Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Καταδίωξη / Διαφυγή. Οι κανόνες • Ένας «φυγάς», ένας ή περισσότεροι «κυνηγοί» • Κινούνται πάνω σε ένα γράφημα • Στην πιο απλή περίπτωση, μία κίνηση ο.
Advertisements

1. Εισαγωγή Ορισμοί:  VOD  NVOD  Live Streaming.
Παράδειγμα 2: Υπολογισμός αθροίσματος με επαναληπτική εντολή: για...από...μέχρι... με βήμα Να βρεθεί και να εκτυπωθεί το άθροισμα των άρτιων αριθμών από.
Αλγόριθμοι Αναζήτησης
Πιθανοκρατικοί Αλγόριθμοι
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΨΕΥΔΟΚΩΔΙΚΑ ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΒΑΣΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ ΠΙΝΑΚΩΝ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΠΕΚ ΠΕΙΡΑΙΑ Α΄φάση Επιμόρφωσης Εκπ/κών κλάδου ΠΕ19 Διδακτική της Πληροφορικής Ρόδος, Νοέμβρης 2007.
Αναγνώριση Προτύπων.
Γιάννης Σταματίου Μη αποδοτική αναδρομή και η δυναμική προσέγγιση Webcast 8.
Αναζήτηση (Search) ΤΜΗΜΑ ΜΠΕΣ.
1 Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων – Πανεπιστήμιο Πειραιώς Αναζήτηση (Search)
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
Ανάλυση Ι.2: Μέθοδος των διαφορών (differencing)
Αλγόριθμοι και Πολυπλοκότητα
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Αλγόριθμοι Αναζήτησης
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αλγόριθμος.
Γραμμικός Προγραμματισμός
Δυναμικός Προγραμματισμός
Προσεγγιστικοί Αλγόριθμοι
Ιωάννης Γ. Κοντοχριστόπουλος Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών Επιβλέπων: Επ. Καθηγητής Κ. Σγάρμπας Τετάρτη 10 Οκτωβρίου 2012.
Εργαστήριο Δασικής Διαχειριστικής & Τηλεπισκόπησης ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Διδάσκων Δημήτριος Καραμανώλης, Επίκουρος Καθηγητής ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ.
Πτυχιακή εργασία: «Ανάπτυξη αλγορίθμου Γενετικού Προγραμματισμού (Genetic Programming) με δυνατότητα διαχείρισης δενδροειδών δομών και εφαρμογή του στην.
ΕΥΡΕΣΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΩΝ ΕΚΤΟΠΩΝ ΣΕ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΑΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Τυχαιοκρατικοί Αλγόριθμοι TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint manual before you delete this box.: AA Πιθανότητες και Αλγόριθμοι Ανάλυση μέσης.
ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΕΙΣ-ΚΑΤΑΝΟΜΕΣ. Η βασική αρχή του οικονομικού σχεδιασμού είναι η δημιουργία οικονομικών και κοινωνικών στόχων για το μέλλον, εκφρασμένων σε ποσοτικοποιημένα.
Επισκόπηση Εισαγωγή στην Τεχνητή Νοημοσύνη, Επίλυση προβλημάτων,
Προσεγγιστικοί Αλγόριθμοι για NP-Δύσκολα Προβλήματα
Ενεργή επιλογή αλγορίθμου, Active Algorithm Selection, Feilong Chen and Rong Jin Εύα Σιταρίδη.
Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης
Διάλεξη 9η: Εφαρμογή της μεθόδου Simplex στο γραμμικό προγραμματισμό κατά τη μεγιστοποίηση Μέθοδος Simplex 1.Όταν υπάρχουν μέχρι πέντε κλάδοι παραγωγής.
Ο αλγόριθμος Bellman-Ford (επανεξετάζεται)
Εξόρυξη Δεδομένων και Αλγόριθμοι Μάθησης. K-means k-windows k-means: 2 φάσεις 1. Μια διαμέριση των στοιχείων σε k clusters 2. Η ποιότητα της διαμέρισης.
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Πέμπτη, 2 Απριλίου 2015Τμ. Πληροφορικής,
ΜΑΘΗΜΑ: ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Π. ΚΑΤΣΑΡΟΣ Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Παρασκευή, 3 Απριλίου 2015Τμ.
