«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Παρουσίαση Περιστατικού
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Η φωνολογική επίγνωση.
Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Ο ΗΧΟΣ.
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Διαταραχές Λόγου και Μαθησιακές Δυσκολίες
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
Φωνολογικές και αρθρωτικές διαταραχές
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 6 : Φώνημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 2: Αρθρωτική Φωνητική Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
ΤΡΑΥΛΙΣΜΌΣ & ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΟΜΙΛΊΑΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2016.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 3: Ελληνική Φωνητική και Φωνολογία Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Παραδόσεις Μαθήματος (1) Νεκτάριος Στελλάκης
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
8. Φωνολογία.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές» ΕΥΓΕΝΙΑ Γ. ΜΑΓΟΥΛΑ Ανάπλ. Καθηγήτρια Γλωσσολογίας ΠΤΔΕ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ

Εισαγωγή Ο προφορικός λόγος είναι αποτέλεσμα της πράξης της ομιλίας (speech act) Η ομιλία προκύπτει από την συγχρονισμένη λειτουργία 3 συστημάτων: Αναπνευστικό Φωνητικό Αρθρωτικό

Η ομιλία είναι αεροδυναμικό φαινόμενο και στηρίζεται στον κατάλληλο χειρισμό του αέρα στα 3 συστήματα. Δυσλειτουργία ενός συστήματος επιφέρει αλλοιώσεις στο τελικό προϊόν. Παραδείγματα

ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Η κίνηση του διαφράγματος κατά την εισπνοή και την εκπνοή

ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

ΦΩΝΗΤΙΚΕΣ ΧΟΡΔΕΣ

ΑΡΘΡΩΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΟΜΙΛΙΑΣ

ΤΑ ΣΗΜΕΙΑ ΑΡΘΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΑΡΘΡΩΣΗΣ

Ο ΤΟΠΟΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΩΝ

Άρθρωση των φωνηέντων a

Άρθρωση των φωνηέντων Σχηματική απεικόνιση της θέσης άρθρωσης των 5 φωνηέντων της Ελληνικής, σύμφωνα με τις διαστάσεις της στοματικής κοιλότητας (Μποτίνης 2011, σελ. 212)

Το ηχητικό σήμα της ομιλίας π εί τ ε μ ου τ η ν τ ι μ ή τ η ς κ ού π α ς

α γ ά π η/ σ’ έ ν α ν Α γγ ε λ ο , α γ ά π η σ’ / έ ν α ν ά γγ ε λ ο

π εί τ ε μ ου τ η ν τι μ ή τ η ς σ κ ού π α ς

Τα φωνητικά σύμβολά του Διεθνούς Φωνητικού Αλφαβήτου

ΟΙ ΦΩΝΗΕΝΤΙΚΟΙ ΦΘΟΓΓΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Πρόσθια Κεντρικά Οπίσθια Κλειστά i [j, ç, ɲ] u Μεσαία e o Ανοιχτά a

Διαφοροποίηση μεταξύ φθόγγων Ο άνθρωπος διαθέτει έμφυτη ικανότητα να διακρίνει γλωσσικούς ήχους μέσω της ακοής του: [p] – [b] [pes] (πες) – [bes] (μπες), [x] – [k] [xάno] (χάνω) – [kάno] (κάνω) Τα βρέφη (περίπου 5 μηνών) μπορούν να διακρίνουν μεταξύ των φθόγγων [b] και [p] ή μεταξύ [x] και [k], όταν τους δίνονται σχετικά ερεθίσματα. Η ικανότητα διάκρισης μεταξύ κατηγοριών φθόγγων ονομάζεται categorical discrimination capacities

Φθόγγοι - Φωνήματα Φθόγγοι: ήχοι που παράγονται από τα όργανα της ομιλίας και συνδυάζονται με άλλους στη παραγωγή λέξεων: π.χ. εννιά [e], [ɲ], [a] Φωνήματα: είναι οι φθόγγοι με διαφοροποιητική λειτουργία στη γλώσσα. Διακρίνουν λέξεις και σημασίες. π.χ. πόνος – τόνος  /p/ ≠ /t/ φάρος – βάρος  /f/ ≠ /v/ Τα σύμβολα προέρχονται από το Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (Δ.Φ.Α.), διεθνώς (IPA). ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Ελάχιστα ζεύγη αντίθεσης (χειρισμός φωνημάτων) Ελάχιστα ζεύγη αντίθεσης (χειρισμός φωνημάτων) __ όδι __ ότα __ ώτα ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

