Στάσεις και συνήθειες απέναντι στα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα Απρίλιος 2008
2 Ανάθεση :Σωματείο Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μ.Ε Αττικής Τύπος έρευνας: Computer Assisted Τηλεφωνικές Συνεντεύξεις Περιοχή έρευνας: Πολεοδομικό Συγκρόημα Αθηνών Μέθοδος δειγματοληψίας: Απλή τυχαία δειγματοληψία τηλεφωνικών αριθμών από τη λίστα τηλεφώνων του ΟΤΕ με χρήση ποσοστώσεων φύλου 340 Μέγεθος δείγματος: Το μέγεθος του δείγματος ανέρχεται σε 340 άτομα ηλικίας ετών. 11/4-15/4/2007 Χρόνος διεξαγωγής: Η έρευνα διεξήχθη από 11/4-15/4/ Προσωπικό field: Εργάστηκαν 2 επόπτης και 25 ερευνητές. Έλεγχοι ποιότητας: 20% των συνεντεύξεων ελέγχθηκε με τη μέθοδο της συνακρόασης και 100% ηλεκτρονικά Παρατηρήσεις: Στους πίνακες που ακολουθούν, όπου οι βάσεις είναι μικρότερες των 60 ερωτηθέντων, τα στοιχεία είναι τελείως ενδεικτικά. Αν ο πελάτης θέλει να δώσει σε οπoιoυσδήποτε τρίτους μέρος ή το σύνολο των αποτελεσμάτων, θα πρέπει να συμφωνήσει προηγουμένως τη μορφή και τον τρόπο με τη METRON-ANALYSIS. Η METRON ANALYSIS είναι μέλος της ESOMAR και του ΣΕΔΕΑ και τηρεί τους κώδικες δεοντολογίας και διεξαγωγής ερευνών και επαγγελματικής πρακτικής της ESOMAR και του ΣΕΔΕΑ. Η ταυτότητα της έρευνας
3 Περιεχόμενα Δημογραφικό προφίλ δείγματος Στάση απέναντι στα φροντιστήρια Στάση απέναντι στα ιδιαίτερα μαθήματα Εικόνα φροντιστηρίου vs ιδιαιτέρων μαθημάτων Συμπεράσματα
Δημογραφικό προφίλ δείγματος
Δημογραφικό προφίλ Δείγματος Α/Β: ανώτερη κοινωνική τάξη C1: μεσαία προς ανώτερη κοινωνική τάξη C2: μεσαία προς κατώτερη κοινωνική τάξη D/E: κατώτερη κοινωνική τάξη
6 Εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση “ Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν περάσατε σε κάποια σχολή ΑΕΙ ή ΤΕΙ;”
7 Εισαγωγή σε σχολή προτίμησης [βάση: 377 μαθητές που πέρασαν σε κάποιο ΑΕΙ/ΤΕΙ] “ Η σχολή που περάσατε ήταν μέσα στις αρχικές σας κύριες επιλογές;”
8 Φοίτηση σε ιδιωτικό ή δημόσιο σχολείο “ Μου είπατε ότι δώσατε πανελλήνιες εξετάσεις. Και φοιτήσατε σε ιδιωτικό ή δημόσιο σχολείο;”
9 Άποψη για το εκπαιδευτικό σύστημα “ Θα ήθελα να σας ρωτήσω τι άποψη έχετε εσείς προσωπικά για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα”
Στάση απέναντι στα φροντιστήρια
11 Παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων “ Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν είχατε παρακολουθήσει μαθήματα του σχολείου σε κάποιο φροντιστήριο (εκτός του μαθήματος των ξένων γλωσσών)”
12 Παρακολούθηση φροντιστηριακών μαθημάτων - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
13 Τάξεις παρακολούθησης φροντιστηρίου [βάση: 360 μαθητές που πήγαν φροντιστήριο]
14 Είδος μαθημάτων για τα οποία πήγαν φροντιστήριο [βάση: 360 μαθητές που πήγαν φροντιστήριο] “ Τα μαθήματα για τα οποία πηγαίνετε φροντιστήριο αφορούν...”
