Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 7: Η Ελιά Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών της.
Ενότητα 11: Άνοιξη-Μάρτης
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 10: Χριστούγεννα! Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Προσχολική Παιδαγωγική Ενότητα 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Μαρία Καμπεζά Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Προσχολική Παιδαγωγική
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 13: Τα Έντομα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Προσχολική Παιδαγωγική
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Προσχολική Παιδαγωγική
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο Ενότητα 10: Συνεργασία σχολείου-οικογένειας Διδάσκουσα: Μαρία Καμπεζά Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

Σκοποί ενότητας Να προβληματιστούν οι φοιτητές σχετικά με το ζήτημα της συνεργασίας ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς Να γνωρίσουν βασικές διαστάσεις της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας Να συζητήσουν προτάσεις για την εφαρμογή της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας

Περιεχόμενα ενότητας Αναγκαιότητα συνεργασίας σχολείου- οικογένειας Οφέλη από τη συνεργασία σχολείου- οικογένειας Τυπολογία της Epstein Προτάσεις για τη συνεργασία σχολείου- οικογένειας

Λέξεις κλειδιά Συνεργασία, αμφίδρομη επικοινωνία εκπαιδευτικών-γονέων

Αναγκαιότητα συνεργασίας (1) Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί συμβάλλουν στην ανάπτυξη και τη μάθηση των μικρών παιδιών. Οι γονείς γνωρίζουν καλά το παιδί τους - σημαντικές πληροφορίες για την οργάνωση μαθησιακών εμπειριών που έχουν νόημα γι’ αυτά Οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν καλά πώς θα διευκολύνουν το παιδί να εκφράσει και να αναπτύξει τη σκέψη του, περιεχόμενα και μεθόδους που συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξή του.

Αναγκαιότητα συνεργασίας (2) Μπορεί να επιτευχθεί μια συνέχεια στη μαθησιακή διαδικασία από το σχολείο στο σπίτι, αλλά και να αξιοποιηθούν στο σχολείο μαθησιακές εμπειρίες που προέρχονται από το οικογενειακό περιβάλλον

Τα οφέλη είναι πολλά για όλους Για τα παιδιά: ενίσχυση ακαδημαϊκών επιδόσεων, διευκόλυνση ομαλής μετάβασης στα εκπαιδευτικά πλαίσια, ενίσχυση θετικής στάσης για τη μάθηση. Για τους γονείς: καλύτερη κατανόηση των εκπαιδευτικών πρακτικών, αίσθημα σιγουριάς για προσφορά βοήθειας στα παιδιά τους, βελτίωση της επικοινωνίας γονέων-παιδιών, καλύτερη αξιοποίηση καθημερινών καταστάσεων.

Για τους εκπαιδευτικούς: γνωριμία με το κοινωνικοπολιτισμικό περιβάλλον και τις οικογενειακές πρακτικές των μαθητών, αξιοποίηση αυτών στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, αύξηση της εμπιστοσύνης των γονέων και αναγνώριση της επαγγελματικής τους κατάρτισης. Hornby, 2011, Prior & Gerard, 2007

Εμπόδια που δυσχεραίνουν τη συνεργασία (1) Από την πλευρά των γονέων ως βασικές αιτίες που δυσχεραίνουν τη συνεργασία αναφέρονται η έλλειψη χρόνου, οι αντιλήψεις για τον ρόλο τους στην εκπαίδευση των παιδιών τους, και η ανασφάλεια που νιώθουν σχετικά με τις γνώσεις τους και τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να εμπλακούν στη μάθηση των παιδιών τους

Εμπόδια που δυσχεραίνουν τη συνεργασία (2) Από την πλευρά των εκπαιδευτικών: Έλλειψη χρόνου, Αντιλήψεις οι γονείς δεν ενδιαφέρονται να συνεργαστούν και να συμμετάσχουν ενεργά στη μαθησιακή διαδικασία η συμμετοχή των γονέων στη λήψη αποφάσεων για την εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί να αποδυναμώσει το ρόλο των εκπαιδευτικών ή να δημιουργήσει συγκρούσεις.

Ανασφάλεια για την εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών ανάπτυξης της συνεργασίας οικογένειας και σχολείου [ενίσχυση επικοινωνιακών ικανοτήτων]

Συνεργασία = σεβασμός και αποδοχή Διάθεση να «ακούσεις» και να «ακουστείς» [πρωτοβουλία από τον εκπαιδευτικό αλλά δεν κυριαρχεί]. Συνεργασία & ανάπτυξη ενός «διαλόγου» ανάμεσα στο σχολείο και την οικογένεια Οι σύγχρονες τάσεις στο ζήτημα της συνεργασίας σχολείου και οικογένειας υποστηρίζουν μια μορφή αμφίδρομης επικοινωνίας όπου οι δύο πλευρές έχουν ρόλο συνεργάτη.

Συνεργασία = συστηματική επικοινωνία Συνεργασία δε σημαίνει μόνο «καλές σχέσεις» και ενημέρωση για την πρόοδο και τη συμπεριφορά του παιδιού. Δε σημαίνει μόνο φυσική παρουσία στην τάξη [π.χ. βοήθεια για τη γιορτή, επίσκεψη για να μιλήσει για το επάγγελμα] Ο βαθμός συμμετοχής των γονέων μπορεί να διαφέρει ανάλογα με τον στόχο και τις ανάγκες/ιδιαιτερότητες των γονέων.

