Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εργαστήριο 9 : Scratch (Μέρος 9_Α) Δημήτριος Νικολός ΤΕΕΑΠΗ
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part Β): Συμφέρον και εκκλησία
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 19: Τέσσερα αίτια και φυσική τελεολογία Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Ανάλυση της θεωρίας των (τεσσάρων) αιτίων του Αριστοτέλη. Ανάλυση της τελικής αιτιότητας, και συζήτηση του ρόλου της τελικής αιτιότητας εντός του φυσικού κόσμου, ως αιτίου δηλαδή για τις φυσικές μεταβολές.

Αίτια & επιστήμη Έχουμε γνώση σε ένα επιστημονικό πεδίο όταν γνωρίζουμε τα αίτια που εξηγούν τους ισχυρισμούς που αληθεύουν εντός του συγκεκριμένου επιστημονικού πεδίου. Τα αίτια είναι μέσοι όροι στους επιστημονικούς συλλογισμούς και εξηγούν τη σύνδεση των δύο όρων σε έναν ισχυρισμό (που στον συλλογισμό έχει τη θέση του συμπεράσματος).

Τέσσερα είδη αιτίων Υλικό αίτιο: η ύλη από την οποία κάτι δημιουργείται. Ειδικό αίτιο: η λειτουργία ή η μορφή του πράγματος που δημιουργείται. Πιο γενικά, ο ορισμός. Ποιητικό αίτιο: εκείνο που δημιουργεί ή από το οποίο ξεκινά η μεταβολή ή η δημιουργία κάποιου όντος. ΠΡΟΣΟΧΗ: αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα όντα δημιουργούνται. Τελικό αίτιο: ο σκοπός για τον οποίο συμβαίνει κάτι. ΠΡΟΣΟΧΗ: αυτό δεν σημαίνει ότι όλα τα συμβάντα έχουν κάποιο σκοπό.

Τελική αιτιότητα Ας υποθέσουμε ότι προσπαθούμε να εξηγήσουμε τις ιδιότητες ενός γλυκού που ετοιμάσαμε για τη γιορτή: 1. Ένα μέρος των ιδιοτήτων θα εξηγηθεί από τις ιδιότητες που έχουν τα συστατικά, τα υλικά από τα οποία παράχθηκε. Αλλά αυτά τα υλικά δεν επαρκούν για να εξηγηθούν γιατί και πως ετοιμάστηκε το συγκεκριμένο γλυκό. 2. Θα χρειαστεί κάποιος παρασκευαστής του γλυκού (ένα ποιητικό αίτιο), και, 3. Θα χρειαστεί επίσης να μιλήσουμε για τη συνταγή (το σχέδιο ή το ειδικό αίτιο του γλυκού). 4. Αλλά, κυρίως, θα χρειαστεί να μιλήσουμε για το σκοπό για τον οποίον ετοιμάστηκε (όταν υπάρχει κάποιος σκοπός). Ο σκοπός είναι το αγαθό για το οποίο φτιάχτηκε το γλυκό. Αυτός επικαθορίζει το πως τα υπόλοιπα αίτια θα λειτουργήσουν.

Τελικό αίτιο και αγαθό Αν κάποιο αγαθό αποτέλεσμα επιτυγχάνεται, τα βήματα που οδηγούν σε αυτό θα πρέπει να θεωρήσουμε ότι επιλέχθηκαν ή συνέβησαν ως μέσα για το αποτέλεσμα ως τελικό αίτιο. Ήταν καλά ή απαραίτητα για την επίτευξη του σκοπού. Κάποιες φορές, βεβαίως, αγαθά αποτελέσματα επιτυγχάνονται χωρίς τα βήματα που οδήγησαν σε αυτά να έχουν επιλεγεί ως μέσα για το συγκεκριμένο σκοπό. Αλλά προέκυψαν επειδή έτυχε. Άρα, κάποιες φορές τα αγαθά αποτελέσματα προκύπτουν τυχαία. Τα τυχαία αυτά αποτελέσματα είναι όμως και σπάνια.

Τελική αιτιότητα στη φύση 1 Θα πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε γιατί η φύση εντάσσεται στα τελικά αίτια, και έπειτα να στραφούμε στην ανάγκη και να δούμε πως εμφανίζεται στα φυσικά όντα. Γιατί όλοι σε αυτήν την αιτία καταλήγουν, όταν ισχυρίζονται ότι, επειδή το θερμό και το ψυχρό και όλα τα παρόμοια είναι από τη φύση τους τέτοια, τα συγκεκριμένα πράγματα υπάρχουν ή γίνονται εξ ανάγκης. Και αν αναφέρουν κάποια άλλη αιτία -ο ένας τη φιλία και την έχθρα, ο άλλος τον νου-, μόνο που την αγγίζουν και ύστερα την αποχαιρετούν. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 198b10-16, μετάφραση Β. Κάλφας)

