Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
1. Επικοινωνία
Η οικογένεια του κωφού παιδιού 90% των κωφών παιδιών έχουν γονείς ακούοντες, χωρίς εμπειρία από τον κόσμο των κωφών Η παρουσία ενός κωφού παιδιού αυξάνει την αβεβαιότητα για τους στόχους της ανατροφής και το μέλλον Ολόκληρος ο κόσμος της οικογένειας αλλάζει – αισθήματα ενοχής, σύγχυσης, ανικανότητας. Έγκαιρη παρέμβαση: το παιδί και η οικογένειά του.
Οι μητέρες κωφών παιδιών είναι περισσότερο ελεγκτικές, παρεμβατικές, «διδακτικές», ενώ επιδεικνύουν λιγότερη ανοχή και ενθάρρυνση. Επικοινωνούν με το παιδί τους για πράγματα ή γεγονότα που συμβαίνουν τη συγκεκριμένη στιγμή ή στο συγκεκριμένο χώρο. Η υπερπροστατευτική στάση πιθανόν οφείλεται σε συνυπάρχοντα προβλήματα υγείας, αλλά εμποδίζει την κοινωνικοποίηση του κωφού παιδιού
Η κώφωση γίνεται αντιληπτή ως εκπαιδευτικό πρόβλημα Εμπλοκή των γονέων στη διδασκαλία της επικοινωνίας: Μητέρα- δασκάλα ή Μητέρα- μητέρα; Προφορική επικοινωνία και χειρομορφική επικοινωνία
Meadow et al., 1981. Τέσσερις ομάδες: Κωφά παιδιά- ακούοντες γονείς- αποκλειστικά προφορική επικοινωνία Κωφά παιδιά- ακούοντες γονείς- προφορική και χειρομορφική επικοινωνία Κωφά παιδιά- κωφοί γονείς Ακούοντα παιδιά- ακούοντες γονείς Η ποιότητα της αλληλεπίδρασης ήταν ίδια στις δυο τελευταίες ομάδες
Οι κωφοί γονείς προσφέρουν πλούσια ερεθίσματα στα βρέφη μέσω της φωνής, της χειρομορφικής επικοινωνίας και της σωματικής επαφής, ενώ οι ακούοντες γονείς, μην έχοντας ανάλογη εμπειρία, δυσκολεύονται α εδραιώσουν αποτελεσματική επικοινωνία.
Ακουστικά και εμφυτεύματα
There seems to be a substantial benefit for both speech and vocabulary outcomes when children receive their implant before the age of 2.5 yr. This benefit may combine a burst of growth after implantation with the impact of increased length of use at any given age. The added advantage (i.e., burst of growth) diminishes systematically with increasing age at implantation. (Ear & Hearing 2006;27;628–644)
While it is likely that there is more than one sensitive period in the central auditory system ( Lee et al., 2001; Eggermont and Ponton, 2003; Mostafapour et al., 2002; Gordon et al., 2003 ) the duration of the sensitive period described by Sharma et al. (2002c) coincides with several developmental changes at the structural level of the auditory cortex. During the rst 2–4 postnatal years a massive reorganization of dendritic trees in the cerebral cortex occurs (Conel, 1939; Moore, 2004). Over the First two years, there is a steep increase in the complexity of the branching pattern of the dendritic trees. The com- plexity decreases in subsequent years. Studies of synaptic densities support this concept by showing an increase in densities during the first year of life (‘synaptogenesis’), a peak in synaptic densities between 2 and 4 years (“synaptic overshoot”), and a subsequent slow decrease in synaptic densities to approximately 50% of the peak numbers in adolescent brains (Huttenlocher and Dabholkar, 1997).
While it is likely that there is more than one sensitive period in the central auditory system (Lee et al., 2001; Eggermont and Ponton, 2003; Mostafapour et al., 2002; Gordon et al., 2003) the duration of the sensitive period described by Sharma et al. (2002c)coincides with several developmental changes at the structural level of the auditory cortex. During the first 2–4 postnatal years a massive reorganization of dendritic trees in the cerebral cortex occurs (Conel, 1939; Moore, 2004 ). Over the first two years, there is a steep increase in the complexity of the branching pattern of the dendritic trees. The complexity decreases in subsequent years. Studies of synaptic densities support this concept by showing an increase in densities during the first year of life (‘synaptogenesis’), a peak in synaptic densities between 2 and 4 years (“synaptic overshoot”), and a subsequent slow decrease in synaptic densities to approximately 50% of the peak numbers in adolescent brains (Huttenlocher and Dabholkar, 1997 ).
Many researchers suggest that the impact of age at implantation is related to the developmental plasticity of the central auditory system (Sharma, 2002; Sharma, Dorman, & Spahr, 2002; Shephard, Hartmann, Heid, et al., 1997; Robinson, 1998; But also see Gordon, Papsin, & Harrison, 2003). They observe that neurological changes occur in the brain as a result of auditory deprivation, and that the “central auditory structures can undergo functional reorganization in response to sensory input via a cochlear implant” (Shephard, Hartmann, Heid, et al., 1997, p. 29).This has been additionally supported with electrophysiological recordings of evoked potentials (Ponton, Don, Eggermont, et al., 1996
Εμφυτεύματα: ενδείξεις Ηλικία >12 μηνών Προηγείται χρήση ακουστικών για 3-6 μήνες και ακολουθεί εκτίμηση Σοβαρή απώλεια ακοής και στα δυο αυτιά Δεν ωφελήθηκε από τα ακουστικά (δε γυρίζει στο όνομά του, δεν αναστατώνεται από ήχους, ενώ φορά τα ακουστικά) Ακολουθεί πρόγραμμα παρέμβασης για δεξιότητες λόγου Αντενδείξεις: Ωτίτιδες, ανύπαρκτο ακουστικό νεύρο, Ν.Κ. που δε θα επιτρέψει στο παιδί να ωφεληθεί.
Bimodal hearing=Συνδυασμός ακουστικού στο ένα αυτί και εμφυτεύματος στο άλλο ή διπλό εμφύτευμα
Για το κωφό παιδί, η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και της εικόνας του εαυτού εξαρτάται από τη ικανότητα έκφρασης των επιθυμιών και των αναγκών, ενώ η προσωπικότητά του διαμορφώνεται από τις αλληλεπιδράσεις με τα άλλα μέλη της οικογένειας.
Ανάπτυξη της σκέψης και της γλώσσας στο κωφό παιδί- δυο διακριτές διαδικασίες Piaget: γλώσσα εξαρτάται περισσότερο από τη νόηση, παρά η νόηση από τη γλώσσα. Τα κωφά παιδιά υστερούν στις γλωσσικές ικανότητες γιατί δεν κατακτούν τη γλώσσα μέσω της ακουστικής διόδου. Η σκέψη τους είναι ανεξάρτητα από την έκφραση και αναπτύσσεται πριν τη γλώσσα (Binet και Simon, 1910)
Γνωστική ανάπτυξη-ερωτήματα Τα κωφά παιδιά: Ακολουθούν τα ίδια στάδια ανάπτυξης; Περνούν από τα ίδια στάδια, αλλά με πιο αργό ρυθμό; Φτάνουν στα ίδια επίπεδα αφαιρετικών ικανοτήτων με τα ακούοντα παιδιά στην εφηβεία και την ενήλικη ζωή; Χρήση και τροποποίηση των τεστ νοημοσύνης, που κυρίως αξιολογούν χρήση γλώσσας Piaget, Vygotsky στάδια γνωστικής ανάπτυξης