ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ευστάθεια Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
Advertisements

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΚΥΗΣΗΣ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ ΡΟΥΣΣΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ.
ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Εργαστηριακή Άσκηση 4 Μελέτη της Ευθύγραμμης Ομαλής Κίνησης.
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΟΙ ΑΝΕΜΟΙ Τι είναι ο άνεμος;  Η κίνηση του ατμοσφαιρικού αέρα. Πώς προκαλείται;  Περιστροφή της Γης  Ανάγλυφη επιφάνεια.
ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΕΕ-ΗΠΕΙΡΟΥ για Εκτοξευόμενο σκυρόδεμα και Κονιάματα Σάββατο 2 Απριλίου 2005 Το νέο σχέδιο Ευρωπαϊκού προτύπου για το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα prEN.
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου II Ενότητα #2: Ποιοτικά Χαρακτηριστικά Συστημάτων Κλειστού Βρόχου - Μόνιμα Σφάλματα Δημήτριος Δημογιαννόπουλος Τμήμα Μηχανικών.
Μεταβατική απόκριση ενός συστήματος δεύτερης τάξης Σχήμα 5.7 σελίδα 370.
1 Λογιστική για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις Διάλεξη 4 Ανάλυση Νεκρού Σημείου.
1 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Συμμετοχές - Χρεόγραφα Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ ΟΙ ΑΝΕΜΟΙ Τι είναι ο άνεμος;  Η κίνηση του ατμοσφαιρικού αέρα. Πώς προκαλείται;  Περιστροφή της Γης  Ανάγλυφη επιφάνεια.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού Τομέα Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου ΙΙ Ενότητα #4: Ευστάθεια Συστημάτων Κλειστού Βρόχου.
ΜΑΘΗΜΑΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΦΥΣΙΚΗ Ηλεκτρολόγων – Ηλεκτρονικών Μηχανικών ΦΥΣΙΚΗΜηχανολόγων Μηχανικών ΦΥΣΙΚΗ ΙΙΠολιτικών Μηχανικών Α ΝΩΤΑΤΗ Σ ΧΟΛΗ ΠΑΙ ΔΑΓΩΓΙΚΗΣ.
1-2- مقدمه در اين قسمت تاثير عواملي که قيمتها و مقادير کالاهاي فروخته شده را تعيين مي کنند، تحليل خواهد شد. عوامل تعيين کننده قيمت و مقدار به دو طبقه.
Εισαγωγή στη Ρομποτική
Μηχανογραφημένη Λογιστική ΙI
Αλγόριθμος κατασκευής ψηφιακών IIR φίλτρων από αντίστοιχα αναλογικά
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ Εισαγωγικές έννοιες στην μηχανική των υλικών
Συστήματα Αυτομάτου Ελέγχου Ι
ΑΠΛΗ ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΕΠΙΔΕΡΜΙΚΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΤΑ. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ
Σχολικό έτος Υπεύθυνη καθηγήτρια κ.Μαυροματάκη
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Χρονικός Προγραμματισμός των έργων
OIKONOMIA KAI ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ
Μηχανικές Ιδιότητες των Υλικών
Εξίσωση αρμονικού κύματος (Κυματοσυνάρτηση)
Κεφάλαιο 6 ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΕΤΑΒΟΛΙΣΜΟΥ ΒΙΟΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ
ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΔΙΚΤΥΩΤΟΥ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Εισαγωγή στη Ρομποτική
«Χαϊδάρι. Πώς ν΄ ανιστορήσει κανείς τα ανιστόρητα;» Θανάσης Μερεμέτης, εκπαιδευτικός, 8/4/1944. Επισκεφθήκαμε το Μπλογκ 15, την απομόνωση της φυλακής.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΈΡΓΩΝ
Μηχανική των υλικών Λεπτότοιχα δοχεία
Καρκίνος χοληδόχου κύστεως
Οι μαθητές μου κι εγώ γυρίζουμε ταινία
Ανακύκλωση στο σπίτι και στην περιοχή μας
Αναπαραγωγικό σύστημα και υγεία
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΚΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΟΥ Κ. ΚΑΝΕΛΛΑΚΗ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
ΠΡΌΛΟΓΟΣ Επιλέξαμε να ασχοληθούμε με τα αφροδίσια νοσήματα διότι είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τους ανθρώπους στη.
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
Κωνσταντίνου Γιάννης Δ201606
Βασικες Εννοιες Φυσικης
Φυσική του στερεού σώματος
Ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Εξειδίκευση στον Αυτοματισμό Παραγωγής και Υπηρεσιών στο ΑΕΙ ΠΕΙΡΑΙΑ Τ
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΩΜ
Φροντιστήριο : Ασκήσεις στην δυναμική διεργασιών
Επιτροπή Αγώνων σε Δημόσιο Δρόμο και Βουνό
” قالوا سبحانك لا علم لنا إلا ما علمتنا أنك أنت العليم الحكيم “
Νέα Οργανωτική Δομή & Λειτουργία της Διοίκησης: Οργανόγραμμα
Αρχή λειτουργίας στοιχειώδους γεννήτριας εναλλασσόμενου ρεύματος
גלים אורנים 2009 פרנסיס דרקסלר.
تقدير المتغيرات في دراسات الجدوى
ДИЗАЛИЦЕ.
الحركة الدروانية الفصل الأول فيزيـــــــــاء 2 الصف الثاني ثانوي
Импульстің сақталу заңы. Реактивті қозғалыс.
Импульстің сақталу заңы. Реактивті қозғалыс.
أساسيات العرض والطلب ونظام الأسعار
هيدرومتري 1- وسايل لازم 2- شرح آزمايش 3- جداول و محاسبات
راهسازي حجم عمليات خاكي میقات حبیبیان.
آنزيم ها محمدحسین ارشد رودی
برنامه ریزی کاربری اراضی شهری
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
Αλγόριθμος κατασκευής ψηφιακών IIR φίλτρων από αντίστοιχα αναλογικά
ΑΠΛΗ ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.
ΑΝΑΣΤΟΛΕΙΣ/αποκλειστεσ ΤΩΝ Β-ΑΔΡΕΝΕΡΓΙΚΩΝ ΥΠΟΔΟΧΕΩΝ
Ασφάλεια προσωπικών δεδομένων
Από 26 Φεβρουαρίου ως 28 Μαΐου 4 Μαρτίου 24 Φεβρουαρίου –
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι ΛΥΜΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ 1ο παράδειγμα: Να απλοποιηθεί το παρακάτω δομικό διάγραμμα 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Το συγκεκριμένο δομικό διάγραμμα έχει δύο εισόσους x(s) και u(s). Γι’ αυτό μπορεί να απλοποιηθεί αν οι ανατροφοδοτήσεις F2(s) και F3(s) επιστρέφουν και αθροίζονται πριν το G1(s), οπότε θα έχουμε το επόμενο διάγραμμα: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Παρατηρούμε ότι η G1(s) και η G2(s) βρίσκονται σε σειρά, οπότε στη θέση τους βάζουμε το γινόμενό τους. Τότε, η ανατροφοδότηση F3(s)/G1(s) , μαζί με το G1(s)G2(s) αποτελούν ένα τοπικό κλειστό βρόχο, οπότε στη θέση τους βάζουμε: Ενώ οι άλλες ανατροφοδοτήσεις προσθέτονται και έχουμε: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Θέτοντας: Όταν u(s)=0, τότε Όταν x(s)=0, τότε Τελικά, εφαρμόζοντας την αρχή της επαλληλίας, έχουμε για το σύστημα: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 2ο παράδειγμα: Να απλοποιηθεί το παρακάτω δομικό διάγραμμα 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Από το δομικό διάγραμμα παρατηρούμε ότι υπάρχει ένας τοπικός κλειστός βρόχος με απευθείας κλάδο το G2(s) και ανάδραση το F2(s) που θα θέλαμε να απλοποιήσουμε. Για το λόγο αυτό θα μετακινήσουμε το σημείο λήψης της F1(s) και της G4(s) μετά το G2(s). Έτσι έχουμε: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Παρατηρούμε ότι το σύστημα βρίσκεται με το G1(s) και έστω .Οπότε το διάγραμμα θα γίνει: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Η συνάρτηση μεταφοράς του κλειστού συστήματος θα είναι: Παρατηρούμε ότι η Q1(s) βρίσκεται σε σειρά με το G1(s), οπότε μπορώ να θεωρήσω: Και το δομικό διάγραμμα απλοποιείται ως εξής: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Τα Q2(s) και το G(5) βρίσκονται σε παράλληλη σύνδεση, οπότε αν θεωρήσω τότε προκύπτει ότι το Q3(s) και το G3(s) βρίσκονται σε σειρά, οπότε θα ισχύει και το δομικό διάγραμμα θα έχει την παρακάτω μορφή: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Έχοντας σημείο λήψης πριν το Q4(s) για τη μοναδιαία ανάδραση, προκύπτει: Από το παραπάνω διάγραμμα παρατηρούμε ότι έχουμε δυο μονάδες σε σειρά, το γινόμενο των οποίων μας δίνει την τελική συνάρτηση μεταφοράς. Είναι: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 3ο παράδειγμα: Δίνεται ανοικτό σύστημα με συνάρτηση μεταφοράς Ζητείται η κατασκευή του κλειστού συστήματος που να ικανοποιεί τις δύο ακόλουθες προδιαγραφές: Το κλειστό σύστημα να είναι τρεις φορές τουλάχιστον ταχύτερο του αρχικού ανοικτού συστήματος Η έξοδος να πλησιάζει τουλάχιστον στο 90% της εισόδου, όταν η είσοδος είναι η βηματική συνάρτηση στη μόνιμη κατάσταση. 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Για το κλειστό σύστημα που πρέπει να κατασκευαστεί δεν δίνεται καμία πληροφορία για το αν είναι μοναδιαίας ή μη μοναδιαίας ανάδρασης και για το αν υπάρχει ενίσχυση στον απευθείας κλάδο ή όχι. Για το λόγο αυτό θα εξετάσουμε τις παρακάτω περιπτώσεις: Κλειστό σύστημα με μοναδιαία ανάδραση Από τη συνάρτηση μεταφοράς του ανοικτού βρόχου προκύπτει: Άρα η επικρατούσα σταθερά χρόνου θα είναι τ1=1/2. 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Από τη συνάρτηση μεταφοράς του κλειστού βρόχου προκύπτει: Η επικρατούσα σταθερά χρόνου για το κλειστό είναι τ2=1/3<τ1. Άρα δεν ικανοποιείται η πρώτη προδιαγραφή και συμπεραίνουμε ότι υπάρχει μη μοναδιαία ανάδραση. Κλειστό σύστημα με μη μοναδιαία ανάδραση Θεωρώ ανάδραση f οπότε η συνάρτηση κλειστού βρόχου θα είναι 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Για να είναι το κλειστό σύστημα τρεις τουλάχιστον φορές ταχύτερο από το ανοικτό, θα πρέπει: Για να πληρείται και η δεύτερη προδιαγραφή θα πρέπει: Είναι: Και με βάση το θεώρημα τελικής τιμής έχω: Προφανώς οι δύο ανισότητες δεν συναληθεύουν, οπότε το κλειστό σύστημα δεν μπορεί να έχει μη μοναδιαία ανάδραση και όχι ενίσχυση. 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Κλειστό σύστημα με ενίσχυση στον απευθείας κλάδο Το κλειστό σύστημα έχει συνάρτηση μεταφοράς: Εξετάζοντας την πρώτη προδιαγραφή, έχουμε: Για τη δεύτερη προδιαγραφή, έχουμε: Οι δύο απαιτήσεις ικανοποιούνται για και 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 4ο παράδειγμα: Δίνεται το δομικό διάγραμμα πλεύσης ενός πλοίου (σταθεροποίηση με πτερύγια) Ζητείται η επίδραση της διαταραχής d(s) στην απόκλιση (σφαλμα) e(s) για το σύστημα, όταν .