ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Advertisements

Οι πρωτο-παύλειες επιστολές
Οι δευτερο-παύλειες επιστολές
Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
4. Η Καινη Διαθηκη Β΄: Οι Επιστολες και η Αποκαλυψη
ΝΗΣΤΕΙΑ.
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΜΕΡΕΙΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥΣ : Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 7
Slide 1 A Free sample background from © 2003 By Default! TO Δ΄ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΜΑΚΡΟ-ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΕΣ ΜΟΡΦΕΣ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ Κ.Δ.
ΕΙΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 6
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕIΔΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Μάθημα 11
ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
27 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Α// ΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Θρησκευτικός Τουρισμός
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
1. Η Π.Δ. ως «Γραφή» της πρώτης εκκλησίας 2. Οι απαρχές της Κ.Δ. ως «Γραφής» 3. Οι πρώτες συλλογές βιβλίων της Κ.Δ. 4. Τέλη 2 ου αι. – Σταθμός στην ιστορία.
Χειμερινό Τρίμηνο 2005 Η ΒΙΒΛΟΣ
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας Ο ρόλος των Οικουμενικών Συνόδων στη ζωή της Εκκλησίας.
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Παράδοση είναι: α) καθετί που παραδίδεται στις επόμενες γενιές. β) Η μετάδοση των διηγήσεων και των διδασκαλιών. γ)
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ Ο συγγραφέας και εδώ δε γράφει το όνομά του, αλλά η αρχαία εκκλησιαστική παράδοση ομόφωνα αποδίδει το ευαγγέλιο αυτό στον Μάρκο.
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
ΤΟ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΟ ΕΙΔΟΣ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ  Από πλευράς περιεχομένου Φάκελος μαρτυρικών καταθέσεων  Από πλευράς εξωτερικής μορφής.
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
30. Μια πρώτη γνωριμία με τους Ρωμαιοκαθολικούς χριστιανούς
Βυζαντινά Μονοπάτια. Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Υποχρεωτικό μάθημα Α΄Εξαμήνου Διδάσκων: Αναπλ. Καθηγητής ΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣΣΩΤΗΡΙΟΣ ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Νικολαίδης Αθανάσιος Νικολαίδης Αθανάσιος Μαρτίνης Δημήτριος Μαρτίνης Δημήτριος Μιχαηλίδης Αθανάσιος Τάξη:Β3’ Μιχαηλίδης.
ΤΟΥ ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ ΚΑΣΚΑΡΕΛΗ. ΓΕΝΙΚΑ Ημερομηνία εορτής: 03/09/2015. Τύπος εορτής: Σταθερή.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
ΑΠΟΚΡΥΦΑ ΒΙΒΛΙΑ Αντικανονικά, νόθα ή απόκρυφα. Αρχική σημασία του όρου «απόκρυφα» είναι τα ακατάλληλα κείμενα λόγω φθαρμένου κειμένου. Οι λέξεις απόκρυφα.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Γ2 Θρησκευτικά Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
Γεωργιοσ Στριλιγκασ, Σχολικοσ Συμβουλοσ Θεολογων
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
Συνέπειες της Β’ Βατικανής Συνόδου
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ 5-6
Δ.Ε.7 Η Αποστολική Σύνοδος: συλλογική λήψη αποφάσεων.
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ.
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
ΑΓΙΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ Ο ΘΕΟΦΟΡΟΣ
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΣ
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
Στης Ζωής τη Θάλασσα Ταξιδεύοντας
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
Γεγονότα της Μεταρρύθμισης
Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΗΣΗ ΣΤΟΝ 16 ΑΙΩΝΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Η πρώτη γνωστή συλλογή ορισμένων βιβλίων της Κ. Δ. οφείλεται στον αιρετικό Μαρκίωνα (140 μ.Χ., Ρώμη)

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Α΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ MURATORI Ο κατάλογος έχει ιδιαίτερη αξία για τον κανόνα της Κ. Διαθήκης. Είναι ο αρχαιότερος σωζόμενος κατάλογος (190-230 μ.Χ). Βρέθηκε από τον Ιταλό Muratori το 1740. Είναι ανώνυμος, ακέφαλος, χασματώδης, κολοβός και παραμορφωμένος. Πρόκειται για συγχώνευση δύο καταλόγων εξ ίσου αρχαίων. Διασώθηκε σε κακή λατινική μετάφραση.

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ ΩΡΙΓΕΝΗΣ Η μαρτυρία του Ωριγένους έχει μεγάλη σημασία, γιατί ταξίδευσε σε πολλές εκκλησίες και γνώρισε τις απόψεις των τοπικών εκκλησιών περί των κανονικών βιβλίων. Αναγνώριση κανονικότητας: α) αποστολική προέλευση και β) η συμφωνία της Εκκλησίας.

