Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ικανότητες Επικοινωνίας
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Παπαπέτρου Στέλιος Βασιλείου Έλενα Γκλιάου Μαρία Κυριάκου Κυριακή
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Η ερώτηση στην διδασκαλία
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Η φωνολογική επίγνωση.
ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Μάθημα Αγγλικής Γλώσσας 3ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΡΕΥΝΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΝΤΑΣ
Τρόποι και βήματα διευθέτησης των εργασιακών διαφορών (Β) ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ 4.
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΟΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΗ ΝΙΩΣΕΙΣ Ομάδα εργασίας: Ζησιμόπουλος Άγγελος
Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ Το κειμενικό είδος της περιγραφής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση Σύμβουλος Ελληνικών
Κεφ.1 Εισαγωγη στην εννοια του Αλγοριθμου και στον Προγραμματισμο
Προφορική (Απευθείας ) Επικοινωνία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Γλώσσα & Φύλο Μύθος ή πραγματικότητα ; Επιμέλεια : Νάσος Σπετσιέρης.
ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΙΚΟ. Η διανομή επιτρέπεται μόνο σε Συνεργάτες με τον όρο μη κοινοποίησης. Η Microsoft δεν παρέχει καμία εγγύηση, ρητή ή σιωπηρή. © 2012 Microsoft.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Μια τάξη να μας χωρά …»
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΑΠΟΨΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΝΟΥ ? Ικανότητα Ερευνητική τάση.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Ανάπτυξη του Λόγου Ενότητα 3: Ανάπτυξη επικοινωνιακών ικανοτήτων Δήμητρα Κατή Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
Ενότητα 11: Άνοιξη-Μάρτης
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
1 ANAΠΤΥΞΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ Γλωσσική ικανότητα = γνώση γλώσσας Φωνολογίας, Μορφολογίας, Σύνταξης, Σημασιολογίας ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ Η ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ANAΠΤΥΞΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Ανάλυση λόγου Discourse Analysis.
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Παιχνίδι και Παιδική Ηλικία
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
ΕΡΓΑΣΙΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Η ερώτηση στην διδασκαλία Η ερώτηση έχει σημαντική θέση στη διδακτική διαδικασία Δημιουργία ενδιαφέροντος Εστίαση της μαθητική προσοχής σε συγκεκριμένο.
Λογος της γυναίκας 9/11/2018 γεωργία κ..
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας Η κατάκτηση των επικοινωνιακών ικανοτήτων Το παρόν έγγραφο (Eggrafo_01_Slides) περιλαμβάνει διαφάνειες με τα σημαντικότερα σημεία του αντίστοιχου εγγράφου της 1ης ενότητας (Eggrafo_01). Το παρόν έγγραφο (Eggrafo_02_Slides) περιλαμβάνει διαφάνειες με τα σημαντικότερα σημεία του αντίστοιχου εγγράφου της 2ης ενότητας (Eggrafo_02).

Κατάκτηση των επικοινωνιακών προθέσεων Πώς το άτομο μετουσιώνει τον επικοινωνιακό σκοπό που έχει κατά νου σε γλωσσική έκφραση. Λεκτικές πράξεις, π.χ., αίτημα Μπορούν να εκφραστούν με διάφορους τρόπους Προστακτική: Δώσε μου τη μπάλα Ερωτηματική: Πού είναι η μπάλα; Καταφατική: Θέλω τη μπάλα Καταφατική με έμφαση: αυτή είναι η μπάλα

Δεν είναι όλοι οι τρόποι ισότιμοι. Πλαίσιο επικοινωνίας Τι συμβαίνει Σε τι άτομα απευθυνόμαστε Η φύση του αιτήματος Τείνουμε να είμαστε πιο ευθείς με οικεία άτομα.

… κατάκτηση των αιτημάτων Πιο πολύ μελετημένες λεκτικές πράξεις. Επειδή μια από τις πρώτες χρήσεις της γλώσσας είναι να ζητάμε πράγματα. Αρχίζουν με άμεσους τρόπους από προσχολική ηλικία. Οι έμμεσοι τρόποι είναι πιο πολύπλοκοι, αλλά έχει βρεθεί ότι μπορεί να χρησιμοποιούνται και στα 4. Ίσως και στα 3. - Τι χάλι είναι αυτό; - Θα το φτιάξουμε μετά.

Σε μικρές ηλικίες οι γονείς αποφεύγουν έμμεσα αιτήματα. Παρόλα αυτά, ακόμα και στα 2 χρόνια το 40% των αιτημάτων είναι έμμεσα. Με τον καιρό τα παιδιά αποκτούν έμμεσους τρόπους χρήσης τους

Πείραμα Δώσε μου μια καραμέλα Καθώς μεγαλώνει η ηλικία, βρίσκονται εναλλακτικοί τρόποι. (κυρίως μετά τη σχολική ηλικία) Αυξανόμενη ικανότητα να προσδιορίσουν το κοινωνικό κύρος. Η μελέτη της ανάπτυξης των λεκτικών πράξεων πάσχει από δύο προβλήματα: Α. Κατά πόσο είναι έγκυρη η θεωρία τους Β. Μεθοδολογικά θέματα ως προς το πώς τις κατανοούν τα παιδιά.

Κατάκτηση των επικοινωνιακών ικανοτήτων Η πραγμάτωση των προθέσεων συνδέεται άμεσα με το να καταλαβαίνουμε το κοινωνικό πλαίσιο γύρω μας. Αυτές οι γνώσεις κατακτώνται αρκετά αργά, σε αντίθεση με τις γλωσσικές ικανότητες. Η επίδραση του εξωγλωσσικού πλαισίου επικοινωνίας στην οργάνωση των γλωσσικών δομών απασχολεί την πραγματολογία.

2.1 Πραγματολογικές γνώσεις 2.2 Κειμενικές γνώσεις 2.3 Κοινωνιογλωσσικές γνώσεις

2.1 Πραγματολογικές γνώσεις 2.1 Πραγματολογικές γνώσεις Οι γλωσσικές εκφράσεις είναι διαφορετικές όταν υπάρχει το φυσικό πλαίσιο, και διαφορετικές όταν απουσιάζει. Η χρήση της φράσης «Εγώ το άφησα εκεί» στην περιγραφή ενός περιστατικού είναι εντάξει όταν ο συνομιλητής βλέπει το ‘εκεί’. Πείραμα Να λες σε παιδιά να περιγράψουν μια εικόνα σε κάποιον που δεν την βλέπει.

Άκρατη χρήση λέξων όπως ‘τέτοιο’ και ‘κάτι’. Επίσης, ‘εδώ’ και ‘εκεί’.

2.2 Κειμενικές γνώσεις Η οργάνωση των μεγαλυτέρων μονάδων ομιλίας. Άνοιγμα-κλείσιμο συνομιλίας Αφηγήματα Συνοχή

Άνοιγμα-κλείσιμο συνομιλίας Κυρίως μήνυμα Κλείσιμο 2 ετών: άνοιγμα και κλείσιμο τηλεφώνου (όχι ενδιάμεση συνομιλία)

2. Αφηγήματα Τα παιδιά δεν κατέχουν τις γνώσεις των αναφορικών στοιχείων μέχρι και τη σχολική ηλικία (establishing reference). Οι σύνδεσμοι χρησιμοποιούνται σωστά από την προσχολική ηλικία. Πιο νωρίς χρησιμοποιούν μόνο το ‘και’. Τα μικρότερα παιδιά δεν δίνουν όλες τις επιμέρους ενότητες της ιστορίας. Μόνο τα μεγαλύτερα παρέχουν αξιολόγηση. Ακόμη και τα πιο μικρά τοποθετούν τους χαρακτήρες.

3. Συνοχή Η συνοχή επιτυγχάνεται με γλωσσικούς και εξωγλωσσικούς μηχανισμούς. Γλωσσικοί μηχανισμοί είναι οι σύνδεσμοι. Οι σύνδεσμοι αναφέρονται σε τέσσερα είδη σχέσεων: πρόσθεση, χρονική εξάρτηση, αιτιακή εξάρτηση, αντίθεση. Το ‘και’ είναι ο πρώτος σύνδεσμος. Οι χρονικοί είναι οι πιο δύσκολοι. Γενικά η κατάκτηση των συνδέσμων συνεχίζεται σε όλη την σχολική ηλικία.

Όμως, οι συνομιλίες απαιτούν και τους δικούς τους κανόνες οργάνωσης (διαφορετικούς από αυτούς των μονόλογων). Εναλλαγή ομιλητών, διαστήματα σιωπής, κλπ. Μάλλον κατακτώνται αρκετά νωρίς. Ακόμη και τα δίχρονα παιδιά αναστατώνονται αν δεν τους απαντούν.

Πάντως τα τρίχρονα παιδιά είναι λιγότερο πρόθυμα να συνεχίσουν μια συνομιλία από τα τετράχρονα. Κάποιες φορές η συνέχιση μιας συνομιλίας παραβιάζει συγκεκριμένες αρχές (σχετικότητας). Τα παιδιά της τρίτης δημοτικού είναι σε καλύτερη θέση να το διακρίνουν, απ΄ότι της πρώτης.

2.3 Κοινωνιογλωσσικές γνώσεις 2.3 Κοινωνιογλωσσικές γνώσεις Ουσιαστικά οι γνώσεις του πότε πρέπει να μιλούν, πώς και σε ποιον. Ακόμη και τα δίχρονα παιδιά μιλούν με μωρουδίστικο τρόπο στα μικρότερα. Ακόμη και στην ηλικία των δυόμισι ετών ξέρουν ότι μπορούν να δώσουν οδηγίες σε ‘υφιστάμενα’ άτομα μόνο. Από την ηλικία των 6 ετών μπορούν να αναγνωρίσουν ανδρικές από γυναικείες εκφράσεις.