Τι συμπεράσματα προκύπτουν; Ζητείται το k1 όταν για να έχουμε απόκλιση 0.10 όταν υπάρχει διαταραχή 200, πόσο το σφάλμα για διαταραχή 130; 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Αφού μας ενδιαφέρει μόνο η διαταραχή d(s) έχουμε θ1(s)=0, οπότε: . Όμως οπότε Συνεπώς αύξηση του k1 συνεπάγεται μείωση της επίδρασης της διαταραχής στο σφάλμα κατά μέτρο. Είναι: ,οπότε: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 5ο παράδειγμα: Ένας σερβομηχανισμός έχει συνάρτηση μεταφοράς την Να υπολογιστούν τα k, β, γ έτσι ώστε: Η συχνότητα στην οποία η καθυστέρηση φάσης είναι 900,στην ω=10 rad/sec Ημιτονική είσοδος πλάτους 1 rad και συχνότητας 10rad/sec δίνει μόνιμη ημιτονική έξοδο πλάτους 0.4 rad για το κλειστό σύστημα με F(s)=1 Συνεχής είσοδος 1 rad προκαλεί μόνιμη έξοδο 0.2 rad. 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Είναι: 1. 2. 3. Στη μόνιμη κατάσταση για συνεχή είσοδο έχουμε ότι ω=0. Άρα θα είναι: οπότε 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 6ο παράδειγμα: Δίνεται κλειστό σύστημα με μοναδιαία ανάδραση και συνάρτηση μεταφοράς απευθείας κλάδου: Να υπολογιστεί η μόνιμη απόκλιση της εξόδου από την είσοδο: Θα εξετάσουμε πρώτα αν το σύστημα είναι ευσταθές, χρησιμοποιώντας το κριτήριο Routh-Hurwitz. Το χαρακτηριστικό πολυώνυμο του δοσμένου συστήματος είναι: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Ο πίνακας Routh είναι: Παρατηρούμε ότι όλα τα στοιχεία της πρώτης στήλης είναι θετικά, άρα το σύστημα είναι ευσταθές. Οπότε μπορούμε να προχωρήσουμε στην αναζήτηση του μόνιμου σφάλματος. Το σύστημα είναι τύπου 2, άρα έχει μηδενικό σφάλμα θέσης και ταχύτητας ενώ παρουσιάζει πεπερασμένο σφάλμα επιτάχυνσης. Η σταθερά σφάλματος επιτάχυνσης είναι: Οπότε το σφάλμα θα είναι: Τελικά είναι: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 7ο παράδειγμα: Δίνεται κλειστό σύστημα με μοναδιαία ανάδραση και συνάρτηση μεταφοράς απευθείας κλάδου: Να υπολογιστεί: το σφάλμα μόνιμης κατάστασης για K=1.5sec-1 η απολαβή Κ ώστε για είσοδο ράμπας να έχουμε σφάλμα μόνιμης κατάστασης μικρότερο του 10%. Θα πρέπει να εξετάσουμε κάτω από ποιες συνθήκες το σύστημα είναι ευσταθές. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιούμε το κριτήριο Routh. Η χαρακτηρηστική του συστήματος θα είναι: 12η Διάλεξη

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι Ο πίνακας Routh είναι: Παρατηρούμε ότι όλα τα στοιχεία της πρώτης στήλης είναι θετικά, άρα το σύστημα θα είναι ευσταθές για Κ>3 1. Το σύστημα είναι τύπου 1 οπότε θα έχει μόνο σφάλμα ταχύτητας, το οποίο δίνεται από την σχέση: 2. Για να επιτύχουμε σφάλμα μόνιμης κατάστασης ess<10% πρέπει να έχουμε Κ>10, πράγμα αδύνατο γιατί ξεπερνάει την κρίσιμη τιμή του Κ(Κc=3). 12η Διάλεξη