Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Θεωρία και Ιστορία της Τεχνολογίας Ενότητα 1: Η Τεχνολογία ως Θεωρία και Ιστορία Δημήτρης Μπιλάλης Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Τμήμα: Ιστορίας, Αρχαιολογίας,
Οικονομική Ανθρωπολογία
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία. Ενότητα 2η: Η έννοια του ορθού Λόγου. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Διδακτική των εικαστικών τεχνών Ενότητα 1
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part Β): Συμφέρον και εκκλησία
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Κοινωνική Ανθρωπολογία Ενότητα 6: Ανταλλαγή Πηνελόπη Παπαηλία Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

H ανθρωπολογική προσέγγιση στο οικονομικό ΑΝΤΑΛΛΑΓΗ: H ανθρωπολογική προσέγγιση στο οικονομικό

H ανθρωπολογική προσέγγιση στην ‘οικονομία’ Κριτική του καπιταλισμού Ολιστική προσέγγιση 1- δεν είναι ο μοναδικός τρόπος παραγωγής και κατανάλωσης (είναι σχετικά νέο σύστημα ανταλλαγής) = απλώς ΕΜΕΙΣ το βλέπουμε ως δεδομένο 2- Κριτική της ιδέας της «οικονομίας»/της «αγοράς» ως ξεχωριστού τομέα της κοινωνίας

HOMO ECONOMICUS vs. HOMO RECIPROCANS

Καπιταλιστικές κοινωνίες υπολογισμός του κόστους και μεγιστοποίηση του κέρδους αξία αποδίδεται στο κέρδος, στη συσσώρευση, στην αποταμίευση του πλεονάσματος εμπορευματοποίηση των «πάντων» (π.χ. το νερό, το σώμα, κτλ.) καταναλωτισμός – επιθυμία απόκτησης υλικών αγαθών οικονομικός εγωισμός

Κλασική οικονομική θεωρία (ως προϊόν της καπιταλιστικής κοινωνίας) Προϋποθέτει ότι υπάρχουν άπειρες ανάγκες και περιορισμένα μέσα ΩΦΕΛΙΜΙΣΜΟΣ (utilitarianism) Υπολογισμός της μεγαλύτερης κατά το δυνατόν ωφέλειας για τον μεγαλύτερο κατά το δυνατόν αριθμό ατόμων η ορθότητα μιας πράξης κρίνεται με βάση τις συνέπειές της

Προβληματισμοί; Τα άτομα πάντα κάνουν «ορθολογικές» επιλογές; H κατανάλωση αποτελεί πάντα ορθολογική ικανοποίηση των ανθρώπινων αναγκών; Η έλλειψη πάντα αποτελεί την κινητήρια δύναμη της δράσης;

Κριτική του καπιταλισμού εστίαση σε μη-βιομηχανικές, μη-καπιταλιστικές οικονομίες Ως «παρελθόν» της Δύσης Υποθετικές ιστορίες, εξελικτικά μοντέλα

Ολικό κοινωνικό φαινόμενο («total social fact») τα οικονομικά φαινόμενα ως ενταγμένα σε κοινωνικές και πολιτικές σχέσεις Η οικονομία δεν είναι ξεχωριστός «τομέας» της κοινωνίας, αλλά προϊόν και παράγωγό της Συνυφαίνονται θρησκευτικές, ηθικές, πολιτικές, οικονομικές, κοινωνικές, νομικές σχέσεις, εμπλέκονται αισθητικά και συμβολικά φαινόμενα Γίνονται ταυτόχρονα τελετουργίες, συμπόσια, κτλ.

