4ο Αεροπορικό Συνέδριο “Οι Αερομεταφορές του Σήμερα και του Αύριο” Ανάλυση της Αεροπορικής Τουριστικής Κίνησης στα Χανιά και το Ηράκλειο της Κρήτης Analysis of the Touristic Air Travel Demand in Chania and in Heraklion Μάιος 2016 Ράπτη Βασιλεία Τελειόφοιτη Σχολής Πολ. Μηχ.Ε.Μ.Π. Rapti Vasileia Undergraduate student, School of Civil Engineering, N.T.U.A Παγώνη Ιωάννα Πολιτικός Μηχανικός-Συγκοινωνιολόγος, MSc, Υποψ. Διδάκτωρ Σχολής Πολ.Μηχ. Ε.Μ.Π. Pagoni Ioanna Civil Transportation Engineer, MSc, PHD Candidate Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο Department of Transportation Planning and Engineering School of Civil Engineering, National Technical University of Athens, Greece
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (1)-Κρήτη Βασικά στοιχεία: Ένα από τα δημοφιλέστερα ελληνικά νησιά 25% των τουριστών της Ελλάδας Συνεισφορά 50% στο Α.Ε.Π. Δύο διεθνή αεροδρόμια: Ι. Δασκαλογιάννης στα Χανιά Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ (2)-Οι εταιρείες χαμηλού κόστους στην Κρήτη Οι δύο σημαντικότερες εταιρείες χαμηλού κόστους στην Ευρώπη: Ryanair από Χανιά: 26 προορισμοί από Ηράκλειο: - Easyjet από Ηράκλειο: 10 προορισμοί Από Χανιά: 1 προορισμός Πολλές άλλες εταιρείες: Χανιά: 12 εταιρείες Ηράκλειο: 30 εταιρείες
Αναλυση (1)-Χανιά Οι χώρες προέλευσης: 20% από τη Νορβηγία 17% από τη Σουηδία 15% από τη Δανία 10% από τη Φινλανδία 9% από το Ην. Βασίλειο 6% από τη Γερμανία 13% από άλλες χώρες
Αναλυση (2)-Εταιρείες χαμηλού κόστους στα Χανιά Βασικά στοιχεία: Αύξηση κατά 82%,115% και 42% το διάστημα 2011-2013 Προτίμηση από Γερμανούς (90%), Ιταλούς (95%), Ολλανδούς (100%, Κύπριους (87%) Οι Σκανδιναβοί δεν τις προτίμησαν
Αναλυση (3)-Παραδείγματα στα Χανιά
Αναλυση (4)-Παραδείγματα στα Χανιά
Αναλυση (5)-Ηράκλειο Οι χώρες προέλευσης: 19% από τη Γερμανία 16% από το Ην. Βασίλειο 13% από τη Γαλλία 13% από τη Ρωσία 39% από άλλες χώρες
Αναλυση (6)-Εταιρείες χαμηλού κόστους στο Ηράκλειο Βασικά στοιχεία: Αύξηση κατά 46% το 2011 Προτίμηση από Γερμανούς(60%), Ολλανδία (78%), Τσεχία (83%) Οι Ρώσοι, Γάλλοι και Άγγλοι δεν τις προτίμησαν
Αναλυση (7)- Παραδείγματα στο Ηράκλειο
Αναλυση (8)- Σύγκριση Παρατηρήσεις: Τα ¾ των επιβατών χαμηλού κόστους πετάνε στο Ηράκλειο Η αναλογία στα Χανιά και στο Ηράκλειο είναι ίδια Τελικά, σε ποιο αεροδρόμιο έχουν μεγαλύτερη επίδραση οι εταιρείες χαμηλού κόστους;
Αναλυση (9)- Σύγκριση Χανιά Ηράκλειο Αναλογία επιβατών Χανιά Ηράκλειο Επιβάτες Low Cost: υπόλοιποι επιβάτες 1:7,8 2014 1:1,2 Επιβάτες Low Cost: υπόλοιποι επιβάτες 1:2,9 2014 1:1,8 Αύξηση επιβατών Συμπέρασμα: Η επίδραση των εταιρειών χαμηλού κόστους φαίνεται να ήταν μεγαλύτερη στα Χανιά
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ (1)-Μοντέλα Panel data Κύρια πλεονεκτήματα μεθόδου: Αξιοποίηση μεγάλου όγκου δεδομένων Απεικόνιση επίδρασης παραγόντων που δεν ποσοτικοποιούνται Απεικόνιση ανομοιογένειας κάθε οντότητας-δηλαδή του χαρακτηριστικού που την ξεχωρίζει (Fixed Effects Model) 2 μορφές: Μοντέλο Σταθερών Επιδράσεων (Fixed Effects Model) Μοντέλο Τυχαίων Επιδράσεων (Random Effects Model) Έλεγχος Καταλληλότητας (Hausman Test)
ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ (2)-Μοντέλο Σταθερών Επιδράσεων Υit= β1∙Χ1it + β2∙Χ2it +…+ βJ∙XJit + αi + uit όπου: Yit= Εξαρτημένη μεταβλητή του μοντέλου με i=1,…N και t=1,…T Χjit= Ανεξάρτητη μεταβλητή του μοντέλου με i=1,…N, t=1,…T και j=1,…J βj= Σταθερός με το χρόνο συντελεστής της ανεξάρτητης μεταβλητής Χjit με j=1,…J αi= Σταθερά για κάθε οντότητα i=1,…N uit= Όρος τους σφάλματος με i=1,…N και t=1,…T Παραδοχή: Covariance(ai, βi)≠0