σώ_α σό_α ___ έφι __ έφη ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

__ ώμα __ όμα __ άι __ άκι ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ (συνέχεια) ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ (συνέχεια) Στο φωνολογικό επίπεδο της γλώσσας περιλαμβάνονται επίσης: 1. Η συλλαβή 2. Η ρίμα 3. Ο τονισμός 4. Ο επιτονισμός (σημεία στίξης) Πώς κατακτώνται στον γραπτό λόγο τα στοιχεία αυτά; ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Φωνολογικές/αρθρωτικές δυσκολίες Beveridge και Conti Ramsden (1987) Τρεις κατηγορίες αρθρωτικών/ φωνολογικών διαταραχών: Αναπτυξιακή φωνολογική διαταραχή (ελλιπής ή λανθασμένη παραγωγή φωνημάτων) Αναπτυξιακή δυσαρθρία (προκαλείται από ανατομικές ανωμαλίες στα όργανα άρθρωσης ή από ανώμαλη νευρομυϊκή λειτουργία) Αναπτυξιακή απραξία (δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος)

Τεμαχιακές αποκλίσεις της ομιλίας Παραλείψεις συμφώνων ή φωνηέντων (..άλα = γάλα, τώ..α = τώρα) Απλοποίησεις συμπλεγμάτων (μπα..τούνι ) Αντικαταστάσεις συμφώνων ή φωνηέντων (σάλασα = θάλασσα, νελό=νερό) Αλλοιώσεις συμφώνων ή φωνηέντων (άλα = έλα, ατούντα=αρκούδα)

Φωνολογικό επίπεδο διάκριση μη διάκριση Φωνήματα: /p/ - /f/ πόρος – φόρος, /r/ - /l/ ώρα - όλα, /k/ - /x/ κάνω – χάνω Τόνος: χάλι – χαλί , χώρα – χωρά, πόδια – ποδιά Επιτονισμός: ‘Θα έρθεις μαζί μου’ (; ! …) μη διάκριση -δυσκολία των παιδιών στην κατάκτηση των διακρίσεων: τι ώλα είναι; είβα τη φάλασσα -υφολογική ποικιλία: άσχημος-άσκημος, χθες – χτες - ζεύγη λόγιων-μη λόγιων λέξεων: πήρε ά.δει.α – ά.δεια καλάθια, το ί.δι.ο συμφέρον – το ί.διο συμφέρον

Συλλαβές - συλλαβισμός Ενότητες φθόγγων μικρότερες από τη λέξη ή ίσες με αυτή. Τα φωνήεντα προφέρονται μόνα τους. Τα σύμφωνα προφέρονται μαζί με τα φωνήεντα Στην ελληνική γλώσσα υπάρχει τάση για ανοικτές συλλαβές. (πα, με, κα,) Βασική συλλαβή: ΣΦ Τα είδη των συλλαβών της ελληνικής και στάδια κατάκτησης 1ο : Φ, ΣΦ : έ-λα, τη, γά-τα, η 2ο : ΦΣ, ΣΦΣ : αχ, αν, λες, φως, ιν-δί-α, πόρ-τα 3ο : ΣΣΦ, ΣΣΦΣ : στη, στης, σπίρ-το, βρα-χνός 4ο : ΣΣΣΦ, ΣΣΣΦΣ : στρα-τός, ε-χθρός

Η συλλαβική ρίμα Φως  φ= έμβαση ω= πυρήνας ς= έξοδος πυρήνας + έξοδος = ρίμα

Η λεξική ρίμα Η «λεξική ρίμα» ή απλώς «ρίμα» (rime) είναι μέρος της λέξης με αρχή το τονισμένο φωνήεν και τέλος το τέλος της λέξης. βαρ{έλι}, π{όδι}, παιδ{ί}, μαχ{αίρι} Ο όρος «ποιητική ρίμα» (rhyme) υποδηλώνει την αξιοποίηση της ηχητικής ομοιότητας των καταλήξεων στον ποιητικό λόγο. ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Ο τονισμός Παρατηρείστε τις λέξεις: χώρα – χωρά, Παρατηρείστε τις λέξεις: χώρα – χωρά, χάλι – χαλί, πάνω – πανό Τι συμπεραίνετε για την λειτουργία του τόνου; Η θέση του τόνου είναι φωνολογικό στοιχείο στην ελληνική γλώσσα. Στην ελληνική, το φωνήεν που τονίζεται επιμηκύνεται ενώ η έντασή του αυξάνεται λίγο. ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Ο επιτονισμός Είναι η αυξομείωση του ύψους της φωνής, οι παύσεις, η επιμήκυνση των φθόγγων και ο τρόπος προφοράς τους, στη μονάδα της λέξης ή της πρότασης, για επικοινωνιακούς σκοπούς. Παιδιά με σύνδρομο αυτισμού παρουσιάζουν έλλειμμα στον επιτονισμό Ο επιτονισμός αποδίδεται μερικώς στον γραπτό λόγο. ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Σημασιολογικό Συντακτικό Μορφολογικό Φωνολογικό Φωνητικό Παιδεία : εκπαίδευση μόρφωση μάθηση καλλιέργεια κουλτούρα, ανατροφή αγωγή διάπλαση διαπαιδαγώγηση Σημασιολογικό Ποιο έργο παίζεται στο θέατρο; Ποιο έργο παίζετε στο θέατρο; Συντακτικό τρέχ-ουμε τρέχ-αμε ο φίλ-ος τον φίλ-ο του φίλ-ου Μορφολογικό a e o i u p b x γ t f r n ... Φωνολογικό Φωνητικό

ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΠΙΠΕΔΑ ΗΛΙΚΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΣΥΝΤΑΞΗ 6 μ – 1 χρ. βάβισμα --------- ---------- -------- 1 χρ. – 2 χρ. κλειστά πρόσθια Σ, ανοικτά Φ, 2-3 συλλαβές, ΣΦ, επιτονισμός 50-250 λ. Μη κατηγοριο-ποιημένες λ. Ολοφραστικό. Προτάσεις 2-3 λ., ασύνδετες. τηλεγρ. λόγος 2 - 3 ρινικά,υγρά, Φ, ΣΣΦ, 3 συλλ. Αριθμοί, κλίσεις ουσιαστικών, άρθρα. Κανόνες ομαλού σχηματ. Ραγδαία αύξηση λεξιλ. (200-500). Υποκατηγορίες (πουλιά, ψάρια) Σύνθετες προτ., λειτουργικά στοιχεία, αναφ., συνδετ. 3 - 4 τριβόμενα πρόσθ., συμπλέγματα, πολυσύλλ. Εξαιρέσεις κανόνων Γενικές κατηγορίες (ζώα) Σύνθετες προτάσεις, έμφαση, μετασχημ. 4 - 5 τριβόμενα , συμπλέγμ. ks, ps Λάθη στους μη ομαλούς σχηματισμούς. Παράγωγες & Σύνθετες λ. αφηρημένες έννοιες Μετασχημ. κανόνες ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΣΥΝΤΑΞΗ ΕΠΙΠΕΔΑ ΗΛΙΚΙΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΣΥΝΤΑΞΗ 5 – 6 Φωνολογική επίγνωση Λάθη σε ανώμαλους μορφολογικά τύπους 10.000 λ. πλούσιο λεξιλ. εννοιολογικά ελλιπές Κατανόηση και παραγωγή συνθετότερων προτάσεων. Μετασχ. κανόνες 6 - 7 Ολοκλήρωση κατάκτησης φωνολογίας Περιορισμένα λάθη Κατάκτηση περίπλοκων συντακτ. δομών και μετασχ. κανόνων 7 - 8 Φωνήματα – γράμματα - τονισμός Εκμάθηση γραμ-ματικής: συστή-ματα κλίσης, μέρη του λόγου Γραπτή μορφή λέξεων, διδασκ. παράγωγων και σύνθετων λ. Παραγωγή γραπτού λόγου με απλές δομές 8 - 9 --------- Εκμάθηση γραμματικής Μορφολογική επίγνωση Ετυμολ. οικογ. λέξεων., εννοιολογικές οικογ. λέξ. Παραγωγή γραπτού λόγου σύνθετων δομών: επαυξημένη πρόταση 9 - 10 ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας