Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χ. Καραγιαννίδης, ΠΘ-ΠΤΕΑΑνάπτυξη Εφαρμογών για την ΕΕΑ Διάλεξη 5: Ανάπτυξη Περιεχομένου 1/9 19/3/2015 Διάλεξη 5 Εργαλεία Συγγραφής Περιεχομένου Ανάπτυξη.
Advertisements

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
Τελική εργασία του μαθήματος “Σχεδιασμός Δημιουργικού & Διαφημιστικών Μηνυμάτων” Ιανουάριος 2054 Ομάδα Χ Ονοματεπώνυμο 1 Ονοματεπώνυμο 2 Ονοματεπώνυμο.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΩΝ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ, ΤΩΝ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ.
Πέτρος Π. Καριώτογλου Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
S.Nomikos, 23 rd June rd ICTVC Thessalonica, Greece E-Paper vs Paper: A comparative study for future applications Μια συγκριτική μελέτη για μελλοντικές.
ΔΕΥΤΕΡΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΩΝ ΑΘΗΝΑ, ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2011 Ο.ΕΠ.ΕΚ Αρχική Συνεδρία Γ. Τύπας, Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και μέλος του Δ.Σ. του Ινστιτούτου.
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας. ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ.
Περιπτώσεις εφαρμογών σε αναπτυσσόμενες χώρες από την Practical Action This publication has been produced with the assistance of the European Commission.
Διασφάλιση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ΜΜΕ Χάρις Τσίγκου, Ειδικός Επιστήμονας ΕΣΡ
ERASMUS+ - ΒΔ 1 Σχολική Εκ π αίδευση – Εκ π αίδευση Ενηλίκων Ημερίδα Παροχής Πληροφοριών για τη Διαχείριση και Υλοποίηση των Εγκεκριμένων Σχεδίων (Πρόσκληση.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
Η θεωρία της διασυνδεδεμένης μάθησης (Connectivism) Διασυνδέοντας θεωρητικά πλαίσια (Connectivity and networking)
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ CORPORATE GOVERNANCE* * Τρόποι Διοίκησης και Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων.
Μάθημα 1 ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Διευθύνσεις και Πρωτόκολλα. Διευθύνσεις Πως αποκωδικοποιούνται οι διευθύνσεις: Πρωτόκολλο://server.domain.
European Perspectives in Language Teaching, Learning, Assessment The European Language Portfolio: What, why and how Bessie Dendrinos School of Philosophy.
1 Σχεδιασμός πολυμεσικών εφαρμογών για μουσεία. Ιστορικό Το 1992 συστάθηκε κατάλληλη επιτροπή από τον οργανισμό ICOM (International Council of Museums)
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Τεχνολογία Διοίκησης Επιχειρησιακών Διαδικασιών Δημοσιεύσεις Καθηγήτρια: Αφροδίτη Τσαλγατίδου
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
Βασικές Έννοιες της Πληροφορικής
Αντισταθμιστική ανάλυση
Διασφάλιση των κανόνων του ελεύθερου ανταγωνισμού στον τομέα των ΜΜΕ
SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 6 Σχεδιασμός και υλοποίηση οργανωμένων σχολικών επισκέψεων σε τεχνοεπιστημονικά.
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 8 Προτάσεις αξιοποίησης μιας σχολικής επίσκεψης στο μουσείο στη διδασκαλία.
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας
Επανασχεδιασμός του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ενδοκοινοτικών Συναλλαγών (Revised Intrastat) Η συγκεκριμένη παρουσίαση συνοψίζει την ανάλυση των αποτελεσμάτων.
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (Educational field trips)
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Βασικές Έννοιες.
Ψηφιακeς ιδEες και αξIες
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ (ΔΙΠΛΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ) - ΣΥΝΑΣΦΑΛΙΣΗ
Τριήρης Η τριήρης ήταν ταχύτατο αρχαίο κωπήλατο πολεμικό πλοίο, δηλαδή ένα είδος γαλέρας, με τρεις σειρές κωπηλάτες (όχι πάντα και τρεις σειρές κουπιά),
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εγώ είμαι η θύρα: όποιος περάσει θα βρει σωτηρία.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών
Πηγές Πληροφόρησης στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΒΧΔ Πολλαπλών κλιμάκων
Chemicals: The first link in many value chains ENΕΡΓΟUMΕ ΜΕ TO NOMO
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
Μουσενίκας Δημήτριος Βλάχος Χριστόδουλος
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Εισαγωγή στις Βάσεις Δεδομένων
Χαράλαμπος Καραγιαννίδης
ζωντανός και δραστικός.
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) & Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) Τρύφων Μαυροπαλιάς.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Σχολείο Ανοιχτού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Εισαγωγή στις Βάσεις Δεδομένων
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΥΛΩΝΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΥ
Εισαγωγή στα Τρόφιμα This publication has been produced with the support of the European Commission. The contents of this publication are the sole responsibility.
Δημοςιευςη επιςτημονικης ερευνας
Study in Holland: open to international minds
Προσαρμοσμένη Άσκηση για Όλους – Κινητική Αναψυχή
Τμήμα Πληροφορικής Α.Π.Θ. Παρουσίαση της Κατεύθυνσης
ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ - 3 ΜΟΥΣΙΑ –.
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Faceforward … into my home!
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Ο Γαλιλαίος και οι παρατηρήσεις του
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ΕΦΠΤ6. Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων 1ο ΜΑΘΗΜΑ: Άτυπη / μη Τυπική εκπαίδευση: Θεωρητικές απόψεις και πρακτικές εφαρμογές Πέτρος Π. Καριώτογλου Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΕΦΠΤ6 Στο εισαγωγικό αυτό δίωρο επιχειρείται : Να οριοθετηθεί η μη τυπική και άτυπη εκπαίδευση ως προς την θεσμοθετημένη / τυπική Να αναδειχθεί ο εκπαιδευτικός ρόλος των μουσείων ως βασικός χώρος μη (α)τυπικής εκπαίδευσης Να παρουσιαστούν τα βασικά πλαίσια περιγραφής της μάθησης σε σχετικούς χώρους Να προσεγγιστούν οι βασικές φιλοσοφίες που καθοδηγούν την μη (α)τυπική εκπαίδευση

Εισαγωγή στην μη τυπική εκπαίδευση Μουσείο Ιστορία και εξέλιξή του Ο ρόλος του μαθητή σε τέτοια περιβάλλοντα Οι σκοποί και στόχοι Ρόλος Μουσείων Επιστημών και Τεχνολογίας  

Δομή της παρουσίασης Μη τυπική εκπαίδευση Μουσείο και Ιστορία του Παιδί και μουσείο Οργάνωση σχολικών επισκέψεων Αλληλεπιδραστικά εκθέματα

Μη Τυπική Εκπαίδευση; …. Γιατί; Συμπληρωματικά ή ανταγωνιστικά προς τη θεσμοθετημένη; Οι Αλλαγές στο Κοινωνικό και Τεχνολογικό Περιβάλλον προαναγγέλουν αλλαγές στο Σχολείο; Επιστημολογικό πλαίσιο: Επιστημονικός και Τεχνολογικός Αλφαβητισμός

Το Φάσμα της Εκπαίδευσης Τυπική (Θεσμός, Πρόγραμμα Σπουδών και Ωρολόγιο) Μη Τυπική (Οργάνωση επισκέψεων εντός Θεσμού, αλλά σε ειδικούς χώρους) Άτυπη (Καμία, Οργάνωση, Τυχαία, Παρενθετική)

Διαφορές Εκπαίδευσης σε Μουσείο - Σχολείο ΜΟΥΣΕΙΟ Ανοιχτή Πιο ομαδική ... Περί το Μαθητή/τρια Δεν αξιολογείται ο Μαθητής Αποτελέσματα … λιγότερο μετρήσιμα Εθελοντική Παρακολούθηση ΣΧΟΛΕΙΟ Κλειστή Πιο ατομική …. Περί τον Εκπαιδευτικό Αξιολογείται ο Μαθητής Αποτελέσματα ... εμπειρικά μετρήσιμα Αναγκαστική Παρακολούθηση

