Οι δευτερο-παύλειες επιστολές

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Πάσχα και η Ανάσταση του Χριστού
Advertisements

Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Μετά από έρευνα που διενήργησε εταιρεία ερευνών, διαπιστώθηκε πως στην εταιρεία μας οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν μεταξύ τους ένα λεξιλόγιο κάπως ανάρμοστο.
Οι πρωτο-παύλειες επιστολές
Α΄ Προς Κορινθίους Επιστολή
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Εικόνα 1 Σύμβολο της Ιωνικής Ομοσπονδίας.
Page  1 Προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας για την Ανώτερη Εκπαίδευση Διεύθυνση Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΕΝΩΣΗ ΕΙΣΗΓΜΕΝΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ Θέμα που απασχόλησε την Δικαιοσύνη: • Αποτίμηση θυγατρικών εταιρειών Θέματα που μπορεί να απασχολήσουν την Δικαιοσύνη: • Εφαρμογή.
της Μαρίας-Ζωής Φουντοπούλου
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΜΕΡΕΙΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ : Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ.
Καλή και δημιουργική χρονιά.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Ρωτήθηκαν 67 άτομα μιας σχολής χορού και έδωσαν τις εξής απαντήσεις: Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,Μ,L,L,L,L,L,L, L,L,L,L,T,T,T,T,T,T,T,M,M,M,M,M,M,M,M,M,M,L,L,L,L,L,L,L,T,T,T,T,T,M,M,
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
Page  1 Ο.Παλιάτσου Γαλλική Επανάσταση 1 ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
ΚΑΤΟΧΗ - ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ.
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
1 AYTOΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ….
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Εξάσκηση στην προπαίδεια
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ∆ιαχείριση έργων επίβλεψης µε σύγχρονα µέσα και επικοινωνία C2G, B2G, G2G Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας.
Επιδημιολογικά Στοιχεία:
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ για την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ 2014 Απρίλιος 2014.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ 2007 ΑΛΛΟΓΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟΛΟΓΕΣ ΜΑΚ 1.Γ. Παπανικολάου (n= 71) 2.Ευαγγελισμός (n= 60) 3.Άγ. Σάββας,
6 MRB, Συλλογή στοιχείων: 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Εξωτερική Πολιτική: Τουρκία – Κυπριακό – ΠΓΔΜ - Κοσσυφοπέδιο 1 6 ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ( Τουρκία.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
1 Ανατολική Μακεδονία - Θράκη Τμήμα Γεωλογίας Α.Π.Θ., Ασκήσεις Υπαίθρου Β’ έτους.
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
Ο ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
19. Η χριστιανική κοινότητα μέσα σ’ έναν πλουραλιστικό κόσμο
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ.
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Επιστολή Παύλου προς Φιλήμονα Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Μάθημα: Θρησκευτικά Τμήμα: Β’2 Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Υπεύθυνος Καθηγητής:
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Ο Απόστολος Παύλος.
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οι δευτερο-παύλειες επιστολές ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι δευτερο-παύλειες επιστολές

Δευτερο-παύλειες ή Μετα-παύλειες CORPUS PAULINUM Αδιαμφισβήτητες Α΄ Θεσσαλονικείς Γαλάτας Α΄ Κορινθίους Β΄ Κορινθίους Ρωμαίους Φιλιππησίους Φιλήμονα Δευτερο-παύλειες ή Μετα-παύλειες Β΄ Θεσσαλονικείς Εφεσίους Κολοσσαείς Α΄ Τιμόθεον Β΄ Τιμόθεον Τίτον Εβραίους Επιστολές αιχμαλωσίας ή των δεσμών Ποιμαντικές Επιστολές

Ψευδεπιγραφία/Ψευδωνυμία στην Κ.Δ. Ψευδώνυμα έργα Β΄ Θεσσαλονικείς Εφεσίους Κολοσσαείς Α΄-Β΄ Τιμόθεον Τίτον Ιακώβου Α΄-Β΄ Πέτρου Ιούδα Ανώνυμα έργα Ευαγγέλια Πράξεις Εβραίους Α΄ Ιωάννου (οι Β΄-Γ- Ιωάννου προέρχονται από τον «πρεσβύτερο») Ο αυτοπροσδιορισμός του συγγραφέα δεν αμφισβητείται σοβαρά στις 7 παύλειες επιστολές και στην Αποκάλυψη.

