Διαλέξεις- Παρουσιάσεις Ελένη Ζαρόκωστα Εργαστήριο Γεωργικών Εφαρμογών ΓΠΑ
Καλή παρουσίαση - Κακή παρουσίαση
Περιεχόμενα Διάλεξη, παρουσίαση: Ορισμοί Βήματα- Σχεδιασμός Δομή Προετοιμασία Πραγματοποίηση Χρήση οπτικοακουστικών μέσων Ανακεφαλαίωση Μετά την παρουσίαση
H διάλεξη Ομιλία πάνω σε ένα θέμα Σχετικά αναποτελεσματικό μέσο μεταφοράς γνώσεων: Δεν απαιτεί τη συμμετοχή του ακροατηρίου Δεν προωθεί μεταβολές στη συμπεριφορά των συμμετεχόντων Δεν προάγει την εκμάθηση δεξιοτήτων Οπτικοακουστικά μέσα: διάλεξη → παρουσίαση
7 Βασικά Βήματα Αποφάσισε τι θέλεις να επιτύχεις και αν η παρουσίαση ενδείκνυται για το σκοπό σου Αποφάσισε την μορφή της παρουσίασης Ετοίμασε ένα σενάριο Σχεδίασε και ετοίμασε τα οπτικο-ακουστικά βοηθήματα και προσχέδιο/α της παρουσίασης Κάνε πρόβα Κάνε αλλαγές Παρουσίασε
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Τι πρέπει να γνωρίζεις; Ποιο είναι το θέμα; Ποιος είναι ο σκοπός της διάλεξης; Ποιο είναι το ακροατήριο; (π.χ. επίπεδο εκπαίδευσης , πολιτισμικά στοιχεία κ.α.) Ποιος είναι ο διαθέσιμος χρόνος;
Σχεδιασμός -Χώρος Σκεφτείτε το χώρο
Δομή διάλεξης- παρουσίασης Εισαγωγή Κύριο Μέρος Αλληλουχία, Λογική μετάβαση Συμπεράσματα Βιβλιογραφία
Εισαγωγή Περιλαμβάνει: Παρουσίαση του ομιλητή Παρουσίαση του θέματος Λόγους που καθιστούν το θέμα σημαντικό Πως ο ομιλητής σκοπεύει να διαχειριστεί το θέμα (περιεχόμενα)
Εισαγωγή Δυνατή εκκίνηση -Προσέλκυση ενδιαφέροντος Με ποιον τρόπο; Μια χιουμοριστική ιστορία (σύντομη) Μια ρητορική ερώτηση αποφθέγματα / φράσεις που τραβούν την προσοχή οπτικά μέσα παραδείγματα προσωπικές εμπειρίες στατιστικά στοιχεία
Το μαγικό λεπτό Στα πρώτα 5-10 δευτερόλεπτα μιας ομιλίας, ο ακροατής έχει ήδη σχηματίσει γνώμη για τον παρουσιαστή. Στα επόμενα 50-55 δευτερόλεπτα η άποψη του έχει θεμελιωθεί.
Καμπύλη Προσοχής!!!
Κύριο μέρος Ανάπτυξη του θέματος με λογική σειρά, σε συμφωνία με την εισαγωγή Χρησιμοποίηση παραδειγμάτων, αποσαφήνιση θέσεων Χρησιμοποίηση οπτικοακουστικών μέσων για κατανόηση και επισήμανση σημαντικών σημείων
Συμπεράσματα Το ενδιαφέρον μειώνεται Τελευταία ευκαιρία για: Ενίσχυση των κύριων σημείων Ανακεφαλαίωση των κύριων σημείων Πρόσληψη του μηνύματος από το κοινό
Προετοιμασία παρουσίασης Σχεδιάστε την ομιλία Φτιάξτε (ευανάγνωστες) σημειώσεις/ κάρτες Σκεφτείτε τον διατιθέμενο χρόνο Τι μπορείτε να πείτε Τι πρέπει να πείτε Τι θα πείτε Βάλτε χρονικές ενδείξεις στις σημειώσεις
Προετοιμασία παρουσίασης Σχεδιάστε και προετοιμάστε τα οπτικοακουστικά μέσα (ΟΑ- μέσα ) Τα ΟΑ-μέσα μπορεί να είναι υπέρ σας ή εναντίον σας. Κατάλληλη προετοιμασία ενισχύει την κατανόηση- κακές επιλογές διασπούν την προσοχή Φωτογραφίες, σχέδια, διαγράμματα: βοηθούν στην κατανόηση πολύπλοκων ιδεών ή πληροφοριών.
