Ηθική της ιατρικής έρευνας σε παιδιά

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
13ο ΔΗΜ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΑΘΗΝΑ, ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS “ΠΑΙΞΕ ΜΑΖΙ ΜΟΥ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΕ ΤΟΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ” Σχολικό έτος th PRIMARY SCHOOL CHALANDRI,
Advertisements

ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
1 Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 13 ο: Δομή της αγοράς και ανταγωνισμός.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα: Η Φυσική στο φωτόδεντρο Αθήνα, 25 & | Θεσσαλονίκη Η Φυσική στο φωτόδεντρο: θεωρητική.
A ΠΑΓΚΌΣΜΙΟΣ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΌ ΜΈΤΩΠΟ Σ. Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
1 Αποτελέσματα κλάδου – ‘Α τρίμηνο 2015 Το α’ τρίμηνο του 2015 ο κλάδος παρουσιάζει τάσεις σταθεροποίησης στα έσοδα του ενώ οι επενδύσεις αυξάνονται με.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Για να χρησιμοποιήσουμε κάποιο ψυχομετρικό μέσο (είτε το έχουμε επιλέξει ανάμεσα στα έτοιμα-σταθμισμένα είτε το έχουμε κατασκευάσει μόνοι μας), θα πρέπει.
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΙΙΙ
Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Καλές πρακτικές Ελίνα Ρέπα
Prepositions and Review
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
Ισοζύγιο Ενέργειας Και Έλεγχος Βάρους
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
Working Along with Key Experts
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ: ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Ο τόπος μας… Το πολιτιστικό μας πάρκο ¨Αντώνης Τρίτσης¨
Παρουσίαση Προβλημάτων Msc , μαθηματικού Κοσόγλου Ιορδάνη
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ ΟΝΟΜΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΣΟΥΤΗ ΤΑΞΗ:Γ’3
Δράμα Επιμέλεια: Λαφαζάνη Πολυχρονία
«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα.
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
Πως μπορούν να μάθουν καλύτερα
Adjectives Introduction to Greek By Stephen Curto For Intro to Greek
Το δικόμας χωριό...η ΠΕΡΙΣΤΕΡΩΝΑ
Το αγαπημένο μου παιχνίδι.
η βιβλιοθηκη μας Φιλίπ Μπαρμπώ
Τ.Ε.Ι. ΛΑΡΙΣΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ &ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Π.Μ.Σ. «ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΩΝ & ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ» Μάθημα : ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ.
Πνευματική ιδιοκτησία στο ακαδημαϊκό περιβάλλον και ανοιχτή πρόσβαση
Ευρωπαϊκη Ολοκληρωση: Θεσμοι και Νεεσ Πολιτικεσ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ - ΧΡΗΜΕ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΤΡΑΠΕΖΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΗΣ ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΩΝ.
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
Ανάλυση Γεωργικού Οικογενειακού Εισήματος (ΓΟΕ)
This story was written in Cyprus by Primary School children.
Ελληνική Εταιρεία Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΕΙΛΩΤΕΣ-ΠΕΡΙΟΙΚΟΙ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
Νόμος του Gauss.
Στατιστικά Στοιχεία Συνεδριάσεων
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
J. Bruner: η διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση
7η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ηθική της ιατρικής έρευνας σε παιδιά Ηθική της ιατρικής έρευνας σε παιδιά Καλλιόπη Δ. Σπινέλλη , ομοτ.καθηγήτρια Νομικής Αθηνών Διεπιστημονικό Συνέδριο Ιατρική ευθύνη και βιοηθική 1-2 Μαρτίου 2013

Κινητήρια δύναμη για τις σκέψεις που ακολουθούν αποτέλεσε η έλλειψη κατευθυντήριων οδηγιών και μιας επιτροπής /ενός σώματος αδειοδότησης ερευνών με ανηλίκους λ.χ. σε σχολεία, αρχεία δικαστηρίων ανηλίκων ή καταστημάτων κράτησης. Δυσχέρειες Εισαγωγικό μέρος Επιλεκτική και ενδεικτική έρευνα σε διεθνή κείμενα ιατρικής δεοντολογίας Αναφορά στο ελληνικό θεσμικό ηθικό, δεοντολογικό πλαίσιο

Πηγές R. Mertens, Needle and threat – the road to safe , reliable bioweapon vaccines for children is fraught with ethical peril . On campus last fall, experts began to plot it out. In: mag.uchicago.edu.Jan-Feb 2013,v.105,Nr 3, p.54-59. Herodotus, Books I-II, with an English translation by A.D.Dodley, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 1920, reprinted 2004, The Persian Wars, Book II, B 2.

