ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΦΑΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ Πέτρος Γαλιατσής
περιεχόμενα ΠΛΗΘΟΣ ΟΠΤΙΚΩΝ ΦΑΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΕΙΔΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΦΑΚΩΝ ΕΙΔΗ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ ΦΑΚΩΝ ΕΣΤΙΑΚΟ ΜΗΚΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΟΣ – f-NUMBER ΦΑΚΟΙ ZOOM vs. PRIME ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΖΟΟΜ – ΟΠΤΙΚΟ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟ ΖΟΟΜ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟ ΦΑΚΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΛΕΦΑΚΟ
ΠΛΗΘΟΣ ΟΠΤΙΚΩΝ ΦΑΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΦΑΚΟΙ ΠΛΗΘΟΣ ΟΠΤΙΚΩΝ ΦΑΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ Οι φωτογραφικοί φακοί στην πραγματικότητα είναι μια «συστοιχία» οπτικών φακών. κάθε οπτικό στοιχείο ενός φακού, σκοπό έχει να κατευθύνει τις ακτίνες του φωτός με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτευχτεί όσο το δυνατόν ακριβέστερη αναπαραγωγή του ειδώλου πάνω στο φωτογραφικό μέσο (φιλμ ή CCD) Σκοπός είναι η ελαχιστοποίηση των αποκλίσεων με την χρήση όσο το δυνατόν λιγότερων και φθηνότερων οπτικών στοιχείων
ΕΙΔΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΦΑΚΩΝ PLANO-CONVEX LENS PLANO-CONCAVE LENS BI-CONVEX LENS BI-CONCAVE LENS POSITIVE MENISCUS LENS NEGATIVE MENISCUS LENS
ΕΙΔΗ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ ΦΑΚΩΝ Οι αποκλίσεις (aberrations) συμβαίνουν όταν τα σημεία μιας εικόνας δεν μεταφέρονται σε αντίστοιχα μοναδικά σημεία αφού περάσουν μέσα από τον φακό.
ΕΙΔΗ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ ΦΑΚΩΝ
ΕΣΤΙΑΚΟ ΜΗΚΟΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΣΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ Το Εστιακό Μήκος του φακού καθορίζει την ΓΩΝΙΑ ΘΕΑΣΗΣ και πόση θα είναι η μεγέθυνση του θέματος για μια δεδομένη φωτογραφική θέση. Οι Ευρυγώνιοι Φακοί χαρακτηρίζονται από μικρό εστιακό μήκος, ενώ οι Τηλεφακοί, από μεγάλο εστιακό μήκος. Αν και υπάρχει η αντίληψη ότι το Εστιακό Μήκος επηρεάζει επίσης και την προοπτική, στην πραγματικότητα η προοπτική επηρεάζεται μόνο από την σχετική θέση προς το θέμα. Αν προσπαθήσουμε να επιτύχουμε την ίδια ακριβώς κάλυψη του πλάνου με τηλεφακό και με ευρυγωνιο, τότε η προοπτική πράγματι αλλάζει εφόσον για να το καταφέρουμε πρέπει να μετακινηθούμε σε σχέση με το θέμα. Σε αυτήν την περίπτωση ο Ευρυγωνιος «υπερβάλλει» ή παραμορφώνει την προοπτική ενώ ο Τηλεφακός συμπιέζει και «επιπεδοποιεί» την προοπτική.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΦΑΚΩΝ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΕΣΤΙΑΚΟ ΜΗΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΥΠΙΚΗ ΧΡΗΣΗ <21 mm ΥΠΕΡ-Ευρυγώνιος Αρχιτεκτονική Φωτό 21-35 mm Ευρυγώνιος Τοπίο 35-70 mm Κανονικός Φωτό «Δρόμου» 70-135 mm Μέσος Τηλεφακός Πορτραίτο 135-300+ mm Τηλεφακός Σπορ, Πουλιά – Άγρια Ζωή Άλλοι παράγοντες που επηρεάζονται από το Εστιακό Μήκος είναι Οι τηλεφακοί είναι πιο ευαίσθητοι στο «κούνημα» της μηχανής Οι Ευρυγώνιοι είναι πιο «ανθεκτικοί» στις αναλαμπές (flare), εν μέρει εφόσον οι κατασκευαστές θεωρούν ότι είναι πιθανότερη η ύπαρξη του Ήλιου μέσα στην σύνθεση (λόγω μεγάλης γωνίας κάλυψης) Οι Τηλεφακοί προσφέρουν συνήθως καλύτερη οπτική ποιότητα για δεδομένο εύρος τιμών, σε σχέση με τους Ευρυγώνιους.