Μαρσέλ Μως (Marcel Mauss) 1872-1950 Το Δώρο: Μορφές και Λειτουργίες της Ανταλλαγής, 1925 ανιψιός του Durkheim «Η αμφισημία που προκάλεσε η ρωσική επανάσταση τον σπρώχνει να γράψει Το Δώρο τι είναι η «αγορά», από πού έρχεται, και ποια εναλλακτική υπάρχει;

Αμφισβητεί την κλασική οικονομική θεωρία Σε αντίθεση με κλασικούς οικονομολόγους δεν εστιάζει στον αντιπραγματισμό στις αρχαϊκές/ «πρωτόγονες» κοινωνίες, αλλά στην ανταλλαγή δώρων Καταρρίπτει το μοντέλο της οικονομικής εξέλιξης από τον αντιπραγματισμό στην εφέρευση του χρήματος, και στη συνέχεια στην πίστωση. Δεν δέχεται τον ωφελιμισμό ως οικουμενική αρχή της ανθρώπινης συμπεριφοράς.

αρχαϊκές/ πρωτόγονες κοινωνίες – «οικονομίες του δώρου» (σε αντίθεση με «οικονομίες της αγοράς») (Διακρίνονται απόλυτα οι οικονομίες του δώρου/ αγοράς;) Συγκριτική , θεωρητική μελέτη. Δεν έκανε ο ίδιος επιτόπια έρευνα για να γράψει το βιβλίο. «ανθρωπολόγος της πολυθρόνας»

3 υποχρεώσεις του δώρου Υποχρέωση της προσφοράς Υποχρέωση της αποδοχής Υποχρέωση της ανταπόδοσης

Σχέση γενναιοδωρίας και υποχρέωσης της ανταπόδοσης «Θεωρητικά, τα δωρήματα αυτά είναι αυτοπροαίρετα, στην πραγματικότητα όμως προσφέρονται κι ανταποδίδονται υποχρεωτικά» «… οι παροχές φαίνονται ‘αυτοπροαίρετες, ανιδιοτελείς κι αυθόρμητες, στην πραγματικότητα όμως είναι υποχρεωτικές και ιδιοτελείς…»

Όποιος κάνει δώρα πρέπει και να δέχεται δώρα. Δώρο και αμοιβαιότητα Όποιος κάνει δώρα πρέπει και να δέχεται δώρα. Όποιος δέχεται πρέπει και να κάνει δώρα.

Τα νησιά Τρόμπριαντ Μονογραφία του Μπρονισλάβ Μαλινόφσκι, Αργοναύτες του Δυτικού Ειρηνικού (1922)

Κούλα («kula ring») Διευρυμένο δίκτυο ανταλλαγής βραχιολιών και περιδέραιων κατασκευασμένων από κοχύλια - μετακίνηση με περίτεχνα πλεούμενα

Γιατί ρισκάρουν τη ζωή τους οι κάτοικοι των νησιών Τρόμπριαντ διασχίζοντας μεγάλες αποστάσεις στον επικίνδυνο ωκεανό για να δωρίσουν πράγματα που -- σε μας – μοιάζουν με αντικείμενα χωρίς καμία «αξία» ;

Τα αντικείμενα δεν έχουν χρηστική αξία, αλλά μεγάλη συμβολική αξία Οι ιστορίες των αντικειμένων συνδέονται με τους προκατόχους τους (φήμη της ομάδας, κοινή ιστορία, ταυτότητα) Κάποιες φορές τα αντικείμενα παίρνουν το όνομα του προκατόχου Παραδείγματα από αντικείμενα στη δικιά μας κοινωνία που έχουν συμβολική αξία

Η ΗΘΙΚΗ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ – Αντικείμενα και άνθρωποι δεν χωρίζονται «Προσφέροντας εξάλλου πράγματα, προσφέρουμε τον εαυτό μας… και, αν προσφέρουμε τον εαυτό μας, είναι γιατί τον ‘οφείλουμε’ – τόσο τον εαυτό μας όσο και τα αγαθά μας – στους άλλους.» (vs. Mαρξ «φετιχισμός του εμπορεύματος»

Κριτική των προϋποθέσεων της καπιταλιστικής ανταλλαγής Το γόητρο και το κύρος δεν θεμλειώνεται μέσα από τη συνεχή αποταμίευση και μεγιστοποίηση του κέρδους Σημασία της προσφοράς, της αναδιανομής και της κατασπατάλησης του πλεονάσματος. Δεν κάνουν ανταλλαγές αυτόνομα άτομα (όπως στις απρόσωπες ανταλλαγές της αγορές) αλλά άτομα ως εκπρόσωποι (οικογένειας, φυλής, ομάδας), ηθικά πρόσωπα

ΣΠΙΤΙ των γιαμ Η σοδειά και το πλεόνασμα = δώρο σε συγγενείς Συμβάλλει στην αναπαραγωγή των συγγενικών σχέσεων & στην ανάδειξη πολιτικής δύναμης

Ατέρμονη κυκλική πορεία Ταυτόχρονα γίνεται και ανταλλαγή χρηστικών αντικειμένων Περιδέραια [soulava] (δεξιόστροφα) Βραχιόλια [mwali] (αριστερόστροφα)

Couchsurfing

το «κέρδος» στην ανταλλαγή; Όχι με την οικονομική έννοια Απόκτηση φήμης Επικοινωνία μεταξύ κατοίκων διάφορων νησιών που αλλιώς θα ήταν απομονωμένοι Με την ανταλλαγή δώρων ΑΝΟΙΓΕΤΑΙ ο (χρονικός και χωρικός) ορίζοντας των κοινωνικών σχέσεων Η «παραγωγικότητα» του χρέους

Πότλατς (Potlatch) Σημαντικές μελέτες του ανθρωπολόγου Franz Boas Πότλατς (Ετυμ.,‘τρέφω’, ‘καταναλώνω) Συνοδεύει συνήθως διαβατήρια τελετή , συμποσιασμός Θεσμός της ανταγωνιστικής ανταλλαγής δώρων μεταξύ ομάδων Ινδιάνων - μόνο αριστοκράτες κάνουν πότλατς «Επιδεικτική καταστροφή»

Ινδιάνοι της Βορειοδυτικής ακτής της Αμερικής Σινούκ [Chinook], Τλίνγκιτ, [Tlingit], Χάιντα [Haida], Κουακιούτλ [Κwaikiutl] εύπορες ομάδες κυνηγών και ψαράδων

Κwaiktul

Κοινωνική ιεραρχία και ανταγωνισμός

Επιδεικτική καταστροφή (Greek style);

Απαγόρευση 1884 του πότλατς από την Καναδική κυβέρνηση= ως ανορθολογική, αντι-παραγωγική σπατάλη...

H αναβίωση του πότλατς http://www.youtube.com/watch?v=N_gYjQw9Bf4 http://www.youtube.com/watch?v=tpXNS-ZnKoQ https://www.youtube.com/watch?v=CpE5Ctv0BTA

Το δώρο στη δική μας κοινωνία Γιατί αφαιρούμε την τιμή από τα δώρα που δίνουμε; Γιατί τυλίγουμε τα δώρα; (σε άλλες κοινωνίες, άλλες πρακτικές) Αν δίνουμε ένα δώρο (π.χ., σε γάμο οικογενειακών φίλων) γιατί αναμένουμε την επιστροφή του δώρου (π.χ., στο δικό μας γάμο, σε γάμο του συγγενικού προσώπου). Γιατί «παίζουμε ένα θέατρο» με τα δώρα; Χρόνος = ανταπόδοση δεν πρέπει να γίνει αμέσως Δικά μας παραδείγματα

Συγκριτική οπτική ΤΙ έχει αξία σε κάθε κοινωνία ; Κανόνες και συμβάσεις Πότε να προσφέρουμε δώρα; Σε ποιον; Ποιο δώρο; Πώς πρέπει να γίνονται δεκτά; Πώς και πότε πρέπει να ανταποδίδονται;

Αμοιβαιότητα

Αμοιβαιότητα Όταν επιστρέφεται κάτι που έχει δοθεί, συχνά ως μέρος ενός τρέχοντος διακανονισμού που εκφράζει τις κοινωνικές σχέσεις

Marshall Sahlins Γενικευμένη αμοιβαιότητα Ισόρροπη αμοιβαιότητα Αρνητική αμοιβαιότητα

Γενικευμένη αμοιβαιότητα Μεταξύ ανθρώπων που έχουν – ή επιθυμούν να έχουν – στενές κοινωνικές σχέσεις Δεν προβλέπεται ανταπόδοση και μπορεί να μην γίνεται ποτέ – δεν υπολογίζονται τα χρέη [Φροντίδα παιδιών --- φροντίδα γονιών... ] Υλική ροή διατηρείται από τις κοινωνικές σχέσεις

Ισόρροπη αμοιβαιότητα Αγαθά ίσης αξίας μεταβιβάζονται – χωρίς χρονική υστέρηση Κοινωνικές σχέσεις διατηρούνται από την υλική ροή

Αρνητική αμοιβαιότητα Ωφελιμισμός – προσπάθεια απόκτησης κέρδους, απρόσωπη μορφή ανταλλαγής

Δώρα και εξουσία Bourdieu: τα δώρα ως «συλλογικά ενορχηστρωμένη φενάκη» Τα δώρα υποκρύπτουν σχέσεις δύναμης και πρακτικές εκμετάλλευσης «Υποχρέωση»

Το κέρασμα

Οικονομική «βοήθεια»

«Ζούμε για να δουλεύουμε» ή «δουλεύουμε για να ζούμε»; «Ζούμε για να δουλεύουμε» ή «δουλεύουμε για να ζούμε»; Ηθικά ζητήματα – όχι απλώς οικονομικά

The Ant and the Grasshopper Jean de la Fontaine, 1621-1695 The Ant and the Grasshopper La Cigale et la Fourmi The cricket had sung her song all summer long but found her victuals too few when the north wind blew. Nowhere could she espy a single morsel of worm or fly. Her neighbor, the ant, might, she thought, help her in her plight, and she begged her for a little grain till summer would come back again. “By next August I’ll repay both Interest and principal; animal’s oath. ”Now, the ant may have a fault or two But lending is not something she will do. She asked what the cricket did in summer. “By night and day, to any comer I sang whenever I had the chance.” “You sang, did you? That’s nice. Now dance.” La cigale ayant chanté Tout l’été, Se trouva fort dépourvue Quand la bise fut venue : Pas un seul petit morceau De mouche ou de vermisseau. Elle alla crier famine Chez la fourmi sa voisine, La priant de lui prêter Quelque grain pour subsister Jusqu’à la saison nouvelle. « Je vous paierai, lui dit-elle, Avant l’août, foi d’animal, Intérêt et principal. » La fourmi n’est pas prêteuse : C’est là son moindre défaut. « Que faisiez-vous au temps chaud ? Dit-elle à cette emprunteuse. — Nuit et jour à tout venant Je chantais, ne vous déplaise. — Vous chantiez ? J’en suis fort aise : Eh bien ! Dansez maintenant. »

Η ηθική του χρέους Ο δανειστής Ο οφειλέτης παραγωγικός; τσιγκούνης ή ευεργέτης; τεμπέλης; κλέφτης ή θύμα; Ραμπελαί - "The Lord forbid that I should be out of debt, as if indeed I could not be trusted.”

Η «συγχώρεση» χρεών Σεισάχθεια ετυμ. «αποτίναξη των βαρών» amargi (σουμερική γλώσσα) = η πρώτη λέξη για ελευθερία = ελευθερία από χρέη ΣΗΜΕΡΑ Οι θεσμοί προστατεύουν τους δανειστές όχι τους οφειλέτες !

«Δωρεά» οργάνων

Τοπική εναλλακτική μονάδα (ΤΕΜ) «Degrowth activists» ‘In a gift economy the more you give, the richer you are’ “Commons” Τοπική εναλλακτική μονάδα (ΤΕΜ) https://www.tem-magnisia.gr/ https://www.youtube.com/watch?v=6S1egXWYwXo&index=7&list=PLLGwo5DM7274P5NpjJ7oZrvqhNE58zkt_

«Διαμοιρασμός» αρχείων

Φιλανθρωπία

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση, Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Το copyright έργων τρίτων ανήκει εξ ολοκλήρου στους δημιουργούς τους