Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Οικονομική Ανθρωπολογία
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ασυνέχειες: Μηχανική περιγραφή ΙI Νικόλαος Σαμπατακάκης Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 1
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην γνωστική ανάπτυξη
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 13: Τα Έντομα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Προσχολική Παιδαγωγική
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης Γνωστική Ανάπτυξη Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

Σκοποί ενότητας Παρουσίαση των επικρατέστερων κοινωνικο- πολιτισμικών θεωριών που διατυπώθηκαν στη βάση της θεωρίας του Lev Vygotsky Αναφορά στα κυριότερα σημεία των θεωριών Περιγραφή των μηχανισμών γνωστικής ανάπτυξης όπως παρουσιάζονται από την κάθε θεωρία ξεχωριστά

Περιεχόμενα ενότητας Κεντρική ιδέα των κοινωνικο-πολιτισμικών θεωριών Κύρια χαρακτηριστικά Επικρατέστερες σύγχρονες θεωρίες Μοντέλο εγκαθιδρυμένης μάθησης Δράση και εργαλεία Γενικά χαρακτηριστικά Η ασθενής εκδοχή Η ισχυρή εκδοχή Εγκαθιδρυμένη νόηση και εκπαίδευση Θεωρία της δραστηριότητας Βασικές ιδέες Διαδικασία γνωστικής ανάπτυξης

Κεντρική ιδέα Η οικοδόμηση των γνώσεων λαμβάνει χώρα σε συνεργατικά περιβάλλοντα, διαμέσου συζητήσεων που εμπερικλείουν τη δημιουργία και κατανόηση της επικοινωνίας και την από κοινού (μεταξύ ατόμων ή ομάδων) υλοποίηση δραστηριοτήτων. Κοινωνική αλληλεπίδραση: οι γνώσεις δομούνται μέσω των αλληλεπιδράσεων μεταξύ των ατόμων και οι ίδιες οι γνώσεις είναι κοινωνικά καθορισμένες μέσα από κώδικες.

Κύρια Χαρακτηριστικά Η ενεργός γνωστική οικοδόμηση που συμβάλει στην κατανόηση σε βάθος Η εγκαθιδρυμένη μάθηση που λαμβάνει χώρα σε συγκεκριμένο πλαίσιο με αυτόνομη δραστηριότητα και κοινωνική και νοητική υποστήριξη Η κοινότητα, μέσα από την οποία λαμβάνει χώρα η μάθηση Η συνομιλία με άλλους που καθιστά εφικτή τη συμμετοχή και τη διαπραγμάτευση στην κοινότητα

Επικρατέστες σύγχρονες κοινωνικο-πολιτισμικές θεωρίες Μοντέλο εγκαθιδρυμένης μάθησης Η ασθενής εκδοχή Η ισχυρή εκδοχή Μοντέλο δραστηριοτήτων

Το μοντέλο της Εγκαθιδρυμένης Νόησης Μάθηση: κοινωνικοπολιτισμική λειτουργία που λαμβάνει χώρα μέσω της επικοινωνίας και της αλληλεπίδρασης με άλλους ανθρώπους. Η γνώση συντελείται σε μη-θεσμοθετημένα εξωσχολικά περιβάλλοντα όπου κυριαρχεί το κοινωνικό πλαίσιο Εγκαθιδρυμένη νόηση: Αντίδραση στον τονισμό των εσωτερικών αναπαραστάσεων Έμφαση στη μάθηση μέσων ανθρωπίνων σχέσεων, φυσικών αντικειμένων και πολιτισμών

Δράση & Εργαλεία Γνώση: Συνίσταται σε ισχύοντες εδραιωμένους κανόνες σκέψης και δράσης κατάλληλους για κάθε κατάσταση Θεωρητικά εξαρτημένη από τις καταστάσεις στις οποίες λαμβάνει χώρα και χρησιμοποιείται Οι καταστάσεις συμ-παράγουν γνώση μέσω της δράσης Παραλληλισμός γνώσης-εργαλείων Κατανοητές/ά μόνο μέσω της χρήσης τους Η χρήση τους οδηγεί σε πλούσια άδηλη γνώση για τον κόσμο