Προετοιμασία παρουσίασης Πρόβα Ενισχύει την αυτοπεποίθησή σας και βοηθά να ξεπεράσετε το άγχος της έκθεση στο κοινό Πρόβα με κοινό ομιλία περισσότερο φιλική προς το κοινό
Προετοιμασία παρουσίασης Προετοιμαστείτε για το αναπάντεχο Προετοιμαστείτε για πιθανές ερωτήσεις του κοινού* Διασφαλίστε ότι μπορείτε να τις απαντήσετε ή να τις αντιμετωπίσετε αξιόπιστα** .
Ερωτήσεις από το κοινό Γιατί να δεχτεί ο παρουσιαστής ερωτήσεις; Για να δημιουργηθεί θετική σχέση ανταπόκρισης μεταξύ παρουσιαστή -κοινού Για να λυθούν τυχόν παρεξηγήσεις και απορίες Για να αντιληφθεί ο ομιλητής το βαθμό κατανόησης και να διαπιστώσει τα σημεία που κεντρίζουν το ενδιαφέρον του κοινού Αφομοιώνουμε 70% από τις συζητήσεις που συμμετέχουμε
Απαντήσεις στο κοινό Αρχίζεις να σκέφτεσαι την απάντηση μόνο αφού ολοκληρωθεί η διατύπωσή της ερώτησης Αναδιατυπώνεις την ερώτηση ώστε να ακούσουν όλοι και να συμμετέχουν στο διάλογο. Απευθύνεις την απάντηση σε όλο το ακροατήριο και όχι στο άτομο που υπέβαλε την ερώτηση. Αποδοχή άγνοιας Όχι διάλογος μεταξύ δύο μόνο ατόμων. Ενθαρρύνουμε την συμμετοχή
Πραγματοποίηση παρουσίασης Καλύψτε το υλικό σας στον διαθέσιμο χρόνο Χρησιμοποιήστε ως οδηγό κάρτες /σημειώσεις Σταθείτε και μιλήστε άνετα Χαμογελάστε αλλά όχι επιτηδευμένα να είστε φυσικοί
Πραγματοποίηση παρουσίασης Εμφάνιση Να εμπνέει αυτοπεποίθηση Να ταιριάζει με την περίσταση (επίσημη, ανεπίσημη, χύμα) Στάση Ευγενική και συγκροτημένη Διατήρηση οπτικής επαφής με το κοινό Χειρονομίες φυσικές και αβίαστες Συναίσθηση ιδιαιτεροτήτων που αποσπούν την προσοχή Να εμπνέει αυτοπεποίθηση στον ομιλητή και το κοινό
Πραγματοποίηση παρουσίασης Φωνή Ρυθμός, τόνος, βάθος Καθαρή άρθρωση Καλύτερα να μιλάτε αργά πάρα πολύ γρήγορα Γλώσσα Κατάλληλη Συνηθισμένο λεξιλόγιο και όροι γνωστοί στο κοινό
Τι πρέπει, τι δεν πρέπει Πρέπει Δεν πρέπει Να καλύπτεις το θέμα σου Να έχεις ξεκάθαρα αντικείμενα Να είσαι προετοιμασμένος Να μοιράζεσαι το αντικείμενο με το ακροατήριο Να είσαι ορατός από όλους Να μιλάς αργά και καθαρά Να είσαι συνεπής στον χρόνο Να χρησιμοποιείς χειρονομίες Να κοιτάς όλο το ακροατήριο Να εμπνέεις εμπιστοσύνη Δεν πρέπει Να προσπαθείς να καλύψεις πάρα πολλά Να κοιτάς συνέχεια τις σημειώσεις Να στέκεις σε ένα σημείο Να μιλάς μονότονα Να κάνεις show Να κοιτάς μόνο μερικούς ακροατές Να είσαι συνεσταλμένος Να είσαι επιθετικός Τα πρέπει και τα μη μιας διάλεξης Μην χάσεις τον έλεγχο της διάλεξης
Τα κλειδιά της επιτυχίας Γνώρισε το κοινό σου. Απλοποίησέ το. Keep It Small and Simple (KISS) Έχε εμπιστοσύνη στον εαυτό σου.
Χρήση οπτικοακουστικών μέσων Η χρήση οπτικοακουστικών μέσων ζωντανεύει την διάλεξη Αφομοιώνουμε 50% από ότι ακούμε και βλέπουμε ταυτόχρονα Κανόνες Γνώση του τρόπου λειτουργίας Έλεγχος λειτουργίας
Χρήση οπτικοακουστικών μέσων Πίνακας (μαυροπίνακας ή λευκός πίνακας) Σταντ παρουσίασης με χαρτιά Projector διαφανειών Projectors που συνδέονται σε Η/Υ Slides Βίντεο Αφίσες
Επιμείνετε στην ευκρίνεια του κειμένου Το μέγεθος μετράει Αυτό είναι Arial 14 Αυτό είναι Arial 24 Αυτό είναι Arial 30 Αυτό είναι Arial 36 Αυτό είναι Arial 44
Επιμείνετε στην απλότητα του κειμένου Πάρα πολλά χρώματα Πάρα πολλές γραμματοσειρές και στυλ Ο κανόνας 6Χ7 Όχι περισσότερες από 6 γραμμές/ διαφάνεια Όχι περισσότερες από 7 λέξεις/γραμμή
Μία εικόνα χίλιες λέξεις Οι εικόνες δεν αντικαθιστούν το λόγο
Επιμείνετε στην απλότητα των εικόνων Οι εικόνες αποσπούν την προσοχή Η χρήση πολλών εικονων προκαλεί σύγχιση
Επιμείνετε στην απλότητα του ήχου Χρησιμοποιήστε ήχο μόνο αν είναι απαραίτητο Ο ήχος διασπά την προσοχή
Επιμείνετε στην απλότητα των μεταβάσεων Διασφαλίστε ότι οι μεταβάσεις δεν ενοχλούν
Επιμείνετε στην σαφήνεια του κειμένου ΚΕΦΑΛΑΙΑ: ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΔΥΣΚΟΛΑ Γραμματοσειρές: κάποιες διαβάζονται δύσκολα Tα italics διαβάζονται δύσκολα Η υπογράμμιση συχνά υποδεικνύει σύνδεσμο, Χρώμα για έμφαση χρησιμοποιήστε χρώμα για έμφαση
Επιμείνετε στην σαφήνεια του κειμένου Οι αριθμοί υποδεικνύουν σειρά, κατάταξη Χρησιμοποιείστε Bullets σε λίστες χωρίς: Προτεραιότητα Σειρά ΄Ιεραρχία
Επιμείνετε στην σαφήνεια Χρησιμοποιείτε: Ευδιάκριτα Διαγράμματα Ευκολοδιάβαστους πίνακες
Χρήση video/ DVD Επιλέξτε το απόσπασμα από το βίντεο που αφορά στο αντικείμενο της διάλεξης Προσαρμόστε το βίντεο στην παρουσίαση από πριν Ενημερώστε για το περιεχόμενο πριν το δείξετε Εστιάστε στο τι θέλετε να επισημάνετε Μετά την παρακολούθηση, ζητήστε τη γνώμη του κοινού Έχετε προετοιμάσει σχετικές (ανοιχτές) ερωτήσεις
Video https://www.youtube.com/watch?v=8S0FDjFBj8o
Εν τέλει Σκοπός είναι η επικοινωνία Το κείμενο πρέπει να υποστηρίζει την επικοινωνία Οι εικόνες πρέπει να απλοποιούν σύνθετα νοήματα Οι εικόνες πρέπει να υποστηρίζουν όχι να αποσπούν Ήχος χρησιμοποιείται όταν είναι απολύτως απαραίτητος
Μετά την παρουσίαση
Ευχαριστώ…. ...για την προσοχή σας Ευχαριστώ…. ...για την προσοχή σας