15 Είδος μαθημάτων για τα οποία πήγαν φροντιστήριο - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
16 Βαθμός ικανοποίησης από το φροντιστήριο [βάση: 360 μαθητές που πήγαν φροντιστήριο] “ Και πόσο ικανοποιημένος/η είστε εσείς προσωπικά από το φροντιστήριο στην επίτευξη του στόχου σας;”
17 Βαθμός ικανοποίησης από φροντιστήρια – δημογραφικά [Ποσοστά επί των ικανοποιημένων] [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
Στάση απέναντι στα ιδιαίτερα μαθήματα
19 Παρακολούθηση ιδιαιτέρων μαθημάτων “ Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν είχατε κάνει ποτέ ιδιαίτερα μαθήματα (εκτός του μαθήματος των ξένων γλωσσών);”
20 Παρακολούθηση ιδιαίτερων μαθημάτων - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
21 Τάξεις παρακολούθησης ιδιαίτερων μαθημάτων
22 Είδος μαθημάτων για τα οποία παρακολούθησαν ιδιαίτερα [βάση: 360 μαθητές που παρακολούθησαν ιδιαίτερα]
23 Είδος μαθημάτων για τα οποία παρακολούθησαν ιδιαίτερα - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
24 Βαθμός ικανοποίησης από ιδιαίτερα μαθήματα [βάση: 258 μαθητές που παρακολούθησαν ιδιαίτερα] “ Και πόσο ικανοποιημένος/η είστε εσείς προσωπικά από τα ιδιαίτερα μαθήματα στην επίτευξη του στόχου σας;”
25 Βαθμός ικανοποίησης από ιδιαίτερα μαθήματα- δημογραφικά [Ποσοστά επί των ικανοποιημένων] [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
Εικόνα φροντιστηρίου vs ιδιαίτερων μαθημάτων
27 “Εάν υπήρχε η δυνατότητα ύπαρξης μαθήματος επαγγελματικού προσανατολισμού στο φροντιστήριο προκειμένου να επιλέξετε την κατεύθυνση των σπουδών σας αυτό θα αποτελούσε κίνητρο για να επιλέξετε τα φροντιστήρια έναντι των ιδιαιτέρων;” Προτίμηση φροντιστηρίων με επαγγελματικό προσανατολισμό έναντι ιδιαίτερων
28 Προτίμηση φροντιστηρίων με επαγγελματικό προσανατολισμό έναντι ιδιαιτέρων - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
29 “Και εσείς προσωπικά πιστεύετε ότι το σύστημα των διαγωνισμάτων στα φροντιστήρια που προσομοιάζουν εκείνο των πανελληνίων εξετάσεων αποτελεί κίνητρο για την επιλογή του φροντιστηρίου έναντι των ιδιαιτέρων μαθημάτων; ” Προτίμηση φροντιστηρίων έναντι ιδιαίτερων λόγω διαγωνισμάτων
30 Προτίμηση φροντιστηρίων έναντι ιδιαιτέρων λόγω διαγωνισμάτων - δημογραφικά [%] *Αποτελέσματα ενδεικτικά: Βάση<50 ατόμων
31 Εικόνα φροντιστηρίου vs εικόνας ενισχυτικής διδασκαλίας [βάση: 430 μαθητές] “ Θα σας διαβάσω τώρα μια σειρά από φράσεις και θα ήθελα να μου πείτε την προσωπική σας άποψη για το αν η φράση ταιριάζει περισσότερο στο φροντιστήριο, στα ιδιαίτερα, και στα δύο ή σε κανένα από τα δύο...” [%]
32 Εικόνα φροντιστηρίου vs εικόνας ιδιαιτέρων μαθημάτων [βάση: 360 μαθητές που πήγαν φροντιστήριο] “ Θα σας διαβάσω τώρα μια σειρά από φράσεις και θα ήθελα να μου πείτε την προσωπική σας άποψη για το αν η φράση ταιριάζει περισσότερο στο φροντιστήριο, στα ιδιαίτερα, και στα δύο ή σε κανένα από τα δύο...” [%]