Τελική αιτιότητα στη φύση 2 Η απορία είναι η εξής: τι εμποδίζει τη φύση να ενεργεί όχι για κάποιο σκοπό ούτε προς το καλύτερο, αλλά εξ ανάγκης; Γιατί να μην συμβαίνει όπως με τη βροχή: τη βροχή δεν τη στέλνει ο Δίας για να μεγαλώσει το σιτάρι. Απλώς ό,τι ανέρχεται κατ’ ανάγκην ψύχεται, και αφού ψυχθεί γίνεται νερό και τότε κατέρχεται. Όταν τώρα γίνει κάτι τέτοιο, συμβαίνει και στο σιτάρι να μεγαλώνει. Παρομοίως, αν το σιτάρι κάποιου χάνεται στο αλώνι, δεν βρέχει για αυτόν τον σκοπό, για να χαθεί δηλαδή το σιτάρι, αλλά απλώς συνέβη να χαθεί. Επομένως, τι εμποδίζει να γίνεται το ίδιο και με τα μέρη των ζώων στη φύση; Γιατί λ.χ. να μην έχυν φυτρώσει τα μπροστινά δόντια εξ ανάγκης μυτερά, ικανά να τεμαχίζουν την τροφή, και τα πίσω πλατιά και χρήσιμα στο να αλέθουν την τροφή, και να έγιναν έτσι όχι για αυτόν τον σκοπό, αλλά απλώς να συνέπεσε να γίνουν έτσι; Το ίδιο μπορεί να γίνεται και με όλα τα άλλα μέρη των ζώων, σε όσα νομίζουμε ότι υπάρχει σκοπός. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 198b16-29, μετάφραση Β. Κάλφας)

Τελική αιτιότητα στη φύση 3 Σε όποια λοιπόν όντα τα πάντα συνέβησαν σαν να γινόντουσαν για κάποιο σκοπό, αυτά τα όντα διασώθηκαν γιατί βρέθηκαν αυτομάτως με την αρμόζουσα σύσταση. Σε όσα πάλι δεν συνέβη κάτι τέτοιο, αυτά χάθηκαν και συνεχίζουν να χάνονται, όπως ακριβώς λέει ο Εμπεδοκλής για το βοοειδή με την ανθρώπινη όψη. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 198b29-32, μετάφραση Β. Κάλφας)

Τελική αιτιότητα στη φύση 4 Είναι όμως αδύνατο να έχουν έτσι τα πράγματα. Όλα όσα αναφέραμε, και γενικά όλα όσα γίνονται από τη φύση, γίνονται με τον ίδιο τρόπο πάντοτε ή κατά κανόνα, πράγμα που δεν συμβαίνει με κανένα αποτέλεσμα της τύχης ή του αυτόματου. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 198b34-36, μετάφραση Β. Κάλφας) Εφόσον λοιπόν πιστεύουμε ότι ένα πράγμα ή θα οφείλεται σε σύμπτωση ή θα έχει σκοπό, και τα πράγματα για τα οποία συζητούμε δεν είναι σαν αυτά που προκύπτουν από σύμπτωση ή αυτομάτως, θα πρέπει να έχουν σκοπό. Όλα όμως αυτού του είδους τα πράγματα γίνονται από τη φύση, όπως θα παραδέχονταν ακόμη και όσοι έχουν τις απόψεις που αναφέραμε. Επομένως σε όσα πράγματα είναι και γίνονται από τη φύση υπάρχει σκοπός. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 199a3-8, μετάφραση Β. Κάλφας)

Το επιχείρημα υπέρ της φυσικής τελεολογίας Αγαθά (ωφέλιμα) αποτελέσματα έχουμε είτε όταν αυτά τα αποτελέσματα είναι τελικά αίτια, είτε όταν είναι προϊόντα τύχης (ή αυτομάτου). Τα προϊόντα της τύχης προκύπτουν σπάνια. Τα φυσικά φαινόμενα δεν προκύπτουν συνήθως με τον ίδιο τρόπο (δεν είναι σπάνια). (Από τις 1,2 & 3) Τα αγαθά (ωφέλιμα) αποτελέσματα των φυσικών φαινομένων που συζητάμε είναι τελικά αίτια.

Τελεολογία χωρίς νου και σχέδιο Είναι παράλογο να αρνείται κανείς ότι κάτι γίνεται για κάποιον σκοπό, επειδή δεν είδε αυτό που κινεί να αποφασίζει πριν να κινήσει. Ωστόσο, ούτε η τέχνη αποφασίζει. (Αριστοτέλους Φυσικά ΙΙ.8 199b26-28, μετάφραση Β. Κάλφας) Ο τεχνίτης δεν αποφασίζει για το πως θα επιτύχει τους σκοπούς της τέχνης του. Ο τρόπος είναι δεδομένος από την τέχνη του. Παρόμοια και στα φυσικά όντα δεν χρειάζεται να προϋποθέσουμε ότι κάποιος νους αποφασίζει για το πως θα επιτευχθούν οι σκοποί στη φύση. Ο τρόπος είναι δεδομένος στην ίδια τη φύση.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.