ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Development of spatial thinking, geometry and physics. What can parents and preschool teachers interact with young children do to promote Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθ. Αικατερίνη Γ. Πλακίτση
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
Experiment – Italian Workshop Luminous Cows Group
Experiment for pre-school - kaleidoscope Rationale and core concepts: light, reflections, colours. Active learning, constructivism, discovery learning. Description of the activites in the frame of a more general path: to make a kaleidoscope Kaleidoscope. Target group: 4-6 year old.
Materials: Metallic silver cardboard. Rolls of toilet paper. Clean film. Colorful pieces of paper. Circle of foam or plain cardboard. Setting of the class: Smaller groups. Space and time: divide the work into 2 days for ~ 20 min at each period, space: tablesize.
Play with fingerpaint to mix and try different colours. What to do at home
Play with a glassbowl of water, putting objects in it to observe refraction. Play with mirros to understand reflection and angles. Play with light to understand light and shadow (ex. paint a portrait of their own shadow).
Experiment for elementary school Rationale and core concepts: light, refractions, colours. Active learning, constructivism, discovery learning. Description of the activites in the frame of a more general path: to discover what happens looking through a cylinder filled with liquid. Target group: 6-12 year old.
Cylinder with fluid
Cylinder with fluid
Cylinder with fluid Materials Colour filters. Tube with fluid inside. Paper with QUALITY CHOICE (or any other symatric and asymatric word). Experiment Let chidern discover what causes the effect and think about what really happens. For example different colors or orientation of cylinder.
Suggestions for parents Writing your name in the mirror. This will give childern a feeling for the mirror and what happens. Childern are only allowed to look in the mirror and they can’t see there hands directly.
Suggestions for parents Mirrortunnel Childern can look in one mirror directly in front of an other mirror. They will see a tunnel of mirrors.
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημειώματα
Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ. http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1203.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθ. Αικατερίνη Γ. Πλακίτση. «Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών. Development of spatial thinking, geometry and physics. What can parents and preschool teachers interact with young children do to promote». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://ecourse.uoi.gr/course/view.php?id=1203.
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1] https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/.