ΩΡΙΓΕΝΗΣ 3ος αιώνας. Εξαπλά του Ωριγένη

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Β΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΩΡΙΓΕΝΟΥΣ Έχει δύο καταλόγους που διασώθηκαν σε λατινική μετάφραση Α΄ Συγγραφείς της Κ.Δ. Ματθαίος Μάρκος Λουκάς Ιωάννης Πέτρος Ιάκωβος Ιούδας Παύλος Β΄ Βιβλία της Κ.Δ. Αναφέρει όλα τα βιβλία της Κ. Δ. Το μόνον ασαφές του καταλόγου είναι ο αριθμός των επιστολών του Ιωάννου. Εννοεί δύο ή τρεις; Σε άλλα χωρία του κατονομάζει τρεις Επιστολές

Κατάλογος του Ωριγένους Ομολογούμενα ή αναντίρρητα 4 Ευαγγέλια 13 Επιστολές Παύλου Προς Εβραίους Πράξεις των Αποστόλων Α΄ Πέτρου Α΄ Ιωάννου Αποκάλυψις και Αμφιβαλλόμενα, γιατί δε συμφωνούν όλες οι εκκλησίες Ιακώβου Β΄ Πέτρου B΄-Γ΄ Ιωάννου Ιούδα Ως κριτήριο των ομολογουμένων και αμφιβαλλομένων ισχύει η καθολική ή μη χρήση τους στην Εκκλησία

Γ΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΥΣΕΒΙΟΥ ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Γ΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΥΣΕΒΙΟΥ Ο κατάλογος του Ευσεβίου συγκεντρώνει όλα τα βιβλία, τα οποία θεωρήθηκαν καλώς ή κακώς ως κανονικά (δηλωθείσας γραφάς). Έπειτα τα διακρίνει σε διάφορες κατηγορίες.

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Γ΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΕΥΣΕΒΙΟΥ Ενδιάθηκα Ουκ ενδιάθηκα ομολογούμενα αντιλεγόμενα νόθα αιρετικά

ΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΟΣ Δ΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ Πρώτος επώνυμος και έγκυρος εκκλησιαστικός κατάλογος των βιβλίων της Κ. Διαθήκης. Η ΛΘ΄ εορταστική επιστολή στάλθηκε το Πάσχα ως εγκύκλιος επιστολή σε όλες τις τοπικές Εκκλησίες της οικουμένης.

Δ΄ Ο ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ Μ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΛΘ΄ Εορταστική επιστολή Οικουμενικός χαρακτήρας Κατ΄εντολήν της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου Εκφράζει την Καθολική πίστη της Εκκλησίας

ΛΘ΄ Εορταστική Επιστολή Η θεοπνευστία των βιβλίων της Αγ. Γραφής, Η αναγκαιότητα της Αγ. Γραφής για τη σωτηρία του ανθρώπου, Η αυτάρκεια του κανόνος και Η ολοκλήρωση του κανόνος.

ΛΘ΄ Εορταστική Επιστολή «Ἐπειδήπερ τινές ἐπεχείρησαν ἀνατάξασθαι ἑαυτοῖς τά λεγόμενα ἀπόκρυφα καί ἐπιμίξαι τῇ θεοπνεύστῳ Γραφῇ, περί ἧς ἐπληροφορήθημεν, καθώς παρέδοσαν τοῖς πατράσι οἱ ἀπ' ἀρχῆς αὐτόπται καί ὑπηρέται γενόμενοι τοῦ Λόγου, ἔδοξε κἀμοί, προτραπέντι παρά γνησίων ἀδελφῶν καί μαθόντι ἄνωθεν, ἑξῆς ἐκθέσθαι τά κανονιζόμενα καί παραδοθέντα, πιστευθέντα τε θεῖα εἶναι βιβλία...» «Ἐπειδή μερικοί ἐπεχείρησαν νά συντάξουν γιά τούς ἑαυτούς τους τά λεγόμενα ἀπόκρυφα, καί νά ἀνακατέψουν αὐτά μέ τή θεόπνευστο Γραφή, γιά τήν ὁποία ἔχουμε τίς πληροφορίες σύμφωνα μέ τίς παραδόσεις τῶν πατέρων, ὅπως τίς ἔδωσαν σ' αὐτούς ἐκεῖνοι πού ἐξ ἀρχῆς ἦσαν αὐτόπτες μάρτυρες καί ὑπηρέτες τοῦ κηρύγματος, γιά αὐτό σκέφθηκα καί ἐγώ, ἐπειδή μέ παρώτρυναν εἰλικρινεῖς ἀδελφοί καί διδάχθηκα ἀπό ψηλά, στή συνέχεια νά ἀναφέρω καί παραδεδομένα βιβλία και πού γι' αὐτά ὑπάρχει πίστη ὅτι εἶναι θεῖα βιβλία».

ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Η αποστολική προέλευση των βιβλίων. Η συμφωνία του περιεχομένου του με το αποστολικό κήρυγμα. Η κοινή αποδοχή τους από τους ηγέτες και το πλήρωμα της εκκλησίας και η οριστική μορφή του κανόνος υπήρξε έργο των τοπικών και Οικουμενικών Συνόδων της Εκκλησίας.

ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Η σημερινή μορφή του κανόνος είναι οριστική και αδιαμφισβήτητη Ο κανόνας της Κ. Δ. δε διαμορφώθηκε με βάση κάποια ιστορικά ή φιλολογικά κριτήρια

ΒΑΣΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ Δεν υπάρχει κάποια κεντρική διήκουσα διδασκαλία, που χρησιμοποιείται ως κριτήριο της κανονικότητας των βιβλίων της Κ.Δ. (όπως ισχυρίζονται οι Προτεστάντες). Η Εκκλησία δεν ιεραρχεί τις διδασκαλίες και παραδόσεις μέσα στην Κ. Δ. Δέχεται ως ισόκυρα και απόλυτα δεσμευτικά όλα τα βιβλία της.

1. Κατά Ματθαίον Εκτός Κανονικό 2. Κατά Μάρκον 3. Κατά Λουκάν Μαρκίων (μέσα 2ου αι. μ.Χ.) Ειρηναίος (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Κατάλογος Μουρατόρι (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Τερτυλιανός (150-220 μ.Χ.) Αρχαία Συριακή μετάφραση (Old Syriac) 2ος αι. μ.Χ. ή κατ' άλλους, Πεσιτώ, 4ος/5ος αι. μ.Χ. Ωριγένης (185-254 μ.Χ.) Ιππόλυτος (200-225 μ.Χ.) Ευσέβιος Καισαρείας (325-340 μ.Χ.) Σιναϊτικός (4ος αι. μ.Χ.) Μ. Αθανάσιος (367 μ.Χ.) 1. Κατά Ματθαίον Εκτός Κανονικό 2. Κατά Μάρκον 3. Κατά Λουκάν 4. Κατά Ιωάννην 5. Πράξεις

Ειρηναίος (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Κατάλογος Μουρατόρι Μαρκίων (μέσα 2ου αι. μ.Χ.) Ειρηναίος (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Κατάλογος Μουρατόρι (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Τερτυλιανός (150-220 μ.Χ.) Αρχαία Συριακή μετάφραση (Old Syriac) 2ος αι. μ.Χ. ή κατ' άλλους, Πεσιτώ, 4ος/5ος αι. μ.Χ. Ωριγένης (185-254 μ.Χ.) Ιππόλυτος (200-225 μ.Χ.) Ευσέβιος Καισαρείας (325-340 μ.Χ.) Σιναϊτικός (4ος αι. μ.Χ.) Μ. Αθανάσιος (367 μ.Χ.) 6. Προς Ρωμαίους Κανονικό 7. Προς Κορινθίους Α' 8. Προς Κορινθίους Β' 9. Προς Γαλάτας 10. Προς Εφεσίους 11. Προς Φιλιππησίους 12. Προς Κολοσσαείς 13. Προς Θεσσαλονικείς Α΄ 14. Προς Θεσσαλονικείς Β΄ 15. Προς Τιμόθεον Α΄ Εκτός 16. Προς Τιμόθεον Β΄ 17. Προς Τίτον 18. Προς Φιλήμονα 19. Προς Εβραίους Αμφισβητ.

20. Ιακώβου Εκτός Κανονικό Αμφισβητ. 21. Πέτρου Α΄ 22. Πέτρου Β΄ Μαρκίων (μέσα 2ου αι. μ.Χ.) Ειρηναίος (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Κατάλογος Μουρατόρι (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Τερτυλιανός (150-220 μ.Χ.) Αρχαία Συριακή μετάφραση (Old Syriac) 2ος αι. μ.Χ. ή κατ' άλλους, Πεσιτώ, 4ος/5ος αι. μ.Χ. Ωριγένης (185-254 μ.Χ.) Ιππόλυτος (200-225 μ.Χ.) Ευσέβιος Καισαρείας (325-340 μ.Χ.) Σιναϊτικός (4ος αι. μ.Χ.) Μ. Αθανάσιος (367 μ.Χ.) 20. Ιακώβου Εκτός Κανονικό Αμφισβητ. 21. Πέτρου Α΄ 22. Πέτρου Β΄ 23. Ιωάννου Α΄ 24. Ιωάννου Β΄ 25. Ιωάννου Γ΄ 26. Ιούδα 27. Αποκάλυψις Ιωάννου

Ποιμήν Ερμά Εκτός Κανονικό Επ. Βαρνάβα Διδαχή των 12 Αποστ. Μαρκίων (μέσα 2ου αι. μ.Χ.) Ειρηναίος (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Κατάλογος Μουρατόρι (τέλη 2ου αι. μ.Χ.) Τερτυλιανός (150-220 μ.Χ.) Αρχαία Συριακή μετάφραση (Old Syriac) 2ος αι. μ.Χ. ή κατ' άλλους, Πεσιτώ, 4ος/5ος αι. μ.Χ. Ωριγένης (185-254 μ.Χ.) Ιππόλυτος (200-225 μ.Χ.) Ευσέβιος Καισαρείας (325-340 μ.Χ.) Σιναϊτικός (4ος αι. μ.Χ.) Μ. Αθανάσιος (367 μ.Χ.) Ποιμήν Ερμά Εκτός Κανονικό Επ. Βαρνάβα Διδαχή των 12 Αποστ. Αποκάλυψις Πέτρου Α' Κλήμεντος Αμφισβητ.