Τυπολογία της Epstein Έξι τύποι δράσης οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους και αποτυπώνουν διαφορετικές διαστάσεις αυτής της συνεργασίας: 1) ενδυνάμωση του ρόλου του γονέα (ενίσχυση του ενδιαφέροντος και της σημασίας που αποδίδουν οι γονείς στην εκπαίδευση των παιδιών τους), 2) επικοινωνία γονέων με εκπαιδευτικούς και σχολείο (ενημέρωση για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα),

4) εθελοντική συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες του σχολείου, 3) υποστήριξη της μάθησης των παιδιών στο σπίτι από τους γονείς με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, 4) εθελοντική συμμετοχή των γονέων στις δραστηριότητες του σχολείου, 5) συμμετοχή σε λήψη αποφάσεων και 6) συνεργασία με φορείς της τοπικής κοινότητας με στόχο την στήριξη των σχολικών προγραμμάτων (Keyes, 2002, Prior & Gerard, 2007).

Εμπλοκή των γονέων στη μάθηση των παιδιών Δε σημαίνει ότι οι γονείς αναλαμβάνουν τον ρόλο των εκπαιδευτικών, αλλά ότι ο εκπαιδευτικός προτείνει στους γονείς δράσεις με τις οποίες μπορούν να ενισχύσουν τη μάθηση και να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες στο πλαίσιο οικογενειακών πρακτικών.

Σχεδιάζοντας τρόπους συνεργασίας σχολείου-οικογένειας Έμφαση στην επικοινωνία με τους γονείς, συλλογή πληροφοριών Ξεκάθαροι στόχοι για κάθε δράση – οδηγίες, ιδέες για τους γονείς Βοηθητικό υλικό Ανατροφοδότηση

Μερικές προτάσεις… (1) Ανταλλαγή πληροφοριών-γνωριμία. Ερωτηματολόγιο: συλλογή πληροφοριών, ενδιαφέροντα, ανίχνευση προσδοκιών γονιών από το νηπιαγωγείο. Οργανωμένες συναντήσεις (ομαδικές ή ατομικές): Σημαντικές οι πρώτες επαφές με τους γονείς (να νιώσουν άνετα, να διατυπώσουν ερωτήσεις και να μιλήσουν γι αυτά που σκέφτονται).

Χρήση πίνακα ανακοινώσεων – έξω από την τάξη πληροφορεί τους γονείς για τις δραστηριότητες που πραγματοποιούνται και μπορεί να δίνει και μερικές προτάσεις για το σπίτι. Διαφορετικοί τρόποι γραπτής επικοινωνίας Ενημερωτικά φυλλάδια

Γράμματα και σημειώματα με προτεινόμενες δράσεις Τετράδιο -ημερολόγιο Εβδομαδιαίος φάκελος Portfolios (όχι μόνο στο τέλος της χρονιάς- μπορεί να αποστέλλεται 3-4 φορές μέσα στη χρονιά στο σπίτι).

Μερικές προτάσεις… (2) Το «σακίδιο» της τάξης -ένα σακίδιο με συγκεκριμένα υλικά και οδηγίες χρήσεις, καθώς και φύλλα ανατροφοδότησης. Παιδιά και γονείς συνεργάζονται για να φτιάξουν ένα βιβλίο για τα ίδια και την οικογένειά τους και για θέματα που τα ενδιαφέρουν

Οι γονείς στην τάξη Οργανώστε καλά την επίσκεψη (αν θέλουν, πότε μπορούν, πόσοι κάθε φορά….) Σκεφτείτε τρόπους με τους οποίους μπορείτε να τους εμπλέξετε στην τάξη – τι ρόλο θα έχουν π.χ. να παρατηρήσουν ρουτίνες, να διαβάσουν ένα παραμύθι στα παιδιά, να παίξουν ένα παιχνίδι, να φτιάξουν μια συνταγή, να κάνουν μια κατασκευή…. Σημαντική η ανατροφοδότηση (παρατηρήσεις, συναισθήματα) από όλες τις πλευρές: εκπαιδευτικός, γονείς, παιδιά

Βιβλιογραφικές αναφορές Hornby, G. (2011). Parental Involvement in Childhood Education. Building effective School-Family Partnerships. New York: Springer. Keyes, C. R. (2002). A way of thinking about parent-teacher partnerships for teachers. International Journal of Early Years Education, 10, 177-191. Prior, J. & Gerard, M. (2007). Family Involvement in Early Childhood Education. Research into Practice. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning. Vellopoulou, A., Golfinopoulou, G. & Kampeza M. 2013, 'Facilitating teacher-parents partnership in the learning process: an implementation in kindergarten'. Paper presented in 15th Biannual AIFREF Network International Conference «Family, School and Local Societies: Policies and Practices for Children»,  University of Patras, 22 - 26 May 2013.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Μαρία Καμπεζά, «Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο». Ενότητα 10: Συνεργασία σχολείου- οικογένειας. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1572/index.php?vis=5767

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.