Αξιολόγηση των μαθητών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ στο μάθημα της ΝΕ Γλώσσας Αξιολόγηση των μαθητών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ στο μάθημα της ΝΕ Γλώσσας Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος (ΠΕ02)
Αξιολόγηση των μαθητών Εννοιολογικό πλαίσιο Αξιολόγηση των μαθητών Εννοιολογικό πλαίσιο Ορισμός: Αξιολόγηση των μαθητών είναι η διαδικασία του συνεχούς ελέγχου και της μέτρησης του βαθμού επίτευξης των διδακτικών στόχων του σχολείου. Τεχνικές αξιολόγησης μαθητών: Άτυπη ή συστηματική παρατήρηση από τον καθηγητή στην Τάξη , Προφορικές ερωτήσεις, Ολιγόλεπτες εξετάσεις , Γραπτές εξετάσεις, πρόχειρες και επίσημες, με ερωτήσεις ή με δοκίμια, Συνθετικές εργασίες υποδεικνυόμενες από τους εκπαιδευτικούς.
Στόχοι της αξιολόγησης Στόχοι της αξιολόγησης Η παρακολούθηση της σχολικής επίδοσης, της ανάπτυξης δεξιοτήτων, της διαμόρφωσης κοινωνικά αποδεκτών συμπεριφορών των μαθητών. Η ενημέρωση των γονέων για τις επιδόσεις και τη συμπεριφορά των μαθητών. Η ανατροφοδότηση και η αυτο-αξιολόγηση της διδασκαλίας. Η ανατροφοδότηση και η αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών, του διδακτικού υλικού, της διδακτικής μεθοδολογίας και της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Η επιλογή και ταξινόμηση των μαθητών σε ανώτερες εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Η αξιολόγηση των μαθητών στα φιλολογικά μαθήματα Η αξιολόγηση των μαθητών στα φιλολογικά μαθήματα Αξιολόγηση φιλολογικών μαθημάτων Γυμνασίου: Π.Δ.319/2000 Αξιολόγηση στο Λύκειο: α)Π.Δ.60/2006: Αξιολόγηση μαθημάτων ΓΕΛ β)Π.Δ.36/2008:Τροποποιήσεις διατάξεων γ)Π.Δ.12/2009:Τροποποιήσεις διατάξεων δ)Π.Δ.50/2008:Αξιολόγησημαθημάτων ΕΠΑΛ ε)Π.Δ.68/2014:Τροποποιήσεις διατάξεων
Κριτική της αξιολόγησης των μαθητών Κωδικοποίηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου. Έρευνα επί του θέματος της χρήσης ή της μη χρήσης ενιαίας κλίμακας αξιολόγησης στην υποχρεωτική 9χρονη εκπαίδευση. Κριτική συστήματος αξιολόγησης των μαθητών Λυκείου. Έμμεση σύνδεση με την αξιολόγηση της/του Εκπαιδευτικού.
Γενική εκτίμηση της μαθητικής αξιολόγησης Γενική εκτίμηση της μαθητικής αξιολόγησης Εκπαιδευτικός σχεδιασμός και όροι επαρκούς ανταπόκρισης. Ανάγκη συνεχούς αξιολόγησης του εκ-παιδευτικού συστήματος. Διεξαγωγή έρευνας αιτίων, ανεπαρκειών και ελλείψεων της μαθητικής αξιολόγησης.
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση της μάθησης Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην αξιολόγηση της μάθησης Στόχοι της επιμόρφωσης: Σε επίπεδο γνώσεων Σε επίπεδο δεξιοτήτων Σε επίπεδο στάσεων. Σπουδαιότητα επιμόρφωσης (από επαγγελματική, κοινωνική και οικονομική άποψη). Αξιολόγηση και αποτελεσματικότητα του εκπαι-δευτικού συστήματος.
Η αξιολόγηση ως παιδαγωγική πράξη Kαταγραφή προόδου των μαθητών με μορφές αξιολόγησης (διαγνωστική, δια-μορφωτική, τελική/προφορική, γραπτή κ.λπ.). Τεχνική του «καθρέπτη της τάξης» (Klassenspiegel).