Γενικά χαρακτηριστικά Η σκέψη και η επίλυση προβλημάτων πραγματοποιείται μέσα στο πλαίσιο στόχων Η γνώση αναπόσπαστα συνδεδεμένη με πράξεις Χρήση πολλαπλών γνωσιακών μεθόδων Συνεργασία και καταμερισμός εργασίας. Η μάθηση συντελείται μέσω έργων διάφορων βαθμών περιπλοκότητας Τα μαθησιακά έργα αποτελούν τμήμα ενός ολοκληρωμένου έργου Τα προβλήματα δεν υπαγορεύουν τρόπους επίλυσής

Η ασθενής εκδοχή του James Greeno Ο τόπος της σκέψης και της μάθησης δεν είναι το μυαλό ενός ατόμου αλλά  βρίσκεται στα φυσικά και κοινωνικά πλαίσια Οι διεργασίες σκέψης δεν είναι ομοιόμορφες στα πρόσωπα και τις καταστάσεις Η σκέψη και η μάθηση ενισχύονται από δραστηριότητες στις οποίες τα παιδιά δημιουργούν,  επεξεργάζονται και διαμορφώνουν και αναδιοργανώνουν τη γνώση τους και την κατανόησή τους.

Η ισχυρή εκδοχή των Lave & Wenger Κοινότητα της Πρακτικής – Κοινή πρακτική Τρεις διαστάσεις: Τι είναι; Πώς λειτουργεί; Ποιες δεξιότητες καλλιεργεί με την πάροδο του χρόνου; Έννοια της ταυτότητας Μάθηση ως κοινωνική συμμετοχή

Εγκαθιδρυμένη νόηση & Εκπαίδευση Εκπαιδευτικοί στόχοι: Ενίσχυση της συμμετοχής στις πρακτικές της κοινότητας Σύνδεση θεωρίας με πρακτική εφαρμογή Μάθηση: ενεργός συμμετοχή στις δραστηριότητες των κοινοτήτων Ανατροπή του διαχωρισμού: «Γνωρίζω ότι» ≠ «Γνωρίζω πώς» Κίνητρο για μάθηση: έμφυτη επιθυμία ατόμου να αυτοπροσδιοριστεί εντασσόμενο σε κοινότητα Γνώση: ενυπάρχει στις δράσεις των ατόμων και των ομάδων που συναποτελούν την κοινότητα

Θεωρία της Δραστηριότητας Μονάδα ανάλυσης: δραστηριότητα Αποτελεί ένα πλαίσιο για μελέτη των ανθρώπινων πράξεων ως αναπτυξιακών διαδικασιών ενταγμένων σε κοινωνικοπολιτισμικό πλαίσιο Δραστηριότητα: Υποκείμενο Αντικείμενο Πράξεις Λειτουργίες Διαμεσολάβηση εργαλείων

Βασικές Ιδέες Το ανθρώπινο πνεύμα γίνεται κατανοητό στο πλαίσιο της αλληλεπίδρασης με τον κόσμο Η αλληλεπίδραση Συνίσταται από τη δραστηριότητα Είναι κοινωνικά και πολιτισμικά προσδιορισμένη Πολιτισμικά σύμβολα Διαμεσολαβούν την ανθρώπινη δράση Έχουν κυρίαρχη σημασία στη διαδικασία της μάθησης

Γνωστική Ανάπτυξη υπό τη θεωρία Δραστηριότητας Εντοπισμός επίδρασης πολιτισμικών και ιστορικών παραγόντων Διευκρίνηση «ανωμαλιών» στην υπάρχουσα μορφή του συστήματος Επίλυση «ανωμαλιών»

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Ειρήνη Σκοπελίτη, «Γνωστική Ανάπτυξη». Ενότητα 6: Κοινωνικο- Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1565/index.php?vis=5815

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.