MESAIONAS Μεσαίωνας... Αν και αποτέλεσε μία περίοδο πνευματικού παγετώνα, στην οποία κυριάρχισε ο τυφλός θρησκευτικός φανατισμός, μία ζοφερή περιπλάνηση.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
‘’ Η ιστορία των μηχανών και η συμβολή τους στην ανάπτυξη των κοινοτήτων και στη βελτίωση του επιπέδου ζωής (ευρεσιτεχνίες, εφευρέσεις, ρύπανση) ΜΠΛΕ ΟΜΑΔΑ.
Advertisements

Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥΣ.
Tα χρoνια του Περικλh.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ Ερευνητική εργασία στα πλαίσια του σχολικού μαθήματος ‘Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας’ Ερευνητική ομάδα: Μοσχοβάκου Δανάη , Νικολοπούλου.
ΘΕΜΑ Γυναίκες βασανισμένες από την ζωή
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
 13ος αιώνας: εποχή ευμάρειας → αύξηση αγροτικής παραγωγής, εφαρμογή καινοτομιών (νερόμυλος- υδραυλικό πριόνι - ποδοκίνητος αργαλειός), ανάπτυξη βιοτεχνίας,
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012 Λήψη Αποφάσεων στην Ομάδα Γιάννης Ρουσσάκης.
Οι νόμοι του Σόλωνα Πεισίστρατος
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ ΕΦΗΒΩΝ
«Γυναίκες εσμεν αθλιώτατον φυτόν»
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
Ο Ρόλος Της Γυναίκας Στις Τραγωδίες Του Ευριπίδη
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
Ιατρού Χρήστος Μερκούρης Βασίλης Μιχαλάκης Γιώργος.
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
Κυριότερες θεματικές περιοχές και αντίστοιχες περίοδοι Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας 1. Η προφορική παράδοση υπάρχει πολύ πριν τα έπη 2. Οι συγγραφείς.
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΕ ΘΕΣΕΙΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ
17. Χριστιανικά άσκηση- Μοναχισμός
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Η καστροπολιτεια της Μονεμβασίας
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Πηνελόπη Δέλτα – Πρώτες Ενθυμήσεις
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Η κορη στο Βυζαντιο «Γυναικός κολακεία ψιθύρισμα όφεως»
Η εργασία σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του προγράμματος Teachers4Europe
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Κωνσταντίνος Δραβίλας Β’1
Οι νέες πολιτικές έννοιες
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
OI ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Τα επαγγέλματα παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή μας;
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΛΑΟΙ Χριστίνα Φανή.
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Το αγροτικό ζήτημα. Συνέπειες βιομηχανικής επανάστασης Αγροτικός τομέας: κυριαρχία μέχρι το 19 ο αιώνα Οικονομικές εξελίξεις (βιομηχανική επανάσταση)
Η ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ( 1922 )
Ο Νομός Σερρών κατά την Εποχή του Βυζαντίου και της Τουρκοκρατίας
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ-ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ Α.ΓΟΥΛΟΣΠΥΡΟΥ.
Η ΖΩΗ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ
ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΜΑ: «Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα, τη ρωμαϊκη κοινωνια, το βυζαντιο και τη νεοτερη εποχη.» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: Αγγελική Κανελλοπούλου ΣΧΟΛΙΚΟ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Μεταγράφημα παρουσίασης:

MESAIONAS Μεσαίωνας... Αν και αποτέλεσε μία περίοδο πνευματικού παγετώνα, στην οποία κυριάρχισε ο τυφλός θρησκευτικός φανατισμός, μία ζοφερή περιπλάνηση του ανθρώ- που στις σελίδες της ιστορίας δίχως΄΄ελεύθερη΄΄ σκέψη, εποχή της πανώλης και του σκοταδισμού και επικράτηση των προλήψεων και των δυσειδεμονιών, ήταν η γέφυρα του αρχαίου και του νεότερου κόσμου, μία περίοδος μετάβασης από την ύστερη αρχαιότητα στην Αναγέννηση.

MESAIONAS Χρονικά εκτείνεται από τον 5 ο -15 ο αιώνα μ.Χ. και ξεκίνησε από την κατάλυση του Δυτικού Ρωμαϊκού Κράτους. Την εποχή αυτή οι διάφορες σκοταδιστικές απόψεις που κυριαρχούσαν στις διάφορες εκφάνσεις του πολιτισμού επηρέασαν και τις αντιλήψεις για το θηλυκό φύλο.

H UESH THS GYNAIKAS Οι άνθρωποι του Μεσαίωνα θεωρούσαν την γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα. Πίστευαν ότι αυτό έδινε στους άνδρες το δικαίωμα να επιβάλλουν σε αυτές σωματικές ποινές. Η θέση τους άλλαζε υποχρεωτικά από αιώνα σε αιώνα, αλλά πολύ περισσότερο από τάξη σε τάξη. Η μοίρα της αριστοκράτισσας ήταν σαφώς καλύτερη από την μοίρα της γυναίκας του πλούσιου εμπόρου και η θέση των δύο αυτών ήταν διαφορετική από την θέση των γυναικών των χωρικών.

H UESH THS GYNAIKAS Εκείνη την εποχή ήταν κοινωνική επιταγή οι γυναίκες να ζουν εξαρτώμενες από κάποιον άνδρα, ο οποίος μπορούσε να είναι ο πατέρας τους, ο σύζηγός τους ή κάποιος άλλος άρρενας συγγενής.

H UESH THS GYNAIKAS Οι χήρες, οι οποίες είχαν γενικά μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας, υπέκεινταν επίσης σε νομικούς περιορισμούς.

ASXOLIES Οι γυναικείες δραστηριότητες περιορίζονταν στις δουλειές του σπιτιού και στην εκμάθηση των οικιακών εργασιών στα νεαρά κορίτσια.

ASXOLIES Στην ύπαιθρο, οι γυνάικες λάμβαναν μέρος στην συγκομιδή, και γενικότερα στις γεωργικές εργασίες, στην φροντίδα των οικόσιτων ζώων, ενώ μπορούσαν να συνεισφέρουν στα έσοδα του νοικοκυριού παρασκευάζοντας νήμα ή ζύθο εντός του σπιτιού.

Η συμμετοχή της γυναίκας στην συγκομιδή φρούτων.

Γυναίκα ταΐζει οικόσιτο ζώο.

ASXOLIES Την υπόλοιπη μέρα έπλεκαν, ύφαιναν στον αργαλιό και ασχολούνταν με την ανατροφή των παιδιών τους.

ASXOLIES Οι γυναίκες των πόλεων, όπως κι εκείνες της υπαίθρου, απασχολούνταν κυρίως με τις δουλειές του νοικοκυριού, ωστόσο είχαν επίσης τη δυνατότητα ανάμειξης στο εμπόριο. Το είδος και η έκταση αυτού ποικίλουν ανάλογα με τη χώρα και την εποχή.

H UESH THS GYNAIKAS Από τις γυναίκες ευγενικής καταγωγής υπήρχε η απαίτηση να φροντίζουν την εύρυθμη λειτουργία του οίκου και κατά περιόδους αναλάμβαναν τη διαχείριση της ιδιοκτησίας κάποιου άρρενα συγγενή όταν αυτός απουσίαζε, αν και γενικά αποκλείονταν από τη λήψη αποφάσεων για ζητήματα διακυβέρνησης και για ζητήματα στρατιωτικής φύσης. Ο μοναδικός ρόλος που κάποια γυναίκα μπορούσε να έχει εντός της Εκκλησίας ήταν εκείνος της καλόγριας, καθώς δεν είχε δικαίωμα στην ιεροσύνη.

MONOXISMOS Μοναχή σε Ρωμαιοκαθολικό Μοναστήρι, την εποχή του Ώριμου Μεσαίωνα.

BOIA KATA TON GYNAIKON Η δύναμη της κυριαρχίας βρισκόταν στα χέρια του άνδρα και σπάνια η κοινή γνώμη επέρριπτε την ενοχή σε όποιον τη διεκδικούσε με τη γροθιά ή τη βέργα. Το φαινόμενο της ενδοοικογενοι- ακής βίας ήταν πολύ συνιθεσμένο και κοινωνικά αποδεκτό στα χρόνια του Μεσαίωνα. Σε όλη τη ζωή της, η γυναίκα βρισκόταν κάτω από την εποπτεία του άνδρα. Οι διάφορες διατάξεις και οι συνήθειες που επικρατούσαν το Μεσαίωνα δείχνουν καθαρά ότι οι σχέσεις ανάμεσα στα δυο φύλα δεν ήταν μόνο σχέσεις βίας, αλλά προ πάντων σχέσεις εδραίωσης της σωματικής εξουσίας.

BOIA KATA TON GYNAIKON Η επιβολή της τιμωρίας για ορισμένα σφάλματα της συζύγου δεν ήταν δικαίωμα αλλά καθήκον του άνδρα: εάν ο σύζυγος δεν τιμωρούσε με βία την γυναίκα του, τότε έπεφτε ο ίδιος σε σφάλμα. Με ολοφάνερα διατυπωμένες απειλές και με βία που είχε νομικά κωδικοποιηθεί αναγκάζονταν οι γυναίκες σε υποταγή.

H UESH THS GYNAIKAS Παρόλα αυτά, υπήρξαν και παραδείγματα γυναικών του Μεσαίωνα, που με το έργο τους ήρθαν σε σύγκρουση με τις αντιλήψεις που ήθελαν την γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα.

IOANNA THS LORENHS Η Ιωάννα της Λωραίνης, γνωστή και ως παρθένος της Ορλεάνης, είναι μία από τις πιο γνωστές προσωπικότητες του Μεσαίωνα. Από αγροτική οικογένεια της βορειοανατολικής Γαλλίας, η Ιωάννα στα 13 της άρχισε να βλέπει οράματα από Αγίους που της έλεγαν να εκδιώξει τις αγγλικές στρατιωτικές δυνάμεις από την χώρα της, κατά την διάρκεια του Εκατονταετής Πολέμου στην Γαλλία. Συμμετείχε στον ένοπλο απελευθερωτικό αγώνα και αφού τραυματίστηκε, παραδόθηκε στο εκκλησιαστικό δικαστήριο του Ρουένς.

IOANNA THS LORENHS Κατηγορήθηκε για «κοντή κόμη», ότι «ντυνόταν με ανδρικά ρούχα», για «μαγεία» και ως αιρετική καταδικάστηκε να καεί ζωντανή.

PAPISSA IOANNA Σύμφωνα με τον μεσαιωνικό θρύλο της πάπισσας Ιωάννας, μία γυναίκα με το ψευδώνυμο «Ιωάννης», κατόρθωσε να αποκτήσει το παπικό αξίωμα, αν και η γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα στην ιεροσύνη. Αφού σύναψε ερωτική σχέση με τον θαλαμηπόλο της, έμεινε έγγειος και απόβαλε κατά την διάρκεια μια λιτανείας. Όταν αποκαλύφθηκε η απάτη, η «πάπισσα» φονεύθηκε από τα οργισμένα πλήθη.

IPPOTIKOS EROTAS Οι σχέσεις των δύο φύλων περιορίζονταν στο πλαίσιο του γάμου. Από τον 13 ο όμως αιώνα οι εξελίξεις επέτρεψαν και την ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων έξω από το πλαίσιο αυτό. Η τάση αυτή εκφράζεται στα λογοτεχνικά κείμενα της εποχής με τον λεγόμενο ιπποτικό έρωτα.

IPPOTIKOS EROTAS Ο ιδεώδης ιππότης, που εξυμνείται από τον ποιητή, είναι εκείνος που με τα κατορθώματά και την γενναιότητά του προσπαθεί να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του και να βρει τον δρόμο της αρετή και του καλού.

IPPOTIKOS EROTAS Λίβιστρος και Ροδάμνη

IPPOTIKOS EROTAS Καλλίμαχος και Χρυσορρόη

IPPOTIKOS EROTAS Βέλθανδρος και Χρυσάντζα

IPPOTIKOS EROTAS Ιμπέριος και Μαργαρώνα

IPPOTIKOS EROTAS Φλώριος και Πλατζιαφλώρα