Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής 3η ενότητα: Μείγμα Μάρκετινγκ - Κοστολόγηση /Κανάλια Διανομής σε Οργανισμούς Αναψυχής Αθλητισμού Κουθούρης Χαρίλαος, Αν. Καθηγητής Τ.Ε.Φ.Α.Α Τρικάλων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να γνωρίζουν: Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να γνωρίζουν: Τι σημαίνει ‘κοστολόγηση’ Ποιοι είναι οι παράγοντες που καθορίζουν την κοστολόγηση αθλητικών προϊόντων Διαφορές στην κοστολόγηση μεταξύ αθλητικών προϊόντων και αθλητικών υπηρεσιών Ποια η σημασία των καναλιών διανομής Αναφορά στην διαφορετικότητα των καναλιών διανομής ανάλογα των διαφορετικών αθλητικών υπηρεσιών.
Αρχές Κοστολόγησης (1) 1. Παράγοντες Επηρεάζουν τις Αποφάσεις για την Κοστολόγηση Οι στόχοι του οργανισμού (διαφορετικός φορέας) Ο αριθμός των παροχών Το κόστος λειτουργίας (επενδύσεις, αποσβέσεις, δάνεια, κόστος προσωπικού….)
Αρχές Κοστολόγησης (2) 1. Παράγοντες Επηρεάζουν τις Αποφάσεις για την Κοστολόγηση Το πελατειακό δυναμικό και τα χαρακτηριστικά του. Ο ανταγωνισμός Brand name
Αρχές Κοστολόγησης (3) 2. Το κέρδος δεν είναι πάντα ο βασικός στόχος στις αθλητικές υπηρεσίες: Επιβίωση (break even) Κοινωνικοί Στόχοι 3. Η ελαστικότητα της ζήτησης Επίδραση των αλλαγών των τιμών στη ζήτηση
Σύγκριση Υπηρεσιών με Προϊόντα Για πολλές υπηρεσίες υγείας, άθλησης και αναψυχής, οι καταναλωτές έχουν περιορισμένες ή μη ακριβής πληροφορίες για τις Τιμές. Γιατί? Παραδείγματα: Ποια είναι η τιμή αναφοράς ενός πακέτου για σκι για ένα σαββατοκύριακο; Ποια είναι η τιμή αναφοράς για συμμετοχή ενός παιδιού σε ένα αθλητικό camp? Ποια είναι η τιμή αναφοράς για μια ετήσια συνδρομή σε ένα club αντισφαίρισης;
Κοστολόγηση: Σύγκριση Υπηρεσιών με Προϊόντα Κοστολόγηση: Σύγκριση Υπηρεσιών με Προϊόντα 2. Η τιμή «ορίζει» την ποιότητα (?) Γιατί? Εκτίμηση Δείκτες ποιότητας Αντιλαμβανόμενο Ρίσκο Αγοράς
Κοστολόγηση Υπηρεσίες Έναντι Προϊόντων Κοστολόγηση Υπηρεσίες Έναντι Προϊόντων 3. Ο υπολογισμός του κόστους είναι πιο σύνθετη διαδικασία για τους καταναλωτές υπηρεσιών. Γιατί? Παραδείγματα: Υπολογίστε το κόστος μιας εκδρομής μιας εκδρομής για ένα σαββατοκύριακο στο Σέλι Υπολογίστε το κόστος για μια εβδομάδα διακοπές στο Club Med στη Ρόδο Υπολογίστε το κόστος για ένα παιδί να συμμετάσχει σε ένα basketball camp.
Άλλα ήδη κόστους στις Υπηρεσίες Χρόνος Ο χρόνος που οι καταναλωτές ξοδεύουν για να επιλέξουν υπηρεσίες Ενέργεια Η φυσική ενέργεια που οι καταναλωτές ξοδεύουν για να επιλέξουν υπηρεσίες Ψυχολογικό Κόστος Η διανοητική ενέργεια που οι καταναλωτές ξοδεύουν για να επιλέξουν υπηρεσίες και ο κίνδυνος της αποτυχημένης επιλογής
Τρόποι Κοστολόγησης Βασισμένοι στο Κόστος Βασισμένοι στον Ανταγωνισμό Βασισμένοι στην Εταιρεία και στους Ανταγωνιστές Βασισμένοι στον Πελάτη Βασισμένοι στο Κόστος Βασισμένοι στον Ανταγωνισμό Βασισμένοι στην Ζήτηση
Κανάλια Διανομής Εταιρία Διοργάνωσης Δραστηριοτήτων Αναψυχής; Περιλαμβάνει τη διαδικασία (τοποθεσία) διανομής των προϊόντων/υπηρεσιών με στόχο τη διευκόλυνση της αγοράς από τους καταναλωτές. Εταιρία Διοργάνωσης Δραστηριοτήτων Αναψυχής; Disneyland; Club Med
Τι σημαίνει Κανάλι Διανομής; Διαθεσιμότητα Προσιτότητα Βαθμός ευκολίας που o καταναλωτής έρχεται σε επαφή με τον διανομέα και κάνει χρήση της υπηρεσίας (δίκτυο λιανικής πώλησης μιας εταιρίας…) Ο Βαθμός που το προϊόν είναι διαθέσιμο στον καταναλωτή όταν και όποτε το χρειάζεται (τοποθεσία γηπέδου, ωράριο λειτουργίας) Ώρες Λειτουργίας Τοποθεσία
Δομή των Καναλιών Διανομής A B Γ Δ Αθλητικός Οργανισμός Αθλητικός Οργανισμός Εταιρεία Παραγωγής Αθλητικών Προϊόντων Εταιρεία Παραγωγής Αθλητικών Προϊόντων Πράκτορες Χονδρική Χονδρική Αθλητικές Εγκαταστάσεις Αθλ Εγκατ ΜΜΕ Λιανική Λιανική Καταναλωτής Καταναλωτής Καταναλωτής Καταναλωτής
Ενδιάμεσων στις Υπηρεσίες Παραδείγματα Ενδιάμεσων στις Υπηρεσίες Franchisees (Δικαιοπαροχή) π.χ., Εταιρίες Πρακτορεία π.χ., ταξιδιωτικά γραφεία, ατζέντηδες Ηλεκτρονικά Κανάλια Διανομής π.χ., Κρατήσεις
Προτεινόμενα Θέματα με Ερευνητικό Ενδιαφέρον Η δυνατότητα εφαρμογής των αρχών του μάρκετινγκ από τους δημοτικούς οργανισμούς αθλητικής αναψυχής Η μελέτη της «φιλοσοφίας» μάρκετινγκ των οργανισμών υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Η μελέτη της αντίληψης των πελατών σχετικά με τα χαρακτηριστικά του «προϊόντος» της υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Η μελέτη των προσδοκιών και κινήτρων των συμμετεχόντων σε προγράμματα υπαίθριας αθλητικής αναψυχής
Ασκήσεις στη Διάρκεια του Μαθήματος Μελέτη πραγματικών περιπτώσεων Κριτική των καναλιών διανομής συγκεκριμένων οργανισμών Ανάπτυξη «πακέτων» προϊόντων υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Κριτική της προσφοράς των προγραμμάτων στην Ελλάδα
Βιβλιογραφία Αλεξανδρής, Κ. (2011). Αρχές Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ Οργανισμών & Επιχειρήσεων Αθλητισμού & Αναψυχής. Θεσ/νκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Αυθίνος, Ι. (2004). Αθλητικό Μάρκετινγκ. Αθήνα: Εκδόσεις Πασχαλίδη. Κουθούρης, Χ. (2009). Υπαίθριες Δραστηριότητες Αναψυχής, Ακραία Αθλήματα. Μάνατζμεντ Υπηρεσιών. Θεσ/νίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Παπαδημητρίου, Δ. (2005). Διοίκηση Αθλητικών Οργανισμών και Επιχειρήσεων. Αθήνα: Κλειδάριθμος. Mullin, B., Hardy, S., & Sutton, W. (2003). Sport Marketing. Champaign, IL: Human Kinetics.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Τέλος ενότητας