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΟΣ – f-NUMBER Το Εύρος Διαφράγματος ενός φακού αναφέρεται στο πόσο ένας φακός μπορεί να ανοίξει ή να κλείσει προκειμένου να επιτρέψει αντίστοιχα μεγαλύτερη ή μικρότερη ποσότητα φωτός να φτάσει στο CCD. Οι φακοί που επιτρέπουν μεγάλες τιμές διαφράγματος χαρακτηρίζονται ως «ΓΡΗΓΟΡΟΙ», εφόσον για δεδομένο ISO η ταχύτητα κλείστρου μπορεί να μειωθεί προκειμένου να έχουμε την ίδια «έκθεση», για την οποία ένας «αργός» φακός θα χρειαζόταν μικρότερη ταχύτητα κλείστρου. Μικρότερες τιμές διαφράγματος, επιτρέπουν την εστίαση αντικειμένων που βρίσκονται σε μεγαλύτερο εύρος αποστάσεων – το λεγόμενο Εύρος Πεδίου. Τιμή Διαφράγματος Συλλογή Φωτός Απαιτούμενη Ταχ. Κλείστρου Βάθος Πεδίου Υψηλή Μικρή Χαμηλότερη Ευρύ Χαμηλή Μεγάλη Υψηλότερη Στενό
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΟΣ – f-NUMBER Οι φακοί με μεγάλο εύρος διαθέσιμων τιμών διαφράγματος προσφέρουν μεγαλύτερη καλλιτεχνική ευελιξία, όσον αφορά στις επιλογές έκθεσης και βάθους πεδίου. Το πλέον σημαντικό στοιχείο είναι η ΜΕΓΙΣΤΗ τιμή διαφράγματος. Φωτογράφιση πορτρέτου και σπορ, απαιτεί φακούς με μεγάλη τιμή μεγίστου διαφράγματος εφόσον χρειαζόμαστε μικρό βάθος πεδίου και γρήγορους χρόνους έκθεσης. Το μικρό βάθος πεδίου στο πορτρέτο απομονώνει το θέμα από το περιβάλλον, τονίζοντας το στο κάδρο. Στις ψηφιακές μηχανές, φακοί με μεγάλες τιμές μεγίστου διαφράγματος, προσφέρουν αντίστοιχα φωτεινότερη εικόνα στο οφθαλμοσκόπιο. Οι «γρήγοροι» φακοί επιτρέπουν ταχύτερη αυτόματη εστίαση σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού. Η χειροκίνητη εστίαση είναι ευκολότερη, εφόσον η εικόνα στο οφθαλμοσκόπιο έχει μικρό βάθος πεδίου επιτρέποντας την εύκολη αξιολόγηση του αν το θέμα είναι νεταρισμένο ή όχι. f/8.0 f/2.8
Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΟΣ – f-NUMBER Η ΕΛΑΧΙΣΤΗ τιμή διαφράγματος είναι ήσσονος σημασίας σε σχέση με την μεγίστη τιμή διαφράγματος. Η Ελάχιστη τιμή διαφράγματος χρησιμοποιείται σπάνια εξαιτίας του γεγονότος ότι προκαλείται θόλωμα στην φωτογραφίας εξ’ αιτίας της ΠΕΡΙΘΛΑΣΗΣ του φακού ή επειδή μπορεί να απαιτεί απαγορευτικά μεγάλους χρόνους έκθεσης. Συνήθως οι ΖΟΥΜ φακοί διαστασιολογουνται με ένα εύρος μεγίστης τιμής διαφράγματος, καθώς αυτή η τιμή εξαρτάται από το εστιακό μήκος. Αυτές οι τιμές αφορούν ΜΟΝΟ το εύρος του ΜΕΓΙΣΤΟΥ διαφράγματος και όχι το συνολικό εύρος του διαφράγματος. Φακοί ΖΟΥΜ με σταθερή τιμή μεγίστου Διαφράγματος, υπερτερούν κυρίως στο ότι οι ρυθμίσεις έκθεσης είναι πιο προβλέψιμες ανεξάρτητα του εστιακού μήκους. Φακοί με μεγάλες τιμές μέγιστου διαφράγματος είναι βαρύτεροι, ογκωδέστεροι και σαφώς ακριβότεροι. Συνήθως οι φακοί παρουσιάζουν μικρότερες αποκλίσεις (aberrations) όταν «δουλεύουν» ένα με δυο ΣΤΟΠ χαμηλότερα από το ΜΕΓΙΣΤΟ διάφραγμα τους (πχ. f/4 για έναν φακό με μεγίστη τιμή f/2)
