ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία Ενότητα Δ: Ορισμός και Διαμόρφωση του ήρωα (Έπος και Δράμα) Μάθημα 9ο: «Εισαγωγή στην Οδύσσεια (2)» Σοφία Παπαϊωάννου Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας

Οδύσσεια ε-θ (1) Κτίζοντας τον Επικό Ήρωα α) πάθος - ἄλγεα πλάγχθη β) αντοχή στους πόνους γ) μῆτις, ευφυία – πολυμήχανος δ) τεχνίτης – πολυτάλαντος ε) ψεύτης – πολύ καλός αφηγητής στ) έμπειρος (προσωπική πείρα) ζ) κοινωνικός – ικανός να συνάπτει συμμαχίες η) ρώμη – εξαιρετικός αθλητής θ) άριστος στο πεδίο της μάχης ι) ΌΧΙ έμπορος

Οδύσσεια ε-θ (2) Κτίζοντας τον νέο Επικό Ήρωα ια) ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ όνομα πατρωνυμικό τόπος καταγωγής παρελθόν

Οδύσσεια ε-θ Άλλα θέματα: Πορτραίτο Φαιάκων Φαίακες ως αντι-Κύκλωπες Ξενία ‘Στείλτε με στην πατρίδα μου’ Κλιμακωτή αποκάλυψη της ταυτότητας του Οδυσσέα Δημόδοκος

Οδύσσεια θ (1) Η σημασία του Δημόδοκου (8.73-4) μοῦσ᾽ ἄρ᾽ ἀοιδὸν ἀνῆκεν ἀειδέμεναι κλέα ἀνδρῶν, οἴμης τῆς τότ᾽ ἄρα κλέος οὐρανὸν εὐρὺν ἵκανε, Τα τρία έπη Οδυσσέας vs. Αχιλλέας // ‘Ιλιάδα’ (;) Ήφαιστος vs. Άρης + Αφροδίτη : το πρώτο επύλλιο;; Δούρειος Ίππος (παραγγελία του Οδυσσέα) –στ. 520 νίκη / άθλος του Οδυσσέα. Ο Οδυσσέας, ήρωας του Δημόδοκου Ο Οδυσσέας ως Δημόδοκος (ι-μ)

Οδύσσεια θ (2) Το κλάμα του Οδυσσέα (8.521-531) Το κλάμα του Οδυσσέα (8.521-531) ταῦτ᾽ ἄρ᾽ ἀοιδὸς ἄειδε περικλυτός· αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς τήκετο, δάκρυ δ᾽ ἔδευεν ὑπὸ βλεφάροισι παρειάς. ὡς δὲ γυνὴ κλαίῃσι φίλον πόσιν ἀμφιπεσοῦσα, ὅς τε ἑῆς πρόσθεν πόλιος λαῶν τε πέσῃσιν, ἄστεϊ καὶ τεκέεσσιν ἀμύνων νηλεὲς ἦμαρ· ἡ μὲν τὸν θνήσκοντα καὶ ἀσπαίροντα ἰδοῦσα ἀμφ᾽ αὐτῷ χυμένη λίγα κωκύει· οἱ δέ τ᾽ ὄπισθε κόπτοντες δούρεσσι μετάφρενον ἠδὲ καὶ ὤμους εἴρερον εἰσανάγουσι, πόνον τ᾽ ἐχέμεν καὶ ὀιζύν· τῆς δ᾽ ἐλεεινοτάτῳ ἄχεϊ φθινύθουσι παρειαί· ὣς Ὀδυσεὺς ἐλεεινὸν ὑπ᾽ ὀφρύσι δάκρυον εἶβεν.

Οδύσσεια θ Το κλάμα του Οδυσσέα (8.521-531) Το κλάμα του Οδυσσέα (8.521-531) ταῦτ᾽ ἄρ᾽ ἀοιδὸς ἄειδε περικλυτός· αὐτὰρ Ὀδυσσεὺς τήκετο, δάκρυ δ᾽ ἔδευεν ὑπὸ βλεφάροισι παρειάς. ὡς δὲ γυνὴ κλαίῃσι φίλον πόσιν ἀμφιπεσοῦσα, ὅς τε ἑῆς πρόσθεν πόλιος λαῶν τε πέσῃσιν, ἄστεϊ καὶ τεκέεσσιν ἀμύνων νηλεὲς ἦμαρ· ἡ μὲν τὸν θνήσκοντα καὶ ἀσπαίροντα ἰδοῦσα ἀμφ᾽ αὐτῷ χυμένη λίγα κωκύει· οἱ δέ τ᾽ ὄπισθε κόπτοντες δούρεσσι μετάφρενον ἠδὲ καὶ ὤμους εἴρερον εἰσανάγουσι, πόνον τ᾽ ἐχέμεν καὶ ὀιζύν· τῆς δ᾽ ἐλεεινοτάτῳ ἄχεϊ φθινύθουσι παρειαί· ὣς Ὀδυσεὺς ἐλεεινὸν ὑπ᾽ ὀφρύσι δάκρυον εἶβεν.

Οδύσσεια θ (3) Ποιος είσαι Ξένε; (8.550-555) Ποιος είσαι Ξένε; (8.550-555) εἴπ᾽ ὄνομ᾽ ὅττι σε κεῖθι κάλεον μήτηρ τε πατήρ τε ἄλλοι θ᾽ οἳ κατὰ ἄστυ καὶ οἳ περιναιετάουσιν. οὐ μὲν γάρ τις πάμπαν ἀνώνυμός ἐστ᾽ ἀνθρώπων, οὐ κακὸς οὐδὲ μὲν ἐσθλός, ἐπὴν τὰ πρῶτα γένηται, ἀλλ᾽ ἐπὶ πᾶσι τίθενται, ἐπεί κε τέκωσι, τοκῆες εἰπὲ δέ μοι γαῖάν τε· τεὴν δῆμόν τε πόλιν τε,

Το ταξίδι του Οδυσσέα Εικόνα 1.

Οδυσσέως Απόλογοι Τροία Κίκονες (Θράκη) (ΙΧ) Θύελλα δύο ημερών (ΙΧ) Λωτοφάγοι (ΙΧ) Κύκλωπας (IX) Αιολία, ύπνος, θύελλα (X) Λαιστρυγόνες (X) Κίρκη (X) Θάνατος του Ελπήνορα (X) Νέκυια (XI) Ταφή του Ελπήνορα (XI) Σειρήνες (XII) Σκύλλα και Χάρυβδις (XII) Θρινακία, ύπνος, θύελλα (XII) Χάρυβδις και Σκύλλα (XII) Καλυψώ (XII) Θύελλα δύο ημερών (VII, V) Φαίακες (Σχερία-Κέρκυρα?) Ιθάκη

Οδύσσεια ι-μ Βασικά Θέματα -Νόστος και ψευδο-νόστος -Φαγητό σε διάφορες μορφές με διάφορες σημασίες -Ξενία -Οδυσσέας vs. Σύντροφοι

Οδύσσεια ι (1) Κίκονες στ. 39-61 νήπιοι (43) βλ. προοίμιο Κίκονες στ. 39-61 νήπιοι (43) βλ. προοίμιο Απληστία (όρεξη χωρίς έλεγχο) (45-6) Πολλόν μέθυ πίνετο, πολλά δε μῆλα / ἔσφαζον Λωτοφάγοι στ. 82-104 τῶν δ᾽ ὅς τις λωτοῖο φάγοι μελιηδέα καρπόν, οὐκέτ᾽ ἀπαγγεῖλαι πάλιν ἤθελεν οὐδὲ νέεσθαι, ἀλλ᾽ αὐτοῦ βούλοντο μετ᾽ ἀνδράσι Λωτοφάγοισι λωτὸν ἐρεπτόμενοι μενέμεν νόστου τε λαθέσθαι. (94-97)

Οδύσσεια ι (2) Κύκλωπες στ. 105-565 Κύκλωπες στ. 105-565 -απουσία πολιτισμού (καλλιέργεια γης, νόμοι και θεσμοί, ανθρωποφάγοι) -ημι-θεοι (αυτόματη βλάστηση και καρποφορία, υπερφυσικό μέγεθος και δύναμη) - Απουσία ναυτικού – αποκλεισμένοι/εκτός επι- κοινωνίας άρα εκτός κανόνων κοινωνίας - διαστροφή / παραβίαση κανόνων ξενίας – τροφής Μῆτις σε εφαρμογή (πρώτη φορά: ‘Ούτις’-σημασία) η σημασία του οίνου - Δῶρου (Ξενία) πρώτο σοβαρό λάθος του Οδ. : Αποκάλυψη ταυτότητας στο τέλος (στ. 503κεξ.). Γιατί;

