Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κονστρουκτιβιστικές και κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης (constructivist, sociocultural and situational learning theories)
Advertisements

Γιάννης Ρες-Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΕΠ1 Θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορικής Βασικές θεωρίες μάθησης πως οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
Οι Θεωρίες του Πιαζέ και του Βιγκότσκι Στέλλα Βοσνιάδου.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΒΑΣΕΙ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΩΝ ΣΕΝΑΡΙΩΝ. Σμαράγδα Φαρίδου,
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ: ΠΡΟΛΗΨΗ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΝ ΠΑΤΡΩΝ.
1 Φάκελος υλικού & επαγγελματική ανάπτυξη Μαυρομμάτη Ευφημία Σχολική Σύμβουλος.
Διαδικασίες μάθησης και διδασκαλίας στο νηπιαγωγείο Η σημασία των γλωσσικών αλληλεπιδράσεων, ο ρόλος της ερώτησης.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 08 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εποικοδομισμός (Μέρος Β) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών Δυτικής Ελλάδας Πανεπιστήμιο Πατρών, ΤΕΕΑΠΗ - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΤΚΕΠ Εκπαίδευση Επιμορφωτών Β΄Επιπέδου.
Το συμβολικό παιχνίδι Είναι το παιχνίδι προσποίησης, δηλαδή το παιχνίδι κατά το οποίο η σημασία αντικειμένων και πράξεων αλλάζει έτσι ώστε να ανταποκρίνεται.
Η Αξιολόγηση του μαθητή (portfolio) Σεμινάριο Νηπιαγωγών 2009 Μουσιάδου Νικολέτα Σχ. Σύμβουλος Νηπιαγωγών.
Ανάπτυξη του Λόγου Ενότητα 4: Ζητήματα γλώσσας στην Εκπαίδευση Δήμητρα Κατή Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Η θεωρία της δραστηριότητας (activity theory) (Vygotsky, Leont’ev, Luria, Nardi, Cole and Engestrom) & Artefacts Επικ. Καθ. Ζ. Σμυρναιου.
Περιεχόμενα Παρουσίασης
Εκπαιδευτικη αξιολογηση –αποσαφηνιση εννοιων 1ο μαθημα
Επιμορφωτική ημερίδα: Η καινοτομία στη διδασκαλία των Φιλολογικών
Στρατηγική Διδασκαλίας
Μάθηση 1/2 Ψυχολογικό φαινόμενο Ενδεικτικοί ορισμοί:
Διδακτική της Πληροφορικής
Μεταγνωστική Ικανότητα-στρατηγικεσ
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Αντικείμενο διδασκαλίας
-Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (ΔΔ) Επειδή ένα μέγεθος παπουτσιών δεν ταιριάζει σε όλους… Αλβανόπουλος Γιώργος ΠΕΚ Καβάλας, 03/05/2017.
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Βρεφική Ηλικία.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Πολιτισμική διαμεσολάβηση στο σχολικό πλαίσιο
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Η διαθεματικότητα στο νηπιαγωγείο Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια
Η Διαφοροπoιημενη διδασκαλια σαν απαντηση
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τμήμα αυτό του μαθήματος προτείνεται και εφαρμόζεται ένα τριεπίπεδο πλαίσιο ανάλυσης και κριτικής θεώρησης Αναλυτικών Προγραμμάτων.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ΡΕΘΥΜΝΟΥ Διάγνωση- Διαφοροδιάγνωση –Υποστήριξη Μαθητικού Πληθυσμού με αναπηρίες και Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες.
Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
ΠΡΟΔΙΑΘΕΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ, ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ
Ρομποτακια στην ταξη μασ…
Χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 3 : ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ;
J. Bruner: η διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης Εκπαιδεύοντας τους φοιτητές στη χρήση της δυναμικής αξιολόγησης και των διαμεσολαβούμενων μαθησιακών εμπειριών κατά τη διάρκεια των πρακτικών τους ασκήσεων Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ο στόχος της έρευνας Ήταν να περιγράψει τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση μιας συνεργατικής έρευνας δράσης, που είχε ως στόχο την βελτίωση της εκπαίδευσης των φοιτητών σχετικά με τη χρήση της δυναμικής αξιολόγησης και των διαμεσολαβούμενων μαθησιακών εμπειριών κατά τη διάρκεια των διδακτικών τους ασκήσεων.

Τι είναι η δυναμική αξιολόγηση; Είναι η αξιολόγηση της σκέψης, αντίληψης, μάθησης και της ικανότητας επίλυσης προβλήματος μέσα από μια ενεργητική διδακτική διαδικασία , η οποία στοχεύει στο να τροποποιήσει τη γνωστική λειτουργία (Tzuriel, 2001).

Έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα Θεωρητικό πλαίσιο H δομιστική θεώρηση του Piaget (Piaget and Inhelder, 1969), H κοινωνικο- αλληλεπιδραστική θεωρία του Vygotsky, H αντίληψη του Vygotsky (1978) για τη «ζώνη επικείμενης ανάπτυξης» και των νεοβιγκοτσιανών ερευνητών (Luria, 1976; Wertsch, 1985; Kozulin, 1990) H θεωρία της «σκαλωσιάς» (scaffolding) (Wood, Bruner & Ross,1976), Η θεωρία των διαμεσολαβούμενων μαθησιακών εμπειριών (MLES) (Mediated Learning Experiences) (Feuerstein et al., 1979). Έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα

Χαρακτηριστικά της δυναμικής αξιολόγησης Διαδικασία και παρέμβαση Aλληλεπιδραστικός ρόλος διαμεσολαβητή Γνωστικές και μεταγνωστικές διαδικασίες Αυτορρύθμιση και κοινωνικοσυναισθηματικές διαδικασίες. H δυναμική αξιολόγηση επικεντρώνεται στην εξερεύνηση του αξιολογητή για το πώς θα βοηθήσει το παιδί και όχι στην ικανότητα επίδειξης του παιδιού προς τον αξιολογητή.

Δυναμική Αξιολόγηση και μοντέλα υποστήριξης Δυναμική Αξιολόγηση και μοντέλα υποστήριξης Το «Εργαλείο για την Αξιολόγηση της Μάθησης κατά την Προσχολική Ηλικία» (Preschool Learning Assessment Device) για παιδιά ηλικίας 3-5 ετών, Lidz (1991). Η«Καταγραφή Διαμεσολαβούμενων Μαθησιακών Εμπειριών» [Mediated Learning Experiences Record (MLES)], Kahn (1992) . Η «Αξιολόγηση της Συμπεριφοράς του Παιδιού» (Infant Behavioral Assessment) (Hedlund & Tatarka, 1991).

Μεθοδολογία: Οι συμμετέχοντες Η έρευνα έλαβε μέρος κατά τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους 2010-2011 και συμμετείχαν 52 φοιτητές/τριες που φοιτούσαν στο 4ο έτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστημίου Κρήτης. Στο πλαίσιο των πρακτικών τους ασκήσεων κάθε φοιτητής/τρια πραγματοποίησε οκτώ διδασκαλίες, υιοθετώντας τη μέθοδο της δημιουργικής επίλυσης προβλήματος.

Μεθοδολογία Στο πλαίσιο αυτό οι φοιτητές/τριες, καλούνταν να τροποποιήσουν τη διδακτική τους παρέμβαση στα παιδιά που προέρχονταν από διαφορετικά γλωσσικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, παρέχοντάς τους κατάλληλη καθοδήγηση και υποστήριξη, μέσα από μια διαδικασία αξιολόγησης-παρέμβασης-επαναξιολόγησης.

Μεθοδολογία: Η υποστήριξη Στο μέσο της ακαδημαϊκής χρονιάς οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν δύο εργαστήρια επικεντρωμένα στη διαφοροποιημένη διδασκαλία και την δυναμική αξιολόγηση (Differentiating Instruction Model and Dynamic Assessment of Learning Potential of Preschool Children).

Δείκτες αξιολόγησης του συνολικού προγράμματος α) η ποσότητα και η ποιότητα των αλληλεπιδράσεων μεταξύ φοιτητών και παιδιών προσχολικής ηλικίας (Mediated Learning Experiences Scale) και β) το είδος και η ποσότητα των υποστηρικτικών διδακτικών στρατηγικών που χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια της παρέμβασής τους σε νηπιαγωγεία του Ρεθύμνου (Scaffolding Strategies Scale).

Αποτελέσματα Η πλειονότητα των φοιτητών χρησιμοποίησε κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας τους επτά από τα δέκα κριτήρια των αλληλεπιδράσεων μεταξύ ενήλικα-παιδιού: σκοπιμότητα και ανταπόκριση, νόημα, διασύνδεση, ενδυνάμωση, αλληλεξάρτηση, σχεδιασμός, πρόκληση.

Αποτελέσματα Αρκετοί φοιτητές δεν κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν τα κριτήρια: της αυτό-ρύθμισης και του ελέγχου της συμπεριφοράς, της εξατομίκευσης και της αλλαγής του εαυτού.

Αποτελέσματα Οι φοιτητές αξιοποίησαν: τις ανοιχτές-κλειστές ερωτήσεις (περιγραφές, εξηγήσεις αναφορικά με τις εμπειρίες του παιδιού, προβλέψεις και σχεδιασμούς), την ανατροφοδότηση (ενθάρρυνση, απόδοση νοήματος, φωναχτή σκέψη, προτάσεις και κοινοποίηση πληροφοριών), τις στρατηγικές απομνημόνευσης (ανασκόπηση /υπενθύμιση), τις στρατηγικές ρύθμισης εργασίας (συνδυασμός ενδιαφερόντων και εμπειριών, επεξηγήσεις) και τις στρατηγικές διδασκαλίας (άμεσες ερωτήσεις, εκμαιεύσεις απαντήσεων).

