Ήχος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
Advertisements

ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
ΗΧΟΣ.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Χαρακτηριστικά εικόνας
CD ΠΡΟΤΥΠΑ «Κόκκινο Βιβλίο»: Philips, Sony, 1980 Καθιέρωση CD-Audio
Κεφάλαιο 11ο Δομικά στοιχεία εφαρμογής πολυμέσων
Εικόνα, Ήχος Δημήτρης Κόκκας Ε.Ε.ΔΙ.Π. Εργαστήριο Πληροφορικής Γ.Π.Α.
Υπολογιστής και Μουσική
Βασικές Αρχές Ψηφιακής Τεχνολογίας
Μπορείτε να σκεφτείτε μερικές πολυμεσικές εφαρμογές;
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Α. Εισαγωγή στα πολυμέσα B. Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Σημειώσεις για την Α’ Λυκείου
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΟΣ
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ
Συμπίεση Ήχου με βάση την Αντίληψη:
ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Ήχος σε δεύτερο πλάνο σε εφαρμογές πολυμέσων (εστίαση σε βίντεο) Επικέντρωση σε ψυχαγωγικές ή εκπαιδευτικές εφαρμογές (π.χ. Information.
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Τεχνολογίες και Εφαρμογές Πολυμέσων
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
Μετάδοση Δεδομένων CD/DVD Σκληρός Δίσκος Ποντίκι Modem Η/Υ
Computers: Information Technology in Perspective By Long and Long Copyright 2002 Prentice Hall, Inc. Δίκτυα & Ε π ικοινωνία Υ π ολογιστών Διάλεξη 7 η -
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Ψηφιακή Αναπαράσταση Σήματος:
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α» Σεμινάριο Ενημέρωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Συμπίεση Ηχου.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
1 Πολυμέσα 1 ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ: Θ. ΜΑΝΑΒΗΣ Εισαγωγή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. Τι είναι Πολυμέσα; (Ι) Για έναν πωλητή υπολογιστών: Ένα PC με Sound Card, DVD-ROM drive, μεγάλη μνήμη, δυνατό επεξεργαστή και καλή κάρτα γραφικών.
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
Επικοινωνίες δεδομένων
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
Εμπλουτισμός της εφαρμογής με φωνή, μουσική, ειδικά εφέ Ήχος Η περιγραφή με αφήγηση χαρακτηρίζεται από τόνο και χρώμα στη φωνή Eνώ γίνεται η φωνητική.
Ανεξάρτητα από το θέμα που διαπραγματεύεται μια εφαρμογή πολυμέσων, συνήθως χρειάζεται λεκτική ανάπτυξη, ηχητική επένδυση και οπτική υποστήριξη. Τα κείμενα.
ΨηφιοποίησηΨηφιοποίηση Οι περισσότερες μεταβολές επηρεάζονται από τον Η/Υ. Τα συστήματα μετατρέπονται ώστε να μπορούν να συνδέονται με Υπολογιστές.
Εισαγωγή, Βασικές τεχνικές συμπίεσης ήχου (PCM, ADPCM)
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8 Ηχητική Πληροφορία 19 Φεβρουαρίου, 2004 Χρυσάνθη Πρέζα, D.Sc. Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ.
Επιβλέπων: Δρ. Γεωργιάδης Απόστολος ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ ΜΠΟΪΔΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΕΜ:955.
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Εικόνα - Ήχος - Βίντεο: Που, Πως, Τι & Γιατί... ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΕΙΔΗ - ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ - ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠ/ΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΗΧΟΣ ΒΙΝΤΕΟ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 10: Κωδικοποίηση ψηφιακών ακουστικών σημάτων Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
3 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ 1. ASK Ψηφιακή διαμόρφωση πλάτους – Amplitude shift keying – Αποθήκευση πληροφορίας στο πλάτος Δυαδική ASK – On Off Modulation.
29/11/061 Ήχος Φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου Αντίληψη του ήχου Ψηφιοποίηση ήχου MIDI Συμπίεση αρχείων ήχου Επεξεργασία ήχου Streaming Audio.
Α. Ανάλογα με τον τρόπο διανομής Οπτικοί δίσκοι (CD-ROM, DVD-ROM) Περίπτερα πληροφοριών(Kiosks) Πραγματικού χρόνου (Online) Διαδίκτυο (Internet) Κατηγορίες.
Ελληνογαλλική σχολή Πειραιά
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 10: Κωδικοποίηση ήχου
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Συστήματα Επικοινωνιών
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Τεχνική ανάλυση του οπτικοακουστικού μέσου
49ο Γυμνάσιο Αθήνας Πολυμέσα - Multimedia
Δομικα στοιχεια πολυμΕσων
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
Σημειώσεις για την Α’ Λυκείου
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Μαρία Φερεντίνου. Mία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:  Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας.
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ήχος

Η Φυσική Του Ήχου Ήχος Συχνότητα Ένταση Δόνηση των μορίων ενός μέσου Διάδοση ακουστικού κύματος στο μέσο όπου συμβαίνει η δόνηση. Μεταβολές πίεσης (πυκνώματα και αραιώματα) που μεταδίδονται με μια ορισμένη ταχύτητα Συχνότητα Δονήσεις (κύκλοι)/sec [Hz] Ανθρώπινη ακοή 20 – 20000 Hz Ένταση Ισχύς της δόνησης Καθορίζεται από το πλάτος της δόνησης

Ευαισθησία της ανθρώπινης ακοής Ακουστ(ικ)ότητα Μεγαλύτερη ευαισθησία στην περιοχή 1-4 kHz

«Λογαριθμική» Ακοή Η ανθρώπινη ακοή είναι «λογαριθμική» & όχι γραμμική Η υποκειμενική αίσθηση μεταξύ των εντάσεων δύο ήχων δεν εξαρτάται από την απόλυτη τιμή της διαφοράς τους αλλά από το λόγο τους Πχ. αύξηση της έντασης από 2  4 μWatt/m2 είναι το ίδιο με την αύξηση από 5  10 μWatt/m2

Μονάδα decibel (db) Σχετική διαφορά ισχύος δύο ήχων = 10 log (P/ Po) σε db P η τιμή ισχύος του ήχου Po τιμή αναφοράς (ήχος αναφοράς) Το decibel είναι «σχετική» μονάδα  συγκρίνει το μετρούμενο μέγεθος (Ρ) με μία στάθμη αναφοράς (Po) Ίδια ισχύς P= Po  Διαφορά = 0 db Διπλασιασμός της ισχύος P=2 Poσημαίνει αύξηση κατά 3 db

Ψηφιοποίηση Του Ήχου Δειγματοληψία Κβαντοποίηση Κωδικοποίηση

Μέγεθος αρχείου Μέγεθος Αρχείου (bits)= Συχνότητα Δειγματοληψίας (Hz) x Μέγεθος δείγματος (bits) x Διάρκεια (sec) Μέγεθος Αρχείου = [44.100 (Hz) x 16 (bits) x 1 (sec)] = 88.200 byte για μονοφωνικό Ή το διπλάσιο 176.4ΚΒ για στερεοφωνικό

Μέθοδοι Κωδικοποίησης PCM μ-Law & A-Law PCM DPCM ADPCM

PCM (Pulse Code Modulation - παλμοκωδική κωδικοποίηση) Αποθηκεύει ένα προς ένα τα δείγματα σε ψηφιακή μορφή Γραμμική (ομοιόμορφη) κωδικοποίηση το πλήθος των σταθμών κβάντωσης κατανέμεται εξίσου σε όλο το εύρος του πεδίου τιμών του σήματος Δεν περιλαμβάνει συμπίεση

Mu-Law PCM και Α-Law PCM Λογαριθμική αντιστοίχιση Αντιστοιχεί περισσότερες στάθμες στις χαμηλές συχνότητες και λιγότερες στις υψηλές. Στις χαμηλές συχνότητες περιέχεται το μεγαλύτερο ποσοστό της πληροφορίας που γίνεται αντιληπτή από το ανθρώπινο αυτί. Λογαριθμική & 8-bit = ίδιο εύρος με 14-bit γραμμική PCM

DPCM (Differential Pulse Code Modulation –διαφορική παλμοκωδική κωδικοποίηση) Κάθε δείγμα κωδικοποιείται σε σχέση με τα γειτονικά δείγματα. Στην DPCM αποθηκεύεται πλήρως το πρώτο δείγμα ενώ για τα υπόλοιπα δείγματα αποθηκεύονται μόνο οι διαφορές τους από τα προηγούμενα.

