ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά. Βασικές δεξιότητες: Η κατανόηση της έννοιας της διατήρησης του αριθμού. Η αναπαράσταση της ποσότητας του αριθμού.
Ιδιοσυγκρασιακές θεωρούνται οι απαντήσεις οι οποίες έχουν νόημα για τα παιδιά αλλά όχι γι α τους ενήλικες
Εικονογραφικές απαντήσεις τα παιδιά προσπαθούν να σχεδιάσουν τα αντικείμενα και τον πληθικό αριθμό
Εικονικές απαντήσεις όσες βασίζονται σε ένα σημάδι επιλογής του παιδιού το οποίο χρησιμοποιεί σε απόλυτη αντιστοιχία ένα – προς – ένα.
Συμβολικές απαντήσεις: όπου χρησιμοποιούνται συμβατικά σύμβολα.
4 χρονών και 7 μηνών
ΤΟ ΜΗΔΕΝΙΚΟ Μια φορά κι έναν καιρό Ζούσε το Μηδενικό Που ήταν στην καρδιά καλό Κι ολοστρόγγυλο σαν «Ο» Όλοι οι άλλοι αριθμοί Δεν το ήθελαν, γιατί Ένα απλό μηδενικό δεν αξίζει και πολύ. Όπως πήγαινε μια μέρα βλέπει ξαφνικά το Ένα που ήταν στενοχωρημένο και με μάτια δακρυσμένα Τούδωσε πολύ κουράγιο Τόβαλε και στ΄αμαξάκι Να το πάει μια βόλτα Για να ξεχαστεί λιγάκι……. Να: Το ένα και μηδέν Καθισμένα πλάι – πλάι Τόνα δω και τάλλο κει, Ένα Δέκα είχαν κάνει. Από τότε το Μηδέν Όλοι οι άλλοι οι αριθμοί το σεβόντουσαν πολύ Το Δυο και Μηδέν Καθισμένα πλάι πλάι Τόνα δω και τάλλο κει ένα Είκοσι έχουν κάνει….κ.ο.κ. Ροντάρι, Τ. (1986), Φλυαρίες ανάμεσα στον ουρανό και τη γη σ. 24 – 25, Αθήνα: Τεκμήριο
ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Βασική τεχνική αξιολόγησης γνώσεων που έχουν κατακτηθεί. Τα φύλλα εργασίας έχοντας καλοσχεδιασμένες και ελκυστικές ασκήσεις καταφέρνουν να στρέψουν την προσοχή του παιδιού σε σαφή ζητήματα ή συμπεριφορές. Λειτουργούν ενισχυτικά ως προς τους στόχους που έχουν τεθεί σε κάθε παρέμβαση και συμβάλλουν ενεργά στην επίτευξη των επιθυμητών αλλαγών Μειονεκτήματα: Υπερβολική χρήση Ανεξέλεγκτο περιεχόμενο Κίνδυνος σχολειοποίησης Απουσία δημιουργικότητας Φρενάρει την αυτόνομη μάθηση
Πρόκειται για ένα υποδεικνυόμενο πρόβλημα του οποίου η λύση βρίσκεται στην εκφώνηση σχεδόν υπαγορεύεται εφόσον ζητά από το παιδί να χρωματίσει τα φώτα του τρένου που περνά από την στενή σήραγγα. Το παιδί δεν χρειάζεται να κάνει καμία εκτίμηση στο μέγεθος στις σήραγγες κατευθύνεται αυτόματα στο τρένο που έχει τα φώτα καθώς το άλλο τρένο έχει μόνο ένα φως. Σε αντίθεση μα τις απόψεις του Piaget και παρά τις φιλότιμες προθέσεις των συντακτών του συγκεκριμένου βιβλιοτετραδίου 1996 Που πως πόσο ποιο ΟΕΔΒ παρόμοιες ασκήσεις καταφέρνουν να παροχετεύσουν λύσεις παρά να απαοσπάσουν ιδέες απαντήσεις μέσα από την σύγκρουση.
Ένα άλλο παράδειγμα είναι το παρόν Ένα άλλο παράδειγμα είναι το παρόν. Το παιδί καλείται να αποκωδικοποιήσει χωρικές έννοιες που αποτελούν απλή αντιγραφή της σημειωτικής των ενηλίκων. Πολλές φορές το παιδί στην ηλικία αυτή δεν αντιλαμβάνεται με αυτόν τον τρόπο την έννοια δρόμος.
Στο παιδικό ιχνογράφημα η έννοια δρόμος αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης σύνθεσης ένας δρόμος συνδέεται με κάποιο σπίτι σχολείο, εκκλησία πλαισιώνεται από δέντρα και λουλούδια είναι μια έννοια που αναπτύσσεται μέσα σε σχέσεις βιωματικές παρά ποσοτικές.
ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ Δάσκαλε αυτό το πρόβλημα Δεν το καταλαβαίνουμε Κι όσο κι αν προσπαθούμε Πιότερο τα μπερδεύουμε: Να βρείτε την περίμετρο της χαράς, Την επιφάνεια της ελευθερίας Τον όγκο της ευτυχίας………. Και τ’ άλλο πολύ δύσκολο, Κανείς μας δεν το βρίσκει: Το τρέξιμο στην εξοχή να βρείτε πόσο αξίζει……