Οδύσσεια κ Αιολία στ. 1-79 -Φίλος θεοίσιν (2) -Πρόδρομος των Φαιάκων: Υποδειγματική ξενία, αφήγηση Οδυσσέα (στ. 14-17)- Αυτόματη επιστροφή στην Ιθάκη: Ασκοί με τους ανέμους -Ύπνος του Οδυσσέα – αυτών απολώμεθα αφραδίησιν (27) βουλή κακή νίκησεν εταίρων (46) – Απώλεια νόστου Λαιστρυγονίη στ. 80-132 -Γίγαντες ανθρωποφάγοι -Διαστροφή / παραβίαση κανόνων ξενίας

Οδύσσεια κ Αιαία και Κίρκη (στ. 133-574) Κίρκη: κόρη του Ήλιου, αδελφή του Αιήτη, θεία της Μήδειας Διαστροφή ξενίας – τροφή/φάρμακο Μεταμόρφωση σε χοίρους (δηλ. τροφή!) Μαγεία και σεξ / ο Οδυσσέας σαγηνεύεται ****οι γυναικείες μορφές στην Οδύσσεια**** (παρολίγο ακύρωση του ‘νόστου’ , επέμβαση συντρόφων – αντιστροφή μοτίβου)

Νέκυια (Οδύσσεια λ) Ελπήνορας – λειτουργία Γιατί πάει ο Οδυσσέας στον κάτω κόσμο; Περιγραφή του Κάτω Κόσμου: αρχαϊκή αντίληψη για τον θάνατο και τη μετέπειτα ζωή Αίμα – μνήμη, συνείδηση Τειρεσίας : πρέπει να εξευμενίσεις τον Ποσειδώνα. Πως; Αντίκλεια, Αγαμέμνων, Αχιλλέας, Αίαντας – γιατί; Τι προσφέρουν στον Οδυσσέα; (παρέμβαση του Αλκίνοου χωρίς ουσιαστική συμβολή στην εξέλιξη της αφήγησης. Γιατί; )

Οδύσσεια μ (1) Σειρήνες Απώλεια μνήμης – μαγεία (τραγούδι) – υπόσχεση παντογνωσίας Διαστροφή Ξενίας / τροφής (διακοπή – θάνατος) ἀνθρώπους θέλγουσιν, ὅτις σφεας εἰσαφίκηται. ὅς τις ἀιδρείῃ πελάσῃ καὶ φθόγγον ἀκούσῃ Σειρήνων, τῷ δ᾽ οὔ τι γυνὴ καὶ νήπια τέκνα οἴκαδε νοστήσαντι παρίσταται οὐδὲ γάνυνται, ἀλλά τε Σειρῆνες λιγυρῇ θέλγουσιν ἀοιδῇ (40-44) Το τραγούδι των Σειρήνων στ. 184-191

Οδύσσεια μ (2) Σκύλλα και Χάρυβδις Ο Οδυσσέας παραδοσιακός επικός πολεμιστής (ηττάται οικτρά) Ανάκληση των Αργοναυτικών Κύκλωπας – Λαιστρυγόνες (ανθρωποφάγοι) Διαστροφή τροφής Βόδια του Ήλιου Τροφή που δεν είναι τροφή - τιμωρία : εκτός ανθρώπινης κοινωνίας-εκτός έπους

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Σοφία Παπαϊωάννου 2014. Σοφία Παπαϊωάννου 2014. Τίτλος μαθήματος: «Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία. Τίτλος ενότητας «Ενότητα Δ: Ορισμός και Διαμόρφωση του ήρωα (Έπος και Δράμα)» Μάθημα 9ο: «Εισαγωγή στην Οδύσσεια (2)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: (http://opencourses.uoa.gr/courses/PHIL5/)

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνα 1. "Odysseus's Travels με παροχή κώδικα ενσωμάτωσης https://www.thinglink.com/scene/69540655447985 3568