Η αξιολόγηση της Περίληψης (25 μ.) Το περιεχόμενο της Περίληψης (0-12 μ.) Θετικά στοιχεία θεωρούνται: Η σύλληψη του νοηματικού κέντρου του κειμένου, η επιλογή των σημαντικών πληροφοριών και η πληρότητα της κατανόησης του κειμένου. Η γλώσσα και το ύφος της Περίληψης (0-8 μ.) Θετικά στοιχεία θεωρούνται: Η χρήση πληροφοριακού ύφους για τη συγκεκριμένη μορφή κειμένου, η ικανότητα πύκνωσης του κειμένου (γενίκευση, αναδιατύπωση κ.λ.π.), η ορθή χρήση της γλώσσας (ορθογραφία, στίξη, σύνταξη, λεξιλόγιο). Η δομή της Περίληψης (0-5 μ.) Θετικά στοιχεία θεωρούνται: Η ικανότητα αναδιοργάνωσης της δομής του αρχικού κειμένου και η παρουσίαση με λογική ακολουθία των βασικών ιδεών του, η σύνταξη ενός κειμένου με συνοχή, η επιτυχής χρήση των διαρθρωτικών λέξεων ή φράσεων.
Η αξιολόγηση των Γλωσσικών Ασκήσεων (35 μ.) Α΄ Δύο ερωτήσεις (0-18 μ.): Κατανόησης του κειμένου Οργάνωσης του λόγου (διάρθρωση, δομή, τίτλοι ενοτήτων) Β΄ Δύο ερωτήσεις (0-17 μ.): Λειτουργίας σημασιολογικών στοιχείων (συνώνυμα, αντώνυμα κ.ά.) Λειτουργίας μορφοσυντακτικών δομών και υφολογικών στοιχείων του κειμένου (ενεργητική ή παθητική σύνταξη, γλωσσικές ποικιλίες, ειδικό λεξιλόγιο, είδος κειμένου κ.ά.). Το Π.Δ. 68/2014 για τις Α΄ και Β΄ ΓΕΛ ρυθμίζει τη βαθμολογία ως εξής: Το α΄ θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το β΄ με 25 και το γ΄ με 50 (25+15+10) μονάδες.
Η αξιολόγηση της Παραγωγής Λόγου (40 μ.) Περιεχόμενο (0-20 μ.) Έκφραση (0-12 μ.) Δομή (0-8 μ.) Το Π.Δ. 12/2009 για τη Γ΄ ΓΕΛ ρυθμίζει τη βαθμολογία ως εξής: Το α΄ θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το β΄ με 35 και το γ΄ με 40 (20+12+8) μονάδες. Το Π.Δ. 68/2014 για τις Α΄ και Β΄ ΓΕΛ ρυθμίζει τη βαθμολογία ως εξής: Το α΄ θέμα βαθμολογείται με 25 μονάδες, το β΄ με 25 και το γ΄ με 50 (25+15+10) μονάδες.
«Καθρέπτης της τάξης»[Klassenspiegel] Αξιολόγηση διαγωνίσματος Βαθμολογική κλίμακα Συχνότητα βαθμού Μ.Ο. Τάξης (Αθροιστικό σύνολο βαθμών: Αριθμός γραπτών) 20 0χ20=0 19 - 1χ19=19 18 - - 2χ18=36 17 2χ17=34 16 2χ16=32 15 - - - 3χ15=45 14 3χ14=42 13 3χ13=39 12 2χ12=24 11 3χ11=33 10 0χ10=0 09 2χ09=18 κ.λ.π. 322 : 23= 14 (Μ.Ο.Τ.)
Η αξιολόγηση του διδακτικού έργου Παράγοντες της διδασκαλίας: Ο μαθητής και η ετοιμότητά του για μάθηση. Ο δάσκαλος-παιδαγωγός ως επιστήμονας και ως ηθική προσωπικότητα. [Πάσα τε επιστήμη χωριζομένη δικαιοσύνης και της άλλης αρετής πανουργία ου σοφία φαίνεται] . (Πλάτωνος Μενέξενος,247α )
Ταξινόμηση των διδακτικών στόχων κατά τον B. Bloom Γνωστικοί στόχοι (απόκτηση γνώσεων και ανάπτυξη διανοητικών ικανο-τήτων). Συναισθηματικοί στόχοι (ανάπτυξη συναισθημάτων). Ψυχοκινητικοί στόχοι (ανάπτυξη φυ-σικών δεξιοτήτων).
