ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΓΝΩΣΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ Λέκτορας Κωνσταντίνος Ν. Ανδρουτσόπουλος Εργαστήριο Συστημάτων Μεταφορών και Διοίκησης Εφοδιαστικής Αλυσίδας (TRANSLOG) Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας Ευελπίδων 47Α & Λευκάδος 33, 113 62 Τηλ.: +30 210 8203673-5, Fax: +30 210 8203684 Email: kandro@aueb.gr
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ & ΟΡΙΣΜΟΙ ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΚΛΑΔΟΥ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΚΤΥΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (1) Περί τίνος πρόκειται; Γιατί να ασχοληθεί κανείς; Χρονική οριοθέτηση αφετηρίας Σπουδαιότητα μεταφοράς και αποθήκευσης αγαθών και πρώτων υλών Ρόλος του συστήματος logistics στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και ευημερία Γεωφυσικές συνθήκες, ανθρώπινη εξειδίκευση, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Ιστορικός «πρόγονος» / ανάπτυξη πρώιμου εμπορίου «Γέφυρα» ανάμεσα σε σημεία παραγωγής και κατανάλωσης (χωρικός και χρονικός διαχωρισμός) «Όχημα» του εμπορίου στην παγκόσμια αγορά 3
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (2) “Λόγος ή Λογιστική” (Λέοντας ο Σοφός) “Λόγος ή Λογιστική” (Λέοντας ο Σοφός) “Logistique” (Ναπολέων) “Military logistics” Κλάδος της στρατιωτικής επιστήμης που ασχολείται με την προμήθεια, συντήρηση, και μεταφορά πολεμικού υλικού, ανθρώπων και στρατιωτικού εξοπλισμού Πρώτες συντονισμένες προσπάθειες εφαρμογής σε στρατιωτικό περιβάλλον: Ήττα Βρεττανών στον Αμερικάνικο Πόλεμο Ανεξαρτησίας Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος (Στρατάρχης Ρόμμελ) 4
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (3) Οι πιο επιτυχημένοι logisticians! 5
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (4) Γιατί «μάγος των logistics της ερήμου»; Μεταφέρθηκαν 150.000 τροχοφόρα οχήματα, 40.000 containers, 2.000 ελικόπτερα και περίπου 2.000 άρματα μάχης Προγραμματίστηκαν, μεταφέρθηκαν και αποθηκεύτηκαν 122 εκατομμύρια γεύματα, διακινήθηκαν 1,3 δισεκατομμύρια γαλόνια καυσίμων και διανεμήθηκαν 32 χιλιάδες τόνοι ταχυδρομείου. Τεράστιος και δαιδαλώδης μηχανισμός logistics Πολύ μικρό χρονικό διάστημα και σε μικρό γεωγραφικά χώρο χωρίς καμία προϋπάρχουσα υποδομή Πηγή : Pagonis, W.G. (with Jeffrey L. Cruikshank), “Moving Mountains: Lessons in Leadership and Logistics from the Gulf War”, Harvard Business School Press, 1992. 6
ΟΡΙΣΜΟΙ (1) Εφοδιαστική Διαχείριση (Logistics) Η διαδικασία που περιλαμβάνει το σχεδιασμό, την εφαρμογή, και τον έλεγχο της αποτελεσματικής και αποδοτικής μεταφοράς και αποθήκευσης πρώτων υλών, ενδιάμεσων και τελικών προϊόντων, καθώς και τη διαχείριση πληροφοριών που σχετίζονται με τη διακίνηση προϊόντων από τους τόπους παραγωγής σε τόπους κατανάλωσης, με στόχο την ικανοποίηση των απαιτήσεων των πελατών. Πηγή: Council of Logistics Management, 1986
ΟΡΙΣΜΟΙ (2) Διοίκηση Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain Management) “Η ευθυγράμμιση και ο συντονισμός των επιχειρήσεων (upstream και downstream) που συνιστούν μία εφοδιαστική αλυσίδα (supply chain) με στόχο την παραγωγή και παράδοση ανώτερης ποιότητας στον τελικό καταναλωτή με το χαμηλότερο δυνατό κόστος για την εφοδιαστική αλυσίδα συνολικά.” (A. Harrison, R. van Hoek, “Logistics Management and Strategy”, Prentice Hall, 2002) “Ένα σύνολο μεθόδων και εργαλείων που χρησιμοποιούνται για να ολοκληρώσουν αποδοτικά και αρμονικά τους προμηθευτές, τους παραγωγούς, τις αποθήκες, και το λιανεμπόριο προκειμένου να παραχθεί και διανεμηθεί το εμπόρευμα στις κατάλληλες ποσότητες, στις κατάλληλες τοποθεσίες, και στον κατάλληλο χρόνο υπό τη συνθήκη της ελαχιστοποίησης του συνολικού κόστους κατά μήκος της εφοδιαστικής αλυσίδας και της εξασφάλισης του επιθυμητού επιπέδου εξυπηρέτησης.” (D. Simchi-Levi, P. Kaminsky, E. Simchi-Levi, “Designing and Managing the Supply Chain”, McGraw-Hill, 2000)
Σωστή κοινωνική συμπεριφορά Σωστές περιβαλλοντικές διαδικασίες ΣΤΟΧΟΙ (“5 Rights”) Σωστό προϊόν Σωστός χρόνος Σωστή ποσότητα Σωστή θέση Σωστή τιμή ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ Επιλογή κοινωνικά υπεύθυνων προμηθευτών Μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος Διαχείριση παραπροϊόντων παραγωγής ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΜΕ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ (ΕΚΕ) + Σωστή κοινωνική συμπεριφορά Σωστές περιβαλλοντικές διαδικασίες
ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΚΛΑΔΟΥ
ΠΟΛΥΠΛΟΚΟ ΚΑΙ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΟ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΔΙΚΤΥΟ Πολύπλοκο και Εκτεταμένο γεωγραφικά δίκτυο επιχειρήσεων / οργανισμών National Semiconductor κατασκευάζει και διανέμει αναλογικά συστήματα που χρησιμοποιούνται σε κινητά τηλέφωνα, Η/Υ, αυτοκίνητα , Fax Διαθέτει 4 μονάδες παραγωγής : 3 στις ΗΠΑ & 1 στο ΗΒ Η συναρμολόγηση και ο έλεγχος πραγματοποιείται στις Κίνα, Μαλαισία και Σιγκαπούρη Μετά την συναρμολόγηση τα προϊόντα διανέμονται σε εκατοντάδες πελάτες (π.χ. Apple, Delphi, Ford, IBM, HP) 95% των παραγγελιών παραδίδονται σε 45 ημέρες και 5% σε 90 ημέρες(Lead time). Για τη διανομή χρησιμοποιούνται 12 διαφορετικές εταιρείες αερογραμμών και 20000 διαφορετικές υπηρεσίες αερομεταφορών. (Πηγή : Designing and Managing the Supply Chain :Concepts, Strategies and Case Studies, Simchi-Levi D, P. Kaminsky, E. Simchi-Levi (2003), McGraw-Hill 3rd edition)
SOWING / ASSEMBLY INDONESIA ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ (1) 18000 km PROCESSING CHINA COTTON USA 15000 km FABRIC INDIA 19500 km 4500 km 2000 km YARN MALAYSIA CUTTING SINGAPORE 1000 km CONTROL SINGAPORE 4500 km Γιατί; (~1,5 φορά την περίμετρο της γης!) SOWING / ASSEMBLY INDONESIA 1000 km Πηγή: Βασισμένο στην παρουσίαση http://youtu.be/X2HPSzz2IfA.
ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ (2) Profit Logistics Cost Marketing Cost Manufacturing Cost 4¢ 21¢ 27¢ 48¢ A $1 sale = Time + Place utility = Possession utility = Form utility Πηγή : La Londe, B.J., J.R. Grabner, and J.F. Robeson, “Integrated Distribution Systems: A Management Perspective”, International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, Vol. 23, Issue 5, pp. 4-12, 1993.
ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ (3) … μία νέα (;) “οπτική” των logistics: Emergency / Humanitarian Logistics: “a process of planning, managing, and controlling the efficient flows of relief, information, and services from points of origins to points of destinations to meet the urgent needs of affected people under emergency conditions”. Πηγή: Sheu, J.-B., “An emergency logistics distribution approach for quick response to urgent relief demand in disasters”, Transportation Research Part E, Vol. 43, pp. 687–709, 2007.
ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ LOGISTICS ΣΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ Η συνεισφορά των logistics στην εθνική οικονομία εκτιμάται ως το άθροισμα του κόστους των σχετικών δραστηριοτήτων στους κλάδους εμπορίας και μεταποίησης (7,8 δισ. ευρώ το 2013) συν τον κύκλο εργασιών του κλάδου παροχής υπηρεσίων logistics προς τρίτους (5,5 δισ. ευρώ το 2013). Επιπρόσθετα λαμβάνονται υπόψη και εκείνες οι δραστηριότητες της ποντοπόρου ναυτιλίας που συνεισφέρουν άμεσα στο ΑΕΠ της χώρας (6,5 δισ. ευρώ το 2013). Η συνολική συνεισφορά του κλάδου στην εθνική οικονομία ανέρχεται το 2013 σε περίπου 19,8 δισ. ευρώ (περίπου 10,8% του ΑΕΠ). Ο συνολικός αριθμός δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων του κλάδου στην Ελλάδα (2009) εκτιμάται περίπου στις 32.600 (41,2% στις μεταφορές, οι υπόλοιπες στην αποθήκευση και λοιπές υπηρεσίες). Οι εργαζόμενοι στον κλάδο αγγίζουν τις 54.000 (2009). EEL, 2014; ΣΕΒ, 2013
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΩΝ LOGISTICS ΣΤΟ ΑΕΠ EEL, 2014; http://cscmp.org/
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ Οι οδικές μεταφορές αποτελούν το κυρίαρχο μέσο εμπορευματικής μεταφοράς. Το μερίδιο των οδικών μεταφορών στο σύνολο των χερσαίων μεταφορών με βάση το βάρος αγγίζει το 98% (μ.ο. ΕΕ27: 72%). EEL, 2014
ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ
ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ Warehouse & distribution centers Customers Suppliers Manufacturers Transportation costs Transportation costs Manufacturing costs Material costs Inventory costs
ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ Προμηθευτής του Προμηθευτή Προμηθευτής Αρχικός Κατασκευαστής Εξοπλισμού Πελάτης Πελάτης του Πελάτη SS S OEM C CC Ροή προϊόντων Ροή πληροφοριών Χρηματικές ροές
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (Ε. Δ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (Ε.Δ.) (1) Χωρικός και χρονικός διαχωρισμός μεταξύ: Θέσεων παραγωγής πρώτων υλών και παραγωγής προϊόντων Θέσεων παραγωγής και κατανάλωσης των προϊόντων ή παροχής υπηρεσιών Οι κύριες δραστηριότητες που εμπλέκονται στη λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος Ε.Δ. είναι: Η μεταφορά και η διανομή προϊόντων Η διαχείριση των αποθεμάτων Η επεξεργασία των παραγγελιών Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
Συμπληρωματικές λειτουργίες: ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ (Ε.Δ.) (2) Συμπληρωματικές λειτουργίες: Αποθήκευση Διακίνηση Υλικών Προστατευτική Συσκευασία Διαχείριση Προμηθειών Πληροφοριακή Υποστήριξη Χωροθέτηση Εγκαταστάσεων Πρόβλεψη Ζήτησης & Προγραμματισμός Παραγωγής Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΚΥΚΛΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (1) Εσωτερικές Ροές Υλικών Φυσική Διανομή Πωλητής Προμήθεια Παραγωγή Πελάτης Στάδιο 1 Στάδιο 2 Στάδιο 3 Πηγή : Robeson, J.F., W.C. Copacino, “The Logistics Handbook”, The Free Press, U.S., 1994.
ΚΥΚΛΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (2) Ο Προμηθευτής διαθετει στη αγορά προϊόντα Ο Αγοραστής στέλνει στον προμηθευτή επιστροφές προϊόντων Ο Αγοραστής θέτει παραγγελία για αγορά προϊόντων Ο Αγοραστής παραλαμβάνει την παραγγελία Ο Προμηθευτής λαμβάνει και επεξεργάζεται την παραγγελία Ο Προμηθευτής στέλνει την παραγγελία στον αγοραστή
ΜΕ ΕΝΑ ΣΧΗΜΑ... Πηγή: Προσαρμοσμένο από Murphy Jr., P.R., D.F. Wood, “Contemporary Logistics”, 9th Edition, Pearson Education, 2008.
ΤΥΠΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (Ε.Α.) Pull Push Push-Pull Push/Pull Boundary Push Processes Pull Processes Process 1 Process 2 Process 3 Process k Process k + 1 Process N - 1 Process N Customer Order Arrives Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ PUSH-PULL Customer Customer Order Cycle PULL PROCESSES Arrives L.L. Bean Procurement, Manufacturing, Replenishment Cycles Replenishment and Manufacturing Cycle PUSH PROCESSES Manufacturer Procurement Cycle Supplier Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕΤΑΒΟΛΗΣ ΤΥΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ Ε.Α. : AMAZON.COM Αρχική Στρατηγική : Pull • δεν διέθετε αποθήκες • οι παραγγελίες εξυπηρετούνταν από τον προμηθευτή Ingram Book Group Μεταβολή στη ζήτηση & το επίπεδο εξυπηρέτησης • Αύξηση ζήτησης • Χαμηλό επίπεδο εξυπηρέτησης του προμηθευτή Αλλαγή της Στρατηγικης σε Pull-Push • Λειτουργία Αποθηκών • Διαχωρισμός προϊόντων (π.χ. βιβλίων) σε υψηλής ζήτησης & μεγάλου μεγέθους ή χαμηλής ζήτησης & μικρού μεγέθους • Στα προϊόντα της 2ης κατηγορίας δεν τηρούνται αποθέματα
ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ LOGISTICS, ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ MARKETING Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ (ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ) ΠΟΙΟΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜ/ΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Κ.Λ.Π. MARKETING ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΕΠΙΚΑΛΥΠΤΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ. ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΣΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΑΓΟΡΑ ΠΡΩΤΩΝ ΥΛΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗΣ ΠΕΛΑΤΩΝ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗ ΣΗΜΕΙΩΝ ΠΩΛΗΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ) ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΗΡΗΣΗ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΥΛΙΚΩΝ ΕΠΙΚΑΛΥΨΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ – Ε.Δ. ΕΠΙΚΑΛΥΨΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ Ε.Δ. - ΜΑRKETING Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ Η στρατηγική μιας επιχειρησης καθορίζεται από το βαθμό προτεραιότητας που αποδίδεται στα ακόλουθα: Κόστος προϊόντων Ποιότητα προϊόντων Παράδοση προϊόντων Ποικιλία προϊόντων Παράδειγμα Η Wal-Mart στοχεύει στη διάθεση μεγάλης ποικιλίας προϊόντων σε χαμηλές τιμές. Chopra, S., P. Meindl, Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson Educ. 3rd Ed., 2007
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (1) Η Εφοδιαστική Αλυσίδα θα πρέπει να διαμορφωθεί ώστε να υποστηρίζει τη στρατηγική της επιχείρισης Παράδειγμα: σε μία επιχείρηση που στοχεύει στο υψηλό επίπεδο διαθεσιμότητας προϊόντων η επιλογή οικονομικών μέσων μεταφοράς δεν είναι συμβατή Chopra, S., P. Meindl, Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson Educ. 3rd Ed., 2007
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (2) Συγκεκριμενα, η στρατηγική της ΕΑ αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση του στοχευμένου τμήματος των πελατών με βάση τα ακόλουθα χαρακτηριστικά της ζήτησης: Μέγεθος ποσότητας προϊόντων σε κάθε παραγγελία Μέγιστος χρόνος αναμονής τον οποίον οι πελάτες είναι διατεθιμένοι να αποδεκτούν Το επίπεδο εξυπηρετησης (π.χ. Product fill rate) Τιμή προϊόντων Βαθμός καινοτομίας προϊόντων Chopra, S., P. Meindl, Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson Educ. 3rd Ed., 2007
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (3) Η απόδοση της ΕΑ χαρακτηρίζεται από: Το επίπεδο εξυπηρετησης (Responsiveness), δηλ. την ικανότητα κάλυψης των απαιτήσεων των πελατών: Εξυπηρέτηση παραγγελιών με σημαντικές αποκλίσεις ως προς το μέγεθος Εξυπηρέτηση παραγγελιών σε σύντομο χρονικό διάστημα Εξυπηρέτηση παραγγελιών με μεγάλη ποικιλία προϊόντων Διάθεση καινοτόμων/πρωτοπόρων προϊόντων Υψηλή διαθεσιμότητα Ικανότητα διαχείρισης αβεβαιότητας προμηθειών Το κόστος Chopra, S., P. Meindl, Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson Educ. 3rd Ed., 2007
ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗΣ ΑΛΥΣΙΔΑΣ (4) Competitive Strategy Supply Chain Strategy Efficiency Responsiveness Supply Chain Structure Logistical Drivers Facilities Inventory Transportation Chopra, S., P. Meindl, Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Pearson Educ. 3rd Ed., 2007 Information Sourcing Pricing Cross-Functional Drivers
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΑ (1) Απόθεμα (inventory) Εκκρεμείς Παραγγελίες (Back-orders): Παραγγελίες που λαμβάνονται από μία επιχείρηση για τις οποίες το ζητούμενο προϊόν δεν είναι άμεσα διαθέσιμο (σε απόθεμα) Απόθεμα Ασφαλείας (safety stock): τμήμα του αποθέματος που στοχεύει στην κάλυψη της ζήτησης σε περίπτωση που αυτή υπερβεί τη προβλεπόμενη. Εξαρτάται από : Την αβεβαιότητα της ζήτησης Τα επιθυμητό επίπεδο διαθεσιμότητας του προϊόντος
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΑ (2) Βαθμός κάλυψης προϊόντων (product fill rate): το ποσοστό της ζήτησης που καλύπτεται από το απόθεμα μιας επιχείρησης. Εναλλακτικά ορίζεται και ως η πιθανότητα μια παραγγελία να καλυφθεί από το απόθεματοποιημένα προϊόντα της επιχείρησης Παράδειγμα: αν ο βαθμός κάλυψης προϊόντων μιας επιχείρησης είναι 95% τότε κατά μέσο όρο το 95% των πελατών θα εξυπηρετηθεί από το απόθεμα της επιχείρησης. Συγκέντρωση Αποθεμάτων (inventory aggregation): Φυσική συγκέντρωση αποθέματος σε περιορισμένο αριθμό αποθηκών. Αποσκοπεί στη μείωση του αποθέματος ασφαλείας λόγω συνάθροισης κινδύνων (risk pooling). Βασική αρχή της συνάθροισης κινδύνων σε σχέση με τη ζήτηση είναι ότι η συγκεντρωτική πρόβλεψη της ζήτησης παρουσιάζει χαμηλή διακύμανση (μικρή μεταβλητότητα)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΑ (3) Παράδειγμα Συνάθροισης Κινδύνων (Risk Pooling) HISTORICAL DATA FOR PRODUCT A Week 1 2 3 4 5 6 7 8 Massachusetts 33 45 37 38 55 30 18 58 New Jersey 46 35 41 40 26 48 Total 79 80 78 81 36 113 HISTORICAL DATA FOR PRODUCT B Week 1 2 3 4 5 6 7 8 Massachusetts New Jersey Total (Πηγή : Designing and Managing the Supply Chain :Concepts, Strategies and Case Studies, Simchi-Levi D, P. Kaminsky, E. Simchi-Levi (2003), McGraw-Hill 3rd edition)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΑ (4) Παράδειγμα Συνάθροισης Κινδύνων (Risk Pooling) SUMMARY OF HISTORICAL DATA Warehouses Product Average Demand Standard deviation of demand Coefficient of variation Massachusetts A 39.3 13.2 0.34 B 1.125 1.36 1.21 New Jersey 38.6 12.0 0.31 1.25 1.58 1.26 Total 77.9 20.71 0.27 2.375 1.9 0.81 INVENTORY LEVELS Product Average demand during lead time Safety stock Massachusetts A 39.3 25.08 B 1.125 2.58 New Jersey 38.6 22.8 1.25 3 Total 77.9 39.35 2.375 3.61 (Πηγή : Designing and Managing the Supply Chain :Concepts, Strategies and Case Studies, Simchi-Levi D, P. Kaminsky, E. Simchi-Levi (2003), McGraw-Hill 3rd edition)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΕΑ (5) Οικονομίες Κλίμακας: μείωση του κόστους επεξεργασίας/παραγωγής ανά μονάδα προϊόντος λόγω της αύξησης της παραγωγικής ικανότητας μιας διαδικασίας. Εμφανίζονται συνήθως όταν το σταθερό κόστος μιας διαδικασίας είναι υψηλό και επομένως αυξάνοντας την ποσότητα των προϊόντων που παράγονται/επεξεργάζονται οδηγεί σε χαμηλότερο κόστος ανά μονάδας προϊόντος. π.χ. το μοναδιαίο κόστος παραγωγής 100 τόνων χάλυβα είναι μεγαλύτερο από το μοναδιαίο κόστος 500 τόνων
ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ (1) Ασφαλιστική δικλείδα μεταξύ του συστήματος παραγωγής και του συστήματος διάθεσης των προϊόντων Στόχος του συστήματος αποθεμάτων είναι η εξασφάλιση της διαθεσιμότητας των προϊόντων Ενώ το σύστημα μεταφοράς και διανομής των προϊόντων εξασφαλίζει τη διαθεσιμότητα των προϊόντων στο χώρο, το σύστημα των αποθεμάτων εξασφαλίζει τη χρονική διαθεσιμότητα των προϊόντων Μελέτες στις Η.Π.Α. έχουν δείξει ότι το σύστημα διαχείρισης των αποθεμάτων αντιπροσωπεύει το 1/3 του κόστους Ε.Δ. των επιχειρήσεων Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ (2) Λόγοι Εμφάνισης Αποθέματος στην Εφοδιαστική Αλυσίδα: Γρήγορη εξυπηρέτηση παραγγελιών (Quick Response) Αβεβαιότητα (Στοχαστικότητα) στην ποσότητα: i) πρώτων υλών που παραδίδονται στην επιχείρηση από προμηθευτές, και ii) άρτιων προϊόντων που παράγει και διαθέτει η επιχείρηση Υψηλή Διακύμανση της πρόβλεψης της ζήτησης σε βάθος χρόνου (trumpet doom) Εμφάνιση αποθέματος εν κινήσει (in-transit inventory) Little’s Law: (Average Inventory)=(throughput rate)x(average flow-time) Οικονομίες κλίμακας: οικονομικές ωφέλειες που προκύπτουν από την αύξηση της διαθέσιμης/παραγόμενης ποσότητας Πηγή : Webster, S., “Principles of Supply Chain Management”, Dynamic Ideas, 2009.
ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ Το κόστος επεξεργασίας των παραγγελιών είναι σχετικά μικρό σε σχέση με το κόστος των άλλων δύο κύριων συνιστωσών ενός Συστήματος Εφοδιαστικής Διαχείρισης (Σ.Ε.Δ) Πρωταρχικής σημασίας για την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα του Σ.Ε.Δ. Ανάγκη ελαχιστοποίησης του χρόνου που απαιτείται για την ενεργοποίηση της έναρξης της διαδικασίας μεταφοράς και διανομής των προϊόντων στους πελάτες Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΥΣΤΗΜΑΤA ΔΙΑΝΟΜΗΣ
Βιομηχανίες/Κατασκευαστές ΚΑΝΑΛΙΑ ΔΙΑΝΟΜΗΣ Παραγωγοί Πρώτων Υλών / Αγροτικών Προϊόντων Βιομηχανίες/Κατασκευαστές Μεσάζοντες/Εμποροι Λιανική Πώληση Καταναλωτές & Κρατικές Υπηρεσίες Πηγή : Bowersox, D., & Closs D., “Logistical Management”, McGraw-Hill Int. Editions, 1996.
ΡΟΛΟΣ ΚΑΝΑΛΙΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ/ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΩΝ ΣΥΜΒΑΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΔΙΑΘΕΣΗ ΜΙΓΜΑΤΟΣ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΗ ΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΛΑΤΩΝ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΩΝ Πηγή : Bowersox, D., & Closs D., “Logistical Management”, McGraw-Hill Int. Editions, 1996.
ΡΟΛΟΣ ΕΝΔΙΑΜΕΣΩΝ Προμηθευτές Συναλλαγές Πελάτες Προμηθευτές Πελάτες 1 2 3 4 Προμηθευτές Συναλλαγές Πελάτες 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Προμηθευτές 1 2 3 4 Πελάτες 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Πηγή : Bowersox, D., & Closs D., “Logistical Management”, McGraw-Hill Int. Editions, 1996.
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ I : Drop Shipping Παραγωγός / Προμηθευτής (Manufacturer) Ενδιάμεσος (Retailer) Πελάτες (Customers) Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Παραγγελία προϊόντων μέσω ενός ενδιάμεσου Προώθηση παραγγελιών στους κατασκευαστές Αποστολή προϊόντων από τους κατασκευαστές στους πελάτες Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ I : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος: Σημαντικά οφέλη στη διαχείριση αποθεμάτων λόγω της κάλυψης της ζήτησης μέσω κεντρικής αποθήκευσης προϊόντων Σημαντικό μειονέκτημα το υψηλό κόστος μεταφοράς Απαιτείται επένδυση σε πληροφοριακά συστήματα Υπηρεσίες: Μεγάλος Χρόνος κύκλου παραγγελίας Υψηλή διαθεσιμότητα προϊόντων Παράδοση σε επιθυμητή τοποθεσία Δυσκολίες στην ανίχνευση της κατάστασης παραγγελιών Οι πελάτες λαμβάνουν σύνθετες παραγγελίες κατά στάδια Δυσκολίες στη διαδικασία επιστροφών προϊόντων Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
Εργοστάσια (Factories) ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ II: Αποθήκευση στον Κατασκευαστή & Αποστολή με Ενοποίηση Προϊόντων Εργοστάσια (Factories) Ενδιάμεσος (Retailer) In-Transit Merge by Carrier Πελάτες (Customers) Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Παραγγελία προϊόντων μέσω ενός ενδιάμεσου Προώθηση παραγγελιών στους κατασκευαστές Αποστολή προϊόντων από τους κατασκευαστές προς στους πελάτες μέσω μεταφορέα που ενοποιεί και αποστέλλει τα προϊόντα ανά πελάτη Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΙI : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος: Σημαντικά οφέλη στη διαχείριση αποθεμάτων λόγω της κάλυψης της ζήτησης μέσω κεντρικής αποθήκευσης προϊόντων Σημαντικό μειονέκτημα το υψηλό κόστος μεταφοράς. Ωστόσο είναι χαμηλότερο σε σχέση με το κόστος μεταφοράς στο Drop Shipping Απαιτείται επένδυση σε πληροφοριακά συστήματα Υπηρεσίες: Μεγάλος Χρόνος κύκλου παραγγελίας λόγω των μεγάλων αποστάσεων Υψηλή διαθεσιμότητα προϊόντων Παράδοση σε επιθυμητή τοποθεσία Δυσκολίες στην ανίχνευση της κατάστασης παραγγελιών Οι πελάτες λαμβάνουν πλήρεις τις σύνθετες παραγγελίες Δυσκολίες στη διαδικασία επιστροφών προϊόντων Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
Εργοστάσια (Factories) ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ III: Αποθήκευση στο Διανομέα & Αποστολή Προϊόντων μέσω Courrier Εργοστάσια (Factories) Χώρος Αποθήκευσης Διανομέα/Ενδιάμεσου (Retailer) Πελάτες (Customers) Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Αποστολή προϊόντων από τους κατασκευαστές στον ενδιάμεσο/διανομέα Παραγγελία προϊόντων σε ένα ενδιάμεσο/διανομέα Αποστολή παραγγελιών από τον ενδιάμεσο/διανομέα προς τους πελάτες με μεταφορέα πακέτων (courier) Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΙΙI : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος: Υψηλότερο το κόστος διαχείρισης αποθεμάτων σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ. Μικρότερο Κόστος μεταφοράς σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ Υπηρεσίες: Μικρότερος χρόνος κύκλου παραγγελίας σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ Υψηλή διαθεσιμότητα προϊόντων με μεγαλύτερο κόστος Παράδοση σε επιθυμητή τοποθεσία Δυσκολίες στην ανίχνευση της κατάστασης παραγγελιών Οι πελάτες λαμβάνουν πλήρεις τις σύνθετες παραγγελίες Πιο αποτελεσματική η διαδικασία επιστροφών προϊόντων σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
