Η Παραγωγή Γραπτού Λόγου Τάξη Α’ Παρουσίαση: Ευρυδίκη Παπαγεωργίου
Περιεχόμενα Παρουσίασης Θεωρητικό Πλαίσιο Τα Στάδια Παραγωγής Γραπτού Λόγου στην Α’ Τάξη Ανάλυση των Σταδίων Παραγωγής του Γραπτού Λόγου στην Α’ Τάξη και Αξιολόγηση
Θεωρητικό Πλαίσιο
Θεωρητικό Πλαίσιο Σύνδεση Γραπτού Λόγου και των Υπολοίπων Τομέων της Γλώσσας
Τα Στάδια Παραγωγής Γραπτού Λόγου στην Α’ Τάξη Κείμενο συλλαβή/λέξη Κείμενο λεζάντα/φράση/πρόταση Μικρές ιστορίες με πλοκή Λειτουργικά κείμενα
Πρώτο Στάδιο: Κείμενο συλλαβή/λέξη Εξοικείωση παιδιών με απλά γλωσσικά στοιχεία/συλλαβές από τα οποία παράγεται νόημα. Η επεξεργασία γίνεται κυρίως με βάση την αναλυτικοσυνθετική μέθοδο.
Πρώτο Στάδιο: Κείμενο συλλαβή/λέξη
Αξιολόγηση Πρώτου Σταδίου Κριτήρια: Σύνδεση κειμένου και εικόνας. Ύπαρξη νοήματος. Από το δάσκαλο Αυτοαξιολόγηση Ετεροαξιολόγηση Αξιοποίηση των λαθών
Δεύτερο Στάδιο: Κείμενο λεζάντα/φράση/πρόταση Ενσυνείδητη επεξεργασία γραμμάτων – διγράφων. Αξιοποίηση Τετραδίου Εργασιών Επικοινωνιακή διάσταση της παραγωγής του γραπτού λόγου. Ορθογραφία
Δεύτερο Στάδιο: Κείμενο λεζάντα/φράση/πρόταση
Δεύτερο Στάδιο: Κείμενο λεζάντα/φράση/πρόταση
Αξιολόγηση Δεύτερου Σταδίου Κριτήρια: Σύνδεση κειμένου και εικόνας. Ύπαρξη νοήματος. Τήρηση των συμβάσεων του γραπτού λόγου. Από το δάσκαλο Αυτοαξιολόγηση Ετεροαξιολόγηση Αξιοποίηση των λαθών
Τρίτο Στάδιο: Μικρές ιστορίες με πλοκή Ο δάσκαλος σε ρόλο «γραμματέα»: μαθαίνει στα παιδιά πώς γράφεται ένα αφηγηματικό κείμενο. Ατομική συγγραφή ιστοριών από μέρους των παιδιών.
Τρίτο Στάδιο: Μικρές ιστορίες με πλοκή
Αξιολόγηση Τρίτου Σταδίου Από το δάσκαλο Αυτοαξιολόγηση Ετεροαξιολόγηση Αξιοποίηση των λαθών Κριτήρια: Τίθενται από το δάσκαλο και τα παιδιά μετά από συζήτηση.
Τέταρτο Στάδιο: Λειτουργικά Κείμενα Εισαγωγή στους διαφορετικούς τύπους κειμένων. Αξιοποίηση Τετραδίου Εργασιών Επεξεργασία των δομικών στοιχείων των κειμενικών ειδών. Σημαντική η ύπαρξη παραλήπτη
Τέταρτο Στάδιο: Λειτουργικά Κείμενα
Λειτουργικά Κείμενα Για να παράξουν τα ίδια τα παιδιά τα δικά τους λειτουργικά κείμενα πρέπει να γίνεται: Καλή προετοιμασία γραφής. Επί τόπου διόρθωση κατά την ώρα της συγγραφής. Βελτίωση του κειμένου του μαθητή. Έλεγχος της ορθογραφίας μέσα από τα κατάλληλα βοηθήματα.
Αξιολόγηση Τέταρτου Σταδίου Από το δάσκαλο Αυτοαξιολόγηση Ετεροαξιολόγηση Αξιοποίηση των λαθών Κριτήρια: Τίθενται από το δάσκαλο και τα παιδιά μετά από συζήτηση και έχοντας υπόψην συγκεκριμένα δομικά στοιχεία ανάλογα με το κειμενικό είδος που επεξεργάζονται.
Συμπέρασμα: Με σημείο εκκίνησης την αξιοποίηση των υφιστάμενων γνώσεων των μαθητών της Α’ τάξης, οδηγούμε σταδιακά τα παιδιά στο να γίνουν καλοί χρήστες της ελληνικής γλώσσας οι οποίοι θα είναι σε θέση να παράγουν κείμενα έχοντας υπόψην το σκοπό και τη λειτουργία τους και συνάμα να είναι ικανοί να ασκούν κριτική στα κείμενά τους με σκοπό τη βελτίωσή τους.
Βιβλιογραφία: ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ (ΑΠΣ) της Ελληνικής Γλώσσας για το Δημοτικό Σχολείο 2003. ΦΕΚ 303 τευχ. Β΄/13-3-03. Γλώσσα Α’ Δημοτικού, «Γράμματα, Λέξεις, Ιστορίες», Βιβλίο Δασκάλου, Μεθοδολογικές οδηγίες, OPΓANIΣMOΣ EKΔOΣEΩΣ ΔIΔAKTIKΩN BIBΛIΩN, AΘHNA 2006 Χατζηλουκά – Μαυρή, Ειρήνη, Χατζηγιάννη – Γιάγκου, Ελένη, Παπαδόπουλος Κ., Τιμόθεος, «Ανάγνωση και Γραφή στην Πρώτη Δημοτικού: Θεωρία και Πράξη», ΥΠΠ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπηρεσία Ανάπτυξης Προγραμμάτων, Λευκωσία 2003 Μπερερής, Πέτρος και Παπαρίζος, Χρήστος, Παρουσίαση: «Το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών, τα καινούργια βιβλία και οι τομές στη γλωσσική διδασκαλία του Δημοτικού». Κουντούρης, Φειδίας, «Επικοινωνιακός Προσανατολισμός της Γλωσσικής Διδασκαλίας», Λευκωσία 1997 Πολυβίου, Πολύβιος, «Η Νέα Προσέγγιση Διδασκαλίας του Γλωσσικού Μαθήματος: Θεωρία και Πράξη», Λευκωσία 1993 Barton, David “Literacy: An Introduction to the Ecology of Written Language”, Blackwell, Oxford UK and Cambridge USA, 1998 (σελ. 140 – 160, 209 – 218) Σημειώσεις από το συνέδριο της Α.Κί.Δα. «Τα Νέα Βιβλία για τη Γλώσσα», 17/11/’06