Ι.Φύση ή τυπολογία ερευνών/πειραμάτων ανάλογα με την εξειδίκευση του ερευνητή Ιατρικές, παιδιατρικές Βιολογικές Κοινωνιολογικές, ανθρωπολογικές Ψυχιατρικές Ψυχολογικές Παιδαγωγικές Εγκληματολογικές Διεπιστημονικές

Ηθικά-δεοντολογικά ερωτήματα λόγω κενού σε σύγχρονους κανόνες (ΗΠΑ) Ηθικά-δεοντολογικά ερωτήματα λόγω κενού σε σύγχρονους κανόνες (ΗΠΑ) Iατρική έρευνα: Τα παιδιά στα οποία θα δοκιμαστεί το εμβόλιο δεν θα το χρειαστούν -> δεν θα ωφεληθούν Τα παιδιά δεν μπορούν να συναινέσουν Τι ποσοστό διακινδύνευσης και πόση αβεβαιότητα μπορεί κανείς να δεχθεί με τον πειραματικό εμβολιασμό παιδιών για άνθρακα; [πιθανότητα χορήγησης λανθασμένης δόσης]

Πολλαπλά διλήμματα γεννά η έρευνα Ψαμμήτιχου Ανθρωπολογική έρευνα:Βλάβη ψυχικής υγείας παιδιών [Στέρηση ανθρώπινης επαφής, λεκτικής επικοινωνίας, φροντίδας και αγάπης στα κρίσιμα πρώτα χρόνια της ζωής τους] Συναίνεση Απόρρητο – προστασία των προσωπικών δεδομένων Πλασματική συνάρτηση ή [ακούσια] έλλειψη εγκυρότητας στην αναφορά/ερμηνεία των αποτελεσμάτων

ΙΙ.Παγκόσμια Ιατρική Ένωση (WMA) Διακήρυξη του Ελσίνκι Ηθικές Αρχές για Ιατρικές Έρευνες με Υποκείμενα Ανθρώπους ,1964, πρόσφατη τροπολογία 2008 Βασικές αρχές προστασίας της ζωής, υγείας, αξιοπρέπειας, ακεραιότητας, αυτο-προσδιορισμού, ιδιωτικότητας, απορρήτου προσωπικών πληροφοριών. [Δεν γίνεται μνεία σε ανηλίκους]

Πρόσθετες αρχές Συναίνεση, ενημερωμένη Αρχή της ωφελιμότητας και μη βλαπτικότητας Αρχή της εντιμότητας και νομιμότητας της διαδικασίας Διαδικασία: έγκριση ερευνητικού πρωτοκόλλου από Επιτροπή Δεοντολογίας Επιστημονική κατάρτιση ερευνητή, αντικειμενική παρουσίαση δεδομένων

ΙΙΙ. Θεσμικό πλαίσιο Σύνταγμα: ά. 21§1[...και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του κράτους] και §3 [προστασία νεότητας] ΕΣΔΑ δικαίωμα στη ζωή, απαγόρευση βασανιστηρίων, στην προσωπική ελευθερία και ασφάλεια κοκ Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού ,ά.,3 §1[συμφέρον του παιδιού] και § 2 [ευημερία] .

Θεσμικό πλαίσιο ΙΙ Ν.3418/2005 Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας ά.12 §2 β συναίνεση ανηλίκου από τον έχοντα γονική μέριμνα Ν.2472/1997 προστασία προσωπικών δεδομένων, ά.7 καθορίζει επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων - επεξεργασία δυνατή αποκλειστικά για ερευνητικούς σκοπούς και υπό τον όρο τήρησης ανωνυμίας και των δικαιωμάτων των υποκειμένων

Θεσμικό πλαίσιο ΙΙΙ Σύμβαση του Οβιέδο (ν.2619/1998) Σύμβαση του ΣτΕυρώπης για την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αξιοπρέπειας του ατόμου σε σχέση με τις εφαρμογές της βιολογίας και της ιατρικής: Άρθρο 6 ανήλικος και συναίνεση από αντιπρόσωπο ή από αρχές σε περίπτωση ιατρικής επέμβασης και όχι έρευνας –Συναίνεση ανηλίκου δυνατή ανάλογα με ηλικία και βαθμό ωριμότητα

«Τα πειράματα σε ανθρώπους είναι ηθικά αναγκαία και αναγκαστικά ανήθικα» C.Labrusse-Riou,1986, σ.218) Αναγκαία η ύπαρξη αφενός φραγμών για αποφυγή ασυδοσίας των ερευνητών και αφετέρου δυνατοτήτων για υπεύθυνη επιστημονική έρευνα Διαπιστώθηκε κενό. Είτε δεν υπάρχουν ειδικές διατάξεις για έρευνες σε ανηλίκους είτε είναι διάσπαρτες και με έμμεσες αναφορές .

Επομένως: Μήπως οι ερευνητές παιδίατροι, παιδοψυχίατροι, παιδοψυχολόγοι, αλλά και επιστήμονες των κοινωνικών αλλά και δικαιικών επιστημών που ασχολούνται με το παιδί θα έπρεπε να ενθαρρυνθούν να καταρτίσουν ή έναν Κώδικα Δεοντολογίας ή Κατευθυντήριες Οδηγίες ;

Eυχαριστώ για την προσοχή σας! kspinell@law.uoa.gr