Δομημένη Δραστηριότητα Αφήγησης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αυτές οι φωτογραφίες άρχισαν να κυκλοφορούν το Νοέμβριο του 2002, και θεωρήθηκε ότι ήταν «οι φωτογραφίες της χρονιάς». ..Μία από αυτές δημοσιεύθηκε.
Advertisements

Γνωστικές θεωρίες μάθησης
Εθνικό θεματικό δίκτυο «Μαθαίνω για το περιβάλλον παίζοντας» ΚΠΕ ΦΙΛΙΠΠΩΝ.
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 2 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Kρήτης
 Διαπερνούν και ανατρέπουν παραδοσιακά σύνορα (όρια), γεωγραφικά, οι-κονομικά και πολιτιστικά.  Έχουν αλματώδη ρυθμό εξέλιξης.  Προκαλούνται από τις.
Η ΜΥΩΠΙΑ ΚΑΙ Ο ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΑΚΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ, M.Sc.
Παραδόσεις Μαθήματος Νεκτάριος Στελλάκης
Γιάννης Ρες-Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΕΠ1 Θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορικής Βασικές θεωρίες μάθησης πως οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό.
Introduction to Semiotics & Communication Λάζαρος Παπουτζής Υπ.Δρ. στην Σημειωτική, Α.Π.Θ Ιφιγένεια Βαμβακίδου Καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας και.
Κειμενικά είδη αφήγηση
Οι Θεωρίες του Πιαζέ και του Βιγκότσκι Στέλλα Βοσνιάδου.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΒΑΣΕΙ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΩΝ ΣΕΝΑΡΙΩΝ. Σμαράγδα Φαρίδου,
Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων «Φωτόδεντρο» ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΡΑΞΗΣ: « Ανάπτυξη Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Υλικού – Ψηφιακή Βάση Γνώσεων.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα: Η Φυσική στο φωτόδεντρο Αθήνα, 25 & | Θεσσαλονίκη Η Φυσική στο φωτόδεντρο: θεωρητική.
A ΠΑΓΚΌΣΜΙΟΣ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΌ ΜΈΤΩΠΟ Σ. Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
ΕΚΠΑ Παιδαγωγική Ψυχολογία Ακαδημαϊκό Έτος Δημιουργικότητα & Διδασκαλία της Ιστορίας Κωνσταντίνα Πλευρίτη.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΨΑΛΗΣ & ΣΤΑΜΑΤΙΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΧΙΟΥ.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 08 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εποικοδομισμός (Μέρος Β) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία Ι Παρουσίαση Δρ. Δημήτρης Λαμπρούλης ΤΕΙ Λάρισας.
Κεφάλαιο 1 ο Ο ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ 1. Η ταξινόμηση των δημόσιων φορέων 1. Κεντρική Διοίκηση ( Βουλή, Κυβέρνηση, υπουργεία ). 2. Οργανισμοί τοπικοί.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 11: Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Πολυμέσα- Υπερμέσα (Μέρος Α) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών Δυτικής Ελλάδας Πανεπιστήμιο Πατρών, ΤΕΕΑΠΗ - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΤΚΕΠ Εκπαίδευση Επιμορφωτών Β΄Επιπέδου.
Στρατηγική Διδασκαλίας
Μάθηση 1/2 Ψυχολογικό φαινόμενο Ενδεικτικοί ορισμοί:
Διδακτική της Πληροφορικής
Αφήγηση και Ιστορίες στη Διδακτική της Γλώσσας Σούδη Αντωνία, 428
Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Θεωρίες Μάθησης Τα Βασικά
Διδακτική αξιοποίηση Ψηφιακού Υλικού στη Θρησκευτική Εκπαίδευση
Η Ερμηνευτική Μέθοδος Η διαλεκτική του βέβαιου και του αβέβαιου
Διδακτική της Πληροφορικής και των ΤΠΕ Μάθημα επιλογής Στ’ εξάμηνο, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο.
AΝΑΠΤΥΞΗ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Δραστηριότητες αφήγησης
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΝΟΗΣΗ ΤΙ ΕΙΝΑΙ; για να δούμε και ΠΩΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΧΕΤΙΖΟΝΤΑΙ;
Τι μπορούμε να υποθέσουμε
Κειμενογλωσσολογία 11ο μάθημα
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ
«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα.
Using Narrative Inquiry as a Research Method
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Αναισθησιολογία ειναι η ειδικοτητα της Ιατρικης που βαςικο της μελημα ιςτορικα ηταν η παροχη ςε αςθενη και χειρουργο ιδανικων ςυνθηκων για την πραγματοποιηςη.
Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΙΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Γενικές Αρχές και Στρατηγικές Διδασκαλίας και Πρακτική Άσκηση Ι
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Τουρισμός και τουριστικά φυλλάδια
Παραδοσιακή φιλολογία (φιλελεύθερος ανθρωπισμός) και η επανάσταση που έφερε ο δομισμός Στο μάθημά μας συνδυάζουμε δύο διαφορετικές και κάποτε αντίπαλες.
Μαθηματικά και Γραφιστική στα Logos των Ποδοσφαιρικών Ομάδων
Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ
Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μεθοδολογία της Γλωσσικής Έρευνας
Η Διαφοροπoιημενη διδασκαλια σαν απαντηση
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τμήμα αυτό του μαθήματος προτείνεται και εφαρμόζεται ένα τριεπίπεδο πλαίσιο ανάλυσης και κριτικής θεώρησης Αναλυτικών Προγραμμάτων.
ΛΟΓΟΤΥΠΩΝ και ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ
Η παιδαγωγική σχέση στη διδασκαλία με τα νέα μέσα
Επιχειρηματολογώ στο μάθημα της γλώσσας
ΠΡΟΔΙΑΘΕΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ, ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ
Ασκηση 3 Ηλεκτροφόρηση DNA.
Υλικά και Δραστηριότητες Διδασκαλίας Μαθηματικών ΙΙ
β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου;
ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΡΟΣ ΝΑΥΤΙΛΟΜΕΝΟΥΣ…. ΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΜΙΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Σημειολογική μέθοδος Θεωρίες ως προϋποθέσεις για τη σημειολογική ιστοριογραφία της τέχνης: Σημειωτική - Σημειολογία & Στρουκτουραλισμός = Φιλοσοφική θεωρία.
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
J. Bruner: η διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση
Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία της ΘΕ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Δομημένη Δραστηριότητα Αφήγησης Νεκτάριος Στελλάκης nekstel@upatras.gr

Εισαγωγή Ο Bruner (1985,1990) αναφέρεται στη δυϊκή φύση της γνώσης ή τρόπους της γνώσης και διακρίνει τον παραδειγματικό και τον αφηγηματικό τρόπο. Ο πρώτος αποβλέπει στην αναπαράσταση της αλήθειας μέσω μιας στενής, θετικιστικής αντίληψης. [πώς;] Ο δεύτερος αποβλέπει στην κατανόηση του ευρύτερου ερωτήματος που σχετίζεται με το νόημα της εμπειρίας. Η νοηματοδότηση του κόσμου βασίζεται στα σύμβολα που προκύπτουν από τη δομή μιας ισχυρής αφηγηματικής κουλτούρας που περιλαμβάνει μύθους, ιστορίες, ποίηση, τραγούδι και λογοτεχνία. [γιατί;]

«Η αφήγηση είναι παρούσα πάντοτε, σε όλους του τόπους, σε όλες τις κοινωνίες. Η αφήγηση αρχίζει με την ίδια την ιστορία της ανθρωπότητας. Δεν υπάρχει, δεν έχει ποτέ υπάρξει λαός που δεν αφηγείται… η αφήγηση είναι εδώ, όπως ή ζωή» (Barthes, 1966). Η αφήγηση είναι «μια από τις πιο οικουμενικές και πιο αποτελεσματικές μορφές λόγου στο πλαίσιο της ανθρώπινης επικοινωνίας» και «μας είναι απαραίτητη, για να τοποθετήσουμε πολιτισμικά τις πράξεις μας» (Bruner, 1991)

Αφήγηση Αφήγηση ορίζεται κάθε μορφή λόγου που διατάσσει τις ανθρώπινες εμπειρίες και δράσεις με τρόπο ώστε να διαφαίνεται η χρονική τους εξέλιξη και η αιτιοκρατική τους σχέση (Ματσαγγούρας, 2007, Knapp & Watkings, 2005). Η αφήγηση είναι τέχνη του χρόνου (Πολίτης, χ.χ.) Τα συστατικά μέρη της αφήγησης (Labov & Walesky, 1972) είναι: > χωροχρονικό πλαίσιο > δράση > ήρωες > λύση > πρόβλημα > αξιολόγηση