33 Εικόνα φροντιστηρίου vs εικόνας ιδιαιτέρων μαθημάτων [βάση: 258 μαθητές που παρακολουθούσαν ιδιαίτερα] “ Θα σας διαβάσω τώρα μια σειρά από φράσεις και θα ήθελα να μου πείτε την προσωπική σας άποψη για το αν η φράση ταιριάζει περισσότερο στο φροντιστήριο, στα ιδιαίτερα, και στα δύο ή σε κανένα από τα δύο...” [%]
34 Εικόνα φροντιστηρίου vs εικόνας ιδιαιτέρων μαθημάτων [βάση: 208 μαθητές που παρακολουθούσαν και τα δύο] “ Θα σας διαβάσω τώρα μια σειρά από φράσεις και θα ήθελα να μου πείτε την προσωπική σας άποψη για το αν η φράση ταιριάζει περισσότερο στο φροντιστήριο, στα ιδιαίτερα, και στα δύο ή σε κανένα από τα δύο...” [%]
Συμπεράσματα
36 Φροντιστήρια Τα Φροντιστήρια επιβεβαιώνεται ότι αποτελούν ένα θεσμό της εκπαιδευ τικής μας πραγματικότητας, αυξημένης αξιοπιστίας. Το 84% απαντά ότι έχει παρακολουθήσει Φροντιστήριο(86% αυτών που αποφοίτησαν από Δημό σιο Σχολείο-με ισορροπία στις κοινωνικοοικονομικές τάξεις-με κύριο κοινό απεύθυνσης τους μαθητές Λυκείου που προετοιμάζονται για τις εισαγωγικές) Ο βαθμός ικανοποίησης από τα Φροντιστήρια είναι υψηλός: το 80% των ερωτηθέντων που έχει πρακολουθήσει Φροντιστήριο δηλώνει πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο με κάπως πιο έντονα θετική γνώμη για τη δουλειά τους στις ανώτερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις(κατά 6 περίπου μονάδες). Σε σχέση με τα ιδιαίτερα, η υπευθυνότητα για την προετοιμασία του υποψη φίου (υπεροχή 24 μονάδων), τα διαγωνίσματα επιπέδου πανελληνίων εξετά σεων και (υπό προϋποθέσεις) ο εντός του Φροντιστηρίου επαγγελματικός προσανατολισμός αποτελούν ισχυρά σημεία για το θεσμό του Φροντιστηρίου (κυρίως για τους μαθητές Δημοσίων Σχολείων και χαμηλότερων κ/ο τάξεων) Τρωτό σημείο στην ίδια σύγκριση η επαφή με το γονέα και τον ίδιο το μαθητή.
37 Ιδιαίτερα Τα ιδιαίτερα μαθήματα έχουν μεγάλη αποδοχή στο κοινό των ανθρώπων που ερωτήθηκαν και αποτελεί τη βασική μορφή ανταγωνιστικής προς τα Φροντιστήρια ενισχυτικής διδασκαλίας στο επίπεδο του Λυκείου(ενώ παρου σιάζουν αξιοσημείωτη διεισδυτικότητα στις χαμηλότερες εκπ/κες βαθμίδες). Όπως ήταν αναμενόμενο, η επιλογή για ιδιαίτερα μαθήματα συνδέεται με αυξημένες οικονομικές δυνατότητες: Παρακολουθούν ιδιαίτερα μαθήματα οι μαθητές που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία (κατά 24 % σε σχέση με τα Δημό σια Σχολεία) και που προέρχονται από τις ανώτερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις(+ 16%),. Έχει ενδιαφέρον το εύρημα ότι 1 στους 5 περίπου μαθητές των Ιδιωτικών Σχολείων που παρακολούθησαν ιδιαίτερα μαθήματα, τα επέλεξαν για μαθήματα που δεν αφορούσαν στις εισαγωγικές εξετάσεις για ΑΕΙ/ΤΕΙ. Δυνατά σημεία των ιδιαίτερων μαθημάτων αποτελούν η αίσθηση της αποτε λεσματικότητας για την επίτευξη του βασικού επιδιωκόμενου στόχου καθώς και η αίσθηση ελέγχου του γονέα. Ο βαθμός ικανοποίησης από τα ιδιαίτερα είναι κατά τι υψηλότερος από τον αντίστοιχο στα Φροντιστήρια (περίπου 5 μονάδες-άρα αυξημένη αναλογία value for money). Τρωτά σημεία η απουσία Ανταγωνισμού/συναγωνισμού για το μαθητή και η έλλειψη διαγωνισμάτων -και τα δύο βασικά πλεονεκτήματα των Φροντιστηρίων.