Η επίδραση της Δημιουργικής Γραφής στην ενίσχυση της Συναισθηματικής και Κοινωνικής Αγωγής. Μελέτη περίπτωσης ατόμου σε απεξάρτηση από ναρκωτικές ουσίες.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
Advertisements

Επιχειρησιακές Εφαρμογές της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (E.Q.)
Συναισθηματική Νοημοσύνη
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ. 8 ο Μάθημα – 08/01/2016 Πρώτες βοήθειες σε καθημερινές καταστάσεις ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΙΟΥΤΑ Α. ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
1 «Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
Πετρέλαιο – Νάφθα - Πετροχημικά Χημεία Β΄ Λυκείου Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜSc - Med.
Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σεμινάριο: (Β06Σ10) Νοημοσύνη και νοητική υστέρηση: Θεωρίες & μέσα αξιολόγησης Διδάσκουσα:
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παπαδόπουλος Κω/νος, MSc Καθηγητής φυσικής αγωγής.
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 4: Ομάδες-Συγκρούσεις. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Πρόσβαση στα Δημόσια Έγγραφα.
Άλκηστις Παπαϊωάννου Ph.D., M.Sc. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα οργάνωσης και διαχείρισης αθλητισμού.
Η Συλλογιστική του 21ου Αιώνα για την Ηγεσία και τη Διοίκηση.
Πολλαπλές μορφές νοημοσύνης H. Gardner, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic, 2000.
Kοινωνική Νοημοσύνη. Κοινωνική Νοημοσύνη Συναισθηματική Νοημοσύνη.
1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ.
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ (ΚΗΦΗ) ΜΙΧΑΕΛΑ ΦΟΥΚΑΚΗ, MsC Κοινωνική Λειτουργός, Υπεύθυνη ΚΗΦΗ Δήμου Γόρτυνας.
Επιμορφωτική ημερίδα: Η καινοτομία στη διδασκαλία των Φιλολογικών
Κανελλοπούλου Γεωργία Γεωεπιστήμονας, Msc Περιβάλλον,
Ασπασία Θεοδωρακάκη ΠΕΣΥΠ Β εξάμηνο
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ.
Κανονική Κατανομή.
Παραδόσεις εφαρμοσμένης Δασοκομικής
Δ. Ζμπάινος Λέκτορας Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης & Σχολικών προγραμμάτων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΡΟΪΟΝ
Δρ. Χριστακόπουλος Γιάννης
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μαθηματικα στην κουζινα
Η Ένωση Συνεταιρισμών Νήσων Κυκλάδων και Αργοσαρωνικού
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
Ναζιστικοί Ολυμπιακοί Αγώνες, Βερολίνο 1936
Βρεφική Ηλικία.
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Βιολογία Α΄ Γυμνασίου Ανθή Αποστολίδου Φυσικός, MSc
Εισηγητής: Ερρίκος Βασιλικός
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Θεωρητικό Μέρος
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Τμήμα Ανατολικής Κρήτης
Σχολικός εκφοβισμός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Καραβόλτσου Α
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
Η ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΟΗΤΙΚΩΝ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Daniel C. Harris, ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ, ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2009
Λύση προβλημάτων και Δημιουργικότητα
Μια συναρπαστική ιστορία για το μέγεθος του κόσμου μας.
της Συναισθηματικής Νοημοσύνης σε έναν Αεροπορικό Οργανισμό
Μια συναρπαστική ιστορία για το μέγεθος του κόσμου μας.
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΡΟΔΙΑΘΕΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ, ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕρΓΑΣΤΗΡΙΟ 2018
Μ.Ε.Κ. Ι Κεφάλαιο 2 Πρώτος Θερμοδυναμικός Νόμος
Ημερίδα στη Μνήμη του Επίκουρου Καθηγητή Ηρακλή Χαλκίδη
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Παν/μίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής Δομής.
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
«ΑΣΤΕΓΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ» ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ
Η θεωρία της Δημιουργικότητας (Creativity Theory)
Διασφαλίζουμε την πρόσβαση σε οικονομική, αξιόπιστη, βιώσιμη και σύγχρονη ενέργεια για όλους Υποομάδα Στόχου 7   Σαββάκης Ηλίας, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ,
ΔΑΣΟΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΟΣ M.Sc. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΠΑΝΙΔΑΣ
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η επίδραση της Δημιουργικής Γραφής στην ενίσχυση της Συναισθηματικής και Κοινωνικής Αγωγής. Μελέτη περίπτωσης ατόμου σε απεξάρτηση από ναρκωτικές ουσίες 3ο Διεθνές Συνέδριο "Δημιουργική Γραφή" [Κέρκυρα 6-8/10/2017]

ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΕΣ Σωτηρία Α. Καρολίδου Ελένη Γρομπανοπούλου Υπεύθυνη Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς Μ.Sc. Σχολική Ψυχολογία – Διαχείριση Κρίσεων στην Εκπαίδευση M.Sc. Εκπαίδευση και Αναπηρία. Συναισθηματικές – Συγκινησιακές Δυναμικές Μ.Α. Επιστήμες της Αγωγής Σύμβουλος Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού Ελένη Γρομπανοπούλου Πρόεδρος Συλλόγου Επιστημόνων Κεντρικής Μακεδονίας «Αριστοτέλης» Απόφοιτη Ανθρωπιστικών Σπουδών (ΕΑΠ) Διοίκηση Πολιτιστικών Μονάδων (ΕΑΠ) Απόφοιτη του Μεταπτυχιακού Τμήματος Δ.Γ. Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Φλώρινας

Ο όρος «νοημοσύνη» στον καθημερινό λόγο χρησιμοποιείται ως συνώνυμο άλλων εννοιών, όπως η εξυπνάδα, το ταλέντο, το χάρισμα.

Το 1999 ο Piaget υποστηρίζει ότι η «νοημοσύνη» εξασφαλίζει στον άνθρωπο την ισορροπία από την αλληλεπίδραση των αφομοιωτικών και προσαρμοστικών ανταλλαγών μεταξύ ατόμου και περιβάλλοντος.

Θεωρία των Mayer, Di Paolo & Salovey ξεχωριστή ικανότητα του ατόμου να κατανοεί το συναίσθημα και να το ελέγχει για τον εαυτό του αλλά σε σχέση και με τους άλλους (Ashkanasy & Daus, 2005:4) τα συναισθήματα είναι ουσιαστικά αυτά που «καθοδηγούν» τον άνθρωπο: στη ζωή του, στον τρόπο που επικοινωνεί, παρατηρεί και επεξεργάζεται τις πληροφορίες που δέχεται (Petrides & Furnham, 2000).

Ο Goleman (1996) επισημαίνει πέντε σημαντικές συναισθηματικές ικανότητες, οι οποίες βασίζονται στην κοινωνική και συναισθηματική αγωγή: Επίγνωση του εαυτού Αυτορρύθμιση Κινητοποίηση Ενσυναίσθηση Κοινωνικές δεξιότητες

Προσδοκώμενα αποτελέσματα του προγράμματος δημιουργικής γραφής που εφαρμόστηκε πιλοτικά σε χώρο απεξάρτησης και διήρκησε συνολικά έξι μήνες. Συναισθηματική επίγνωση Προσαρμοστικότητα Θέληση επίτευξης στόχων Κατανόηση των άλλων Αναγνώριση των συναισθημάτων Διάθεση συνεργασίας και συμμετοχής (Boyatzis, Goleman & Rhee, 1999)

Το εν λόγω πρόγραμμα - έρευνα Το εν λόγω πρόγραμμα - έρευνα (Α) απέδειξε την καταλυτική επίδρασή του στην ενίσχυση της αυτογνωσίας – αυτοεπίγνωσης και αυτοαποτελσματικότητας ατόμου εξαρτημένου από ουσίες ΚΑΙ (Β) επιβεβαίωσε τη χρησιμότητα των συναισθημάτων σε ατομικό και διαπροσωπικό επίπεδο

Εισαγωγή

Νοημοσύνη Κοινό στοιχείο των ορισμών που έχουν κατά καιρούς προταθεί είναι ότι: η νοημοσύνη στον άνθρωπο αποβλέπει στην προσαρμογή του στο περιβάλλον και ουσιαστικά αποτελεί μια γενική και πολύπλοκη λειτουργία που έχει σχέση με τη συνολική ανάπτυξη του ψυχοσωματικού μηχανισμού του ατόμου, καθώς και με την επίδραση πολιτιστικών – φυσικών και κοινωνικών παραγόντων.

Ο J. P. Guilford με τη θεωρία του για την «Πολυδιάστατη οργάνωση της νοημοσύνης» επεσήμανε τις εξής τρεις διαστάσεις που πρέπει κάποιος να λάβει υπόψη του για να εξηγήσει την επίδοση του ατόμου σε ένα νοητικό έργο:

τις διεργασίες, οι οποίες αποτελούν τις βασικές νοητικές λειτουργίες του ανθρώπινου νου και οι οποίες είναι: η κατανόηση, η μνήμη, η συγκλίνουσα νόηση, η αποκλίνουσα νόηση και η αξιολόγηση το υλικό ή περιεχόμενο, που αποτελείται από τα γνωστικά στοιχεία που επενεργούν οι διεργασίες. Το γνωστικό υλικό διακρίνεται σε τέσσερα είδη: σχηματικό, συμβολικό, σημασιολογικό και συμπεριφορικό ή υλικό διαγωγής τα προϊόντα, τα οποία αποτελούν το αποτέλεσμα της επενέργειας των διεργασιών επάνω στο γνωστικό υλικό. Τα γνωστικά προϊόντα: τις σχέσεις, τις μετατροπές και τις συνεπαγωγές ή προβολές (Παρασκευόπουλος, 1994)

ΒΑΣΙΚΕΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΥΛΙΚΟ / ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΠΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΤΩΝ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ ΣΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ

Η δεκαετία του 1980 αποτέλεσε σταθμό για την επιστημονική μελέτη και έρευνα της συναισθηματικής διάστασης της νοημοσύνης Ο Gardner (1983) στο βιβλίο του Frames of Mind (Τα πλαίσια του Νου), προτείνει τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης η νοημοσύνη είναι ένα κράμα από νοητικές ικανότητες που είναι διακριτές και ανεξάρτητες, αλλά δρουν αλληλοσυμπληρωματικά και έτσι μόνο καθιστούν το άτομο ικανό να επιλύει προβλήματα και να κατασκευάζει προϊόντα (Gardner, 2006)

Η μεγάλη ανατροπή έρχεται λίγο αργότερα με τον Daniel Goleman, ο οποίος ερευνώντας τη «συναισθηματική εγγραματοσύνη» Συναισθηματική Νοημοσύνη: Γιατί αυτό μπορεί να σημαίνει κάτι παραπάνω από το IQ; (Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ?) (Ashkanasy & Daus, 2005)

Διαπροσωπικές σχέσεις Η ιδιαίτερη ικανότητα του ατόμου να ελέγχει και κατά συνέπεια να κατευθύνει το συναίσθημά του (Ashkanasy & Daus, 2005) - Δημιουργική Διάθεση - Έκφραση με ποικίλους τρόπους εαυτού Διαπροσωπικές σχέσεις

Παράγοντες που επηρεάζουν την ατομική λήψη απόφασης και συμπεριφοράς Παράγοντες που επηρεάζουν την ατομική λήψη απόφασης και συμπεριφοράς

Επιλογή οι επιλογές είναι το αποτέλεσμα μιας σειράς αποφάσεων, οι οποίες επηρεάζονται τόσο από τις ατομικές προτιμήσεις και φιλοδοξίες όσο και από τους κοινωνικούς παράγοντες (οικογένεια, φίλοι, σχολείο, άλλοι κοινωνικοί θεσμοί), οι οποίοι επιδρούν άμεσα: αφενός στην επιλογή αυτή καθεαυτή και αφετέρου στην διαμόρφωση των ατομικών προτιμήσεων και φιλοδοξιών (Δημάκη, Καμινιώτη, Κωστάκη, Τσούρτη, Ψαράκης, 2004)

Λήψη Απόφασης τα κριτήρια που θα μπορούσαν να επηρεάσουν το άτομο στη λήψη μιας απόφασης διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά, καθώς «η συμπεριφορά του ατόμου είναι το αποτέλεσμα της επενέργειας δυο συνήθως παραγόντων, ενός εσωτερικού (εσωτερικό κίνητρο) ή ενός εξωτερικού (εξωτερικό κίνητρο) ή και των δύο μαζί (Βίκη, 2002:19)

Επιλογή και Λήψη Απόφασης Αποτέλεσμα μιας διαρκής κοινωνικής μαθησιακής διαδικασίας Ξεκινά από την παιδική ηλικία και εκφράζεται κυρίως στην εφηβεία Η επιλογή έχει σχέση με τα κίνητρα: Τα πολύ πρώιμα (ηλικία φοίτησης στο δημοτικό σχολείο) Τα πρώιμα (εφηβική ηλικία) Τα όψιμα (μετά την εφηβική ηλικία) Τα πολύ όψιμα (συνήθως συνδέονται με αποτυχημένες αποφάσεις του ατόμου για κοινωνική ένταξη)

Παράγοντες που επηρεάζουν την ατομική λήψη απόφασης και την εκδήλωση συμπεριφοράς Εσω – ατομικοί παράγοντες: Κληρονομικοί – Βιολογικοί, Επίκτητοι Βαθμός Αισιοδοξίας του ατόμου Βαθμός συνειδητοποίησης των κινδύνων από τις εναλλακτικές επιλογές (ρίσκο) Παράγοντες προσωπικότητας: αξίες, ανάγκες, αυτοαντίληψη, ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά, νοητική κατάσταση, κ.ά. Κίνητρα: γενικά αλλά και αυτά που συνδέονται με την απόφαση Στερεότυπα που έχει αναπτύξει το άτομο και συντηρεί συνειδητά ή ασυνείδητα

Αυτοπεριορισμοί που ισχύουν για το άτομο, μόνιμοι ή παροδικοί Νοητικά, πνευματικά χαρακτηριστικά και γνωστικές λειτουργίες Η συναισθηματική ωριμότητα του ατόμου Ο βαθμός αυτογνωσίας που έχει αποκτήσει καθώς και η γνώση του περιβάλλοντος Αναποφασιστικότητα λόγω προσωπικότητας, λόγω έλλειψης αυτοελέγχου, χαμηλής αυτοεκτίμησης

Όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα έχει καταλυτική σπουδαιότητα για το άτομο και τις αποφάσεις του ο βαθμός γνώσης του εαυτού και του περιβάλλοντος (σύμφωνα με τη θεωρία των Tiedeman & O’ Hara (Δημητρόπουλος, 2003: 149):

Εξω – ατομικοί παράγοντες: Περιβάλλον και τα υποσύνολά του (Σχολικό, Οικογενειακό, Κοινωνικό, Οικονομικό, Πολιτιστικό, Θρησκευτικό, κ. ά). Το περιβάλλον μπορεί να γίνει αντιληπτό ως ένα «σύνολο - σύστημα» που αποτελείται από «υποσύνολα - υποσυστήματα». (ομάδες σημαντικών άλλων, οι αξίες τους, το φύλο, οι προσδοκίες, οι κοινωνικοί κώδικες, οι προσδοκίες των γονέων, η πίεση για επιτυχία)

Ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στην προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου

ο όρος συναισθηματική νοημοσύνη αντιπροσωπεύει έναν συνδυασμό από νοητικές ικανότητες και άλλους παράγοντες, όπως μη νοητικές ποιότητες και χαρακτηριστικά, που έχει υποστηριχθεί ότι ανήκουν στον χώρο της προσωπικότητας (Sternberg & Kaufman, 2011)

Μικτό μοντέλο συναισθηματικής ικανότητας του Goleman (1995) αποτελείται από πέντε διαστάσεις ικανοτήτων (Boyatzis, Goleman & Rhee, 1999):

Για τον Goleman οι συναισθηματικές ικανότητες- δεξιότητες είναι ικανότητες που «μαθαίνονται», βασίζονται στη συναισθηματική νοημοσύνη και οδηγούν σε εξαιρετικές «επιδόσεις» αποφάσεων του ατόμου (Cherniss & Goleman, 2001).

Σας ευχαριστώ πολύ και ... Συνεχίζουμε!