ADPCM (Adaptive Differential Pulse Code Modulation – προσαρμοζόμενη διαφορική παλμοκωδική κωδικοποίηση) Προβλέπεται η τιμή ενός δείγματος Στη συνέχεια υπολογίζεται η διαφορά μεταξύ της πραγματικής τιμής του δείγματος και της τιμής που είχε προβλεφθεί και κωδικοποιείται. Η τιμή της διαφοράς είναι μικρή (συνήθως απαιτεί 4 bits)

Συμπίεση

Συμπίεση ψηφιακής πληροφορίας ήχου Κατά τη συμπίεση του ήχου χρησιμοποιούνται πολύπλοκοι αλγόριθμοι συμπίεσης που συνδυάζουν τόσο απωλεστικές όσο και μη απωλεστικές τεχνικές συμπίεσης Στις σύγχρονες μεθόδους συμπίεσης εφαρμόζονται διάφορα ψυχο-ακουστικά μοντέλα βάσει των οποίων απορρίπτονται οι συχνότητες που έτσι και αλλιώς δεν μπορούσαν να γίνουν αντιληπτοί από το ανθρώπινο αυτί.

Συμπίεση κατά mp3 – Η βασική αρχή

Ηχητική Σκίαση (auditory masking) Συχνότητες χαμηλής έντασης κοντά σε μία συχνότητα υψηλής έντασης (κυρίαρχη) δεν ακούγονται Το κατώφλι ακουστότητας μιας συχνότητας ποικίλει ανάλογα με τη συχνότητα και τον ακροατή

Ηχητική Σκίαση συχνοτήτων Ισχυρή συχνότητα 1000 Hz Ασθενής συχνότητα (-10 db) 1100 Hz Δεν γίνεται αντιληπτή παρά μόνον αν η συχνότητα αυξηθεί σημαντικά πχ. 4000 Hz

Ηχητική σκίαση στο χρόνο (temporal masking) Ταυτόχρονη αναπαραγωγή ισχυρής και ασθενούς συχνότητας  η ασθενής δεν γίνεται αντιληπτή Η ασθενής μπορεί να γίνει αντιληπτή αν «καθυστερήσει» σε σχέση με την ισχυρή Για καθαρούς τόνους (συχνότητες) η χρονική διάρκεια της διαφοράς αναπαραγωγής είναι ~ 5 msec

Συμπίεση κατά mp3 – Ο Αλγόριθμος

MPEG MPEG (Motion Picture Expert Group) / 1987 Οικογένεια συμπιεστών (Codecs) Ανάπτυξη: Συνεργασία πανεπιστημίων, ερευνητικών ινστιτούτων και εταιρειών Υπό την αιγίδα του Διεθνούς Οργανισμού Προτύπων (International Standards Organization (ISO)) Αναπτύσσει διεθνή πρότυπα για τη συμπίεση εικόνας, ήχου και βίντεο.

Βασική δομή ενός ηχητικού κωδικοποιητή

Mp3 – Τα βήματα 1) Τράπεζα Φίλτρων 2) Εφαρμογή MDCT 3) Εφαρμογή Ψυχοακουστικού Μοντέλου 4) Επιμερισμός διαθέσιμων bits (ανάλογα με το bit rate) 5) Εφαρμογή κωδικοποίησης εντροπίας

(1) Τράπεζα φίλτρων Το ακουστικό σήμα διαιρείται σε 32 ζώνες συχνοτήτων ίσου μεγέθους Το ανθρώπινο αυτί έχει περιορισμένη διακριτική ικανότητα Μέσα σε μια περιορισμένη κριτική περιοχή εύρους ζώνης συγχέει τις συχνότητες που ακούει Οι κριτικές περιοχές αντιστοιχούνται σε 32 ζώνες

(2) Εφαρμογή MDCT MDCT = Modified Discrete Cosine Transform Υποδιαιρείται επιπλέον το φάσμα συχνοτήτων με στόχο την καλύτερη διακριτικότητα Χρησιμοποιούνται 18 συντελεστές MDCT Τελικά δημιουργούνται συνολικά 32 Χ 18 = 576 ζώνες στο φάσμα συχνοτήτων

(3) Εφαρμογή Ψυχοακουστικού Μοντέλου Εφαρμόζεται το ψυχοακουστικό μοντέλο ηχητικής σκίασης σε καθεμιά από τις ζώνες Δηλ. υπολογίζεται το κατώφλι ακουστότητας σε κάθε ζώνη για κάθε δεδομένη στιγμή (frame) Υπολογίζεται ποιες συχνότητες μπορούν να γίνουν αντιληπτές

(4) Επιμερισμός διαθέσιμων bit Καθορίζεται το πλήθος των bits που θα διατεθεί σε κάθε ζώνη (από το ψυχοακουστικό μοντέλο)

(5) Κβάντωση & Κωδικοποίηση Κβάντωση & Κωδικοποίηση Δεδομένων Προσθήκη συνοδευτικών δεδομένων ID3 Κωδικοποίηση κατά Huffman

MPEG-1 Layer 3 – Ρυθμός Μετάδοσης Το μέγεθος και η ποιότητα των αρχείων ήχου καθορίζονται από τον ρυθμό μετάδοσης των δεδομένων (bit rate). Το πρότυπο MP3 υποστηρίζει αρκετούς προκαθορισμένους ρυθμούς μετάδοσης δεδομένων. Τα αρχεία με μεγαλύτερο bit rate θα ακούγονται καλύτερα από αυτά με μικρότερο bit rate.

Συμπίεση MPEG-1 Layer 3 – Ρυθμός Μετάδοσης Συχνότητα Βήμα Bit rate Λόγος Συμπίεσης Ποιότητα 2.5 kHz Mono 8 kbps 96:1 Ήχος τηλεφώνου 4.5 kHz 16 kbps 48:1 Βραχέα 11 kHz Stereo 56..64 kbps 26 .. 24:1 FM 15 kHz 96 kbps 16:1 Σχεδόν σαν CD >15 kHz 112..128 kbps 14..12:1 CD

Χαρακτηριστικά του MPEG-1 Layer 3 Συμπίεση αρχείων ήχου μπορεί να φτάσει και το 85% Με ρυθμό μετάδοσης (bit rate) άνω των 128 Kbps η διαφορά από το πρωτότυπο CD δεν γίνεται αντιληπτή. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε μουσικά αρχεία 4-6 λεπτών που κανονικά θα καταλάμβαναν χώρο 40-70 MB, να πιάνουν τώρα χώρο μόλις 3-7MB.

Ιστορικά Στοιχεία

MPEG Motion Picture Expert Group Προσπάθεια συμπίεσης ψηφιακού ήχου: 1987, Ινστιτούτο Fraunhoffer MPEG-1, MPEG-1 Audio Επίπεδα συμπίεσης: MPEG-1 Layer 1, 2, 3

Επίπεδα συμπίεσης στο MPEG-1 MPEG-1 Layer 1 Κασέτα DCC της Philips Συμπίεση 4:1 Ποιότητα μέτρια Ρυθμός μετάδοσης 384 Kbps/κανάλι MPEG-1 Layer 2 Ψηφιακό ραδιόφωνο DAB, VideoCD & DVD Συμπίεση 6:1 & 8:1 Ποιότητα εφάμιλλη του CD Ρυθμός μετάδοσης βελτιστοποιημένος στην περιοχή 192 ή 256 Kbps/κανάλι MPEG-1 Layer 3 (mp3) Αρχεία mp3 στο διαδίκτυο Συμπίεση 10:1 & 12:1 Ρυθμός μετάδοσης 128 Kbps για στερεοφωνικό ήχο (64 kbps/κανάλι)

Άλλα πρότυπα WMA - Windows Media Audio Mp3 PRO RA - Real Audio Η «απάντηση» της Microsoft / Ποιότητα στα 64 Kbps Mp3 PRO Η εξέλιξη / Ίδια ποιότητα στο μισό μέγεθος των αρχείων RA - Real Audio Τεχνολογία ροής AAC - Advanced Audio Coding (MPEG-2) VQF – Vector Quantitazation Format OGG – Vorbis Ποιότητα συγκρίσιμημε το mp3 / Open Source λογισμικό AC-3 Dolby Digital Ψηφιακός πολυκάναλος ήχος (5.1)

Ήχος Midi Musical Instrument Digital Interface Αποθηκεύει τέσσερις παραμέτρους για κάθε νότα που παίζεται: Θεμελιώδης συχνότητα (ποια νότα είναι), Αρμονικές (ποιο όργανο, ηχόχρωμα), Δυναμική (πόσο δυνατά παίζεται η νότα ) Διάρκεια (χρόνος)

Τύποι Αρχείων Ήχου Επέκταση Πρότυπο Περιγραφή .rif RIFF Αναπτύχθηκε από την Microsoft υποστηρίζει αρχεία ψηφιακού ήχου WAV και MIDI .wav Wave Αποτελεί το πρότυπο αποθήκευσης ψηφιακού ήχου και είναι υποσύνολο του πρότυπου RIFF .mid MIDI Διεθνές πρότυπο για την αποθήκευση μουσικών αρχείων MIDI

Τύποι Αρχείων Ήχου .aif AIFF Δημιουργήθηκε από την Apple αλλά χρησιμοποιείται σε όλες τις πλατφόρμες. Υποστηρίζει δειγματοληψία 32 bit. .rmi RMI Αναπτύχθηκε από την Microsoft για αρχεία MIDI .mp3 MPEG-layer 3 Πρότυπο συμπιεσμένων αρχείων ήχου. Χρησιμοποιείται κυρίως για τη διακίνηση αρχείων μουσικής στο Διαδίκτυο.

Τύποι Αρχείων Ήχου .wma WMA Windows Media Audio. Αναπτύχθηκε από την Microsoft με στόχο την υποστήριξη απωλεστικής συμπίεσης. .ra Real Audio Προορίζεται για την άμεση αναπαραγωγή ήχων μέσω του Διαδικτύου.

Υλικό Κάρτα ήχου. Η εταιρεία Ad Lib κατασκεύασε την πρώτη κάρτα ήχου, για προσωπικούς υπολογιστές περίπου στις αρχές της δεκαετίας του 90. Μερικά χρόνια αργότερα εμφανίσθηκε και η πρώτη SoundBlaster της Creative με δυνατότητα ηχογράφησης.

Υλικό Κάρτα ήχου DSP (Digital Signal Processor) ADC / DAC μετατροπείς Synthesizer Wavetable ROM Μνήμη RAM Έξοδος ηχείων Είσοδος μικροφώνου MIDI interface Στερεοφωνικός ήχος, (16bit/ 44,1 kHz ή ακόμη και 24/96) Πολυκάναλος ήχος «Τριαδιάστατος» ήχος, πχ. 5.1

Λογισμικό Προγράμματα επεξεργασίας ψηφιοποιημένου ήχου Sound Forge της Sonic, SoundEdit της Macromedia, WaveStudio της Creative, Coll Edit της Syntrillium Προγράμματα επεξεργασίας ήχων MIDI Cakewalk Cubase Audio της Steinberg, MidiSoft Studio, Master Tracks της Passport Design

Ήχος και Εφαρμογές Πολυμέσων Ήχοι περιεχομένου οι αφηγήσεις κειμένου, οι εκφωνήσεις οδηγιών, τα ηχητικά ντοκουμέντα η μουσική όταν αποτελεί μέρος του αντικειμένου παρουσίασης. Ήχοι περιβάλλοντος Τα διάφορα ηχητικά εφέ (ήχοι της φύσης, φωνές ζώων, ήχοι πόλης) η μουσική επένδυση