/Ενδιάμεσου(Retailer) ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ IV: Αποθήκευση και Διανομή Προϊόντων από Ενδιάμεσο/Διανομέα Εργοστάσια (Factories) Αποθήκη Διανομέα /Ενδιάμεσου(Retailer) Πελάτες (Customers) Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Αποστολή προϊόντων από τους κατασκευαστές στον ενδιάμεσο/διανομέα Παραγγελία προϊόντων στον ενδιάμεσο/διανομέα Αποστολή παραγγελιών από τον ενδιάμεσο/διανομέα προς τους πελάτες Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΙV : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος: Υψηλότερο το κόστος διαχείρισης αποθεμάτων σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ. Υψηλότερο Κόστος μεταφοράς σε σχέση με τα μοντέλα Ι, ΙΙ, και ΙΙΙ Υπηρεσίες: Άμεση ανταπόκριση στις παραγγελίες πελατών Μικρότερος χρόνος κύκλου παραγγελίας σε σχέση με τα μοντέλα Ι, ΙΙ & ΙΙΙ Υψηλή διαθεσιμότητα προϊόντων με μεγαλύτερο κόστος Παράδοση σε επιθυμητή τοποθεσία Πιο αποτελεσματική η διαδικασία επιστροφών προϊόντων σε σχέση με τα μοντέλα Ι & ΙΙ Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ V: Αποθήκευση σε Κατασκευαστή/Διανομέα με Παραλαβή Παραγγελιών από Συγκεκριμένα Σημεία Εργοστάσια (Factories) Ενδιάμεσος (Retailer) Cross-Dock DC Τόποι Παραλαβής Πελάτες (Customers) Συλλογή παραγγελιών από ενδιάμεσο. Προώθηση παραγγελιών στους κατασκευαστές / διανομείς Αποστολή προϊόντων από τους κατασκευαστές / διανομείς σε συγκεκριμένους τόπους παραλαβής Παραλαβή των παραγγελιών από τους πελάτες στους συγκεκριμένους τόπους παραλαβής. Ροή Πελατών Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ V : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος Μειωμένο κόστος μεταφοράς σε σχέση με τα μοντέλα στα οποία χρησιμοποιούνται couriers Κόστος νέων εγκαταστάσεων για την παραλαβή των παραγγελιών Υψηλό κόστος διακίνησης προϊόντων στα σημεία παραλαβής Υπηρεσίες: Χαμηλότερο επίπεδο εξυπηρέτησης Παρόμοιο επίπεδο διαθεσιμότητας με τα μοντέλα Ι-ΙV Υποστηρίζεται πιο αποτελεσματικά η διαδικασία επιστροφών προϊόντων
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ VΙ: Αποθήκευση σε Λιανοπωλητές με Παραλαβή Παραγγελιών στις Εγκαταστάσεις τους Εργοστάσια (Factories) Cross-Dock DC / Warehouse Λιανοπωλητές (Retailers) Πελάτες (Customers) Τα προϊόντα αποθηκεύονται στις εγκαταστάσεις των λιανοπωλητών (σημεία πώλησης ή αποθήκες). Οι πελάτες είτε επισκέπτονται του λιανοπωλητές και πραγματοποιούν τις αγορές τους είτε στέλνουν τις παραγγελίες τους και επισκέπτονται τους λιανοπωλητές για τις παραλάβουν. Ροή Πελατών Ροή Προϊόντων Ροή Πληροφορίας Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΑΝΟΜΗΣ VΙ : ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Κόστος Υψηλότερο κόστος αποθεμάτων από όλα τα υπόλοιπα μοντέλα Χαμηλότερο κόστος μεταφοράς από όλα τα προηγούμενα μοντέλα Απαιτούνται πολλές νέες εγκαταστάσεις Υπηρεσίες: Άμεση ανταπόκριση και παραλαβή προϊόντων Η υψηλή διαθεσιμότητα προϊόντων επιφέρει μεγάλο κόστος αποθεμάτων Ανίχνευση διαθεσιμότητας προϊόντων: άμεση αν υπάρχει διαθέσιμο το προϊόν στη αποθήκη. Ιδιαίτερα σημαντική για τις τηλεφωνικές ή μέσω διαδικτύου παραγγελίες Διευκόλυνση στις επιστροφές προϊόντων
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ Μanufacturer Storage –direct shipping Μanufacturer Storage –in transit merge Distributor storage with package carrier Distributor storage – Last mile delivery Manufacturer storage with customer pick-up Retail Storage with customer pick-up Response Time 4 3 2 1 Product Variety Product Availability Time to Market Returnability 5 Inventory Transportation Facility & Handling 6 Όπου το 1 αντιστοιχεί στην καλύτερη επίδοση και το 6 στη χειρότερη
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΔΙΑΝΟΜΗΣ Μ-Ι Μ-ΙΙ Μ-ΙΙΙ Μ-ΙV Μ-V Μ-VΙ Προϊόν Υψηλής Ζήτησης -2 -1 +1 +2 Προϊόν Μέτριας Ζήτησης Προϊόν Μικρής Ζήτησης Προϊόν Πολύ Περιορισμένης Ζήτησης Προϊόν Υψηλής Αξίας Άμεση Ικανοποίηση Ζήτησης Μεγάλη ποικιλία προϊόντων Διευκόλυνση Πελατών +2: Πολύ Συμβατό, +1: Συμβατό, 0: ουδέτερο, -1: μάλλον μη-συμβατό, -2: μη-συμβατό Πηγή : Sunil Chopra ,Peter Meindl (Συγγραφείς),3rd Edition Supply Chain Management Strategy ,Planning and Operation
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ: ΛΟΓΟΣ ΒΑΡΟΥΣ-ΟΓΚΟΥ (ΕΙΔΙΚΟ ΒΑΡΟΣ) ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΜΕΤΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ: ΛΟΓΟΣ ΒΑΡΟΥΣ-ΟΓΚΟΥ (ΕΙΔΙΚΟ ΒΑΡΟΣ) ΛΟΓΟΣ ΑΞΙΑΣ-ΒΑΡΟΥΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΗ Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΒΑΡΟΥΣ/ΟΓΚΟΥ ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΒΑΡΟΥΣ/ΟΓΚΟΥ ΚΟΣΤΟΣ Ε.Δ. ΩΣ % ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ + ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ) ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Products with high weight bulk ratio: canned food, rolled steel Products with low density: boats, potato chips, lamp shades ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΛΟΓΟΣ ΒΑΡΟΥΣ-ΟΓΚΟΥ (kgr/m3) Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΑΞΙΑΣ/ΒΑΡΟΥΣ ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ ΑΞΙΑΣ/ΒΑΡΟΥΣ ΚΟΣΤΟΣ Ε.Δ. ΩΣ % ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕΤΑΦΟΡΑ+ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ) ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ Products with high value-weight ratio: electronic equipment, jewlery Products with low value-weight ratio: coal, bauxite ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΛΟΓΟΣ ΑΞΙΑΣ/ΒΑΡΟΥΣ (euros/kgr) Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΟΣΤΟΣ Ε.Δ. ΩΣ % ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕΤΑΦΟΡΑ+ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ+ΑΠΩΛ.ΠΩΛΗΣΕΙΣ) ΓΙΑ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΣΤΑΘΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΩΛΕΣΘΕΙΣΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΚΟΣΤΟΣ Ε.Δ. ΩΣ % ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕΤΑΦΟΡΑ+ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ+ΑΠΩΛ.ΠΩΛΗΣΕΙΣ) ΓΙΑ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΣΙΜΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΣΤΑΘΕΡΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΩΛΕΣΘΕΙΣΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΗΣ ΣΧΕΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Ε.Δ. ΚΑΙ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΗΣ ΚΟΣΤΟΣ Ε.Δ. ΩΣ % ΤΗΣ ΤΙΜΗΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ (ΜΕΤΑΦΟΡΑ+ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ+ΑΠΩΛ.ΠΩΛΗΣΕΙΣ) ΚΟΣΤΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΙΑΚΙΝΔΥΝΕΥΣΗΣ Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΙΕΡΑΡΧΙΚΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ Διαχείριση Παραγγελιών Αποθήκευση & Διαχείριση Αποθεμάτων Μεταφορά & Διανομή Στρατηγικό Επιλογή συστήματος επεξεργασίας παραγγελιών, Προσδιορισμός επιθυμητού επιπέδου εξυπηρέτησης Χωροθέτηση αποθηκευτικών χώρων (θέση, αριθμός), Προσδιορισμός αποθεμάτων ασφαλείας, Επιλογή συστήματος διαχείρισης υλικών Επιλογή μέσου μεταφοράς, Μέγεθος και σύνθεση στόλου Τακτικό Επιλογή τεχνολογιών παρακολούθησης παραγγελίας, Μέθοδοι διαχείρισης παραγγελιών Μέγεθος αποθηκευτικών χώρων, Χρήση αποθηκευτικών χώρων και συστήματος διαχείρισης υλικών Διαχείριση στόλου, Επιλογή τεχνολογιών διαχείρισης στόλου Λειτουργικό Προετοιμασία και διεκπεραίωση παραγγελιών Διακίνηση υλικών και εμπορευμάτων Επιλογή διαδρομής, Αριθμός δρομολογίων Κύριες Διαδικασίες Logistics Επίπεδα Λήψης Αποφάσεων Πηγή : Ballou, R.H., “Business Logistics / Supply Chain Management”, 5th International Edition, Prentice Hall, U.S.A., 2004.
ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ
ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ Η Λειτουργία του Συστήματος Διαχείρισης της Εφοδιαστικής Αλυσίδας μίας επιχείρησης, ασχολείται με τη διατήρηση των αποθεμάτων των προϊόντων μεταξύ του τόπου παραγωγής και του τόπου κατανάλωσης και παρέχει πληροφορίες για την κατάσταση και τη διαθεσιμότητα αυτών. Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΛΟΓΟΙ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ Εξοικονόμηση κόστους μεταφοράς Εξοικονόμηση κόστους παραγωγής Εκπτώσεις σε αγορές μεγάλων ποσοτήτων Διατήρηση μίας πηγής προμήθειας Ανταπόκριση στις μεταβαλλόμενες συνθήκες αγοράς Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Α. Υποστήριξη Παραγωγής: οι αποθήκες λειτουργούν ως κέντρα ενοποίησης της παραλαβής των προϊόντων (π.χ. πρώτων υλών) από τους προμηθευτές Β. Μίξη Προϊόντων (product-mixing): πολλαπλά εργοστάσια αποστέλλουν τα διάφορα προϊόντα (κωδικούς) σε μια κεντρική αποθήκη, καθώς κάθε εργοστάσιο παράγει μόνο ένα μέρος της συνολικής παραγωγής μιας επιχείρησης Γ. Ενοποίηση φορτίου (consolidation): η αποθήκη συνδυάζει προϊόντα και ενοποιεί αποστολές από τα διάφορα εργοστάσια προς τους πελάτες Δ. Διάσπαση φορτίου (break-bulk): οι αποθήκες λαμβάνουν μεγάλα φορτία από ένα εργοστάσιο που περιλαμβάνουν παραγγελίες πολλών πελατών και τις διασπούν σε μικρότερα φορτία για να πραγματοποιηθεί η αποστολή για τον κάθε πελάτη Ε. Cross-docking: η αποθήκη λειτουργεί ως σημείο συντονισμού και προσωρινής εναπόθεσης των αποθεμάτων παρά ως σημείο αποθήκευσης. Τα εμπορεύματα διανέμονται συνεχώς στους πελάτες μέσω αποθηκών, στις οποίες παραμένουν συνήθως μέχρι 10-15 ώρες. Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Α. Υποστήριξη Παραγωγής LTL Προμηθευτής Α LTL Προμηθευτής Β TL Αποθήκη Εργοστάσιο LTL Προμηθευτής Γ LTL Προμηθευτής Δ TL: Truckload Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Β. Μίξη Προϊόντων (product mixing) TL ή LTL Πελάτης Α TL Εργοστάσιο Α A B C TL Εργοστάσιο Β Αποθήκη Πελάτης Β A B C TL Εργοστάσιο Γ Πελάτης Γ A B C Πελάτης Δ A B C Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Γ. Ενοποίηση Φορτίου (consolidation) LTL TL Εργοστάσιο Α Πελάτης Α LTL TL Αποθήκη ενοποίησης Πελάτης Β Εργοστάσιο Β LTL TL Πελάτης Γ Εργοστάσιο Γ Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Δ. Διάσπαση Φορτίου (break-bulk) Πελάτης Α Αποθήκη Διαχείρισης Φορτίου Εργοστάσιο Πελάτης Β Πελάτης Γ Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΡΟΛΟΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ Ε. Cross-docking Εργοστάσιο Α Πελάτης Α Αποθήκη cross-docking Πελάτης Β Εργοστάσιο Β Πελάτης Γ Εργοστάσιο Γ Πηγή : Stock, J.R., D.M. Lambert, “Strategic Logistics Management”, 4th Edition, Irwin/McGraw-Hill, 2000.
ΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΚΛΑΔΟ ΤΩΝ LOGISTICS
ΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΤΙΣ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ Ο κλάδος των logistics σε παγκόσμιο επίπεδο υπολογίζεται περίπου σε 5,4 τρισ. ευρώ ή 13,8% του παγκόσμιου ΑΕΠ (2013). Η παγκοσμιοποίηση και η διεθνοποίηση του εμπορίου ευνοούν την ανάπτυξη των logistics. Η αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου (π.χ. όγκος εξαγωγών) τροφοδοτεί την ανάπτυξη της ζήτησης για υπηρεσίες logistics (ιδιαίτερα τη μεταφορά εμπορευμάτων). Απελευθέρωση της αγοράς των μεταφορών
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΤ (1) Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα: αναπτύσσουν ολιστική αντίληψη σχετικά με την αποτελεσματική λειτουργία και διοίκηση μιας επιχείρησης, αποκτούν γνώσεις που τους καθιστούν ανταγωνιστικούς σε τομείς όπως: Τμήματα Σχεδιασμού και Παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών όλων των κατηγοριών των επιχειρήσεων. Τμήματα Logistics και Supply Chain Management όλων των κατηγοριών των επιχειρήσεων. Επιχειρήσεις που παρέχουν υπηρεσίες Logistics, όπως 3rd Party Logistics, Μεταφορικές Εταιρίες, εξειδικευμένες εταιρίες συμβούλων (π.χ. 4PL). Οργανισμοί και επιχειρήσεις στον τομέα των Μεταφορών, π.χ. ΔΑΑ, ΟΣΕ, ΟΛΠ κ.ά.
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΤ (2) Ο ΣΕΒ έδωσε στη δημοσιότητα μια λίστα με 87 επαγγέλματα, για τα οποία αναμένεται ότι θα υπάρξει αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας μέχρι το 2020. Τα επαγγέλματα αυτά εντάσσονται σε 8 επιχειρηματικούς τομείς: Ενέργεια Εφοδιαστική Αλυσίδα Υγεία Περιβάλλον Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) Τρόφιμα Μέταλλα Δομικά προϊόντα
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΤ (3) 12 “κρίσιμα” επαγγέλματα (κατά σειρά κατάταξης) στον Τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας από την άποψη των μελλοντικών ποιοτικών αναγκών των επιχειρήσεων : Υπεύθυνος Εφοδιαστικής Αλυσίδας (Supply Chain Manager) Υπεύθυνος Μεταφορών (Transportation Manager) Υπεύθυνος Logistics (Logistics Manager) Υπάλληλος Logistics (Logistics Coordinator) Υπεύθυνος Διανομής (Distribution Manager) Υπεύθυνος Εξαγωγών (Export Manager) Υπεύθυνος Αποθηκών (Warehouse Manager) Μηχανικός Logistics (Logistics Engineer) Υπεύθυνος Σχεδιασμού Ζήτησης (Demand Planner) Υπεύθυνος Αγορών/Προμηθειών (Purchasing / Procurement Manager) Υπάλληλος Αποθηκών (Warehouse Coordinator) Υπεύθυνος Εξυπηρέτησης Πελατών (Customer Service Manager)
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΤ (4)
ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΔΕΤ (5) Στελέχη 3 επιπέδων: Managers: στρατηγική διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας, (συναφές) πτυχίο και μεταπτυχιακό, σημαντική εμπειρία Μεσαία στελέχη (π.χ. υπεύθυνος αποθήκης, υπεύθυνος διανομής, υπεύθυνος προμηθειών κτλ.): συναφές / τεχνολογικό πτυχίο, (εμπειρία) => σημαντική έλλειψη καταρτισμένων στελεχών Εργατικό / υπαλληλικό δυναμικό (π.χ. διαλογείς, χειριστές, παραγγελιολήπτες κτλ.), τεχνική κατάρτιση Στέλεχος Logistics / Εφοδιαστικής Αλυσίδας: Ενδεικτικά job profiles (ΣΕΒ, 2013) Πλήρη υποδείγματα και περιγραφές του αντικειμένου εργασιών και των απαιτούμενων γνώσεων και ικανοτήτων για τα 12 “κρίσιμα επαγγέλματα” του κλάδου παρέχονται στο σύνδεσμο: http://www.sev.org.gr/Uploads/pdf/LOGISTICS.pdf
ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ (1) Διεθνείς Οργανισμοί & Επαγγελματικοί Φορείς European Logistics Association (http://www.elalog.org/) Council of Supply Chain Management Professionals (former Council of Logistics Management) (http://www.cscmp.org/) SOLE The International Society of Logistics (http://www.sole.org/) Ελληνική Εταιρεία Logistics (www.eel.gr/) Ελληνική Εταιρεία Logistics – Παράρτημα Θεσσαλονίκης (http://www.logistics.org.gr/) κ.α.
ΧΡΗΣΙΜΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ (2) Ενημερωτικά Περιοδικά & Χρήσιμοι Σύνδεσμοι Logistics & Management (http://www.logistics-management.gr/) Supply Chain & Logistics (http://www.supply-chain.gr/) Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (www.ses.gr/) Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς & Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (www.synddel.gr/)
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ! ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ - ΣΥΖΗΤΗΣΗ