ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Ιχθυολογία Ενότητα 4η. Eργαστηριακή Άσκηση
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΦΑ 14 Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία Ενότητα Δ : Ορισμός και Διαμόρφωση του ήρωα (Έπος και Δράμα) Μάθημα 10ο: «Μύθος και Πολιτική: Ευμενίδες» Σοφία Παπαϊωάννου Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Φιλολογίας

Εισαγωγικά Έπος vs. Τραγωδία - Αοιδός vs. Τραγικός Υποκριτής Η εμπειρία της ‘θέασης’ του μύθου Η εμπειρία της ‘δράσης’ του μύθου Ηθοποιοί και Ήρωες Ο Αισχύλος και η Αττική Τραγωδία Η Αθήνα μετά τα Περσικά Η εξέλιξη της Αθηναϊκής Δημοκρατίας και οι Μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτη (462 π.Χ.) Η Ιστορική και πολιτική συγκυρία της Ορέστειας (458 π.Χ.) Αγαμέμνων, Κλυταιμνήστρα, Ορέστης στον Όμηρο vs. στον Αισχύλο

Η Ορέστεια Τριλογία: Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες Ο μύθος των Ατρειδών Η πλέον καταραμένη οικογένεια της Αρχαίας Ελληνικής μυθολογίας Θάνατοι στον Οίκο του Πέλοπα Πέλοπας (Μύρτιλος), Ατρέας (τέκνα Θυέστη), (Θυέστης, Αερόπη), Αγαμέμνων (Ιφιγένεια), Αίγισθος +Κλυταιμνήστρα (Αγαμέμνων), Ηλέκτρα+Ορέστης (Αίγισθος, Κλυταιμνήστρα)

Ορέστης και Ηλέκτρα Εικόνα 1. Έργο της Σχολής του Πασιτέλη; ca. 50-25 π.Χ., εμπνευσμένο από Ελληνικό άγαλμα του ca. 470 π.Χ. Museo archeologico nazionale di Napoli. Νάπολι, Ιταλία.

Ορέστης, Ηλέκτρα και Πυλάδης στον Τάφο του Αγαμέμνονα Εικόνα 2. Ερυθρόμορφη υδρία, ca. 330 π.Χ. Musée du Louvre. Παρίσι.

Ο Ορέστης φονεύει τον Αίγισθο Εικόνα 3. ca. 500 π.Χ., Musée du Louvre. Παρίσι

Διάγραμμα έργου Πρόλογος 1-142: Πυθία, Απόλλων, Ορέστης, Φάντασμα Κλυταιμνήστρας, Ερινύες Προσευχή Πυθίας σε 1) Τρεις παλαιές και 2) Τρεις νέες θεότητες Πάροδος 143-177 ευ - μενίδες = ‘αυτές που έχουν αγαθό σκοπό’ Πρώτο Επεισόδιο 178-306: Απόλλων-Ερινύες: Νέος Θεός >> Παλαιές θεότητες Επιπάροδος (Δεύτερη είσοδος του Χορού) 244 ff. Ορέστης Πρώτο Στάσιμο 307-97 Δεύτερο Επεισόδιο 398-489: Αθηνά, Ερινύες, Ορέστης Η ‘Νέα Τάξη’ της Αθηνάς περιφρονείται από τις Ερινύες Δεύτερο Στάσιμο 490-565: Νοσταλγικός Ύμνος των Ερινυών στην Παλαιά Δίκη Τρίτο Επεισόδιο 566-777: Δίκη: Σιωπηλοί Δικαστές, Ορέστης, Ερινύες, Απόλλων, Αθηνά: Ανδρική vs. Γυναικεία κοσμοθεωρία Απόλλων: Γονέας είναι αυτός που σπέρνει Επίλογος 778-915: Αθηνά και Ευμενίδες Τελικός Κωμμός 916: Αθηνά, Ευμενίδες, Οι χαρούμενοι Αθηναίοι

Μελετώντας τις Ευμενίδες Οι δύο Χοροί και ο ρόλος τους πολλαπλές περιπέτειες-πολλαπλές οπτικές: Ορέστης, Απόλλων, Ερινύες, Αθηνά lex talionis >> ευνομία Παλαιοί θεοί >> νέοι θεοί Γυναικεία οπτική >> ανδρική οπτική Πολιτική πραγματικότητα: ίδρυση το Αρείου Πάγου Το τέλος των Ευμενίδων και Η σημασία της Αθήνας ως κέντρου επίλυσης διαφορών

Ο Ορέστης στους Δελφούς Εικόνα 4. Ο Ορέστης στους Δελφούς Η Πυθία φεύγει τρέχοντας τρομοκρατημένη (αριστερά), δίπλα της ο Απόλλων, στη συνέχεια ο Ορέστης ο οποίος αγκαλιάζει τον Ομφαλό, και η Άρτεμη

Ερμηνεύοντας τις Ευμενίδες Θεωρία του Bachofen / Ανθρωπολογία Λειτουργική (Functionalist) Θεωρία Στρουκτουραλιστική Θεωρία Αιτιολογία Αθήνα και Άργος (Όρκος Ορέστη για αιώνια συμμαχία) Ίδρυση του Αρείου Πάγου Η λατρεία των Ευμενίδων στην Αθήνα

Βασικά Θέματα/Δίπολα στις Ευμενίδες Πάλη ανάμεσα σε διαφορετικά καθήκοντα. Οι Ερινύες έχουν ένα καθήκον (λάχος) να επιτελέσουν. Ο Απόλλων τις εμποδίζει Παλαιά τάξη vs Νέα τάξη. Νέοι Θεοί (150, 162, 731, 778f) Η Αθηνά σέβεται την ηλικία των Ερινύων (848, 882ff). Πρβλ. Πάλη ανάμεσα στις γενεές θεών στη Θεογονία τιμή vs ἀτιμία. Ο Απόλλων ατιμάζει τις Ερινύες (227, 324, 721f). Η Αθηνά το ερμηνεύει σαν νέο είδος τιμής (795-796, 824, 833, 854-5, 890-5, 916-7, 992-3). Mutterrecht vs Vaterrecht.  Το δίκαιο της Μητέρας vs. Το δίκαιο του Πατέρα. Μητριαρχία vs. Πατριαρχία. Θηλυκό vs. Αρσενικό (Bachofen) Έλληνες vs βάρβαροι. Ο Απόλλων βλέπει τις Ερινύες ως βαρβαρικές θεότητες

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα

Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Εθνικόν και Καποδιστριακόν Πανεπιστήμιον Αθηνών, Σοφία Παπαϊωάννου 2014. Σοφία Παπαϊωάννου 2014. Τίτλος μαθήματος: «Εισαγωγή στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και Θρησκεία. Τίτλος ενότητας «Ενότητα Δ : Ορισμός και Διαμόρφωση του ήρωα (Έπος και Δράμα) 10. Μύθος και Πολιτική: Ευμενίδες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: (http://opencourses.uoa.gr/courses/PHIL5/)

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1) Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνα 1. Oreste ed Elettra dal Tempio di Serapide a Pozzuoli, marmo, Arte Romana, Museo Nazionale Archeologico, Napoli, page URL:http://www.europeana.eu/portal/record/2024901/photography_ProvidedCHO_Alinari_ Archives_AVQ_A_000002_0023.html Εικόνα 2. Orestes, Elektra, and Pylades at the tomb of Agamemnon - Campanian red- figure hydria, c. 330 BC, page URL: https://commons.wikimedia.org/wiki/File%3AOrestes_Elektra_Pylades_Louvre_K428.jpg, fileURL: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/65/Orestes_Elektra_Pylades_Louvre_K4 28.jpg, Attribution: By Deutsch: Maler von Louvre K 428 (Namenvase) English: Painter of Louvre K 428 (name vase) Français : Peintre du Louvre K 428 (vase éponyme) (User:Bibi Saint- Pol, Own work, 15 June 2007) [Public domain], via Wikimedia Commons Εικόνα 3. Red-Figure: Orestes Killing Aegisthus , c. 500 π.Χ., Musée du Louvre https://www.utexas.edu/courses/introtogreece/lect13/img3.html

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (2) Εικόνα 4. Apulian Red-Figure: Orestes Seeking Sanctuary at Delphi, page url: https://www.utexas.edu/courses/introtogreece/lect13/img4.html