ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ – Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΕΡΙΓΥΡΟΣ 1. ΕΝΝΟΙΑ & ΤΥΠΟΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ – Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ 2ο ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΘΗΝΑΣ Καθηγήτρια: Σ. Πασχαλιώρη, ΠΕ13 Σχολικό Έτος: 2017-2018
Τι σου έρχεται στο μυαλό με το που ακούς τη λέξη «οικογένεια»; αδέλφια φροντίδα - ασφάλεια ζευγάρι μάθηση γονείς σπίτι συγγενείς αλληλοβοήθεια - υποστήριξη γάμος συγκρούσεις - προβλήματα υποχρεώσεις - πίεση αγάπη συμβουλές τιμωρίες Χαρούμενες στιγμές
Σε συνεργασία με τον διπλανό σου, χρησιμοποιώντας λέξεις από αυτές που αναφέρθηκαν διατύπωσε έναν ορισμό για την «οικογένεια» (διάρκεια δύο λεπτά) Συγκρίνετε τον ορισμό σας με αυτόν της ομάδας που κάθεται πίσω σας και συμφωνείστε ανά τετράδες σε έναν ορισμό για την «οικογένεια» (διάρκεια τρία λεπτά)
Τελικά τι είναι η οικογένεια; Σύνολο ανθρώπων που ζουν κάτω από την ίδια στέγη και συνδέονται με γάμο και συγγένεια
Πάντα τα μέλη της οικογένειας τα συνδέει ο γάμος, η συγγένεια ή ζουν κάτω από την ίδια στέγη;
Πυρηνικές οικογένειες Εκτεταμένες οικογένειες Ανασυγκροτημένη οικογένεια Μονογονεϊκή οικογένεια Οικογένεια με σύμφωνο συμβίωσης Παραδοσιακή πυρηνική οικογένεια Συζυγική πυρηνική οικογένεια Οικογένεια χωρίς γάμο Εκτεταμένες οικογένειες
ΠΗΓΗ: http://www.statistics.gr/documents/20181/1cc22aec-3fc2-4f96-a9bc-1eff00fab4c0
ΠΗΓΗ: http://www.statistics.gr/statistics/-/publication/SAM05/-
Ίσως θα ήταν καλύτερα να προσδιορίσουμε την έννοια της οικογένειας βάσει των ρόλων που αυτή επιτελεί……
ή/και επίσημων κειμένων…. Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου Σύνταγμα της Ελλάδας
Επομένως….
Οικογένεια: σημαντικός κοινωνικός & οικονομικός θεσμός Γέννηση & ανατροφή απογόνων – Βιολογική αναπαραγωγή της κοινωνίας Βοηθάει το νέο άτομο να αποκτήσει αρχές, αξίες, να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, να αναπτύξει δεξιότητες κ.ά. – Εκπαίδευση & κοινωνικοποίηση των ατόμων Αμοιβαία προστασία & στήριξη των μελών της – Ικανοποίηση ψυχλογικών & συναισθηματικών αναγκών του ατόμου Παραγωγή και κατανάλωση αγαθών Διαμόρφωση της καταναλωτικής και γενικότερα οικονομικής συμπεριφοράς του ατόμου Αφομοίωση των μεταβολών που επηρεάζουν την οικονομική κατάσταση
Τύποι οικογένειας Πυρηνική Εκτεταμένη αποτελείται μόνο από το ζευγάρι ή το ζευγάρι και το παιδί ή τα παιδιά ή τον γονιό και το παιδί ή τα παιδιά, δηλαδή περιλαμβάνει δύο γενεές Εκτεταμένη αποτελείται όχι μόνο από τους γονείς και τα παιδιά αλλά και από συγγενικά πρόσωπα, όπως παππούδες, γιαγιάδες, θείοι, θείες, ξαδέλφια που ζουν κάτω από την ίδια στέγη
Τύποι οικογένειας παραδοσιακή πυρηνική: δημιουργείται με γάμο και αποτελείται από τους συζύγους μόνο ή από τους συζύγους και τα παιδιά τους μονογονεϊκή: αποτελείται από τον έναν γονέα και το παιδί ή τα παιδιά χωλή: οι γονείς χωρίς να είναι διαζευγμένοι δεν μένουν μαζί –π.χ. ο ένας από τους συζύγους εργάζεται στο εξωτερικό ανασυγκροτημένη: προκύπτει από διαζύγιο και νέο γάμο διπλής σταδιοδρομίας: και οι δύο γονείς ή σύντροφοι εργάζονται, κάνουν καριέρα χωρίς γάμο: οι σύντροφοι συζούν χωρίς να έχουν τελέσει γάμο με σύμφωνο συμβίωσης: οι σύντροφοι έχουν υπογράψει σύμφωνο συμβίωσης
Τύποι οικογένειας Αστική οικογένεια Αγροτική οικογένεια ζει στην ύπαιθρο και ασχολείται κυρίως με τις αγροτικές εργασίες (γεωργία-κτηνοτροφία) Αγροτική οικογένεια ζει στις πόλεις και ασχολείται με διάφορα επαγγέλματα που δεν ανήκουν στον αγροτικό τομέα
Για την επόμενη φορά: Να κάνετε μία ανάγνωση τις σελίδες 6-9 (μόνο α΄ & δ) & 25 του βιβλίου Οικιακή Οικονομία Α΄ Γυμνασίου, καθώς και τις σελ. 128-129 του βιβλίου Α΄ & Β΄ Γυμνασίου & να είστε σε θέση να απαντήσετε με δικά σας λόγια τις ερωτήσεις του φυλλαδίου που θα διανεμηθεί. Να συμπληρώσετε το επισυναπτόμενο φύλλο εργασίας (2η ΕΡΓΑΣΙΑ).
Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας!! Καιρός για διάλειμμα… Ευχαριστώ για τη συμμετοχή σας!!
Πηγές «Οι νέοι & τα προβλήματά τους. Οικογενειακά προβλήματα» Έρευνα του 9ου ΓΕΛ Πατρών κατά το Α΄ Τετράμηνο 2012-2013 διαθέσιμη στην http://9lyk- patras.ach.sch.gr/autosch/joomla15/phocadownload/neoikaiprovlimataoi kogeniakaproblems.pdf http://homouniversalisgr.blogspot.gr/2014/10/blog-post_95.html http://www.statistics.gr/statistics/-/publication/SAM05/- http://www.statistics.gr/documents/20181/1cc22aec-3fc2-4f96-a9bc- 1eff00fab4c0 Οι εικόνες προέρχονται από αναζήτηση στην google
Την ερώτηση απάντησαν 66 μαθητές/ριες δύο λυκείων της Πάτρας κατά το σχολικό έτος 2012-2013 ΠΗΓΗ: http://9lyk-patras.ach.sch.gr/autosch/joomla15/phocadownload/neoikaiprovlimataoikogeniakaproblems.pdf