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές
Αλγόριθμοι - Τμήμα Πληροφορικής ΑΠΘ - 4ο εξάμηνο1 Ανάλυση Αλγορίθμων b Θέματα: Ορθότητα Χρονική αποδοτικότητα Χωρική αποδοτικότητα Βελτιστότητα b Προσεγγίσεις:
Διάλεξη 8η: Διαγραμματική επίλυση προβλημάτων ελαχίστου κατά την εφαρμογή του γραμμικού προγραμματισμού στη γεωργική παραγωγή 1.Στην περίπτωση των κλάδων.
ΕΠΛ 231 – Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι13-1 Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν τα εξής επιμέρους θέματα: Ο αλγόριθμος Dijkstra για εύρεση βραχυτέρων μονοπατιών.
1 ΤΜΗΜΑ ΜΠΕΣ Αλγόριθμοι Αναζήτησης Εργασία 1 Τυφλή Αναζήτηση.
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές TSP, Μέτρα κεντρικότητας, Dijkstra Data Engineering Lab.
Πρόβλεψη Θέσης Χρήστη σε Κινητά Δίκτυα - Ταξινομητής Βέλτιστης Παύσης Σπύρος Γεωργάκης Διπλωματική Εργασία.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
Αναζήτηση (Search) συνέχεια ΤΜΗΜΑ ΜΠΕΣ.
Μηχανική Μάθηση σε Συστήματα Πολλαπλών Πρακτόρων Παπαλιάς Κωνσταντίνος Τμήμα Πληροφορικής.
1 Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 7 η Διαχείριση Πόρων.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #6: Μοντέλα κατανομής μετακινήσεων – Distribution models. Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
Για μτ από ατ μέχρι ττ [με_βήμα β] εντολές Τέλος_επανάληψης : περιοχή εντολών μτ : η μεταβλητή της οποίας η τιμή θα περάσει από την αρχική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΥΡΕΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ Άπληστη Αναζήτηση και Αναζήτηση Α* ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ.
Σήματα και Συστήματα 11 10η διάλεξη. Σήματα και Συστήματα 12 Εισαγωγικά (1) Έστω γραμμικό σύστημα που περιγράφεται από τη σχέση: Αν η είσοδος είναι γραμμικός.
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Επίλυση Προβλημάτων με Αναζήτηση
Προβλήματα Ικανοποίησης Περιορισμών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση
Βελτιστοποίηση σε τρίλιζα Καταδίωξη/διαφυγή
Διδάσκων: Δρ. Τσίντζα Παναγιώτα
Αλγόριθμοι - Τμήμα Πληροφορικής ΑΠΘ - Εξάμηνο 4ο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ
Στρατηγικές πληροφορημένης αναζήτησης
Δυναμικός Προγραμματισμός
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε.
Μη Γραμμικός Προγραμματισμός
Εισαγωγή στα Προσαρμοστικά Συστήματα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Στρατηγικές πληροφορημένης (ευρετικής) αναζήτησης Χρησιμοποιούν ειδική γνώση του προβλήματος, πέρα από τον ίδιο τον ορισμό του προβλήματος Μπορούν να βρίσκουν λύσεις πιο αποδοτικά από μια στρατηγική χωρίς πληροφόρηση Συνάρτηση αξιολόγησης (evaluation function), f(n): μετρά την απόσταση από το στόχο και με βάση την τιμή της επιλέγεται ο επόμενος κόμβος Ευρετική συνάρτηση (heuristic function), h(n): υπολογίζει το κόστος φθηνότερης διαδρομής από ένα κόμβο n σε ένα κόμβο στόχου 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Άπληστη αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο f(n)=h(n) hSLD: Straight-Line Distance heuristic (ευθύγραμμη απόσταση) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Άπληστη αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο Τιμές hSLD για απόσταση από Βουκουρέστι Arad 366 Mehadia 241 Bucharest Neamt 234 Craiova 160 Oradea 380 Dobreta 242 Pitesti 100 Eforie 161 Rimniscu Vilcea 193 Fagaras 176 Sibiu 253 Giurgiu 77 Timisoara 329 Hirsova 151 Urziceni 80 Iasi 226 Vaslui 199 Lugoj 244 Zerind 374 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Άπληστη αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο Μετάβαση από το Arad στο Βουκουρέστι 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Άπληστη αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Άπληστη αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο Επιρρεπής σε λανθασμένες εκτιμήσεις: Μετάβαση από Iasi σε Fagaras Έχει ομοιότητα με την αναζήτηση πρώτα κατά βάθος. Μπορεί να μπλέξει σε ατέρμονα κλαδιά Χρονική, χωρική πολυπλοκότητα χειρότερης περίπτωσης: Ο(bm) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Αναζήτηση Α* f(n)=g(n)+h(n) όπου g(n) είναι το κόστος μετάβασης στον κόμβο n Η Α* είναι βέλτιστη αν: η συνάρτηση h(n) είναι παραδεκτός ευρετικός μηχανισμός, δηλαδή δεν κάνει υπερεκτιμήσεις για το κόστος επίτευξης του στόχου π.χ. hSLD (η ευθεία γραμμή δεν μπορεί να είναι υπερεκτίμηση) Η αναζήτηση A* χωρίς κλάδεμα επαναλαμβανόμενων καταστάσεων είναι βέλτιστη αν η h(n) είναι παραδεκτός ευρετικός μηχανισμός 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Αναζήτηση Α* 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Αναζήτηση Α* 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Συνεπείς ευρετικές συναρτήσεις Μια ευρετική συνάρτηση λέγεται συνεπής (consistent) ή μονοτονική, εάν ισχύει: h(n) ≤ c(n, a, n') + h(n') Η αναζήτηση A* με κλάδεμα επαναλαμβανόμενων καταστάσεων, είναι βέλτιστη αν η h(n) είναι συνεπής. f(n')=g(n')+h(n')=g(n)+c(n, a, n')+h(n') ≥ g(n)+h(n)=f(n) Μια συνεπής ευρετική συνάρτηση είναι και παραδεκτός ευρετικός μηχανισμός. Οι περισσότερες παραδεκτές ευρετικές συναρτήσεις είναι και συνεπείς (π.χ. hSLD) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Αποδοτικότητα Α* Βέλτιστος και πλήρης Βέλτιστα αποδοτικός Εξερευνά τις λιγότερες καταστάσεις από όλους τους βέλτιστους και πλήρεις αλγορίθμους Μεγάλες (εκθετικές) απαιτήσεις σε χρόνο και (κυρίως) σε μνήμη. Δεν είναι πρακτικά χρήσιμος για πολλά προβλήματα μεγάλης κλίμακας 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Παράδειγμα: Μη-Συνεπής Συνάρτηση h=4 F=0+4=4 h=2 F=4+2=6 h=5 F=3+5=8 h=0 F1=7+0=7 F2=6+0=6 4 3 Αρχική Τελική A Γ Β Δ f(n)=g(n)+h(n) Μέτωπο αναζήτησης Κλειστό σύνολο Τρέχουσα κατάσταση Παιδιά Α4 Α ΑΒ6, ΑΓ8 ΑΒ6 ΑΒΔ7 ΑΒΔ7, ΑΓ8 Α, ΑΒ Λύση 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Παράδειγμα: Συνεπής Συνάρτηση h=4 F=0+4=4 h=2 F=4+2=6 h=3 F=3+3=6 h=0 F1=7+0=7 F2=6+0=6 4 3 Αρχική Τελική A Γ Β Δ f(n)=g(n)+h(n) Μέτωπο αναζήτησης Κλειστό σύνολο Τρέχουσα κατάσταση Παιδιά Α4 Α ΑΒ6, ΑΓ6 A ΑΒ6 ΑΒΔ7 ΑΓ6, ΑΒΔ7 Α, ΑΒ ΑΓ6 ΑΓΔ6 ΑΓΔ6, ΑΒΔ7 Α, ΑΓ, ΑΒ Λύση 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Παράδειγμα: Σύγκριση BestFS και A* h=4 h=2 h=3 h=0 4 3 Αρχική Τελική A Γ Β Δ f(n)=h(n) Λύση στο προηγούμενο παράδειγμα με χρήση BestFS: Μέτωπο αναζήτησης Κλειστό σύνολο Τρέχουσα κατάσταση Παιδιά Α ΑΒ, ΑΓ ΑΒ ΑΒΔ ΑΒΔ, ΑΓ Α, ΑΒ Λύση 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Ευρετική Αναζήτηση Περιορισμένης Μνήμης Ευρετική Αναζήτηση Περιορισμένης Μνήμης

Α* με επαναληπτική εκβάθυνση Επέκταση των κλαδιών πρώτα κατά βάθος Όριο αποκοπής: f(n) = g(n)+h(n) Αν δε βρεθεί λύση σε κάποιο κόστος, αυξάνεται το όριο αποκοπής στο κόστος του «φθηνότερου» κόμβου που ξεπέρασε το όριο αποκοπής στην προηγούμενη επανάληψη Δεν ανιχνεύει επαναλαμβανόμενες καταστάσεις 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Αναδρομική αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο Σε κάθε κόμβο που επιλέγει να επεκτείνει, θυμάται την καλύτερη τιμή f των γειτονικών του κόμβων Εάν δεν υπάρχει παιδί στον τρέχον κόμβο με τιμή f καλύτερη του βέλτιστου γειτονικού κόμβου, η αναζήτηση συνεχίζει από το βέλτιστο γειτονικό κόμβο, ενημερώνοντας τον τρέχοντα κόμβο με την τιμή του καλύτερου παιδιού του Γραμμικές απαιτήσεις σε μνήμη Δεν ανιχνεύει επαναλαμβανόμενες καταστάσεις 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Αναδρομική αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Αναδρομική αναζήτηση πρώτα στο καλύτερο 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Ευρετικές Συναρτήσεις

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Παζλ των 8 πλακιδίων h1=8 h2=18 h*=h1+h2=26 h1 = ο αριθμός των πλακιδίων που δεν είναι στη θέση τους h2 = το άθροισμα των αποστάσεων των πλακιδίων από τις θέσεις προορισμού τους Παραδεκτές και οι δύο H h2 κυριαρχεί της h1 (χωρίς να υπερεκτιμά) Η h2 επεκτείνει λιγότερους κόμβους 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Δραστικός παράγοντας διακλάδωσης b*: Προσδιορίζει την ποιότητα ενός ευρετικού μηχανισμού Ν: ο συνολικός αριθμός των κόμβων που παράγονται από την αναζήτηση Α* για ένα συγκεκριμένο πρόβλημα d: το βάθος της λύσης N + 1 = 1 + b* + (b*)2 + … + (b*)d Ένας καλά σχεδιασμένος αλγόριθμος έχει τιμή για το b* κοντά στο 1 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Δραστικός παράγοντας διακλάδωσης Κόστος αναζήτησης Δραστικός παράγοντας διακλάδωσης d Επαναλ. Εκβαθ. A*(h1) A*(h2) 2 10 6 2,45 1,79 4 112 13 12 2,87 1,48 1,45 680 20 18 2,73 1,34 1,30 8 6384 39 25 2,80 1,33 1,24 47127 93 2,79 1,38 1,22 3644035 227 73 2,78 1,42 14 — 539 113 1,44 1,23 16 1301 211 1,25 3056 363 1,46 1,26 7276 676 1,47 1,27 22 18094 1219 1,28 24 39135 1641 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Επινόηση παραδεκτών μηχανισμών: Χαλαρά προβλήματα Χαλαρά προβλήματα: Απλοποίηση των κανόνων του προβλήματος – λιγότεροι περιορισμοί Το κόστος μιας βέλτιστης λύσης για ένα χαλαρό πρόβλημα είναι ένας παραδεκτός ευρετικός μηχανισμός για το αρχικό πρόβλημα Κανόνας: Ένα πλακίδιο μπορεί να μετακινηθεί από το τετράγωνο A στο τετράγωνο B αν το A συνορεύει οριζόντια ή κάθετα με το B και το B είναι κενό Χαλαροί κανόνες που προκύπτουν: Ένα πλακίδιο μπορεί να μετακινηθεί από το τετράγωνο A στο τετράγωνο B αν το A συνορεύει με το B ( h2) Ένα πλακίδιο μπορεί να μετακινηθεί από το τετράγωνο A στο τετράγωνο B αν το B είναι κενό Ένα πλακίδιο μπορεί να μετακινηθεί από το τετράγωνο A στο τετράγωνο B ( h1) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Επινόηση παραδεκτών μηχανισμών: Υποπροβλήματα Διάλειμμα! Επινόηση παραδεκτών μηχανισμών: Υποπροβλήματα Βάσεις δεδομένων προτύπων (pattern databases) Αποθήκευση λύσεων υποπροβλημάτων 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Αλγόριθμοι Τοπικής Αναζήτησης και Προβλήματα Βελτιστοποίησης

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Τοπική αναζήτηση Αλγόριθμος τοπικής αναζήτησης Λειτουργεί χρησιμοποιώντας μόνο μια τρέχουσα κατάσταση (αντί για πολλές διαδρομές) και γενικά μετακινείται μόνο σε γειτονικές της καταστάσεις Προβλήματα βελτιστοποίησης Σκοπός είναι να βρεθεί η καλύτερη κατάσταση σύμφωνα με μία αντικειμενική συνάρτηση 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Τοπική αναζήτηση Τοπίο χώρου καταστάσεων 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Αναρρίχηση λόφων (hill-climbing) Μετακινείται συνεχώς στην καλύτερη γειτονική κατάσταση. Συνήθως διατύπωση με πλήρεις καταστάσεις Τρέχουσα τιμή h=17 Τοπικό ελάχιστο με h=1 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Παράδειγμα με 4 βασίλισσες ♛ Σε κάθε στήλη θα υπάρχει μία μόνο βασίλισσα Ξεκινάμε με όλες τις βασίλισσες στην κάτω γραμμή Σε κάθε βήμα μπορούμε να μετακινήσουμε μια βασίλισσα σε μια άλλη θέση στη στήλη της, άρα οι δυνατές κινήσεις είναι 4x3=12 Χρησιμοποιούμε ως ευρετική συνάρτηση το πόσες απειλές υπάρχουν κάθε φορά (όλες οι απειλές είναι διπλές, εμείς όμως τις μετράμε ως μία απειλή κάθε φορά) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Παράδειγμα με 4 βασίλισσες ♛ ♛ ♛ 6 3 1 ♛ Στο συγκεκριμένο παράδειγμα ήμασταν τυχεροί, μιας και όλες οι επιλογές μας βγήκαν σωστές 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Προβλήματα της μεθόδου αναρρίχησης λόφων Τοπικά μέγιστα Κορυφογραμμές Οροπέδια 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Προβλήματα της μεθόδου αναρρίχησης λόφων Αντιμετώπιση Πλάγιες κινήσεις (για οροπέδια) Στοχαστική αναρρίχηση λόφων Επιλέγει τυχαία κάποια από τις «καλές» διαθέσιμες κινήσεις Αναρρίχηση λόφων με την πρώτη επιλογή Παράγει διαδοχικές καταστάσεις τυχαία, μέχρι να παραχθεί κάποια που να είναι καλύτερη από την τρέχουσα κατάσταση Τυχαίες επανεκκινήσεις (πλήρης αλγόριθμος) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Προσομοιωμένη ανόπτηση (Simulated annealing) Προ-επιλέγει τυχαία μια κίνηση Αν αυτή βελτιώνει τα πράγματα, γίνεται αποδεκτή Αν τα χειροτερεύει, γίνεται αποδεκτή με πιθανότητα P=eΔΕ/Τ ΔΕ<0, η χειροτέρευση Τ>0, «θερμοκρασία» Η θερμοκρασία μειώνεται με την πάροδο του χρόνου 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Τοπική ακτινική αναζήτηση (local beam search) Επιλέγονται k τυχαίες αρχικές καταστάσεις Εκτελούνται k αναζητήσεις παράλληλα Σε κάθε βήμα επιλέγονται τα k καλύτερα παιδιά (καταστάσεις) από όλα τα παιδιά του προηγούμενου βήματος Διαφέρει από την εκτέλεση k τυχαίων επανεκκινήσεων παράλληλα 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Τοπική ακτινική αναζήτηση (local beam search) Κίνδυνος Συγκέντρωση όλων των αναζητήσεων γύρω από την ίδια περιοχή του χώρου καταστάσεων Αντιμετώπιση Στοχαστική επιλογή των k παιδιών (καταστάσεων) 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Γενετικοί αλγόριθμοι Οι διάδοχες καταστάσεις παράγονται με το συνδυασμό δύο γονικών καταστάσεων, και όχι με την τροποποίηση μιας μεμονωμένης κατάστασης Αρχικός πληθυσμός Στοχαστική επιλογή γονέων για αναπαραγωγή Τελεστές αναπαραγωγής Διασταύρωση Μετάλλαξη Συνάρτηση καταλληλότητας Ευρετική συνάρτηση 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Γενετικοί αλγόριθμοι 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση

Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση Γενετικοί αλγόριθμοι 27/10/2017 Πληροφορημένη Αναζήτηση και Εξερεύνηση