Αποτελέσματα Δυσκολίες διαπιστώθηκαν: στην αξιοποίηση στρατηγικών γνωστικής δομής, διευκρίνησης αιτήματος και επανατοποθέτησης στόχων.

Αποτελέσματα Το πρόγραμμα βοήθησε τους/τις φοιτητές/τριες να τροποποιήσουν τις αντιλήψεις γύρω από τη μάθηση και την ανάπτυξη των παιδιών και ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από διαφορετικά και γλωσσικά περιβάλλοντα και για το ρόλο τους ως διαμεσολαβητές στη μάθηση των μικρών παιδιών.

Συμπέρασμα

Η περίπτωση του μικρού Χρήστου Προνήπιο, αλβανικής καταγωγής Και οι δύο γονείς μιλούν ελληνικά Η οικογένειά του ασχολείται ιδιαίτερα μαζί του και κυρίως η μητέρα του. Του διαβάζει παραμύθια και συζητά πολύ μαζί του.

Αρχική αξιολόγηση Απεικόνιση των αναγκών του παιδιού, των δυνατοτήτων του, των δεξιοτήτων που έχει κατακτήσει, τις στρατηγικές μάθησης που έχει ακολουθήσει. Καταγραφή πληροφοριών για το βαθμό ανταπόκρισης του παιδιού στην παρέμβαση του διαμεσολαβητή. Χαμηλή αυτοπεποίθηση, περιθωριοποίηση, άρνηση εκφοράς λόγου μέσα στην τάξη, αντιδραστική συμπεριφορά

Ανάπτυξη στόχων Γενικές διαδικασίες και όχι ειδικές δεξιότητες Οργάνωση δραστηριοτήτων

Δυναμική αξιολόγηση Φύλλο οργάνωσης σχεδίου δραστηριότητας Περιγραφή δραστηριότητας Πώς θα εμπλέξω το παιδί στη δραστηριότητα ; Πώς θα δώσω νόημα στη δραστηριότητα ; Πώς θα συνδέσω τη δραστηριότητα με άλλους χώρους, χρόνους, εργασίες ; Πώς ανταποκρίθηκε το παιδί στη δραστηριότητα;

Φύλλο καταγραφής της διαδικασίας παρέμβασης Φύλλο καταγραφής της διαδικασίας παρέμβασης Ερώτηση Παροχή δομής Τροποποίηση εργασίας Καθοδήγηση

Φύλλο αξιολόγησης υποβοηθούμενης μαθησιακής δραστηριότητας Δραστηριότητα: Ημερομηνία: Ήταν κατάλληλοι οι αρχικοί στόχοι; Τα υλικά ήταν κατάλληλα; Η δραστηριότητα ήταν ευχάριστη και ενδιαφέρουσα για το παιδί; Είχε νόημα για το παιδί; Το παιδί κατανόησε δεξιότητες άλλες πέραν του αρχικού στόχου; Πόσο καλά συνδύασε την δραστηριότητα με άλλες δραστηριότητες, άλλους χώρους, άλλους σκοπούς; Ποια είδη βοήθειας (διαμεσολάβησης) απέδωσαν καλύτερα; Τι πρέπει να ενισχυθεί περαιτέρω;

Τελική αξιολόγηση Σε ποια είδη βοήθειας (στρατηγικών) ανταποκρίθηκε περισσότερο; Ανοιχτές-κλειστές ερωτήσεις Περιγραφές Εξηγήσεις αναφορικά με τις εμπειρίες του παιδιού Προβλέψεις και σχεδιασμούς Διδασκαλίας Άμεσες ερωτήσεις Εκμαιεύσεις απαντήσεων Ανατροφοδότησης Ενθάρρυνση Απόδοση νοήματος Φωναχτή σκέψη Ρύθμισης εργασίας Συνδυασμός ενδιαφερόντων και εμπειριών Επεξηγήσεις

Τελική αξιολόγηση Η δυναμική αξιολόγηση μας βοήθησε να διευκρινίσουμε ότι η συμπεριφορά του Χρήστου οφείλετε στην πολιτισμική και γλωσσική του διαφορετικότητα και δεν αντανακλά μια καθυστέρηση στην ανάπτυξή του. Η ενισχυτική υποστήριξη βοήθησε το Χρήστο να αποκτήσει αυτοπεποίθηση, να εμπιστεύεται την εξωτερική βοήθεια που του δόθηκε, να εκφράζεται πιο εύκολα και να παρουσιάσει μια σημαντική πρόοδο.

Τι είδους υποστήριξη χρειάζεται εφεξής; Τι είδους υποστήριξη χρειάζεται εφεξής; Συνέχιση της υποβοηθούμενης μάθησης και αξιολόγησης και την επόμενη σχολική χρονιά

egourg@yahoo.gr ΤΕΛΟΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