Αφήγηση και αποπλαισιωμένος λόγος Η ικανότητα να παράγεις (προφορικά ή γραπτά) έναν συνεκτικό και δομημένο αφηγηματικό κειμενικό τύπο προϋποθέτει την ικανότητα οργάνωσης και ελέγχου του περιεχομένου, σύνθεσης των προτάσεων και των μεταξύ τους συνδέσεων, και ειδικό ή ακριβές λεξιλόγιο. Προϋποθέτει την ικανότητα να χρησιμοποιείς τη γλώσσα με τρόπο τέτοιο, ώστε να υποστηρίζεται και λεκτικά και συντακτικά η χρονική και η αιτιολογική σύνδεση των νοημάτων και των επιμέρους δράσεων. Συμπερασματικά, απαιτείται η χρήση εκτενούς, επεξεργασμένου, αποπλαισιωμένου λόγου (ενδ. Cassell, 2004).

Αποπλαισιωμένος ορίζεται ο λόγος που αναφέρεται σε πρόσωπα, γεγονότα, καταστάσεις ή εμπειρίες, τα οποία δεν αποτελούν μέρος του άμεσου συγκείμενου και δεν υποστηρίζονται από αυτό. Κατ’ αντιπαράθεση με τον προφορικό (αλλιώς: άμεσο) λόγο, ο αποπλαισιωμένος λόγος απαιτεί για την πραγμάτωσή του και την επιτυχή έκβαση των περιστάσεων επικοινωνίας που εξυπηρετεί ειδικές χρήσεις της γλώσσας, όπως ειδικό και ακριβές λεξιλόγιο και σύνθετες συντακτικές δομές (π.χ. υποτακτική σύνδεση, παθητική φωνή, επιθετικούς προσδιορισμούς, εκτενή χρήση επιρρημάτων και συνδέσμων). Η χρήση αυτής της μορφής λόγου σηματοδοτεί τη μετάβαση στο γραμματισμό (Wells, 1981).

Παιδαγωγικές εφαρμογές Δύο τύποι αλληλεπίδρασης «αδύναμη» αλληλεπίδραση ( ο αφηγητής/ αναγνώστης είναι κυρίαρχος, δεν ενθαρρύνονται οι διακοπές. Οι εξηγήσεις δίνονται στην αρχή ή στο τέλος) «ισχυρή» αλληλεπίδραση (οι ρόλοι του αφηγητή/αναγνώστη και ακροατή εναλλάσσονται, ενθαρρύνονται οι ερωτήσεις και η συζήτηση)

Ο πρώτος τύπος ενισχύει τη φαντασία και την ανάπτυξη αυτόνομης σχέσης του παιδιού με το κείμενο. Ο δεύτερος ενισχύει τις ικανότητες του παιδιού για τη δόμηση του νοήματος, την κριτική σκέψη και την επικοινωνιακή ικανότητα. > Δεν υπάρχει μια μόνο καλή μέθοδος. Το ίδιο το κείμενο ή οι ακροατές θα μας «δείξουν» ποια είναι η καταλληλότερη. > Εξαιρετική σημασία έχουν οι ερωτήσεις επεξεργασίας του κειμένου. > Ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου & ερωτήσεις υψηλής γνωστικής απαίτησης (ανοικτού τύπου – ενθαρρύνουν τα παιδιά να σκεφτούν πέρα από το κείμενο: μαντεύω, αναγνωρίζω συναισθήματα, μπαίνω στη θέση του ήρωα, αξιολογώ δράσεις ή πρόσωπα, επεκτείνω την ιστορία, συγκρίνω, ερμηνεύω λέξεις)

Δομημένη Δραστηριότητα Αφήγησης α) πριν την αφήγηση/ανάγνωση (ρουτίνα ανάγνωσης, εξώφυλλο, εισαγωγικά σχόλια) β) κατά την αφήγηση (εάν επιλεγεί η ισχυρή αλληλεπίδραση) γ) μετά την ανάγνωση (με κέντρο το κείμενο: α) ερωτήσεις κατανόησης, β) ερωτήσεις υψηλής γνωστικής απαίτησης) δ) δραστηριότητες επέκτασης (με αφορμή το κείμενο) και σύνδεσης με άλλες μαθησιακές περιοχές και δράσεις (εικαστικές δημιουργίες, δραματοποίηση, σύνθεση νέων ιστοριών, αναζήτηση πληροφοριών κτλ.)