Γραφέας/συνεργάτης του Παύλου Γνησιότητα και αμφισβήτηση Παύλεια σχολή ή Παύλειος κύκλος Γραφέας/συνεργάτης του Παύλου

Σκοπός, περιεχόμενο, τόπος και χρόνος συγγραφής των δευτερο-παύλειων επιστολών

Οι περιοχές που μας ενδιαφέρουν

Η Β΄ προς Θεσσαλονικείς επιστολή Σκοπός Οι χριστιανοί της Θεσσαλονίκης νόμισαν ότι η Ημέρα του Κυρίου είναι τόσο επικείμενη που σταμάτησαν να εργάζονται. Η επιστολή διορθώνει αυτές τις παρεξηγήσεις. Περιεχόμενο Προοίμιο: (1:1-2) Κύριο θέμα: Η ημέρα του Κυρίου δεν θα έρθει τόσο νωρίς. Ευχαριστίες. Οδηγίες για τη συμπεριφορά των ατακτούντων αδελφών. Ασπασμός και ευλογία (3:17-18).

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η Β΄ προς Θεσσαλονικείς επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο κατά τα τέλη του 51 αρχές του 52 μ.Χ. από την Κόρινθο.

Η συζήτηση για την παύλεια προέλευση της Β΄ προς Θεσσαλονικείς επιστολής 1. Οι εσχατολογικές της απόψεις. 2. Οι πολλές επαναλήψεις. 3. Το ιουδαϊκό χρώμα των παραστάσεων. Δεν είναι αντιφατικές με την Α΄ Θεσ. αλλά συμπληρωματικές. Οι ομοιότητες οδηγούν στην ταυτότητα του συγγραφέα των 2 επιστολών. Αποκαλυπτικές παραστάσεις υπάρχουν και αλλού στον Παύλο.

Οι φυλακίσεις του απ. Παύλου Οι επιστολές αιχμαλωσίας ή των δεσμών Οι φυλακίσεις του απ. Παύλου Στους Φιλίππους για μια νύχτα (Πραξ. 16:22-40). Στην Καισάρεια για 2 χρόνια, 57-59 μ.Χ. (Πραξ. 23:33-26:32). 3. Στη Ρώμη για 2 χρόνια (Πραξ. 28:30). 4. Η υπόθεση της φυλάκισης στην Έφεσο. H φυλακή στους Φιλίππους H φυλακή στη Ρώμη

Η προς Εφεσίους επιστολή Σκοπός Εγκύκλιος επιστολή προς τις εκκλησίες της Μ. Ασίας. Χαρακτηρίζεται ως θεωρητική θεολογική πραγματεία ή ως βαπτισματική ομιλία. Περιεχόμενο Α΄ Μέρος-Θεολογικό: (1:1-3:21). Το μυστήριο της θ. οικονομίας για τη σωτηρία όλων των ανθρώπων και η πραγματοποίησή του εν Χριστώ μέσα στην εκκλησία. Β΄ Μέρος-Πρακτικό (4:1-6:24). Η βίωση του μυστηρίου της θ. οικονομίας από τα μέλη του σώματος του Χριστού.

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η προς Εφεσίους επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο κατά το 54/55 μ.Χ. από την Έφεσο.

Η συζήτηση για την παύλεια προέλευση της προς Εφεσίους επιστολής 1. Η διαφορετική γλώσσα και ύφος. 2. Η διαφορετική θεολογία. 3. Όμοιο λεξιλόγιο στην προς Κολοσσαείς. Οι θεολογικές της ιδέες είναι παύλειες. Ουσιαστική συμμετοχή του γραφέα του Παύλου. Οφείλεται στο οτι προέρχονται από την ίδια φυλάκιση.

Η προς Κολοσσαείς επιστολή Σκοπός Απευθύνεται προς χριστιανούς που δεν γνωρίζει προσωπικά ο Παύλος για να τους στηρίξει στην πίστη πολεμώντας την αιρετική διδασκαλία που οι παραλήπτες αντιμετωπίζουν. Περιεχόμενο Α΄ Μέρος-Θεολογικό: (1:13-2:23). Υπεροχή και κυριαρχία του Χριστού πάνω σε όλη την κτίση. Β΄ Μέρος-Παραινετικό: (3:1-4:6). Υποχρεώσεις των μελών του σώματος του Χριστού.

