Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Kant: Ηθική Φιλοσοφία Ενότητες 9η : Η 2η εκδοχή της κατηγορικής προστακτικής Παύλος Κόντος Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 10: Επιστημονικός συλλογισμός και γνώση Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

Σκοποί ενότητας Ανάλυση ορισμένων ενστάσεων που εγείρονται για τον ορισμό του επιστημονικού συλλογισμού Να παρουσιαστεί ο παραδοσιακός τριμερής ορισμός της γνώσης Ποια είναι η δομή της επιστημονικής γνώσης, ποιες οι πρώτες αρχές της και πως είναι δυνατή η γνωστική πρόσβαση σε αυτές.

Επιστημονικός συλλογισμός (ενστάσεις) 1 Η θεωρία του Αριστοτέλη προϋποθέτει ότι όλες οι προτάσεις είναι είτε σύνθετες προτάσεις που αναλύονται σε απλές προτάσεις του τύπου Τα Α είναι / δεν είναι Β (δηλαδή προτάσεις όπου μια ιδιότητα αποδίδεται σε ένα υποκείμενο) είτε απλές. Είναι όμως έτσι; Π.χ. Η πρόταση «τώρα βρέχει» δεν φαίνεται να έχει αυτή τη μορφή. Στην ουσία όμως έχει μια τέτοια μορφή γιατί αποδίδουμε την ιδιότητα, το φαινόμενο, σε ένα υποκείμενο, σε κάποιον συγκεκριμένο τόπο.

Επιστημονικός συλλογισμός (ενστάσεις) 2 Οι όροι που χρησιμοποιούνται στον αριστοτελικό επιστημονικό συλλογισμό είναι καθολικοί. Επειδή η επιστημονική γνώση ενδιαφέρεται για καθολικές και αναγκαίες συνδέσεις μεταξύ όρων. Ωστόσο, πολλές επιστημονικές προτάσεις δεν ισχύουν καθολικά. Π.χ. ο άνθρωπος είναι δίποδο ον -αλλά δεν είναι όλοι οι άνθρωποι δίποδα όντα. Επομένως, η πρόταση δεν ισχύει αναγκαία. Η απάντηση του Αριστοτέλη είναι ότι οι επιστημονικές προτάσεις ισχύουν είτε αναγκαία είτε ως επί το πολύ (συνήθως). Η συχνότητα αυτή δείχνει ότι έχουμε μια πρόταση που μπορεί να εξηγηθεί επιστημονικά.

Ορισμός της γνώσης Γνώση= (Ι) αληθής (ΙΙ) πεποίθηση (ΙΙΙ) επαρκώς δικαιολογημένη Για να ελέγξουμε εάν τα (Ι) έως (ΙΙΙ) είναι αναγκαία κριτήρια ή συνθήκες για την γνώση, θα πρέπει να ελέγξουμε εάν υπάρχουν αντιπαραδείγματα περιπτώσεων γνώσης που δεν ικανοποιούν οποιοδήποτε από τα τρία. Για να ελέγξουμε εάν τα (Ι) (ΙΙ) & (ΙΙΙ) μαζί είναι επαρκή θα πρέπει να ελέγξουμε εάν υπάρχουν αντιπαραδείγματα περιπτώσεων αληθών πεποιθήσεων με δικαιολόγηση που δεν συνιστούν περιπτώσεις γνώσης.

Επιστημονική γνώση Για να έχουμε γνώση: (Α) πρέπει να έχουμε συλλάβει την αιτία που δικαιολογεί τη σύνδεση μεταξύ δύο όρων (π.χ. της ανθοφορίας και της άνοιξης) και (Β) η σύνδεση του αιτίου με τους όρους να είναι αναγκαία ή ως επί το πολύ. Αυστηρά μιλώντας όμως τα (Α) και (Β) όμως δεν συνιστούν επιστημονική γνώση, γιατί αφορούν μια μεμονωμένη περίπτωση σύνδεσης όρων, ενώ επιστήμη έχουμε όταν γνωρίζουμε το σώμα των προτάσεων ενός πεδίου (π.χ. της φυτολογίας) συνολικά. Η επιστήμη επομένως είναι ένα σύστημα προτάσεων που εξηγούν τα φαινόμενα σε ένα πεδίο συνολικά.

Η Δομή της επιστημονικής γνώσης Η δομή των προτάσεων κάθε επιστημονικού πεδίου για τον Αριστοτέλη είναι μια πυραμίδα. Στην κορυφή της βρίσκονται οι αρχές, τα αξιώματα της επιστήμης. Από αυτές συνάγονται βαθμιαία οι υπόλοιπες προτάσεις ή θεωρήματα της επιστήμης. Η γνωστική μας πορεία μπορεί να είναι από τη βάση της πυραμίδας προς την κορυφή. Αναζητάμε τα αίτια για κάποιες αρχικές προτάσεις ενός συγκεκριμένου πεδίου, π.χ. «Γιατί τα Α είναι Β;». Εκείνο που αναζητάμε είναι ένας μέσος όρος Γ. Όταν βρούμε τον μέσο όρο έχουμε δύο συνδέσεις: ΑΓ, ΒΓ. Πρέπει να αναζητήσουμε μέσους όρους για τις νέες συνδέσεις, να ρωτήσουμε γιατί ισχύουν. Συνεχίζοντας έτσι θα φτάσουμε σε συνδέσεις οι οποίες δεν επιδέχονται το ερώτημα γιατί, δεν υφίσταται μέσος όρος που τις εξηγεί αλλά θα είναι άμεσες συνδέσεις. Αυτές θα είναι οι πρώτες αρχές, αξιώματα του πεδίου.

Πρώτες αρχές της επιστήμης Αναγκαία συνθήκη για την επιστημονική γνώση είναι το να κατέχουμε την αιτιακή εξήγηση για τις προτάσεις του πεδίου. Οι πρώτες αρχές της επιστήμης όμως είναι άμεσες, δεν υπάρχει αίτιο να τις εξηγεί. Π.χ. για την πρόταση «οι άνθρωποι είναι έλλογα όντα». Άρα για τις πρώτες αρχές δεν θα έχουμε επιστημονική γνώση. Κι αυτό οδηγεί σε δύο προβλήματα: Πώς έχουμε γνωστική πρόσβαση στις πρώτες αρχές; Εάν δεν έχουμε γνώση των αρχών, και η γνώση των υπολοίπων προτάσεων του πεδίου στηρίζεται σε αυτές, η επιστημονική γνώση ενός πεδίου συνολικά είναι αβάσιμη.

Πως γνωρίζουμε τις αρχές; Μια λύση του προβληματος θα ήταν να πούμε ότι τις πρώτες αρχές απλά τις υποθέτουμε. Όπως τα αξιώματα της γεωμετρίας. Είναι συμβάσεις. Αλλά δεν θα θέλαμε να υποστηρίξουμε ότι η φυσική, η αστρονομία, η βιολογία και οι άλλες επιστήμες στηρίζονται σε αξιώματα που είναι απλά συμβατικά. Πιστεύουμε ότι είναι αληθή. Η άλλη λύση είναι να δούμε μήπως υπάρχει κάποιος διαφορετικός τρόπος να γνωρίσουμε κάτι, άλλος από τον επιστημονικό συλλογισμό, ο οποίος είναι και ο τρόπος γνώσης των αρχών. Ο Αριστοτέλης περιγράφει μια τέτοια μέθοδο: την ονομάζει επαγωγή.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PHIL1803/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.