είναι συγκρίσιμης μάζας με την Γη. Υποθέτει ότι οι νόμοι της βαρύτητας του Νεύτωνα είναι σωστοί. Ο Αϊνστάιν απέδειξε ότι είναι απλές προσεγγίσεις. Υποθέτει ότι το αντικείμενο είναι άκαμπτο. Αντικείμενα που δυνατόν να παραμορφωθούν απορροφούν μικρές ποσότητες ενέργειας καθώς περιστρέφονται. Είναι μια καλή προσέγγιση? Εξαρτάται ...

Αριθμητική Επίλυση του Μοντέλου Αριθμητική Επίλυση του Μοντέλου Παρόλο που ο Νεύτωνας έλυσε συμβολικά το σύστημα διαφορικών εξισώσεων του μοντέλου μας πριν από 300 χρόνια, κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να το κάνει η Maple. Εάν είναι και για εσάς αρκετά δύσκολο, τότε ας προσπαθήσουμε να το λύσουμε αριθμητικά για κάποια συγκεκριμένη περίπτωση. Πρέπει να προκαθορίσουμε συγκεκριμένες τιμές για την αρχική θέση και την ταχύτητα του αντικειμένου, όπως και την μάζα του πλανήτη. Σαν αποτέλεσμα δεν θα πάρουμε έναν κλειστό τύπο – αλλά μια λίστα αριθμών που θα αφορούν τις x και y συντεταγμένες του αντικειμένου σε διάφορες χρονικές στιγμές στο μέλλον. Οι αριθμοί αυτοί θα είναι προσεγγίσεις της πραγματικής λύσης. Κάτι τέτοιο φαντάζει πολύ υποδεέστερο της συμβολικής λύσης. Το θετικό είναι ότι μπορούμε πάντοτε να προσπαθήσουμε να λύσουμε κάτι αριθμητικά – αν και μερικές φορές η προσπάθειά μας δεν θα είναι και πολύ επιτυχής.

Αριθμητική Επίλυση στην Maple numerical—orbit := proc (GM, start—xpos, start—ypos, start—xvel, start—yvel, step, n—steps) local xpos, ypos, xvel, yvel, xaccel, yaccel, distance, t, i; xpos := array(0..n—steps); ypos := array(0..n—steps); xvel := array(0..n—steps); yvel := array(0..n—steps); xpos[0] := evalf(start—xpos); ypos[0] := evalf(start—ypos); xvel[0] := evalf(start—xvel); yvel[0] := evalf(start—yvel); for t from 1 to n—steps do distance := sqrt(xpos[t­1]“2 + ypos[t­1]“2); xaccel := ­ xpos[t­1] * GM / distance“3; yaccel := ­ ypos[t­1] * GM / distance“3; xvel[t] := xvel[t­1] + step*xaccel; yvel[t] := yvel[t­1] + step*yaccel; xpos[t] := xpos[t­1] + step*xvel[t­1]; ypos[t] := ypos[t­1] + step*yvel[t­1]; od; [ [ xpos[i], ypos[i] ] $ i=0..n—steps ] end:

Χάλια! Ας ξαναπροσπαθήσουμε με μικρότερο βήμα: Απογοήτευση! Υποθέτοντας ότι αποθηκεύσαμε την παραπάνω διαδικασία στο αρχείο orbit.mp ας προσπαθήσουμε να την χρησιμοποιήσουμε: > read `orbit.mp`; > n1a := numerical—orbit(1,1,0,0,0.5,0.001,3000): > plot(n1a,scaling=constrained); Χάλια! Ας ξαναπροσπαθήσουμε με μικρότερο βήμα: > n1b:=numerical—orbit(1,1,0,0,0.5,0.0005,6000): > plot(n1b,scaling=constrained);

Ποιο είναι το Πρόβλημα? Προφανώς η αριθμητική λύση είναι πολύ ανακριβής. Σε αυτού του τύπου τα προβλήματα, η ανακρίβεια μπορεί να οφείλεται στην: Ανεπάρκεια του μαθηματικού μοντέλου Ανακριβή προσέγγιση του μοντέλου – εδώ ως προς το βήμα στον χρόνο. Προσεγγιστική παράσταση αριθμών στην μηχανή. Το πιθανότερο εδώ φαίνεται να είναι το (2). Μπορούμε να ξεπεράσουμε το πρόβλημα αυτό χρησιμοποιώντας μικρότερα βήματα στον χρόνο – αλλά αυτό ίσως απαιτεί πάρα πολύ χρόνο. Θα μπορούσαμε εναλλακτικά να σκεφτούμε έναν καλλίτερο τρόπο προσέγγισης.

Μια Καλλίτερη Αριθμητική Λύση numerical—orbit—2 := proc (GM, start—xpos, start—ypos, start—xvel, start—yvel, step, n—steps) local xpos, ypos, xvel, yvel, xaccel, yaccel, distance, t, i; xpos := array(0..n—steps); ypos := array(0..n—steps); xvel := array(0..n—steps); yvel := array(0..n—steps); xpos[0] := evalf(start—xpos); ypos[0] := evalf(start—ypos); xvel[0] := evalf(start—xvel); yvel[0] := evalf(start—yvel); for t from 1 to n—steps do distance := sqrt(xpos[t­1]“2 + ypos[t­1]“2); xaccel := ­ xpos[t­1] * GM / distance“3; yaccel := ­ ypos[t­1] * GM / distance“3; xvel[t] := xvel[t­1] + step*xaccel; yvel[t] := yvel[t­1] + step*yaccel; xpos[t] := xpos[t­1] + step*xvel[t]; ypos[t] := ypos[t­1] + step*yvel[t]; od; [ [ xpos[i], ypos[i] ] $ i=0..n—steps ] end:

Καλλίτερα Αποτελέσματα Τα αποτελέσματα είναι καλλίτερα τώρα. > n2a := numerical—orbit(1,1,0,0,0.5,0.001,3000): > plot(n2a,scaling=constrained); Ενθαρρυντικό, ας προσπαθήσουμε μεγαλύτερα βήματα: > n2b:=numerical—orbit—2(1,1,0,0,0.5,0.03,100): > plot(n2b,scaling=constrained);

Μια Ματιά στο Μέλλον Τι θα συμβεί εάν προσπαθήσουμε να υπολογίσουμε τροχιές πιο μακριά στον χρόνο? > n2bb:=numerical—orbit—2(1,1,0,0,0.5,0.03,1000): > plot(n2bb,scaling=constrained); Όχι απόλυτα ακριβές – η σωστή λύση (υποθέτοντας την ορθότητα του μοντέλου), ο αντικείμενο πρέπει να ακολουθεί την ίδια έλλειψη ακριβώς. Από την άλλη μεριά, δεν είναι και τόσο άσχημα. Το αντικείμενο δεν κινείται σπειροειδώς προς τον (η απομακρυνόμενο από τον) πλανήτη.