GLY 326 Structural Geology

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Έλεγχος Καταψύκτη (Ada) Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 39 with Pump, Temperature_dial, Sensor, Globals, Alarm; use Globals ; procedure.
Advertisements

Γειά σας. Say: take a pencil. Πάρε ένα μολύβι. Nick, give me my book.
“ Ἡ ἀ γάπη ἀ νυπόκριτος. ἀ ποστυγο ῦ ντες τ ὸ πονηρόν, κολλώμενοι τ ῷ ἀ γαθ ῷ, τ ῇ φιλαδελφί ᾳ ε ἰ ς ἀ λλήλους φιλόστοργοι, τ ῇ τιμ ῇ ἀ λλήλους προηγούμενοι.
Translation Tips LG New Testament Greek Fall 2012.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Δυνάμεις, Ροπές ως προς σημείο, Στατική Ισορροπία 1.
ΜΗΧΑΝΙΚΗ Ι - ΣΤΑΤΙΚΗ 1. Στατική Ισορροπία (επανάληψη)
Lesson 6c: Around the City I JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Υπολογισμός ορθών και τεμνουσών δυνάμεων, και καμπτικών ροπών ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ M, N, Q 1.
Lesson 1a: Let’s Get Started JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 1c: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Αριθμητική Επίλυση Διαφορικών Εξισώσεων 1. Συνήθης Δ.Ε. 1 ανεξάρτητη μεταβλητή x 1 εξαρτημένη μεταβλητή y Καθώς και παράγωγοι της y μέχρι n τάξης, στη.
Lesson 1a: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Introduction to Latent Variable Models. A comparison of models X1X1 X2X2 X3X3 Y1Y1 δ1δ1 δ2δ2 δ3δ3 Model AModel B ξ1ξ1 X1X1 X2X2 X3X3 δ1δ1 δ2δ2 δ3δ3.
Ακαδ. έτος ΜΗΧΑΝΙΚΗ Ι – ΣΤΑΤΙΚΗ Εξάμηνο 3 ο ΘΕΩΡΙΑ + ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΕΤΑΡΤΗ 15:00 – 19:00 ΑΙΘΟΥΣΑ Α1 Διδάσκων : Στέφανος Κατσαβούνης, Αναπληρωτής.
OFDM system characteristics. Effect of wireless channel Intersymbol interference in single carrier systems due to multipath propagation with channel delay.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Μαθαίνω με “υπότιτλους”
Ακαδ. έτος ΜΗΧΑΝΙΚΗ Ι – ΣΤΑΤΙΚΗ Εξάμηνο 3ο
Relations Chapter 9.
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ΙΙ
Φάσμα παιδαγωγικής ανάπτυξης
Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής και Πολυμέσων Εργαστήριο Ρομποτικής
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Matrix Analytic Techniques
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
Αν. Καθηγητής Γεώργιος Ευθύμογλου
Αν. Καθηγητής Γεώργιος Ευθύμογλου
Class X: Athematic verbs II
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Άλλη επιλογή: Κύλινδρος:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Example Rotary Motion Problems
Το ιερό δισκοπότηρο της ΙΕ γλωσσολογίας
Δικτυώματα (Δικτυωτοί Φορείς)
Υπολογισμός ορθών δυνάμεων, τεμνουσών δυνάμεων, και καμπτικών ροπών
Εκπαιδευτική ρομποτική
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Solving Trig Equations
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
aka Mathematical Models and Applications
Find: angle of failure, α
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΠΟΙΟΣ? Όμως ναι.... Ένα σκάφος
Find: minimum B [ft] γcon=150 [lb/ft3] γT=120 [lb/ft3] Q φ=36˚
Choosing between Competing Experimental Designs
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΜΟΆΙ;.
ΑΠΟΣΤΑΞΗ Distillation.
Find: ρc [in] from load γT=110 [lb/ft3] γT=100 [lb/ft3]
Find: ρc [in] from load γT=106 [lb/ft3] γT=112 [lb/ft3]
Find: σ1 [kPa] for CD test at failure
τ [lb/ft2] σ [lb/ft2] Find: c in [lb/ft2] σ1 = 2,000 [lb/ft2]
Find: Force on culvert in [lb/ft]
Τεχνολογία & εφαρμογές μεταλλικών υλικών
3Ω 17 V A3 V3.
A Find: Ko γT=117.7 [lb/ft3] σh=2,083 Water Sand
Unit Circle.
Νόμος του Gauss.
Deriving the equations of
Δοκοί Διαγράμματα Τεμνουσών Δυνάμεων και Καμπτικών Ροπών
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
CPSC-608 Database Systems
Class X: Athematic verbs II © Dr. Esa Autero
Μεταγράφημα παρουσίασης:

GLY 326 Structural Geology Lecture Stressed out

The Greek alphabet

As a vector, we could resolve the traction in two components σn (normal) and σs (shear) Fn Fs F θ

i.e. it means (if the body is not in accelerated motion), that for every free surface all the forces must sum zero. The same is true for the tractions (obvious innit?)

We now define the surface stress, or each of its components, as a pair of equal (in magnitude) but opposite (in direction) of tractions.

If the normal tractions point towards each other, they define compressive stress. If they point away from each other, then we are talking of tensile stress. We (geologists) consider compressive stresses as positive and tensile stresses as negative (conventional).

Regarding the traction shear components, they define shear stress that can be clockwise or counterclockwise. We consider clockwise shear couples positive and counterclockwise shear couples as negatives. Again conventional.

Traction = Force / Area Action-Reaction normal-shear A Fn Fs So per each coordinate…

In 2-D, we have this situation:

The 3-D situation:

Aij is some transformation matrix, expressing a rotation of the axes In 3D: σ1 > σ2 > σ3 𝛔1, maximum compressive stress 𝛔2, intermediate stress 𝛔3, maximum tensile stress Given the forces; there is a set of axes, the principal axes, in which only normal stresses need to be used to resolve them; one per each axis. Aij is some transformation matrix, expressing a rotation of the axes So… what’s the practicality here?

σ1 σ3 Given a traction… σn σs and a plane… Θ

Given a general stress in blue, red are principal stresses on the control volume, 𝓥; yellow, stresses resolved on an arbitrary surface, 𝓢, such as a fault 𝓥 𝓢

The reverse or inverse fault A crustal block will break according to the relative magnitude of the principal stresses. The break would tend to help it shorten in the sigma-1 direction for a reverse fault σ1 σ3

The normal fault σ1 σ3 Extend in the sigma-3 direction for a normal fault

The strike slip fault σ3 σ1 σ2 … And shorten in the sigma-1 direction or extend in the sigma-3 direction, depending….

Where is σ2?

σ1 σn σ3 σ3 σs Θ Θ =90: σ3=σn; σ1=σs Θ =0: σ1=σn; σ3=σs σ1

Fundamental Stress Equations Normal Stress Shear Stress σn = (σ1 + σ3) +(σ1 - σ3)cos 2Θ 2 2 σs = (σ1 - σ3)sin 2Θ 2

The Mohr-(Coulomb) circle

Let’s begin by defining the “Stress Space”: 2Θ σn

Physical and Stress Space The Mohr’s circle: σs σs σ1 σn 2Θ σ3 σ3 σn σ3 σ1 Θ σ1 Physical Space Stress Space

Differential Stress - diameter of circle 2Θ σn σ3 σ1 (σ1 - σ3)

Deviatoric Stress - radius of circle 2Θ σn σ3 σ1 (σ1 - σ3) 2

Mean Stress - center of circle 2Θ σn σ3 σ1 (σ1 + σ3) 2

The Mohr’s circle: σs σn(p), σs(p) σn(p) σs(p) 2Θ σn σ3 σ1 σ3 σ1 σn(p) = (σ1 + σ3) + (σ1 - σ3)cos 2Θ 2 σs(p) = (σ1 - σ3)sin 2Θ

σs σn(p), σs(p) σn(p) (σ1 - σ3)sin 2Θ 2 2Θ σn σ3 σ1 σn(p) = (σ1 + σ3) + (σ1 - σ3)cos 2Θ 2 σs(p) = (σ1 - σ3)sin 2Θ

σn(p) = (σ1 + σ3) +(σ1 - σ3)cos 2Θ σs(p) = (σ1 - σ3)sin 2Θ σs σn(p), σs(p) 2Θ σn(p) σn σ3 σ1 (σ1 - σ3)cos 2Θ 2 Difference between mean stress and normal stress on plane