Doggy-style epigrammatico: De gustibus non est disputandum Diosc. AP V 55 Doggy-style epigrammatico: De gustibus non est disputandum
L’autore: criteri interni Sotto il nome di Dioscoride, l’Anthologia Palatina ci tramanda quarantuno epigrammi
“Fiorì all’incirca nell’ultimo quarto del III secolo a. C “Fiorì all’incirca nell’ultimo quarto del III secolo a. C., molto probabilmente ad Alessandria d’Egitto. Dalla lettura complessiva dei suoi epigrammi emerge la figura di un tipico letterato alessandrino, interessato agli argomenti più disparati, dalla storia del teatro antico ai culti frigi, e abile nel rielaborare il patrimonio poetico tradizionale.” (Arsetti 2014, 8).
Diosc. AP V 55 ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυ(σ)εν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ηύτἐ πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
I. Dioscoride, poeta alessandrino
Una lingua di laboratorio ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυεν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ηύτἐ πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
Raffinatezza strutturale Archiloco e l’allusività antifrastica ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυεν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ἠύτε πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
L’elemento divino ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυεν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ἠύτε πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
II. La questione del contenuto
Sex is messy business ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυεν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ἠύτε πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
Un unico orgasmo ἤνυεν (P) o ἤνυσεν (C)? ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυ(σ)εν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ἠύτε πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
L’immortalità poetica “A written woman”? Iordanoglou, 55 ∆ωρίδα τὴν ῥοδόπυγον ὑπὲρ λεχέων διατείνας ἄνθεσιν ἐν χλοεροῖς ἀθάνατος γέγονα. ἡ γὰρ ὑπερφυέεσσι μέσον διαβᾶσά με ποσσὶν ἤνυεν ἀκλινέως τὸν Κύπριδος δόλιχον, ὄμμασι νωθρὰ βλέπουσα· τὰ δ ‘, ηύτἐ πνεύματι φύλλα, ἀμφισαλευομένης ἔτρεμε πορφύρεα, μέχρις ἀπεσπείσθη λευκὸν μένος ἀμφοτέροισιν, καὶ ∆ωρὶς παρέτοις ἐξεχύθη μέλεσι.
Conclusioni Il gioco di vedo non vedo, e l’ambiguità che soddisfa le fantasie di tutti. «C’è una coerenza solo se la vuoi trovare» Il fascino dell’amore vissuto con distacco, libero, fresco e giocoso degli epigrammi di scuola alessandrina