Μορφές διδασκαλίας Ο μονόλογος ή η διάλεξη (η διήγηση και η περιγραφή). Ο διάλογος ή η συζήτηση (ο ελεύθερος και ο κατευθυνόμενος διάλογος, ο σωκρατικός διάλογος/«ερωτάν τε και αποκρίνεσθαι». Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση.
Στόχοι της αξιολόγησης του διδακτικού έργου Στόχοι της αξιολόγησης του διδακτικού έργου Έλεγχος και μέτρηση του βαθ-μού επίτευξης των διδακτικών στόχων. Ανατροφοδότηση-ενίσχυση εκ-παιδευτικού.
Αυτο-αξιολόγηση εκπαιδευτικού και μαθητή Η διαδικασία της αυτο-αξιολόγησης (Ο αυτο-αξιολογούμενος προβαίνει σε εκτίμηση της εργασίας του και αυτο-ελέγχεται /errare humanum est…). Πυθαγόρας ο Σάμιος παρηγγύα τοις μαθηταίς εκάστοτε ταύτα λέγειν εις τον οίκον εισιούσιν΄ Πη παρέβην; τι δ’ έρεξα ; τι μοι δέον ουκ ετελέσθη; [Τι κακό έπραξα; Τι κακό είπα; Τι έπρεπε να κάνω και δεν το έκανα;].
Γνωρίσματα της αυτο-αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μαθητών Βασικές συμπεριφορές εκπαιδευτικών, σχετικές με την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού έργου τους (π.χ. δημιουργία θετικού μαθησιακού περιβάλλοντος με συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία). Βαθμιαία απόκτηση από το μαθητή μαθησιακής αυτογνωσίας (π.χ. παραγωγή και αυτο-αξιολόγηση του γραπτού λόγου από τον ίδιο το μαθητή). Καλλιέργεια μεταγνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Συμπέρασμα Σύνδεση αξιολόγησης μαθητών με κοι-νωνικά και οικονομικά στοιχεία. Αναγκαία η αυτο-αξιολόγηση του διδακτικού έργου και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών για την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.
Βιβλιογραφία [α] Αβδάλη, Α. (1989): Οι βαθμοί στο σχολείο είναι αναγκαίοι, Σύγχρονα Θέματα, Αθήνα. Bonniol,J.-J.,Vial,M. ( 2004), Τα μοντέλα της αξιολόγησης, Μεταίχμιο (μ.τ.φρ.), Αθήνα. Κασσωτάκης, Μ. (1981): Η αξιολόγηση της επιδόσεως των μαθητών: μέσα, μέθοδοι, προβλήματα, προοπτικές. Γρηγόρης, Αθήνα. Κωνσταντίνου, Χ. (2002): «Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή σύμφωνα με το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών». Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 7, 37-51. Μαυρομμάτης, Γ. (1997): «Διερευνώντας το φαινόμενο της αξιολόγησης στην τάξη». Σύγχρονη Εκπαίδευση, 96/97, 61-68. Νούτσος, Χ. (2001): «Εκπαιδευτικοί και φαντάσματα αξιολόγησης». Εκπαιδευτική Κοινότητα, 60, 21-49.
Βιβλιογραφία [β] Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, (2004): Εισήγηση ομάδας εργασίας για την αξιολόγηση του μαθητή στο Τμήμα Επιμόρφωσης-Αξιολόγησης του Π.Ι., Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα. Ρεκαλίδου, Γ. (Οκτώβριος 2005): «Προβληματισμοί και απόψεις των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση της επίδοσης και το ρόλο της οικογένειας στη διαμόρφωση των αποτελεσμάτων της». Ανακοίνωση στο Συνέδριο «Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση: Παιδαγωγική και Διδακτική Διάσταση», της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Αγωγής (Ελληνική Επιτροπή) και του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Βόλος. Τριλιανός, Θ. (2003-2004): Μεθοδολογία της Σύγχρονης Διδασκαλίας, τόμ.1-2, Αθήνα. Τσακαλίδης, Α. (1995) (επιμ.): Η Περιπέτεια της Αξιολόγησης στα Σχολεία μας. Η Εκσυγχρονιστική Προσπάθεια στην Εκπαιδευτική Πράξη και η Αντιπαράθεση στην Αξιολόγηση του Μαθητή και του Εκπαιδευτικού, 1975-1995. Κώδικας, Θεσσαλονίκη.
Ιστότοπος Φιλολόγων http://users.att.sch.gr/panta1947
Τέλος Παρουσίασης Ευχαριστώ!