Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Εργαστήριο 7 : Scratch (Μέρος 7ο) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 2: Αλήθεια, σκέψη και πραγματικότητα Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Ποιες προϋποθέσεις / όρους θέτουμε για να οδηγηθούμε σε μια ικανοποιητική θεωρία για την αλήθεια. Ποια είναι η θεωρία του Αριστοτέλη για την αλήθεια και το ψεύδος των προτάσεων και πως ικανοποιεί τις παραπάνω προϋποθέσεις/ όρους.

Αλήθεια Ποιο είναι αυτό το στοιχείο ή ιδιότητα που κάνει τις πεποιθήσεις μας αληθείς ή ψευδείς; Πρωταγόρας: το μέτρο για την αλήθεια των πραγμάτων είναι ο κάθε άνθρωπος. Π.χ. Ένα πράγμα είναι θερμό για ένα υποκείμενο, εάν αυτό το υποκείμενο το αισθάνεται θερμό. Αριστοτέλης: το μέτρο της αλήθειας είναι η πραγματικότητα στην οποία αντιστοιχούν οι σκέψεις μας.

Φορείς της αλήθειας Είναι οι λέξεις φορείς της αλήθειας; Πλάτων, Κρατύλος: Κάθε λέξη έχει τη μορφή της επειδή αντιστοιχεί ακριβώς στο πράγμα που δηλώνει. Άρα υπάρχουν λέξεις σωστές και λαθεμένες. Οι λέξεις δεν είναι φορείς της αλήθειας, είναι συμβάσεις. Φορείς της αλήθειας είναι οι προτάσεις που συντίθενται από τις λέξεις. Πώς όμως από κάτι που δεν έχει τιμή αληθείας, τις λέξεις, φτάνουμε σε προτάσεις που έχουν τιμή αληθείας;

Προϋποθέσεις μιας θεωρίας για την αλήθεια Μια θεωρία αλήθειας Θα πρέπει να εξηγεί πως από τις λέξεις που δεν είναι αληθείς ή ψευδείς συντίθενται προτάσεις που είναι αληθείς ή ψευδείς. Θα πρέπει να εξηγεί, εάν αυτό που κάνει κάποιους ισχυρισμούς αληθείς είναι η πραγματικότητα, τι είναι αυτό κάνει έναν ισχυρισμό ψευδή; Θα πρέπει να εξηγεί πως ορισμένες αρνητικές υπαρκτικές προτάσεις (π.χ. η πρόταση «δεν υπάρχουν κένταυροι») είναι αληθείς.

Αλήθεια & ψεύδος στο Περί Ερμηνείας του Αριστοτέλη /1/ Πρέπει πρώτα να εκθέσουμε τι είναι όνομα και τι ρήμα, έπειτα τι είναι άρνηση, κατάφαση, απόφανση και πρόταση. Λοιπόν τα εκφωνήματα αποτελούν σύμβολα των ψυχικών παθημάτων, και όσα γράφονται είναι σύμβολα των εκφωνημάτων. Και όπως τα γραπτά σύμβολα δεν είναι για όλους τα ίδια, έτσι ούτε οι εκφωνήσεις. Όμως τα πρωταρχικά εκείνα των οποίων τούτα είναι σημεία, αυτά -τα ψυχικά παθήματα- είναι τα ίδια για όλους. Και εκείνα των οποίων τούτα αποτελούν ομοιώματα –τα πράγματα- είναι επίσης τα ίδια. Γι’ αυτά λοιπόν έχουμε μιλήσει στο Περί ψυχής, διότι είναι αντικείμενο άλλης πραγμάτευσης. (Αριστοτέλους Περί ερμηνείας 16a1-9, μετάφραση Π. Καλλιγάς)

Αλήθεια & ψεύδος στο Περί Ερμηνείας του Αριστοτέλη /2/ Και, όπως ακριβώς στην ψυχή άλλοτε υπάρχει ένα εννόημα χωρίς να είναι ούτε αληθές ούτε ψευδές και άλλοτε ένα για το οποίο ισχύει αναγκαστικά είτε το ένα είτε το άλλο, έτσι και στα εκφωνήματα. Διότι το ψεύδος και η αλήθεια προκύπτουν όταν έχουμε σύνθεση και διαχωρισμό. ‘Ετσι λοιπόν τα ονόματα από μόνα τους και τα ρήματα –όπως για παράδειγμα το ‘άνθρωπος’ ή το ‘λευκό’, όταν δεν τους προστεθεί κάτι- μοιάζουν με τα εννοήματα χωρίς σύνθεση ή διαχωρισμό. Διότι δεν είναι ακόμη ούτε ψευδή ούτε αληθή, αποτελούν ωστόσο σημείο ενός συγκεκριμένου πράγματος. Αφού ακόμη και ο ‘τραγέλαφος’ σημαίνει μεν κάτι, δεν είναι όμως ακόμη ούτε αλήθεια ούτε ψεύδος, αν δεν προστεθεί το ‘είναι’ ή το ‘δεν είναι’, είτε σκέτο είτε με χρονικό προσδιορισμό. (Αριστοτέλους Περί ερμηνείας 16a1-9, μετάφραση Π. Καλλιγάς)

Σύνδεση και διαχωρισμός στη θεωρία της αλήθειας του Αριστοτέλη Σύνδεση (σύνθεση): 1) Αυτή η διαφάνεια έχει λευκό χρώμα (ΑΛΗΘΕΣ) 2) Αυτή η διαφάνεια έχει πράσινο χρώμα (ΨΕΥΔΕΣ) Διαχωρισμός (διαίρεση) 3) Αυτή η διαφάνεια δεν έχει λευκό χρώμα (ΨΕΥΔΕΣ) 4) Αυτή η διαφάνεια δεν έχει πράσινο χρώμα (ΑΛΗΘΕΣ)

Ικανοποίηση των προϋποθέσεων για μια θεωρία της αλήθειας Για το 1ο πρόβλημα (πως από τις λέξεις που δεν έχουν τιμή αληθείας συγκροτούμε προτάσεις οι οποίες έχουν τιμή αληθείας) : οι σκέψεις των οποίων οι λέξεις είναι συμβατικά σύνολα είναι κοινές για όλους. Για το 2ο πρόβλημα (πως είναι δυνατές οι ψευδείς προτάσεις) : οι ψευδείς προτάσεις συνδέουν η διαχωρίζουν πράγματα που υπάρχουν αλλά είτε δεν συνδέονται είτε διαχωρίζονται στην πραγματικότητα (αντιστοίχως). Έτσι κάθε ψευδής πρόταση είναι ψευδής για διαφορετικό λόγο.

Ασκήσεις: Πώς είναι αληθείς ορισμένες αρνητικές υπαρκτικές προτάσεις; Πώς είναι αληθείς ορισμένες αρνητικές υπαρκτικές προτάσεις; Κατασκευάστε τον ορισμό της αλήθειας και του ψεύδους με βάση τον ορισμό του Περί Ερμηνείας. Δώστε παραδείγματα για καθεμιά από τις περιπτώσεις που το χωρίο περιγράφει.

Η ανθρώπινη φύση και η γνώση Όλοι οι άνθρωποι επιζητούν εκ φύσεως τη γνώση. Αυτό μαρτυρεί η αγάπη που τρέφουμε για τις αισθήσεις μας. Γιατί οι αισθήσεις μάς είναι προσφιλείς , ανεξάρτητα από τη χρησιμότητά τους, γι’ αυτές τις ίδιες, και περισσότερο απ’ όλες μάς είναι προσφιλής η αίσθηση της όρασης. Πράγματι, προτιμούμε γενικά την όραση απ’ όλες τις άλλες αισθήσεις, όχι μόνο όταν επιδιώκουμε να επιτύχουμε κάτι πρακτικό, αλλά και όταν δεν σκοπεύουμε να κάνουμε τίποτε. Κι αυτό γιατί η όραση, περισσότερο από κάθε άλλη αίσθηση, μας δίνει γνώσεις και μας φανερώνει πολλές διαφορές. (Αριστοτέλους Μετά τα Φυσικά Α.1 980a21-27, μετάφραση Βασίλης Κάλφας)

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.