ΜΟΥΣΕΙΑ http://www.noesis.edu.gr/ Σύμφωνα με τον ορισμό της ICOM, του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων, ένα μουσείο είναι: «Μόνιμο ίδρυμα στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτό στο κοινό, που ερευνά τα υλικά αντικείμενα των ανθρώπων και του περιβάλλοντός τους, αποκτά αυτά τα αντικείμενα, τα διατηρεί, τα ερμηνεύει και πρωτίστως τα εκθέτει προς όφελος του κοινού, κυρίως μέσα από διαδικασίες μελέτης, εκπαίδευσης και ψυχαγωγίας».

Η ιστορία του όρου Ο παραπάνω ορισμός δεν συνιστούσε εξαρχής το πλαίσιο μέσα στο οποίο καθορίζονται οι λειτουργίες ενός μουσείου, ούτε συνδεόταν με τη συλλογή και την έκθεση αντικειμένων. Στην αρχαιότητα το μουσείο περιγράφεται ως τέμενος αφιερωμένο στη λατρεία των Μουσών. Τούτο σημαίνει πως στο συγκεκριμένο χώρο καλλιεργούνταν οι τέχνες, τα γράμματα, η μουσική, η ποίηση, η φιλοσοφία και ο χορός. Στην περίοδο της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας ο όρος χρησιμοποιείται κυρίως για χώρους στους οποίους διεξάγονταν φιλοσοφικές συζητήσεις.

Κατά την περίοδο της Αναγέννησης ο όρος παραπέμπει στις ιδιωτικές συλλογές της ευρωπαϊκής αριστοκρατίας, ενώ στον 17ο αιώνα σχετίζεται με την πληρότητα των εγκυκλοπαιδικών γνώσεων και την «ευρεία κάλυψη ενός γνωστικού αντικειμένου». Στα μέσα του ίδιου αιώνα στην Ευρώπη χρησιμοποιείται ο λατινικός όρος museum για τον προσδιορισμό συλλογών με περίεργο αντικείμενα (cabinets des curiosités). Στα τέλη του 17ου, αρχές του 18ου, αιώνα καθιερώθηκε ο όρος για συγκεκριμένα κτήρια που στέγαζαν συλλογές αντικειμένων και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στην περιγραφή της έκθεσης αντικειμένων του Elias Ashmol στην Οξφόρδη. (Βικιπαιδεια)

….. και τα Τεχνοεπιστημονικά Τα Επιστημονικά και Τεχνολογικά Μουσεία στον κόσμο εξελίσσονται για περισσότερο από 200 χρόνια. Η πρώτη γενιά δημιουργήθηκε για να συνδέσει τις ανάγκες του Πανεπιστημίου με τη Βιομηχανία. Το 1794 ιδρύθηκε το Conservatoire National des Arts et Metiers στο Παρίσι. Η κυρίαρχη λειτουργία του ήταν η εκπαίδευση νέων τεχνητών και σχεδιαστών με χρήση των συλλογών ως εκπαιδευτικά βοηθήματα.

Στις αρχές του 20ου αιώνα οι ιδέες του σοβαρού και έγκυρου Μουσείου Τεχνολογίας, σε συνδυασμό με τις δημοφιλείς βιομηχανικές εκθέσεις που παρουσιάζονταν την εποχή εκείνη, δημιούργησαν τη δεύτερη γενιά Μουσείων Επιστήμης και Τεχνολογίας, με κύριο εκφραστή το Deutsches Museum στο Μόναχο. Κύριος στόχος τους ήταν η εκπαίδευση του ευρύτερου δυνατού κοινού, δια μέσου συλλογών αλλά και εκθεμάτων, που μετατρέπονταν έτσι ώστε να μπορεί να επιδειχθεί η λειτουργία τους.

Στα μέσα του 20ου αιώνα εμφανίστηκαν οργανισμοί, όπως το Palais de la Decouverte στη Γαλλία, που απέφευγαν τον χαρακτηρισμό του Μουσείου. Οι οργανισμοί αυτοί, ήταν αφοσιωμένοι στην εκλαΐκευση της Επιστήμης και της Τεχνολογίας με τη χρήση διατάξεων κατασκευασμένων για επίδειξη, με έμφαση στην κίνηση και την αλληλεπίδραση επισκέπτη – εκθέματος. Στα σύγχρονα μουσεία, για τη δημιουργία των εκθέσεων και γενικότερα για την επικοινωνία με το κοινό συμβάλλουν πλεόν πολλές επιστημονικές ειδικότητες. Ειδικοί μουσειολόγοι, σε συνεργασία με τους επιμελητές των μουσείων, τους μουσειοπαιδαγωγούς και τους σχεδιαστές, φροντίζουν για την παρουσίαση των εκθεμάτων με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνονται κατανοητά από όλους τους πιθανούς επισκέπτες, ανεξαρτήτως ηλικίας ή άλλων ιδιαιτεροτήτων.

Επιπλέον, για την εκπλήρωση του εκπαιδευτικού τους ρόλου, αλλά και για την επικοινωνία τους με το κοινό, τα μουσεία και ειδικότερα τα μουσειοπαιδαγωγικά τμήματα, προχωρούν στη διοργάνωση ειδικών προγραμμάτων, όπως ξεναγήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλες εκδηλώσεις. Όπως γίνεται φανερό από τα παραπάνω, για το τελικό αποτέλεσμα, τη μουσειακή έκθεση, είναι απαραίτητες εξειδικευμένες πλέον εργασίες σε πολλαπλά επίπεδα, όπως και η συμβολή πολλών επιστημονικών κλάδων και ειδικοτήτων. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, για τη λειτουργία ενός μουσείου, εξίσου απαραίτητη και σημαντική είναι και η συμβολή του διοικητικού προσωπικού και του προσωπικού φύλαξης, καθαρισμού και συντήρησης του χώρου

Η μη τυπική εκπαίδευση αναφέρεται σε δραστηριότητες που υλοποιούνται ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Η μη τυπική εκπαίδευση αναφέρεται σε δραστηριότητες που υλοποιούνται έξω από τα σχολεία δεν αναπτύσσονται πρωταρχικά για σχολική χρήση ούτε για να αποτελέσουν μέρος ενός συνεχιζόμενου σχολικού προγράμματος σπουδών χαρακτηρίζονται από εθελοντική και όχι υποχρεωτική συμμετοχή όταν είναι μέρος μιας αναγνωρισμένης σχολικής εμπειρίας με καθορισμένους στόχους

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ προκαλεί δέος και εξάπτει την περιέργεια και τη φαντασία ιδιαίτερα των μικρών μαθητών τους προκαλεί να δοκιμάσουν τις ιδέες τους να ασχοληθούν με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους

Αντίθετα με την τυπική εκπαίδευση, μερικές φορές συντηρητική, ΜΟΥΣΕΙΟ Vs ΣΧΟΛΕΙΟ Αντίθετα με την τυπική εκπαίδευση, μερικές φορές συντηρητική, τα μουσεία δημιουργούν ένα ευχάριστο περιβάλλον μάθησης που απευθύνεται σε οικογένειες, νέους, μη ευνοημένες κοινωνικές ομάδες (ετερογενές κοινό), ενώ μπορούν να ενσωματώνουν έγκαιρα θέματα επικαιρότητας

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑ …είναι αντικείμενο της έρευνας Ο προσδιορισμός των διαδικασιών εκπαίδευσης στα μουσεία ο τρόπος που οι εκπαιδευτικοί προσβλέπουν στη συνεργασία αυτών των δύο χώρων «μουσείου – σχολείου» Kisiel J. Clarifying the Complexities of School–Museum Interactions: Perspectives FromTwo Communities,JRST, 51, (3) 2014

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΙΑ; Ενήλικες: δια βίου μάθηση επιστημονικός και τεχνολογικός αλφαβητισμός Σχολικές Ομάδες: Αλλαγή στάσης, κοινωνικοί στόχοι, επιστημονικός & τεχνολογικός αλφαβητισμός, επέκταση / συμπλήρωση σχολικής γνώσης

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ Μελέτη, Εκπαίδευση, Ψυχαγωγία (ICOM) … σημαντική εξωσχολική εμπειρία, αλλά και εμπλουτισμός σχολικού μαθήματος ... (ΤΜΘ & ΚΔΕ&ΜΤ) … και επιμόρφωση εκπαιδευτικών (Deutsches Museum, Science Museum London) (Καριώτογλου, Π. Ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας των ΤΕΠ Μουσείων, Πρακτικά ΕΕΦ, 2005)

ΣΚΟΠΟΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ Frank Oppenheimer ιδρυτής και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου Exploratorium του San Francisco Τα Μουσεία Μπορεί να είναι παράλληλα εκπαιδευτικά συστήματα ανοικτά για όλους Μπορεί όμως και να αποτελούν ένα καλό συνεργάτη του σχολείου

να δημιουργεί προβληματισμούς & την επιθυμία για γνώση ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ Η επίσκεψη να δημιουργεί προβληματισμούς & την επιθυμία για γνώση να επιδιώκει το ξύπνημα της ευαισθησίας του παιδιού,την ανάγκη της έκφρασης, το θαυμασμό για τα έργα των άλλων βοηθά να κατανοήσει, να νιώσει το ιστορικό παρελθόν, να γνωρίσει την καλλιτεχνική δημιουργία, να αποκτήσει δεξιότητες και να έρθει σε επαφή με τη νέα τεχνολογία

ΠΑΙΔΙ, ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΟ Παπουτσίδης και Καριώτογλου, 2002, Πρακτικά 3ου Παν. Συνεδρίο ΔΦΕ και ΝΤ Καριώτογλου, 2003, Θέματα στην Εκπαίδευση, 4, (2-3) Καριώτογλου, Π. Σχολείο και Μουσείο, Ημερίδα ΝΟΗΣΙΣ, 2011

ΠΛΑΙΣΙΑ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ (1992) Το αλληλεπιδραστικό πλαίσιο των Falk & Dierking (1995) Τα είδη μάθησης –μουσείων του Hein

ΘΕΩΡΙΑ ΓΝΩΣΗΣ ΘΕΩΡΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ η γνώση υπάρχει ανεξάρτητα από τον γνώστη Το συστηματικό (παραδοσιακό) μουσείο Παραδοσιακή μάθηση Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση ΘΕΩΡΙΑ ΓΝΩΣΗΣ Aυξητική μάθηση, προστιθέμενη σε παθητικό νού ΘΕΩΡΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ Ο μαθητευόμενος κατασκευάζει τη γνώση Το μεθοδικό μουσείο Συμπεριφορική μάθηση Το εποικοδομητικό μουσείο Εποικοδομητική μάθηση Η γνώση δομείται από το άτομο και κοινωνικά

Το συστηματικό μουσείο Παραδοσιακή μάθηση Μουσεία οργανωμένα με βάση την «έκθεση» - μεταφορά της γνώσης θα έχουν: Σειριακά εκθέματα, με ξεκάθαρη αρχή και τέλος, και στοχευμένη σειρά Διδακτικα στοιχεία, π.χ. ταμπέλες, υπότιτλους κλπ, που περιγράφουν τι πρέπει να μαθευτεί από το έκθεμα Ιεραρχική διευθέτηση των θεμάτων από το απλό στο σύνθετο Σχολικά προγράμματα που ακολουθούν παραδοσιακό ΑΠ με ιεραρχική διευθέτηση από το απλό στο σύνθετο Εκπαιδευτικά προγράμματα με ειδικούς μαθησιακούς στόχους που προσδιορίζονται από το περιεχόμενο που πρέπει να μαθευτεί

Το μεθοδικό μουσείο Συμπεριφοριστική μάθηση Μουσεία οργανωμένα στην κατεύθυνση «ερέθισμα - ανταπόκριση»: Διδακτικά στοιχεία, π.χ. ταμπέλες υπότιτλους κλπ, που περιγράφουν τι πρέπει να μαθευτεί από το έκθεμα εκθέματα σειριακά, με ξεκάθαρη αρχή και τέλος, και στοχούμενη σειρά για παιδαγωγικούς λόγους

Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση Εκθέματα που επιτρέπουν εξερεύνηση και πιθανά μπρος – πίσω κίνηση μεταξύ των εκθεμάτων Ευρεία γκάμα ενεργών τρόπων μάθησης Διδακτικά στοιχεία, π.χ. ταμπέλες υπότιτλους κλπ, που θέτουν ερωτήσεις, παρακινούν τους επισκέπτες να ανακαλύψουν κάτι για τους ίδιους Κάποια μέσα για να αποτιμήσουν οι επισκέπτες τις δικές τους ερμηνείες, σε σχέση με τις «σωστές»

Το ανακαλυπτικό μουσείο Ανακαλυπτική μάθηση Σχολικά προγράμματα που εμπλέκουν τους μαθητές σε δραστηριότητες με στόχο να τους οδηγήσουν σε αποδεκτά συμπεράσματα Εργαστήρια για ενήλικες που παρέχουν την επιβεβαίωση των ειδικών και άλλα είδη τεκμηρίων για προσήλωση και θεώρηση, ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να καταλάβουν το αληθινό νόημα του υλικού

Το εποικοδομητικό μουσείο Εποικοδομητισμός Ένα εποικοδομητικό έκθεμα Θα έχει πολλές «εισόδους», αλλά όχι αρχή και τέλος Ευρεία γκάμα τρόπων ενεργού μάθησης Θα έχει πολλές οπτικές γωνίες θεώρησης Θα δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να συνδέουν με αντικείμενα (και ιδέες) μέσω γκάμας δραστηριοτήτων και υλικών, στις οποίες χρησιμοποιούν τις εμπειρίες τους Θα παρέχουν εμπειρίες και υλικά που επιτρέπουν στους μαθητές να πειραματισθούν, να εικάσουν και να βγάλουν συμπεράσματα

ΤΑ ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ A virtual museum is a digital entity that draws on the characteristics of a museum, in order to complement, enhance, or augment the museum experience through personalization, interactivity and richness of content. Virtual museums can perform as the digital footprint of a physical museum, or can act independently, while maintaining the authoritative status as bestowed by the International Council of Museums (ICOM) in its definition of a museum…. (Wikipedia)

ΤΑ ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ Virtual museum,  a collection of digitally recorded images, sound files, text documents, and other data of historical, scientific, or cultural interest that are accessed through electronic media. A virtual museum does not house actual objects and therefore lacks the permanence and unique qualities of a museum in the institutional definition of the term. In fact, most virtual museums are sponsored by institutional museums and are directly dependent upon their existing collections. Nevertheless, through the hyperlinking and multimedia capabilities of electronic information media—particularly the World Wide Web (a hypermedia system carried on the Internet)—digitized representations can be brought together from multiple sources for enjoyment and study in a manner largely determined by the individual user. Virtual museums of this type can be a powerful tool for comparative study and for research into a particular subject, material, or locality. (http://www.britannica.com/topic/virtual-museum)

ΤΑ ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ http://www.virtualfreesites.com/museums.museums.html http://www.museumlink.com/virtual.htm http://www.museums.di.uoa.gr/ http://fno.org/museum/muse.html

Πως πρέπει να οργανώσουμε ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΧΩΝ; Ανάγκη Επιμόρφωσης Πως πρέπει να οργανώσουμε μια τέτοια επίσκεψη; Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί στο μουσείο;

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ Οι εκπαιδευτικοί επιθυμούν να συνοδεύουν τους μαθητές τους οι ειδικοί /ξεναγοί του μουσείου Επιθυμούν όμως να έχουν λόγο στην οργάνωση και την πραγματοποίηση της επίσκεψης

Όψεις και Χαρακτηριστικά της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης Όψεις και Χαρακτηριστικά της Μη Τυπικής Εκπαίδευσης Παιχνίδι Περιπέτειας - Περιβαλλοντική Επίσκεψη & Διαβίωση- Μύθος & Αφήγηση - Αυτό(επι)μόρφωση & Τεχνολογίες - Μουσεία & Χώροι Φυσικών Επιστημών Φυσικές Επιστήμες ως Πολιτιστικό Προϊόν

ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΌ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ (ΑΤΥΠΗ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ???? Η ΕΥΑΘ πάει… σχολείο! Στις σχολικές αίθουσες «μπαίνει» από σήμερα η ΕΥΑΘ, με ένα πρόγραμμα για τον κύκλο της αποχέτευσης στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα παρουσιάζει ειδικό επιστημονικό προσωπικό σε παιδιά δημοτικού και γυμνασίου. Η αρχή έγινε από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ευκαρπίας, όπου τα παιδιά της ε’ και της στ’ τάξης ενημερώθηκαν από… πρώτο χέρι ότι «ΕΥΑΘ δεν είναι μόνο το νερό», αλλά κι ένα ολόκληρο δίκτυο σωληνώσεων κι εγκαταστάσεων που αποχετεύει τα απορρίμματά μας και, για την καλύτερη λειτουργία του, χρειάζεται τη δική μας ατομική συνδρομή. Η χημικός της ΕΥΑΘ, Εύη Καραμπουγιούκη, εξήγησε στα παιδιά ότι η τουαλέτα κι ο νεροχύτης της κουζίνας μας δεν είναι κάδοι απορριμμάτων. Μέσα από εικόνες (βίντεο, animation) τους έδειξε τι επιτρέπεται να ρίχνουμε στην αποχέτευση και τι όχι, όπως και σε ποιους ειδικούς κάδους πετάμε π.χ. λάδια, φάρμακα ή μπαταρίες. Τα παιδιά έφυγαν από την αίθουσα με έντυπο υλικό, αυτοκόλλητα για τον κύκλο της αποχέτευσης και… χαλκάδες για τα «πρέπει» και «δεν πρέπει» της απόρριψης απορριμμάτων. Κυρίως όμως έφυγαν με την προτροπή να γίνουν τα ίδια «πρεσβευτές» της προστασίας του αποχετευτικού δικτύου και να… κυνηγάνε τους γονείς τους όταν χρειάζεται, όπως και με την πεποίθηση ότι τελικά ό,τι κάνουμε στο περιβάλλον «γυρίζει» σε μας τους ίδιους!............... ΕΊΝΑΙ ΑΥΤΌ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ (ΑΤΥΠΗ) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ????

ΤΡΟΠΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ Περιήγηση Ξενάγηση- καθοδηγούμενη από μουσειο-παιδαγωγούς ή μη καθοδηγούμενη Project- ομαδική έρευνα μεγάλης διάρκειας Εξοικείωση -Προετοιμασία της επίσκεψης Ανακεφαλαιωτικές – μεταγνωστικές διαδικασίες

ΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΑ ΕΚΘΕΜΑΤΑ αφιερωμένα στην επιστήμη ή/και την τεχνολογία προσανατολισμένα στην εκπαίδευση κάνουν μια επίσκεψη μαθησιακά αποτελεσματική, αλλά και ευχάριστη, διασκεδαστική σύγχρονα παρά ιστορικά

…ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥΣ Eκθέματα αρχές φαινόμενα κύριο χαρακτηριστικό η αλληλεπίδραση

…ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥΣ Eκθέματα Τρέχουσες αντιλήψεις εμπειρία αλληλεπίδραση Δημιουργούν νέα κατανόηση

«η Θερμοκρασία των Σωμάτων» «η Ταχύτητα Διάδοσης του Ήχου» ΔΥΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΤΙΚΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (ΤΜΘ και τώρα πια ΚΔΕ&ΜΤ) «η Θερμοκρασία των Σωμάτων» «η Ταχύτητα Διάδοσης του Ήχου»

ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΕΚΘΕΜΑ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΕΚΘΕΜΑ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ Αρχικά Αντιλαμβανόμαστε τη Θερμοκρασία μέσω της αφής η θερμοκρασία ιδιότητα των σωμάτων Τελικά Η αφή δεν είναι αξιόπιστος τρόπος εκτίμησης της Θερμοκρασίας Η Θερμοκρασία δεν ευθύνεται αποκλειστικά για την αίσθηση όταν αγγίζουμε ένα σώμα

Το έκθεμα «η Ταχύτητα Διάδοσης του Ήχου» Παρ’ ότι γίνεται αντιληπτή η καθυστέρηση, κανένα παιδί δεν διατύπωσε άποψη σε σχέση με το πεπερασμένο της ταχύτητας του ήχου. Το μήνυμα του εκθέματος μπορεί να μη γίνει αντιληπτό. Αλλά και αν γίνει μπορεί να μην οδηγήσει σε επιστημονική κατανόηση (χωρίς διαμεσολάβηση).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Ή ΤΟΥ ΞΕΝΑΓΟΥ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Ή ΤΟΥ ΞΕΝΑΓΟΥ Απουσία Διαμεσολάβησης μπορεί να οδηγήσει σε νέα λανθασμένη άποψη της γνώσης που διαπραγματεύεται το έκθεμα

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Ή ΞΕΝΑΓΟΥ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Ή ΞΕΝΑΓΟΥ Ύπαρξη Διαμεσολάβησης Με φυσική παρουσία ή κατάλληλα κείμενα, διαγράμματα, εικόνες μπορεί να οδηγήσουν στην επιστημονική γνώση

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΕΚΘΕΜΑΤΩΝ Κατά το σχεδιασμό των εκθεμάτων απαιτείται Άποψη – στόχος (concept) για το σύνολο των εκθεμάτων Έρευνα της γνώσης των παιδιών για το σχεδιασμό κάθε εκθέματος Μπορούν οι προθέσεις μας / στόχοι να υλοποιηθούν & με ποιους τρόπους;

Οι επισκέψεις παιδιών στα Τεχνοεπιστημονικά Μουσεία αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα ανεπανάληπτες εμπειρίες δημιουργούν θετικές στάσεις για επιστήμη και τεχνολογία εισαγωγή στη διαδικασία της δια βίου μάθησης

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Οι επισκέψεις παιδιών στα Τεχνοεπιστημονικά Μουσεία είναι αποτελεσματικότερες: Αν προετοιμάζονται κατάλληλα (δραστηριότητες πριν την επίσκεψη) (αλλά και … novelty factor) Ακολουθούνται από μεταγνωστικές φάσεις – γράψιμο έκθεσης - report (πολύ-τροπικής) (δραστηριότητες μετά την επίσκεψη) Οργανώνονται από ειδικά εκπαιδευμένους εκπαιδευτικούς ή ξεναγούς – συνοδούς Τα αλληλεπιδραστικά εκθέματα πρέπει ταυτόχρονα να είναι εντυπωσιακά και να οδηγούν στη μάθηση

ΑΣΚΗΣΗ (ανά 2-3, max χίλιες λέξεις) Περιγράψτε σύντομα  Α) τον τόπο που θα επισκεπτόσασταν με τους μαθητές /τριες σας ( και έχετε ήδη επισκεφθεί μόνοι σας ή και γνωρίζετε πολύ καλά).  Αιτιολόγηση = 3 γραμμές Β) τους στόχους της επίσκεψης Γ) Μια δραστηριότητα που θα οργανώνατε στο χώρο (στόχος, περιεχόμενο, διάρκεια). Δ) Δυο μεταγνωστικού τύπου δραστηριότητες ενίσχυσης (γνωστικών / συναισθηματικών αποτελεσμάτων) μετά την επίσκεψη. ΠΑΡΑΔΟΣΗ: 30-4-17