Η σχέση της προς Εφεσίους με την προς Κολοσσαείς ΚΟΙΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΙΣ 2 ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ Κολ. 1:23γ Ο Παύλος συστήνεται Eφ. 3:1 Κολ. 1:24 Τα δεινά του αποστόλου Eφ. 3:1, 13 Κολ. 1:25 Η αποστολικότητα Eφ. 3:2 Κολ. 1:26 Αποκάλυψη του κρυμμένου μυστηρίου Eφ. 3:4, 5, 9 Κολ. 1:27 Περιεχόμενο του μυστηρίου Eφ. 3:6 Κολ. 1:28 Διακήρυξη του περιεχομένου Eφ. 3:8, 9 Η προς Κολοσσαείς προηγείται της Εφεσίους. Κάποιες διδασκαλίες που εκθέτονται με συντομία στην πρώτη, αναπτύσσονται εκτενέστερα στη δεύτερη.

Προς Κολοσσαείς Προς Εφεσίους 1:23γ ἐγὼ Παῦλος διάκονος 3:1 ἐγὼ Παῦλος ὁ δέσμιος 1:24α ὑπὲρ ὑμῶν 1:24β τὰ ὑστερήματα τῶν θλίψεων τοῦ Χριστοῦ ἐν τῇ σαρκί μου ὑπὲρ τοῦ σώματος αὐτοῦ 3:13 ἐν ταῖς θλίψεσίν μου ὑπὲρ ὑμῶν 1:25α ἧς ἐγενόμην ἐγὼ διάκονος 3:7α οὗ ἐγενήθην διάκονος 1:25β τὴν οἰκονομίαν τοῦ θεοῦ τὴν δοθεῖσάν μοι εἰς ὑμᾶς 3:2 τὴν οἰκονομίαν τῆς χάριτος τοῦ θεοῦ τῆς δοθείσης μοι εἰς ὑμᾶς 1:26α τὸ μυστήριον τὸ ἀποκεκρυμμένον ἀπὸ τῶν αἰώνων καὶ ἀπὸ τῶν γενεῶν 3:4β, 5α τῷ μυστηρίῳ τοῦ Χριστοῦ, ὃ ἑτέραις γενεαῖς οὐκ ἐγνωρίσθη 3:9 τοῦ μυστηρίου τοῦ ἀποκεκρυμμένου ἀπὸ τῶν αἰώνων

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η προς Κολοσσαείς επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο κατά το 54/55 μ.Χ. από την Έφεσο.

Η συζήτηση για την παύλεια προέλευση της προς Κολοσσαείς επιστολής 1. Οι διαφορετικές θεολογικές ιδέες και γλωσσ. εκφράσεις. 2. Η απουσία χαρακτηριστικών παύλειων θεολογικών όρων. 3. Το διαφορετικό ύφος. Εξηγούνται από την ιδιάζουσα αίρεση που αντιμετωπίζεται εδώ. Οι όροι αυτοί απουσιάζουν και σε άλλες παύλειες επιστολές. Δικαιολογείται από την πιο ουσιαστική συμμετοχή του γραφέα του Παύλου.

Οι ποιμαντικές επιστολές Ονομάστηκαν «ποιμαντικές» στα μέσα του 18ου αιώνα οι 2 επιστολές προς Τιμόθεον και η προς Τίτον επειδή απευθύνονται σε ποιμένες της εκκλησίας Ο Τιμόθεος ήταν επίσκοπος Εφέσου και ο Τίτος επίσκοπος Κρήτης. Για τον πρώτο μιλούν οι Πράξεις και ο Παύλος, ενώ για τον δεύτερο μόνο ο Παύλος στις επιστολές του. Τον 19ο αιώνα άρχισε να κλονίζεται η παύλεια προέλευση των επιστολών αυτών. Η λύση της «θεωρίας του γραμματέα» γεφυρώνει τις δύο ομάδες των ερευνητών.

Η Α΄ προς Τιμόθεον επιστολή Περιεχόμενο Πίστη στη χριστιανική διδασκαλία: (1:3-20). Οδηγίες για ζητήματα λατρείας, προσόντα των επισκόπων και των διακόνων (2:1-14). Οδηγίες για την αντιμετώπιση των αιρετικών και πρακτικά ζητήματα των μελών (4:1-6:21) Σκοπός Εφιστάται η προσοχή του ποιμένα στην αντιμετώπιση των κινδύνων από τους αιρετικούς που απειλούν τα μέλη της εκκλησίας του.

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η Α΄ προς Τιμόθεον επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο κατά το 63/64 μ.Χ. από τη Μακεδονία.

