Montessori - Neil.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το νέο Λύκειο και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΗΘΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΜΠΑΟΥΡΑΚΗ ΤΟΝΙΑ ΓΡΑΣΕΠ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ -Νοέμβριος 2009
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
TΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΙΒ΄ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΦΟΥ EΠΙΜΕΛΗΘΗΚΕ Η ΒΟΗΘΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Όραμα όταν λέμε συνάδελφοι εννοούμε.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ μμμμμμμμμμμμμμμ.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Η ελευθερία στο σχολείο γίνεται πραγματικότητα
Η μεγάλη κυρία της Παιδαγωγικής Μαρία Μοντεσσόρι βάσισε το εκπαιδευτικό της σύστημα στη βούληση των παιδιών να επιλέγουν ελεύθερα τη δραστηριότητα που.
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 11/10/2010 Μ. Μ. (MEd)
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ο Δαυίδ, ένα παιδάκι εννέα χρόνων, έπρεπε να απομονωθεί, γιατί είχε δυνατό βήχα. Έκλαιγε και διαμαρτυρόταν “θα χάσω το μάθημα της Γεωμετρίας του Ρότζερ”.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Διδακτική Πληροφορικής
ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ Ο σύγχρονος άνθρωπος πρέπει συνεχώς να αποφασίζει και να ελίσσεται σε διαρκώς μεταβαλ .κόσμο.Έχει μεγαλύτερο εύρος επιλογών.
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Το Πορτρέτο του Εαυτού μου
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Bertrand Russel Αν ένα παιδί ζει μέσα στην κριτική: Μαθαίνει να κατακρίνει. Αν ένα παιδί ζει μέσα στην έχθρα: Μαθαίνει να καυγαδίζει. Αν ένα παιδί ζει.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ. Για να αποκτήσεις γνώσεις, να εξασκηθείς και να πάρεις πτυχίο Βοηθού Βρεφονηπιοκόμου πρέπει να επιλέξεις σπουδές στο.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Έργο Παιδαγωγικής, κλάδοι, βασικοί παιδαγωγικοί όροι Έργο Παιδαγωγικής: να βοηθήσει το παιδί και τον έφηβο να διανύσει ομαλά την εξελικτική του πορεία.
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Βιολογία Γυμνασίου.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Προσχολική Παιδαγωγική
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
“Εφηβεία, διαπροσωπικές σχέσεις, συγκρούσεις και συνθέσεις.”
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ ΒΟΗΘΩΝ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Έννοιες από τη Διδακτική Βασίλης Δαγδιλέλης. 2 Διδακτική Διδακτική. Είναι ένα πεδίο ερευνών (όχι ακόμη μια Επιστήμη) που παράγουν ένα σύνολο από προτάσεις.
νέα αγωγή, παρανοήσεις & επανα-τοποθετήσεις
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Montessori - Neil

Maria Montessori: “Δεν ανακάλυψα καμία εκπαιδευτική μέθοδο

Βιογραφία Γεννήθηκε στην Ανκόνα από μορφωμένους αλλά φτωχούς γονείς. Στη συντηρητική Ιταλία του τέλους του 19ουαι. κατάφερε να γίνει η πρώτη γυναίκα ιατρός στη χώρα της. Συμμετείχε ενεργά στο γυναικείο κίνημα και έκανε σχετικές ομιλίες σε όλη την Ευρώπη, πράγμα που της έδωσε μεγάλη δημοσιότητα. Οι Υπουργοί παιδείας στην Ιταλία της απαγόρευσαν κάθε πρόσβαση σε παιδιά του Δημοτικού σχολείου, οδηγώντας την να ασχοληθεί με παιδιά προσχολικής ηλικίας. Τα εξαιρετικά αποτελέσματα και η συνεχής πρόοδος των μεθόδων της, η ενασχόλησή της με μη προνομιούχα παιδιά της έδωσαν ευρύτατη αποδοχή και ξεσήκωσαν κύματα ενθουσιασμού σε όλο τον κόσμο. Το 1939 έφυγε από την πατρίδα της για την Ινδία και τη Σρι Λάνκα, όπου και έζησε έως το 1947.

Montessori (1870-1952) Γιατρός (η πρώτη στη χώρα της) & Ανθρωπολόγος Παρά τις επιστημονικές της (θετικιστικού τύπου) αξιώσεις οι προτάσεις της κινούνται στο πλαίσιο της ουτοπίας και του μεσσιανισμού.

Βασικές αρχές παιδαγωγικής Montessori Ενυπάρχον σχέδιο ανάπτυξης & ορμή Αγωγή ως Ομαλοποίηση – σημασία συγκέντρωσης Διδακτικό στήριγμα

Νέα vs Παλιά αγωγή Παλιά αγωγή: ο ενήλικος αποφασίζει – το παιδί υπακούει και υποτάσσεται (πάλη). Νέα αγωγή: Ο ενήλικος ετοιμάζει ένα περιβάλλον που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ζωής και της ανάπτυξης του παιδιού και θέτει στη διάθεσή του σε κάθε στάδιο της ανάπτυξής του τα μέσα που χρειάζονται για να ανταποκριθεί στις ανάγκες του.

Παλιά αγωγή: αγνοεί το σχέδιο δόμησης του παιδιού και την Ορμή και φράζει με εμπόδια τη φυσιολογική πορεία της προβλεπόμενης ανάπτυξης ⇒ παιδί που έχει εκτραπεί από τη φυσιολογική του πορεία, οπότε είναι φορτωμένο με ελαττώματα, παραξενιές, ντροπαλότητα, φοβίες, ψέματα, αλαζονεία, λαιμαργία. Νέα αγωγή: το παιδί ελευθερώνεται έμμεσα από αυτές τις δεσμεύσεις που του έχουν επιβληθεί και του επιτρέπεται να ξαναβρεί τη φυσιολογική του πορεία, να ομαλοποιηθεί.

Άρα Για τη Μοντεσόρι το παιδί μαθαίνει αυθόρμητα. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να λειτουργούν ως εκείνοι που δομούν το παιδικό περιβάλλον ώστε αυτό να παράσχει περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση. Το Μοντεσοριανό δομημένο περιβάλλον επιτυγχάνεται με τα εκπαιδευτικά υλικά και παιχνίδια, μα και με την κατασκευή των σπιτιών των παιδιών. Εδώ τα πολύ μικρά παιδιά δεν αναγκάζονται να ζήσουν σε κτίρια που έχουν κατασκευασθεί από και για τους ενήλικες, αλλά σε φιλικούς και ευχάριστους χώρους, όπου ακόμα και τα αντικείμενα που χειρίζονται σέβονται τις διαστάσεις τους.

«Το περιβάλλον οφείλει να παρέχει στο παιδί κάθε δυνατότητα να αυτοσυγκεντρωθεί και να επιλέξει. Τα αντικείμενα αυτού του περιβάλλοντος θα πρέπει να μπορούν εύκολα να συγκρατηθούν από το παιδί στη μνήμη του. Θα πρέπει επίσης να καταφέρει να θυμάται τη θέση του κάθε αντικειμένου, έτσι ώστε μετά από ορισμένο χρονικό διάστημα το περιβάλλον να μη φαίνεται πια στο παιδί ως κάτι καινούριο. Τότε πιθανόν να μην αποσπάται πλέον η προσοχή του. Αυτό το περιβάλλον είναι τέτοιο που θα το θεωρούσαμε εμποτισμένο με το πνεύμα του παιδιού, ώστε, κάθε φορά που το παιδί επιλέγει μια δραστηριότητα, αυτή η επιλογή να είναι συνειδητή και η αυτοσυγκέντρωση να του φαίνεται εύκολη. Όταν λοιπόν το παιδί μπαίνει σε μια τάξη κουβαλώντας εσωτερικές δραστηριότητες τις οποίες επιθυμεί να εξωτερικεύσει, η προσοχή του δεν αποσπάται από τα καινούρια ή ασυνήθιστα πράγματα».