Αλλαγή Προοπτικής: επετεύχθητε με zoom-out και προσέγγιση του θέματος. ΦΑΚΟΙ ZOOM vs. PRIME Φακοί ZOOM, ονομάζονται οι φακοί που προσφέρουν εύρος εστιακών αποστάσεων. Οι φακοί PRIME έχουν συγκεκριμένο σταθερό εστιακό μήκος. Οι φακοί zoom, προσφέρουν το πλεονέκτημα ποικιλίας συνθέσεων και προοπτικών, χωρίς την απαίτηση αλλαγής φακών. Οι φακοί ZOOM αυξάνουν την ευελιξία αλλά ΔΕΝ αναιρούν το γεγονός πως διαφορετικές προοπτικές απαιτούν αλλαγή της θέσης θέασης. Αρχικό κάδρο Αλλαγή Σύνθεσης χωρίς μετακίνηση του φωτογράφου: με φακό PRIME θα γινόταν μόνο με CROP Αλλαγή Προοπτικής: επετεύχθητε με zoom-out και προσέγγιση του θέματος. Γιατί λοιπόν να περιοριστεί κάποιος στο δεδομένο εστιακό μήκος ενός PRIME? Οι Prime φακοί, υπερτερούν σε κόστος, βάρος και ταχύτητα. Ένας φθηνός PRIME συνήθως δίνει την φωτογραφική ποιότητα (ή και καλύτερη) που δίνει ένας High End Zoom φακός. Συνήθως οι καλοί PRIME προσφέρουν μεγαλύτερο μέγιστο διάγραμμα σε σχέση με οποιονδήποτε αντίστοιχο γρήγορο zoom φακό. (μικρότερο βάθος πεδίου, μεγαλύτερη ταχύτητα κλπ)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΖΟΟΜ – ΟΠΤΙΚΟ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟ ΖΟΟΜ Εμφανίζεται στα τεχνικά χαρακτηριστικά της συντριπτικής πλειοψηφίας ΚΟΜΠΑΚΤ ψηφιακών μηχανών. ΔΕΝ αφορά ΜΕΓΕΘΥΝΣΗ του θέματος. αναφέρεται στον λόγο ΜΕΓΙΣΤΟΥ προς ΕΛΑΧΙΣΤΟ Εστιακό μήκος του φακού. (28-840mm 840/28 = 30)
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΖΟΟΜ – ΟΠΤΙΚΟ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΟ ΖΟΟΜ Το ΟΠΤΙΚΟ zoom επιτυγχάνεται με την μηχανική μετακίνηση των οπτικών μέσων του φακού, η οποία αλλάζοντας την απόσταση μεταξύ τους μεγεθύνει την εικόνα. Η μεγέθυνση επιτυγχάνεται ΠΡΙΝ την εγγραφή στο οπτικό μέσο. Το ΨΗΦΙΑΚΟ zoom, επιτυγχάνεται ΜΕΤΑ την εγγραφή της εικόνας στο ψηφιακό μέσο. Προκύπτει με την τεχνική της «παρεμβολής» (interpolation) και ΠΑΝΤΑ μειώνει την ποιότητα της εικόνας. Αρχική Εικόνα Πριν την Παρεμβολή Μετά την Παρεμβολή Μεγέθυνση ΧΩΡΙΣ παρεμβολή ΟΠΤΙΚΟ 10Χ ΨΗΦΙΑΚΟ 10Χ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟ ΦΑΚΟ Οι Ευρυγώνιοι φακοί είναι ένα δυνατό φωτογραφικό εργαλείο, για την υπερβολή του βάθους και του σχετικού μεγέθους σε μια φωτογραφία. Ωστόσο, είναι και ο δυσκολότερος τύπος φακού, προκειμένου να μάθει κάνεις να τον χρησιμοποιεί σωστά. Ένας φακός θεωρείται ΕΥΡΥΓΩΝΙΟΣ όταν το ΕΣΤΙΑΚΟ ΜΗΚΟΣ του είναι μικρότερο από 35mm (περίπου) (σε Full Frame μηχανή). Αυτό σημαίνει γωνία θέασης μεγαλύτερη των 55 μοιρών. Ένας φακός θεωρείται ΥΠΕΡ-Ευρυγωνιος, όταν το εστιακό μήκος είναι μικρότερο από 20-24mm ΓΕΝΙΚΩΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΠΩΣ Ο ΕΥΡΥΓΩΝΙΟΣ ΦΑΚΟΣ ΧΡΗΣΙΜΕΥΕΙ ΌΤΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΘΟΥΜΕ ΑΡΚΕΤΑ ΑΠΌ ΤΟ ΘΕΜΑ ΏΣΤΕ ΑΥΤΌ ΝΑ ΧΩΡΕΣΕΙ ΟΛΟ ΣΤΟ ΚΑΡΕ. ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Ο ΕΥΡΥΓΩΝΙΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΌΤΑΝ ΘΕΛΟΥΜΕ ΝΑ ΠΛΗΣΙΑΣΟΥΜΕ ΟΣΟ ΠΙΟ ΚΟΝΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΘΕΜΑ. Πλεονεκτήματα Η εικόνα περιγράφει ευρεία γωνία θέασης Γενικά προσφέρουν μικρότερη ελάχιστη απόσταση εστίασης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟ ΦΑΚΟ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΕΥΡΕΙΑΣ ΓΩΝΙΑΣ Ο Ευρυγώνιος φακός ΥΠΕΡΒΑΛΛΕΙ τόσο στο μέγεθος όσο και στην απόσταση όταν συγκρίνουμε κοντινά και μακρινά αντικείμενα. Παρότι η απόσταση των κυλίνδρων (στο παράδειγμα), παραμένει ίδια, τα συγκριτικά μεγέθη των είναι ανόμοια όταν η φωτό έχει τραβηχτεί έτσι ώστε ο εμπρός κύλινδρος να γεμίζει το πλάνο (προσοχή στην απόσταση φωτογράφου από θέμα!) ΕΣΦΑΛΜΕΝΑ θεωρείται ότι οι Ευρυγώνιοι φακοί ΑΛΛΑΖΟΥΝ την προοπτική. Η προοπτική αλλάζει μόνο με την αλλαγή θέσεως θέασης (μετακίνηση του φωτογράφου). ΩΣΤΟΣΟ, πρακτικά, η χρηση Ευρυγώνιου ΑΚΡΙΒΩΣ επειδή επιτρέπει την μετακίνηση κοντύτερα στο θέμα, ουσιαστικά επηρεάζει την προοπτική!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟ ΦΑΚΟ ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΣΕΣ ΚΑΘΕΤΟΙ ΟΠΟΤΕΔΗΠΟΤΕ ένας Ευρυγωνιος φακός εστιάσει ψηλότερα ή χαμηλότερα από τον ορίζοντα, θα προκαλέσει τις – σε άλλη περίπτωση παράλληλες - γραμμές να φαίνονται ότι συγκλίνουν. Αυτό ουσιαστικά συμβαίνει σε όλους τους φακούς, αλλά στους Ευρυγώνιους είναι πολύ εντονότερο λόγω της ευρείας κάλυψης.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΕΥΡΥΓΩΝΙΟ ΦΑΚΟ 1 2 3 Εκμετάλλευση της «υπερβολής» του Ευρυγώνιου. Παραμόρφωση αναλόγιων λόγω υπερβολής του Ευρυγώνιου – προσθέτει δραματικό τόνο αλλά δεν είναι το κλασικό ιδανικό πορτρέτο. Εσκεμμένη εκμετάλλευση των Συγκλινουσών Καθέτων, ώστε να δημιουργηθεί η ψευδαίσθηση πως τα δέντρα «αγκαλιάζουν» τον παρατηρητή. Εσφαλμένη επιλογή σημείου εστίασης – δεν μπορεί να σταθεί ως Αρχιτεκτονική φωτό. 4