Η Β΄ προς Τιμόθεον επιστολή Περιεχόμενο Αγώνας για τη διατήρηση της πίστης και καταπολέμηση των αιρετικών (κεφ. 1-3). Αναφορά στο παράδειγμα του Παύλου (3:1-4:5). Έκκληση για συνάντηση με τον Παύλο μαζί με τον Μάρκο και ασπασμοί (4:6-22). Σκοπός Εφιστάται η προσοχή του ποιμένα στην αντιμετώπιση των κινδύνων από τους αιρετικούς που απειλούν τα μέλη της εκκλησίας του.

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η Β΄ προς Τιμόθεον επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο ίσως κατά το 66/67 μ.Χ. από τη Ρώμη.

Η προς Τίτον επιστολή Περιεχόμενο Σκοπός Περιγραφή των αιρετικών ψευδοδιδασκάλων (1:10-16). Υπενθύμιση των ποιμαντικών καθηκόντων του Τίτου (2:1-15). Η υποχρέωση των μελών για το λουτρό παλιγγενεσίας και τα έργα αγάπης (3:1-5). Σκοπός Εφιστάται η προσοχή του ποιμένα στην αντιμετώπιση των κινδύνων από τους αιρετικούς που απειλούν τα μέλη της εκκλησίας του.

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η προς Τίτον επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Αν προέρχεται από τον Παύλο κατά το 63/64 μ.Χ. από τη Μακεδονία.

Η προς Εβραίους επιστολή Σκοπός Απευθύνεται σε κάποια ιουδαιοχριστιανική κοινότητα την οποία επιθυμεί να στηρίξει στην πίστη αφού κάποια μέλη της αρχίζουν να την εγκαταλείπουν. Περιεχόμενο Η αποκάλυψη του Θεού εν Υιώ είναι ανώτερη (1:1-4:13). Ο Χριστός είναι ο μέγας αρχιερέας (4:14-10:18). Παραίνεση (10:19-12:29) Προτροπές προς τα μέλη της εκκλησίας (13:1-25).

Η προς Εβραίους επιστολή Τα ειδικά προβλήματα Ο συγγραφέας δεν αναφέρει πουθενά το όνομά του. Διαφορετική Χριστολογία. Διαφορετική γλώσσα και ύφος από τις παύλειες επιστολές. Αρχική αμφισβήτηση της κανονικότητας της επιστολής σε Ανατολή και Δύση. Σήμερα διακρίνεται εντελώς από τις παύλειες επιστολές (13 + 1)

Τόπος και χρόνος συγγραφής Η προς Εβραίους επιστολή Τόπος και χρόνος συγγραφής Καμία υπόθεση δεν είναι βέβαιη. Συνήθως επικρατεί η υπόθεση της Ρώμης και το διάστημα 60-90 μ.Χ.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Αγουρίδης Σ., Ei0sagwgh/ ei0j th/n Kainh/n Diaqh/khn, Αθήνα 1971. Βασιλειάδης Π., Επίκαιρα Αγιογραφικά Θέματα. Αγία Γραφή και Ευχαριστία, ΒΒ 15, Θεσσαλονίκη 2000. Boύλγαρης Χ., 9Upo/mnhma ei0j th/n pro=j 9Ebrai/ouj 0Epistolh/n, Αθήνα 1993. Γαλάνης Ι., Η Δευτέρα Επιστολή του Αποστόλου Παύλου προς Θεσσαλονικείς, ΕΚΔ 11β, Θεσσα­λονίκη 1989. Γαλίτης Γ., Η προς Τίτον Επιστολή του Αποστόλου Παύλου, ΕΚΔ 12γ, Θεσσαλονίκη 1992. Γκουτζιούδης Μ., Ιωβηλαίο Έτος, Μελχισεδέκ και η προς Εβραίους Επιστολή, ΒΒ 36, Θεσσαλονίκη 2006.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Γρατσέας Γ., H προς Εβραίους Επιστολή, ΕΚΔ 13, Θεσσαλονίκη 1999. Καραβιδόπουλος Ι., Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, Θεσσαλονίκη 1998. ____ Αποστόλου Παύλου Επιστολές προς Εφεσίους Φιλιππησίους Κολοσσαείς Φιλήμονα, ΕΚΔ 10, Θεσσαλονίκη 1992. Παναγόπουλος Ι., Εισαγωγή στην Καινή Διαθήκη, Αθήνα 1995. Παπαδημητρίου Κυρ., Η Χρήση της Κοινής από τον Ευαγγελιστή Λουκά. Μια Άδηλη Ταυτότητα. Συμβολή στο Ζήτημα του Συγγραφέα της προς Εβραίους Επιστολής, Θεσσαλονίκη 1998.