Ασκήσεις της καθημερινής ζωής ⇒ ομαλοποίηση Πρακτικές καθημερινές ασκήσεις χρήσιμες για τη φροντίδα του ίδιου του ατόμου (πλύσιμο χεριών), για το περιβάλλον (φροντίδα λουλουδιών), την κοινωνική ζωή (να δέχεται επισκέψεις) και τη σωματική αγωγή (περπάτημα πάνω σε μια γραμμή): ασκήσεις που αποτελούν το κατάλληλο πεδίο στο οποίο ο αρμονικός συντονισμός, η θέληση και η σωματική άσκηση διαπλέκονται συνεχώς

Διδακτικό στήριγμα: στήριγμα ανάπτυξης Διδακτικό στήριγμα: στήριγμα ανάπτυξης Εργασίες καθημερινής ζωής Αισθητηριακό υλικό Γλωσσικό υλικό Μαθηματικό υλικό Υλικό για τη γνώση των σχέσεων και των κοσμικών νόμων

Κοινά στοιχεία στις πέντε ομάδες Ελεύθερη επιλογή του υλικού Αυτόνομη χρήση από το παιδί ⇒ ακολουθεί το δικό του ρυθμό εργασίας & αναπτύσσει την προσωπική του ταχύτητα εκμάθησης Κάθε υλικό περιέχει δυνατότητα επεξεργασίας και αυτοδιόρθωσης ⇒ το παιδί μπορεί να σχηματίσει μια ιδέα για την πρόοδο και την επιτυχία, οπότε δεν χρειάζεται την κρίση του δασκάλου

«Η δραστηριότητα του παιδιού αναπτύσσεται στο πλαίσιο μιας άμεσης σχέσης με το υλικό, δηλαδή με καθορισμένα επιστημονικά υλικά, τα οποία του παρέχει το περιβάλλον του. Αυτή ακριβώς η ιδιαιτερότητα επιτρέπει τη λύση του προβλήματος της απόκτησης της κουλτούρας. Αυτή η λύση αρχικά συνδέεται με τον περιορισμό της παρέμβασης του ενήλικου, στη συνέχεια με την αντικατάσταση των διδασκαλιών του δασκάλου από ένα υλικό που επιτρέπει στο παιδί να αποκτήσει μόνο του τις απαραίτητες γνώσεις σύμφωνα με τις δικές του ανάγκες ανάπτυξης. Έχοντας κάθε παιδί τη δυνατότητα ελεύθερης επιλογής της δραστηριότητάς του, αναπτύσσεται σύμφωνα με τις βαθιές και τις πιο προσωπικές δημιουργικές ανάγκες και έτσι προχωρά στη αγωγή του. Η ανάπτυξη της προσωπικότητάς του πραγματοποιείται, κατά συνέπεια, μέσα από τις εμπειρίες που οδηγούν σε μια ανώτερη κουλτούρα. Ο δάσκαλος παραμένει στο ρόλο του διευθύνοντα και του οδηγού, αλλά δεν είναι παρά ένας βοηθός, ένας υπηρέτης, καθώς η προσωπικότητα του παιδιού αναπτύσσεται μόνο χάρη στη δική του προσωπική δύναμη, ενώ αναλαμβάνει τη δική του δραστηριότητα».

Αριθμός και κατηγορίες μαθητών 40 μαθητές Όχι ηλικιακή διαβάθμιση – καλό να αναμειγνύονται μαθητές από τρεις διαφορετικές ηλικίες ⇒ καλλιεργείται η συναδελφικότητα, ο σεβασμός της προσωπικού χώρου του άλλου, αλληλοβοήθεια ⇒ αίσθημα κοινωνικής ενότητας

«Εμείς με το σύστημά μας έχουμε προφανώς διαφορετική αντίληψη για την πειθαρχία. Επιδιώκουμε μια πειθαρχία ενεργή. Δεν πιστεύουμε πως είναι πειθαρχημένο το παιδί που το αναγκάζουμε να μένει μουγκό και ακίνητο σαν παράλυτο. Ένα τέτοιο παιδί δεν είναι πειθαρχημένο μα εκμηδενισμένο. Πιστεύουμε πως ένα παιδί είναι πειθαρχημένο όταν είναι κύριος του εαυτού του κι όταν, κατά συνέπεια, μπορεί να επιβληθεί στον εαυτό του κάθε φορά που πρέπει ν’ ακολουθήσει ένα κανόνα ζωής. Δεν είναι εύκολο να καταλάβει κανείς ούτε να πετύχει μια τέτοια μορφή ενεργής πειθαρχίας. Αλλά σίγουρα περιέχει μια υψηλή εκπαιδευτική αρχή, εντελώς διαφορετική από τον απόλυτο εξαναγκασμό που δημιουργεί την ακινησία.»

Οι μαθητές υπεύθυνοι για το χώρο τους Οι μαθητές υπεύθυνοι για το χώρο τους «Η πειθαρχία, η τάξη, η ησυχία, η υπακοή, η ηθική ευαισθησία, εν ολίγοις όλα όσα υποδεικνύουν μια δύναμη προσαρμογής ιδιαίτερα έντονη. Και αυτό το παιδί παρουσιάζει επίσης ζωντάνια, ζωηράδα, εμπιστοσύνη στον εαυτό του, κουράγιο, αλληλεγγύη, δηλαδή ηθικές αρετές που είναι επίσης ηθικού χαρακτήρα. Παράλληλα εξαφανίζονται ή, καλύτερα, δεν εμφανίζονται τα ελαττώματα, τα οποία μάταια επιδιώκουμε να εξαλείψουμε με την εκπαίδευση: το καπρίτσιο, το καταστροφικό πνεύμα, το ψέμα, η ντροπαλότητα, ο φόβος και γενικά όλα τα χαρακτηριστικά που συνδέονται με μια κατάσταση άμυνας».

Ο νέος δάσκαλος (Ο ρόλος του) Στόχος να εξαλείψει την πάλη ανάμεσα στον ενήλικο και το παιδί. Δάσκαλος: όχι οδηγός αλλά σημαντικός βοηθός, σύνδεσμος ανάμεσα στο υλικό και το πνεύμα Παιδαγωγικό υλικό: όχι διδακτικά μέσα (βοήθεια για το δάσκαλο) αλλά εργαλεία ανάπτυξης (βοήθεια για το μαθητή).

Alexander Sutherland Neil Ευχαριστιέμαι να γίνονται ευτυχισμένα και να περπατάνε με ψηλά το κεφάλι παιδιά που τα γνώρισα δυστυχισμένα, γεμάτα μίσος και φόβο. Το αν θα γίνουν καθηγητές πανεπιστημίου ή υδραυλικοί, δε με νοιάζει” Ο Neil στο Summerhill

Alexander Sutherland Neil Ευχαριστιέμαι να γίνονται ευτυχισμένα και να περπατάνε με ψηλά το κεφάλι παιδιά που τα γνώρισα δυστυχισμένα, γεμάτα μίσος και φόβο. Το αν θα γίνουν καθηγητές πανεπιστημίου ή υδραυλικοί, δε με νοιάζει” Ο Neil στο Summerhill

Alexander Sutherland Neil 1883-1973 Ο Α. S. Neil γεννήθηκε στο Φόρφαρ Σκωτίας το 1883, τέταρτος στη σειρά από δεκατρία παιδιά. Ο πατέρας του ήταν διευθυντής στο σχολείο του χωριού, ένας στεγνός πουριτανός που εξουσίαζε την τάξη του με σιδερένια πειθαρχία, χρησιμοποιώντας μία ποικιλία από σκληρές (και δημοφιλείς την εποχή εκείνη) σωματικές ποινές. Σε ηλικία 15 ετών, ως μαθητής- δάσκαλος ο Neil υποχρεώθηκε να χρησιμοποιήσει παρόμοιες μεθόδους στους μικρότερους συμμαθητές του. Οι σχέσεις με τον πατέρα του, που ποτέ δεν έκρυψε πως θεωρούσε τον γιο του ανίκανο και ηλίθιο, ήταν εξαιρετικά δύσκολες.

Επαγγελματική δραστηριότητα Στο Εδιμβούργο σπούδασε Φιλολογία Διευθυντής σε ένα μικρό σχολείο: Εκεί έγραψε το πρώτο του βιβλίο και άρχισε να διαμορφώνει τις ελευθεριακές εκπαιδευτικές του απόψεις. (1917) επηρεάσθηκε από την επίσκεψή του στο ίδρυμα “Μικρή Κοινοπολιτεία”, όπου έφηβοι με παραβατική συμπεριφορά αυτό-κυβερνιόνταν. Έκανε ψυχανάλυση και επηρεάσθηκε από το Φροϋδισμό. Ίδρυσε σχολεία (Γερμανία (περιοχή Δρέσδης), Αυστρία και στη Νότιο Αγγλία (όπου το σχολείο ονομάσθηκε Summerhill), πριν καταλήξει στη σημερινή του τοποθεσία, το Leiston της κομητείας του Suffolk (1927). Μέχρι το θάνατό του παρέμεινε ο ευτυχής εμπνευστής του “Ελεύθερου Σχολείου” του.

Παιδαγωγικές απόψεις Πράξη και όχι συγκροτημένη θεωρία Γενναιόδωρες εκρήξεις, αγανακτισμένες αντιδράσεις, συστηματικές κριτικές, απλοϊκή επιχειρηματολογία Θερμός ανθρωπισμός, εμπιστοσύνη στο παιδί

Απόψεις για πολιτική και σχολείο «Αυτοί που έχουν την εξουσία στα χέρια τους βρίσκονται στο πλευρό των εκμεταλλευτών […] Η δημοκρατία είναι μια ματαιότητα, κυρίως γιατί ο λαός είναι λαός σκλάβων» «Τα παιδιά πληρώνουν το τίμημα της δειλίας, της υποκρισίας […] Το σχολείο πλάθει το παιδί κάνοντάς το να καταλάβει ότι είναι κατώτερο […] Για πάντα θα του λείπει η πρωτοβουλία, η εμπιστοσύνη στον εαυτό του, η πρωτοτυπία»

Στόχος του σχολείου Να γίνει το σχολείο κατάλληλο για τα παιδιά – κι όχι τα παιδιά κατάλληλα για το σχολείο Το ενδιαφέρον του σχολείου θα πρέπει να στρέφεται πρωταρχικά στην εξασφάλιση της ευτυχίας και τη διατήρηση της ισορροπίας του παιδιού.

Πρωταρχικό το ενδιαφέρον «Όταν ένα παιδί κάνει μια χιονόμπαλα, έχει ενδιαφέρον …Δεν δίνω σημασία σε αυτό που φτιάχνει, όταν δημιουργεί, εάν φτιάχνει τραπέζια, χυλό ή σκέτς ή χιονόμπαλα… Υπάρχει περισσότερη πραγματική εκπαίδευση, όταν ο μαθητής φτιάχνει μια χιονόμπαλα, παρά όταν ακούει γραμματική επί μια ώρα»

Summerhill Ιδρύθηκε το 1921 από τον A.S. Neill τον «κηπουρό της παιδικής ηλικίας» όπως χαρακτηρίστηκε. Το σχολείο βρίσκεται στο χωριό Leiston της κομητείας Suffolk, περίπου 100 χλμ από το Λονδίνο. Το όνομά του οφείλεται σε μία προσωπική εμπειρία του Νeill και σημαίνει «Καλοκαίρι στο λόφο» Πρόκειται για οικοτροφείο (οι μαθητές και οι καθηγητές τρώνε και κοιμούνται σ’ αυτό) το οποίο φιλοξενεί παιδιά από 5 έως και 17 ετών διαφόρων εθνικοτήτων.

«Το Summerhill φαίνεται σαν κάποιο υπέροχο εξωπραγματικό νησάκι όπου υπάρχουν φωτισμένες ανθρώπινες σχέσεις και δε μοιάζει σε τίποτα μ’ αυτό τον τόπο της αγωνίας, της ταραχής και της σύγχυσης μέσα στον οποίο ζούμε και αγωνιζόμαστε». Eda LeShan Ίσως να είναι το όνομα ενός μικρού σχολείου αλλά πρόκειται για ένα μεγάλο πείραμα στην εκπαίδευση, που χρησιμεύει για παράδειγμα σε άλλα σχολεία, γιατί το Summerhill απέδειξε ότι η ελευθερία κάνει θαύματα.

Summerhill: Κάντε ό,τι θέλετε Προαιρετικά μαθήματα Παιχνίδια ή δραστηριότητες στο εργαστήριο-ατελιέ Τα βράδια χορός-θέατρο-γιορτές Κάθε Σάββατο Γενική Συνέλευση, για να πάρουν αποφάσεις, όπου ενήλικες και μαθητές είχαν ισάξια ψήφο

Πρόγραμμα Η συμμετοχή στο μάθημα είναι προαιρετική. Υπάρχει πρόγραμμα διδασκαλίας αλλά μόνο για τους δασκάλους. Τα παιδιά παρακολουθούν μαθήματα όχι μόνο ανάλογα με την ηλικία τους αλλά και με τα ενδιαφέροντά τους. Εκτός από τα κλασικά μαθήματα (Αγγλικά, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες κλπ.), διδάσκονται επίσης η Ξυλουργική, η Ηχοληψία-dj, η Μουσική, η Φωτογραφία, η Ζωγραφική, το Θέατρο, η Μαγειρική κ.α. Πριν αποφοιτήσουν οι μαθητές δίνουν -αν θέλουν- τις εθνικές απολυτήριες εξετάσεις. Οι περισσότεροι μαθητές του Summerhill επιλέγουν να δώσουν αυτές τις εξετάσεις και έχουν ποσοστά επιτυχίας υψηλότερα από τον μέσο όρο των υπόλοιπων Βρετανικών σχολείων.

Στο Summerhill τίποτα δεν είναι καταναγκαστικό. Δεν διδάσκονται Θρησκευτικά Το σχολείο διοικείται από τους ίδιους τους μαθητές και τους καθηγητές. Τρεις φορές την εβδομάδα γίνεται η σχολική συνέλευση, στην οποία λύνονται καθημερινά προβλήματα και ψηφίζονται οι νόμοι του σχολείου. Όλοι έχουν ίσο δικαίωμα ψήφου. 

Summerhill

Summerhill

Γενικές Πληροφορίες Ιδρύθηκε το 1921 από τον A.S. Neill τον «κηπουρό της παιδικής ηλικίας» όπως χαρακτηρίστηκε. Το σχολείο βρίσκεται στο χωριό Leiston της κομητείας Suffolk, περίπου 100 χλμ από το Λονδίνο. Το όνομά του οφείλεται σε μία προσωπική εμπειρία του Νeill και σημαίνει «Καλοκαίρι στο λόφο» Πρόκειται για οικοτροφείο (οι μαθητές και οι καθηγητές τρώνε και κοιμούνται σ’ αυτό) το οποίο φιλοξενεί παιδιά από 5 έως και 17 ετών διαφόρων εθνικοτήτων.

Ο Λόγος ύπαρξης του Summerhill Σκοπός του Neill ήταν να κάνει ένα σχολείο κατάλληλο για τα παιδιά και όχι τα παιδιά κατάλληλα για το σχολείο. «Η βασική αρχή που θα πρέπει να διέπει όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα πρέπει να είναι η προϋπόθεση της ευτυχίας του παιδιού. Ένα σχολείο θα πρέπει να κρίνεται από τα πρόσωπα των μαθητών του και όχι από τις ακαδημαϊκές επιτυχίες του.» A.S. Neill

Στο Summerhill τίποτα δεν είναι καταναγκαστικό. Δεν διδάσκονται Θρησκευτικά Το σχολείο διοικείται από τους ίδιους τους μαθητές και τους καθηγητές. Τρεις φορές την εβδομάδα γίνεται η σχολική συνέλευση, στην οποία λύνονται καθημερινά προβλήματα και ψηφίζονται οι νόμοι του σχολείου. Όλοι έχουν ίσο δικαίωμα ψήφου. 

Τα παιδιά μυούνται στις έννοιες της δημοκρατικότητας, της ισότητας και της δικαιοσύνης. Δεν αναπτύσσουν διάφορες ψυχοσωματικές αρρώστιες ούτε ψάχνουν για κάποιον φταίχτη, επαναστατούν πολύ απλά ενάντια στον ανθρώπινο πόνο. Ζουν τη δική τους ζωή και όχι αυτή που θέλουν να τους προβάλλουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί γι αυτό και ζουν ευτυχισμένα.

«Αν εκπαιδεύετε τα παιδιά σας με ελευθερία, θα αποκτήσουν συνείδηση του εαυτού τους, γιατί η ελευθερία επιτρέπει στο υποσυνείδητο να γίνει συνειδητό. Να γιατί τα πιο πολλά παιδιά του Summerhill έχουν πολύ λίγες αμφιβολίες σχετικά με τη ζωή. Ξέρουν τι θέλουν. Και πιστεύουν σταθερά ότι θα το πετύχουν.» Α.S. Neill