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΛΕΦΑΚΟ Συνήθως θεωρούμε τους τηλεφακούς ως τον τρόπο για να μεγεθύνουμε μακρινά αντικείμενα. Ωστόσο, είναι ένα παντοδύναμο καλλιτεχνικό εργαλείο που μπορεί να αλλάξει την απεικόνιση του αντικείμενου. Μπορεί να κανονικοποιήσει το μέγεθος και την απόσταση μεταξύ αντικειμένων και να κάνει το βάθος πεδίου πιο ρηχό. Ένας φακός θεωρείται Μεσαίος τηλεφακός όταν το εστιακό του μήκος είναι γύρω στα 70mm (σε full frame). O Full τηλεφακός έχει εστιακό μήκος πάνω από 135mm. Αυτό μεταφράζεται σε γωνία κάλυψης περί τις 15 μοίρες. ΓΕΝΙΚΩΣ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΠΩΣ Ο ΤΗΛΕΦΑΚΟΣ ΕΧΕΙ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΜΟΝΟ ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΜΑΚΡΙΝΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ. ΑΝ ΚΑΙ ΑΥΤΌ ΕΊΝΑΙ Η ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΗ ΧΡΗΣΗ, Η ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΚΟΝΤΥΤΕΡΑ ΣΤΟ ΘΕΜΑ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΩΣΕΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΣΤΟ ΚΑΔΡΟ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΛΕΦΑΚΟ Η ιδιαιτερότητα των τηλεφακών προκύπτει από το γεγονός ότι προσφέρουν μικρή γωνία κάλυψης. Η μικρή γωνία κάλυψης σημαίνει πως το ΣΧΕΤΙΚΟ μέγεθος αλλά και η ΑΠΟΣΤΑΣΗ κανονικοποιουνται όταν συγκρίνουμε μακρινά και κοντινά αντικείμενα. Τα μακρινά αντικείμενα τείνουν να έχουν κοντινό μέγεθος με τα κοντινά αντικείμενα, ακόμα και αν τα κοντινά αντικείμενα είναι μεγαλύτερα στην πραγματικότητα. Τα μακρινά αντικείμενα καταλαμβάνουν μεγαλύτερο κλάσμα του συνολικού κάδρου σε σχέση με κάδρο τραβηγμένο με ευρυγωνιο φακό. Η ικανότητα των τηλεφακών να «κανονικοποιουν» τα μεγέθη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να αποδοθεί η σωστή αίσθηση της κλίμακας. Για καλυτέρα αποτελέσματα, απομακρυνόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερο από το θέμα, ακόμα και αν χρειαστεί να ζουμάρουμε στην συνεχεία. Η κανονικοποιηση του μεγέθους, προκαλεί εικόνες επίπεδες και ενδεχομένως μη ενδιαφέρουσες, εφόσον γενικώς περιμένουμε τα κοντινότερα αντικείμενα να φαίνονται μεγαλύτερα από τα μακρινά.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΛΕΦΑΚΟ Εκτός από το μέγεθος, οι τηλεφακοί «επιπεδοποιουν» και την σχετική απόσταση. Η ιδιαιτερότητα αυτή μπορεί α χρησιμοποιηθεί για την υπερβολή της πυκνότητας ενός θέματος. Φωτογραφίζοντας με τηλεφακό, έχουμε την δυνατότητα να φέρουμε κοντά ένα θέμα από τέτοια απόσταση που δεν θα επηρεάσει την συμπεριφορά του (ζώα, άνθρωποι). Οι τηλεφακοί ΔΕΝ προσφέρουν μικρότερο βάθος πεδίου από οποιονδήποτε άλλο φακό. Η μεγέθυνση είναι αυτή που προκαλεί την μείωση του βάθους πεδίου. Ωστόσο, οι τηλεφακοί αυξάνουν το Bokeh, εφόσον «μεγεθύνουν» το φόντο σε σχέση με το προσκήνιο. Χρειάζεται λοιπόν προσοχή στο φόντο και το πώς τελικά θα φαίνεται στην φωτο, ώστε να μην αποσπά την προσοχή από το θέμα.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΗΓΗ: