MESAIONAS Μεσαίωνας... Αν και αποτέλεσε μία περίοδο πνευματικού παγετώνα, στην οποία κυριάρχισε ο τυφλός θρησκευτικός φανατισμός, μία ζοφερή περιπλάνηση του ανθρώ- που στις σελίδες της ιστορίας δίχως΄΄ελεύθερη΄΄ σκέψη, εποχή της πανώλης και του σκοταδισμού και επικράτηση των προλήψεων και των δυσειδεμονιών, ήταν η γέφυρα του αρχαίου και του νεότερου κόσμου, μία περίοδος μετάβασης από την ύστερη αρχαιότητα στην Αναγέννηση.
MESAIONAS Χρονικά εκτείνεται από τον 5 ο -15 ο αιώνα μ.Χ. και ξεκίνησε από την κατάλυση του Δυτικού Ρωμαϊκού Κράτους. Την εποχή αυτή οι διάφορες σκοταδιστικές απόψεις που κυριαρχούσαν στις διάφορες εκφάνσεις του πολιτισμού επηρέασαν και τις αντιλήψεις για το θηλυκό φύλο.
H UESH THS GYNAIKAS Οι άνθρωποι του Μεσαίωνα θεωρούσαν την γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα. Πίστευαν ότι αυτό έδινε στους άνδρες το δικαίωμα να επιβάλλουν σε αυτές σωματικές ποινές. Η θέση τους άλλαζε υποχρεωτικά από αιώνα σε αιώνα, αλλά πολύ περισσότερο από τάξη σε τάξη. Η μοίρα της αριστοκράτισσας ήταν σαφώς καλύτερη από την μοίρα της γυναίκας του πλούσιου εμπόρου και η θέση των δύο αυτών ήταν διαφορετική από την θέση των γυναικών των χωρικών.
H UESH THS GYNAIKAS Εκείνη την εποχή ήταν κοινωνική επιταγή οι γυναίκες να ζουν εξαρτώμενες από κάποιον άνδρα, ο οποίος μπορούσε να είναι ο πατέρας τους, ο σύζηγός τους ή κάποιος άλλος άρρενας συγγενής.
H UESH THS GYNAIKAS Οι χήρες, οι οποίες είχαν γενικά μεγαλύτερο βαθμό αυτονομίας, υπέκεινταν επίσης σε νομικούς περιορισμούς.
ASXOLIES Οι γυναικείες δραστηριότητες περιορίζονταν στις δουλειές του σπιτιού και στην εκμάθηση των οικιακών εργασιών στα νεαρά κορίτσια.
ASXOLIES Στην ύπαιθρο, οι γυνάικες λάμβαναν μέρος στην συγκομιδή, και γενικότερα στις γεωργικές εργασίες, στην φροντίδα των οικόσιτων ζώων, ενώ μπορούσαν να συνεισφέρουν στα έσοδα του νοικοκυριού παρασκευάζοντας νήμα ή ζύθο εντός του σπιτιού.
Η συμμετοχή της γυναίκας στην συγκομιδή φρούτων.
Γυναίκα ταΐζει οικόσιτο ζώο.
ASXOLIES Την υπόλοιπη μέρα έπλεκαν, ύφαιναν στον αργαλιό και ασχολούνταν με την ανατροφή των παιδιών τους.
ASXOLIES Οι γυναίκες των πόλεων, όπως κι εκείνες της υπαίθρου, απασχολούνταν κυρίως με τις δουλειές του νοικοκυριού, ωστόσο είχαν επίσης τη δυνατότητα ανάμειξης στο εμπόριο. Το είδος και η έκταση αυτού ποικίλουν ανάλογα με τη χώρα και την εποχή.
H UESH THS GYNAIKAS Από τις γυναίκες ευγενικής καταγωγής υπήρχε η απαίτηση να φροντίζουν την εύρυθμη λειτουργία του οίκου και κατά περιόδους αναλάμβαναν τη διαχείριση της ιδιοκτησίας κάποιου άρρενα συγγενή όταν αυτός απουσίαζε, αν και γενικά αποκλείονταν από τη λήψη αποφάσεων για ζητήματα διακυβέρνησης και για ζητήματα στρατιωτικής φύσης. Ο μοναδικός ρόλος που κάποια γυναίκα μπορούσε να έχει εντός της Εκκλησίας ήταν εκείνος της καλόγριας, καθώς δεν είχε δικαίωμα στην ιεροσύνη.
MONOXISMOS Μοναχή σε Ρωμαιοκαθολικό Μοναστήρι, την εποχή του Ώριμου Μεσαίωνα.
BOIA KATA TON GYNAIKON Η δύναμη της κυριαρχίας βρισκόταν στα χέρια του άνδρα και σπάνια η κοινή γνώμη επέρριπτε την ενοχή σε όποιον τη διεκδικούσε με τη γροθιά ή τη βέργα. Το φαινόμενο της ενδοοικογενοι- ακής βίας ήταν πολύ συνιθεσμένο και κοινωνικά αποδεκτό στα χρόνια του Μεσαίωνα. Σε όλη τη ζωή της, η γυναίκα βρισκόταν κάτω από την εποπτεία του άνδρα. Οι διάφορες διατάξεις και οι συνήθειες που επικρατούσαν το Μεσαίωνα δείχνουν καθαρά ότι οι σχέσεις ανάμεσα στα δυο φύλα δεν ήταν μόνο σχέσεις βίας, αλλά προ πάντων σχέσεις εδραίωσης της σωματικής εξουσίας.
BOIA KATA TON GYNAIKON Η επιβολή της τιμωρίας για ορισμένα σφάλματα της συζύγου δεν ήταν δικαίωμα αλλά καθήκον του άνδρα: εάν ο σύζυγος δεν τιμωρούσε με βία την γυναίκα του, τότε έπεφτε ο ίδιος σε σφάλμα. Με ολοφάνερα διατυπωμένες απειλές και με βία που είχε νομικά κωδικοποιηθεί αναγκάζονταν οι γυναίκες σε υποταγή.
H UESH THS GYNAIKAS Παρόλα αυτά, υπήρξαν και παραδείγματα γυναικών του Μεσαίωνα, που με το έργο τους ήρθαν σε σύγκρουση με τις αντιλήψεις που ήθελαν την γυναίκα κατώτερη από τον άνδρα.
IOANNA THS LORENHS Η Ιωάννα της Λωραίνης, γνωστή και ως παρθένος της Ορλεάνης, είναι μία από τις πιο γνωστές προσωπικότητες του Μεσαίωνα. Από αγροτική οικογένεια της βορειοανατολικής Γαλλίας, η Ιωάννα στα 13 της άρχισε να βλέπει οράματα από Αγίους που της έλεγαν να εκδιώξει τις αγγλικές στρατιωτικές δυνάμεις από την χώρα της, κατά την διάρκεια του Εκατονταετής Πολέμου στην Γαλλία. Συμμετείχε στον ένοπλο απελευθερωτικό αγώνα και αφού τραυματίστηκε, παραδόθηκε στο εκκλησιαστικό δικαστήριο του Ρουένς.
IOANNA THS LORENHS Κατηγορήθηκε για «κοντή κόμη», ότι «ντυνόταν με ανδρικά ρούχα», για «μαγεία» και ως αιρετική καταδικάστηκε να καεί ζωντανή.
PAPISSA IOANNA Σύμφωνα με τον μεσαιωνικό θρύλο της πάπισσας Ιωάννας, μία γυναίκα με το ψευδώνυμο «Ιωάννης», κατόρθωσε να αποκτήσει το παπικό αξίωμα, αν και η γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα στην ιεροσύνη. Αφού σύναψε ερωτική σχέση με τον θαλαμηπόλο της, έμεινε έγγειος και απόβαλε κατά την διάρκεια μια λιτανείας. Όταν αποκαλύφθηκε η απάτη, η «πάπισσα» φονεύθηκε από τα οργισμένα πλήθη.
IPPOTIKOS EROTAS Οι σχέσεις των δύο φύλων περιορίζονταν στο πλαίσιο του γάμου. Από τον 13 ο όμως αιώνα οι εξελίξεις επέτρεψαν και την ανάπτυξη σχέσεων μεταξύ των δύο φύλων έξω από το πλαίσιο αυτό. Η τάση αυτή εκφράζεται στα λογοτεχνικά κείμενα της εποχής με τον λεγόμενο ιπποτικό έρωτα.
IPPOTIKOS EROTAS Ο ιδεώδης ιππότης, που εξυμνείται από τον ποιητή, είναι εκείνος που με τα κατορθώματά και την γενναιότητά του προσπαθεί να κερδίσει την καρδιά της αγαπημένης του και να βρει τον δρόμο της αρετή και του καλού.
IPPOTIKOS EROTAS Λίβιστρος και Ροδάμνη
IPPOTIKOS EROTAS Καλλίμαχος και Χρυσορρόη
IPPOTIKOS EROTAS Βέλθανδρος και Χρυσάντζα
IPPOTIKOS EROTAS Ιμπέριος και Μαργαρώνα
IPPOTIKOS EROTAS Φλώριος και Πλατζιαφλώρα