Χώρες προέλευσης επιβατών Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (1)-Γενικά Βασικά στοιχεία μοντέλων: Σκοπός η εκτίμηση της επίδρασης των εταιρειών χαμηλού κόστους στην επιβατική κίνηση Μεγάλες διαφορές μεταξύ των δύο αεροδρομίων Στοιχεία διαστήματος 2009-2014 Επιβατική κίνηση από 17 χώρες Μοντέλο για Χανιά Μοντέλο για Ηράκλειο Οι χώρες αυτές αποτελούν πάνω από το 95% του συνόλου Χώρες προέλευσης επιβατών 1 Αυστρία 10 Κύπρος 2 Βέλγιο 11 Νορβηγία 3 Γαλλία 12 Ολλανδία 4 Γερμανία 13 Πολωνία 5 Δανία 14 Ρωσία 6 Ελβετία 15 Σουηδία 7 Ηνωμένο Βασίλειο 16 Τσεχία 8 Ισραήλ 17 Φινλανδία 9 Ιταλία
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (2)-Μεταβλητές Οι ίδιες μεταβλητές για τα 2 μοντέλα: Εξαρτημένη μεταβλητή: Επιβατική Κίνηση Ανεξάρτητες μεταβλητές: Συνολικοί επιβάτες στην Ελλάδα Σχέση GDP Ποσοστό LCC Άλλες μεταβλητές (π.χ. κλίνες)
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (3)-μοντέλο Χανιά Τελικό μοντέλο: (Επιβάτες στα Χανιά)it=0,026∙(Συνολικοί επιβάτες στην Ελλάδα)it + 8,22∙(Σχέση GDP)it + 0,181∙(Ποσοστό LCC)it + αi +uit όπου αi= σταθερά και uit= όρος του σφάλματος Έλεγχος : Ho απορρίπτεται Άρα, επιλέχθηκε το σωστό μοντέλο
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (4)-μοντέλο Ηράκλειο Τελικό μοντέλο: (Επιβάτες στο Ηράκλειο)it=0,244∙(Συνολικοί επιβάτες στην Ελλάδα)it +1,235∙(GDP)it –0,662∙(Ποσοστό LCC)it + αi +uit όπου αi= σταθερά και uit= όρος του σφάλματος Έλεγχος : Ho απορρίπτεται Άρα, επιλέχθηκε το σωστό μοντέλο
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (5)-Σύγκριση Συνολικοί Επιβάτες στην Ελλάδα: Οι τιμές που προέκυψαν δεν ταυτίζονται με τις πραγματικές Διαφέρουν 4-5 μονάδες Είναι σωστές σε τάξη μεγέθους Δείχνουν την προτίμηση προς το Ηράκλειο
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (6)-Σύγκριση Σχέση GDP-GDP: Δεν μπορεί να γίνει άμεση σύγκριση Στους επιβάτες που ταξιδεύουν στα Χανιά κίνητρο αποτελεί η αγοραστική τους δύναμη Στους επιβάτες που ταξιδεύουν στο Ηράκλειο αυτό δεν είναι κίνητρο
Μοντελα ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗΣ (7)-Σύγκριση Ποσοστό LCC: Στα Χανιά ο συντελεστής έχει θετικό πρόσημο Άρα, η αύξηση του ποσοστού των επιβατών που ταξιδεύει με εταιρείες χαμηλού κόστους επιδρά θετικά στην επιβατική κίνηση Στο Ηράκλειο ο συντελεστής έχει αρνητικό πρόσημο Άρα η αύξηση του ποσοστού των επιβατών που ταξιδεύει με εταιρείες χαμηλού κόστους δεν επιδρά τόσο θετικά
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (1)-Ανάλυση Επιβατική κίνηση εταιρειών χαμηλού κόστους Ίδια συνολική αναλογία σε Χανιά και Ηράκλειο Διαφορετικός ρυθμός αύξησης: Χανιά: 2009 1:7,8 → 2014 1:1,2 Ηράκλειο: 2009 1:2,9 → 2014 1:1,8 Στα Χανιά η αύξηση της επιβατικής κίνησης οφείλεται αποκλειστικά στις εταιρείες χαμηλού κόστους Στο Ηράκλειο είναι πολύ σημαντική η κίνηση των υπόλοιπων εταιρειών Διαφορετικές εθνικότητες
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ (2)-Μοντέλα Παλινδρόμησης Για την επίδραση των εταιρειών χαμηλού κόστους: Τα μοντέλα επιβεβαίωσαν τα αποτελέσματα της ανάλυσης Η επίδραση των εταιρειών χαμηλού κόστους στα Χανιά ήταν ιδιαίτερα σημαντική Η επίδραση των εταιρειών χαμηλού κόστους στο Ηράκλειο δεν ήταν αρκετά σημαντική Πρόσθετα συμπεράσματα: Επιβεβαιώθηκε ότι υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των επιβατών από άλλες χώρες Οι πλουσιότεροι επιβάτες ταξιδεύουν στα Χανιά Οι επιβάτες στα Χανιά έχουν ως κίνητρο το υψηλότερο εισόδημα τους
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας!