Αρχιτεκτονικη & Γεωμετρια του Παρθενωνα ΟΜΑΔΑ Α΄ Αντωνία Βασιλείου Ευθυμία Θεοδωράκη Ευγένιος Μυτιληναίος Λεωνίδας Νοδάρας Παναγιώτα Παληογιάννη
Αρχιτεκtoνικη του παρθενωνα Ο Παρθενώνας, αφιερωμένος στην Αθηνά Παλλάδα, την πολεμική και παρθένο θεά, είναι το κορυφαίο επίτευγμα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Αποτελεί διεθνώς το σύμβολο της πόλης των Αθηνών.
Κτίστηκε το 447 π.Χ. σε σχέδιο των αρχιτεκτόνων Ικτίνου και Καλλικράτη. Εννέα μόλις χρόνια αργότερα, το 438 π.Χ., τελέστηκαν τα εγκαίνιά του παράλληλα με τον εορτασμό των Μεγάλων Παναθηναίων. Ακολουθεί το δωρικό αρχιτεκτονικό ρυθμό και περιβάλλεται από οκτώ κίονες στις στενές του πλευρές και από δεκαεπτά στις μακρές (μετρώντας δύο φορές τους γωνιαίους).
Παρά το γεγονός ότι οι Αθηναίοι ήταν Ίωνες έκτιζαν ναούς δωρικού ρυθμού δίνοντας έτσι κομψότητα στα οικοδο-μήματά τους. Εμφανίζει όμως και κάποια στοιχεία ιωνικού ρυθμού, όπως 4 κίονες στο πίσω μέρος του ναού και η ζωφόρος.
Γεωμετρια του Παρθενωνα-χρυση αναλογια φ Γεωμετρια του Παρθενωνα-χρυση αναλογια φ Ο Παρθενώνας προκαλεί το θαυμασμό όχι μόνο για τον πλουσιότατο, αριστουργηματικό και ριζοσπαστικό για την εποχή του γλυπτό διάκοσμο, αλλά και για την αρμονία που εκπέμπει ως αρχιτεκτόνημα και τις ιδανικές του αναλογίες.
Στο σχέδιο του Παρθενώνα δεν υπάρχει ούτε μία ευθεία γραμμή αλλά παντού συναντάμε απαλές καμπύ- λες. Στις αναλογίες του συναντάμε τον χρυσό αριθμό Φ. Το οπτικό αποτέλεσμα είναι, εκτός από αρμονικό, πολλές φορές και απροσδόκητο, μιας και ο Παρθενώνας καταφέρνει να δείχνει εντυπωσιακά μεγαλύτερος από το πραγματικό του μέγεθος χωρίς όμως να βαραίνει τον χώρο.
Οι ελαφρότατες αυτές καμπυλώσεις χαρίζουν στο σπουδαίο αυτό οικοδόμημα ελαστικότητα και ανάταση. Οι δε κίονες κλίνουν ελαφρώς προς τα μέσα, έτσι ώστε οι νοητές τους προεκτάσεις προς τα πάνω να συναντιούνται σχηματί- ζοντας πυραμίδα.
ΧΡΥσοΣ ΑΡΙΘμοΣ Φ ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕνωΝΑ ΧΡΥσοΣ ΑΡΙΘμοΣ Φ ΣΤΟΝ ΠΑΡΘΕνωΝΑ Πήρε το όνομά του από το γλύπτη Φειδία ο οποίος χρησιμοποιούσε τη χρυσή αναλογία στα περισσότερα έργα του. Ο φ ανήκει στους άρρητους αριθμούς, δηλαδή εκείνους που δεν μπορούμε να εκφράσουμε ως κλάσμα.
Η χρυσή τομή ορίζεται ως το πηλίκο των θετικών αριθμών α, β, όταν ισχύει α/β =α+β/α που ισούται περίπου με 1,618. Σε μαθηματικούς όρους, χρυσός αριθμός είναι εκείνος που αν του προσθέσουμε το 1 θα μας δώσει το ίδιο αποτέλεσμα το οποίο θα έχουμε και αν τον υψώσουμε στο τετράγωνο. φ2 = φ + 1
Η εφαρμογή της χρυσής αναλογίας φ στον Παρθενώνα διακρίνεται, αν διαιρέσουμε το ύψος των κιόνων (β) σε σχέση με το ψηλότερο σημείο του ναού (α). α/β=1,618
Ο αριθμός φ κρύβεται και στην ακολουθία Fibonacci.
ΧρυΣΟσ αριθΜΟσ φ στη ΦΥση Όμως, το μυστήριο με αυτόν τον παράξενο αριθμό είναι ότι τον συναντάμε και στη φύση, στην ανάπτυξη των φυτών, την κατανομή των φύλλων και τα όστρακα. Κρύβεται επίσης στις πιστωτικές κάρτες, στις αναλογίες του Παρθενώνα και στο διαχρονικό πρότυπο του αρμονικού ανθρώπινου σώματος, στον Άνθρωπο του Βιτρούβιου, έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ Πρόκειται για έναν μαγικό, εντελώς ΜΑΓΙΚΟ αριθμό. Ο αριθμός της φύσης, της ωραιότητας, της αρχιτεκτονικής, της αρμονίας, της υγείας. Ο αριθμός της μουσικής, των λουλουδιών, των έμβιων, του ρυθμού, των αναλογιών, των πλανητών. Ο αριθμός του σύμπαντος.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!