Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Advertisements

Επιμορφωτικό Σεμινάριο 23 & 24 Νοεμβρίου 2013 Θεωρητική Κατάρτιση και Πρακτική Άσκηση Aναστάσιος Νικήτας Καθηγητής Φυσικής Αγωγής Υπεύθυνος Αθλήματος Κολύμβησης.
Προσωπικές δεξιότητες
Εκπαιδευτικό υλικό προγράμματος αντιμετώπισης της παιδικής επιθετικότητας για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
Οι μαθητές να: 1.Επεξηγούν τη σχέση συναισθήματος και συμπεριφοράς 1.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Η ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ στην Α Λυκείου
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
Διδακτική Πληροφορικής
Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας Προαγωγή της υγείας Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 12: Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ SERVQUAL.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
1 Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα Ασώματα Πάγια Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 11: Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
1 Διοικητική των επιχειρήσεων Ενότητα 4 : Εσωτερικό περιβάλλον Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΩΦΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ Χριστίνα Γιασεμή Ειδική.
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Ορισμός Είναι ένα σύνολο συστηματικών, προγραμματισμένων, μεθοδικών και σκόπιμων δραστηριοτήτων (λέξεις μέσα σε πράξεις) με τις οποίες επιτυγχάνονται.
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Κλινική εκπαίδευση 1/2 Σκοπός: εφαρμογή της θεωρητικής γνώσης σε πραγματικά περιστατικά και συνθήκες. “US Navy N-8191S-001 Central Kitsap High.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαπολιτισμική Νοσηλευτική Το Μοντέλο της Πολιτισμικής Ικανότητας
Λοιμώδη Νοσήματα – Υγιεινή Αγροτικών Ζώων
Προσχολική Παιδαγωγική
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Η φύση των αξιών Οι αξίες συχνά αναδύονται από τις ανάγκες ή τις επιθυμίες και εκβάλουν από πολλές πηγές όπως η κουλτούρα του ατόμου, η οικογένεια, οι.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Επίλυση Συγκρούσεων στον Εργασιακό Χώρο των Εκπαιδευτικών με την Αξιοποίηση της Εκπαιδευτικής Τεχνικής Παιχνίδι Ρόλων.
Γεωργική Χημεία Ενότητα 1 : Γενικές αρχές χημείας, άτομα και μόρια
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
Προσχολική Παιδαγωγική
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 2: Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας - Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σκοποί ενότητας Να έχει τη δυνατότητα ο φοιτητής : .. Σκοποί ενότητας Να έχει τη δυνατότητα ο φοιτητής : .. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης

Περιεχόμενα ενότητας Ψυχιατρική Νοσηλευτική Φροντίδα. Οι Ανησυχίες των Σπουδαστών. Αυτογνωσία Θεραπευτική Σχέση. Συμπεριφορές Εμπιστοσύνης. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης

Ψυχιατρική νοσηλευτική φροντίδα Ψυχιατρική νοσηλευτική φροντίδα Το 1873, η Linda Richards αποφοίτησε από το Νοσοκομείο Νέα Αγγλία για Γυναίκες και Παιδιά στη Βοστόνη. Συνέχισε για να βελτιώσει την νοσοκομειακή φροντίδα στα ψυχιατρικά νοσοκομεία και οργάνωσε εκπαιδευτικά προγράμματα σε κρατικά ψυχιατρικά νοσοκομεία στο Illinois. H Richards αποκαλείται η πρώτη Αμερικανή νοσηλεύτρια ψυχικής υγείας. Πίστευε ότι ο ψυχικά άρρωστος πρέπει να φροντίζεται το ίδιο καλά με τον σωματικά άρρωστο. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 6

ΟΙ ΑΝΗΣΥΧΙΕΣ ΤΩΝ ΣΠΟΥΔΑΣΤΩΝ Και αν πω κάτι λάθος; Είναι πολύ σημαντικό να ακούμε προσεχτικά, να δείχνουμε πραγματικό ενδιαφέρον και να φροντίζουμε τον ασθενή. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 7

Και αν δεν μου μιλάει κανένας; Οι μαθητευόμενοι μερικές φορές φοβούνται ότι οι ασθενείς θα τους απορρίψουν ή θα αρνηθούν οποιαδήποτε σχέση μαζί τους. Το να είμαστε διαθέσιμοι και πρόθυμοι να ακούσουμε είναι συνήθως ότι χρειάζεται για να αρχίσουμε μια σημαντική αλληλεπίδραση με κάποιον. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 8

Γίνομαι αδιάκριτος όταν κάνω προσωπικές ερωτήσεις; Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι ερωτήσεις που αφορούν προσωπικά θέματα δεν θα πρέπει να είναι το πρώτο πράγμα που αναφέρει ο μαθητευόμενος στον ασθενή. Αυτά τα θέματα συνήθως προκύπτουν αφού έχει εδραιωθεί η εμπιστοσύνη και η θεραπευτική σχέση. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 9

Πώς θα χειριστώ μια παράξενη και μη αρμόζουσα συμπεριφορά; (1) Η συμπεριφορά και οι δηλώσεις ενός ασθενούς μπορεί αρχικά να : σοκάρουν ή να προκαλέσουν θλίψη στον μαθητευόμενο. Είναι σημαντικό να ρυθμίζουμε τις εκφράσεις του προσώπου και τις συναισθηματικές αντιδράσεις, έτσι ώστε o ασθενής να μην αισθάνεται ότι απορρίπτεται ή γελοιοποιείται. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 10

Πώς θα χειριστώ μια παράξενη και μη αρμόζουσα συμπεριφορά; (2) Οι υπεύθυνοι νοσηλευτές και το προσωπικό πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμοι να βοηθήσουν τους μαθητευόμενους σε τέτοιες περιπτώσεις. Οι μαθητευόμενοι δεν πρέπει να νιώθουν ότι πρέπει να χειριστούν μόνοι τους την κατάσταση. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 11

Τι θα κάνω αν ένας ασθενής μου ζητήσει ραντεβού ή δείξει σεξουαλική επιθετικότητα ή ανάρμοστη συμπεριφορά ; (1) Μερικοί ασθενείς δυσκολεύονται να αναγνωρίσουν και να διατηρήσουν όρια στις διαπροσωπικές σχέσεις. Όταν ένας ασθενής αναζητά επαφή οποιουδήποτε τύπου εκτός της σχέσης νοσηλευτή – ασθενούς, είναι σημαντικό για τον μαθητευόμενο (με τη βοήθεια του εκπαιδευτή ή του προσωπικού) να διευκρινίσει τα όρια της επαγγελματικής σχέσης. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 12

Τι θα κάνω αν ένας ασθενής μου ζητήσει ραντεβού ή δείξει σεξουαλική επιθετικότητα ή ανάρμοστη συμπεριφορά ; (2) Παρομοίως, ο καθορισμός περιορισμών και η διατήρηση ορίων είναι απαραίτητη όταν η σεξουαλική συμπεριφορά του ασθενούς είναι ανάρμοστη. Αρχικά ο μαθητευόμενος μπορεί να αισθάνεται άβολα να χειριστεί τέτοιου είδους συμπεριφορά αλλά γίνεται ευκολότερο να τη χειριστεί με τη βοήθεια του εκπαιδευτή και του προσωπικού. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 13

Και αν συναντήσω κάποιον που ξέρω να κάνει θεραπεία στην μονάδα; Αν ο μαθητευόμενος αναγνωρίσει κάποιον γνωστό, πρέπει να ενημερώσει τον εκπαιδευτή , ο οποίος θα αποφασίσει πως θα χειριστεί την κατάσταση. Συνήθως είναι καλύτερο για τον μαθητευόμενο. ( και μερικές φορές για τον εκπαιδευτή και το προσωπικό) να μιλήσει με τον ασθενή και να τον καθησυχάσει για το θέμα του απόρρητου. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 14

ΘΕΜΑΤΑ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑΣ Αυτογνωσία είναι η διαδικασία κατά την οποία ο νοσηλευτής αποκτά γνώση των συναισθημάτων, των απόψεων και των συμπεριφορών του. Στη νοσηλευτική, το να γνωρίζει κάποιος τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τις αξίες του είναι πρωταρχικός στόχος. Η αυτογνωσία είναι σημαντική στη νοσηλευτική ψυχικής υγείας. Όλοι, συμπεριλαμβανομένων των νοσηλευτών και των μαθητευόμενων νοσηλευτών, έχουν αξίες, απόψεις και πιστεύω που είναι μοναδικά και διαφορετικά από των άλλων. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 15

Θέματα Στοχασμού όταν δουλεύετε την Αυτογνωσία. Κρατήστε ένα ημερολόγιο που επικεντρώνεται στις εμπειρίες και τα συσχετιζόμενα αισθήματα. Δουλέψτε στην αναγνώριση των συναισθημάτων και των συνθηκών που τα προκαλούν. Διαβάστε κατά περιόδους το ημερολόγιο και αναζητήστε στερεότυπα ή αλλαγές. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 16

Μιλήστε με κάποιον που εμπιστεύεστε για τα τις εμπειρίες και τα συναισθήματά σας. Αυτό το άτομο μπορεί να είναι ένα μέλος της οικογένειας, ένας φίλος, ένας συνεργάτης ή ο εκπαιδευτής – νοσηλευτής. Συζητήστε πως θα ένιωθε σε μια παρόμοια κατάσταση. Ρωτήστε πως θα χειριζόταν άβολες καταστάσεις ή αισθήματα. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 17

Ζητήστε επίσημη κλινική εποπτεία Ζητήστε επίσημη κλινική εποπτεία Ακόμη και έμπειροι κλινικοί έχουν επόπτη με τον οποίο συζητούν προσωπικά συναισθήματα και προκλητικές καταστάσεις ασθενών ώστε να αποκτήσουν αντίληψη και νέες προσεγγίσεις. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 18

Αναζητήστε εναλλακτικές απόψεις Βάλτε τον εαυτό σας στη θέση του ασθενή και αναλογιστείτε για τα συναισθήματά του, τις σκέψεις και τις πράξεις του. Μην κριτικάρετε τον εαυτό σας και τους άλλους επειδή έχετε συγκεκριμένες αξίες και πιστεύω. Δεχτείτε τα ως μέρος του εαυτού σας ή προσπαθήστε να αλλάξετε αυτά που θα θέλατε να είναι διαφορετικά. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 19

Θεραπευτική Σχέση Η ικανότητα να εδραιώσει μια θεραπευτική σχέση μ’ έναν ασθενή, είναι μια από τις σημαντικότερες ικανότητες που πρέπει να αποκτήσει ο νοσηλευτής. Παρόλο που η θεραπευτική σχέση είναι σημαντική σε όλους τους τομείς της νοσηλευτικής, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για την επιτυχία των παρεμβάσεων σε ασθενείς που απαιτούν φροντίδα ψυχικής υγείας, γιατί η θεραπευτική σχέση και η επικοινωνία λειτουργούν ως υποστηρικτές της θεραπείας και της επιτυχίας της. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 20

Παράγοντες που μπορεί να ενδυναμώσουν τη σχέση νοσηλευτή ασθενούς είναι: ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ Η σχέση νοσηλευτή – ασθενή απαιτεί εμπιστοσύνη. Η εμπιστοσύνη χτίζεται όταν ο ασθενής είναι σίγουρος για το νοσηλευτή και η παρουσία του νοσηλευτή φανερώνει ακεραιότητα και αξιοπιστία. Η εμπιστοσύνη δημιουργείται όταν ο ασθενής πιστέψει ότι ο νοσηλευτής είναι συνεπής στα λόγια και τις πράξεις του και μπορεί να βασίζεται στα λόγια του. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 21

την κατανόηση και τη συνέπεια, Να κρατά υποσχέσεις. Μερικές συμπεριφορές που μπορεί να εκδηλώσει ο νοσηλευτής για να βοηθήσει τον ασθενή να τον εμπιστευτεί, περιλαμβάνουν: τη φιλικότητα, τη φροντίδα, το ενδιαφέρον, την κατανόηση και τη συνέπεια, Να κρατά υποσχέσεις. Να ακούει και να είναι ειλικρινής με τον ασθενή. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 22

Έλλειψη Εμπιστοσύνης Μερικά από τα συμπτώματα της διαταραχής, όπως παράνοια, χαμηλή αυτό-εκτίμηση και άγχος μπορεί να δυσκολέψουν τη δημιουργία εμπιστοσύνης. Για παράδειγμα, ένας ασθενής με κατάθλιψη έχει ψυχική ενέργεια για να ακούσει ή να κατανοήσει αυτά που λέει ο νοσηλευτής; Παρομοίως, ένας ασθενής με διαταραχή πανικού μπορεί να είναι τόσο αγχωμένος ώστε να μην μπορεί να συγκεντρωθεί στην επικοινωνία με τον νοσηλευτή. Παρόλο που οι ασθενείς με ψυχικές διαταραχές συχνά δίνουν ασύμβατα μηνύματα εξαιτίας της ασθένειάς τους, ο νοσηλευτής πρέπει να συνεχίσει να δίνει συνεπή και συμβατά μηνύματα. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 23

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ Φιλικότητα Φροντίδα Ενδιαφέρον Κατανόηση Σταθερότητα Να φέρεται στον ασθενή ως άνθρωπο Να προτείνει χωρίς να μιλά Ικανότητα να πλησιάζει Ικανότητα να ακούει Να κρατά υποσχέσεις Να παρέχει πρόγραμμα και δραστηριότητες Τιμιότητα Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 24

Πραγματικό Ενδιαφέρον Όταν ο νοσηλευτής είναι άνετος με τον εαυτό του, γνωρίζει τις δυνατότητες και τα όριά του και είναι απόλυτα συγκεντρωμένος, ο ασθενής τον αντιλαμβάνεται ως ένα άτομο που δείχνει πραγματικό ενδιαφέρον. Οι ασθενείς με ψυχική ασθένεια μπορούν να αντιληφθούν πότε κάποιος εκδηλώνει ανέντιμη ή ψεύτικη συμπεριφορά όπως το να κάνει μια ερώτηση και μετά να μην περιμένει για την απάντηση ή να επιβεβαιώνει τον ασθενή ότι όλα θα πάνε καλά. Ο νοσηλευτής θα πρέπει να είναι ανοιχτός και έντιμος και να έχει συνεπή συμπεριφορά. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 25

Ενσυναίσθηση (α) Ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα του νοσηλευτή να αντιλαμβάνεται αυτά που εννοεί ο ασθενής καθώς και τα συναισθήματά του και να δείχνει την κατανόησή του στον ασθενή. Θεωρείται από τις σημαντικότερες ικανότητες που πρέπει να αναπτύξει ένας νοσηλευτής. Το να μπορεί ο νοσηλευτής να μπει στη θέση του ασθενή, δε σημαίνει ότι βιώνει τα ίδια πράγματα με εκείνον. Ωστόσο με το να ακούει και να αισθάνεται τη σημασία της κατάστασης του ασθενή, ο νοσηλευτής μπορεί να φανταστεί τα συναισθήματα του ασθενή . Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 26

Ενσυναίσθηση (β) Και ο ασθενής και ο νοσηλευτής δίνουν ένα ¨δώρο εαυτού όταν υπάρχει ενσυναίσθηση. Ο ασθενής με το να νιώθει αρκετά ασφαλής ώστε να μοιραστεί τα συναισθήματά του. Ο νοσηλευτής με το να ακούει πολύ προσεκτικά ώστε να καταλαβαίνει. Η ενσυναίσθηση έχει θετική επιρροή για τους ασθενείς. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 27

Θεραπευτικές επικοινωνιακές τεχνικές η αντανάκλαση, η επαναδιατύπωση και η διευκρίνιση βοηθούν το νοσηλευτή να στείλει μηνύματα ενσυναίσθησης στον ασθενή. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 28

Αποδοχή Ο νοσηλευτής που δεν εκνευρίζεται ή δεν αντιδρά αρνητικά στα ξεσπάσματα θυμού του ασθενή δείχνει αποδοχή στον ασθενή. Το να αποφεύγουμε την κριτική προς ένα άτομο ανεξάρτητα από τη συμπεριφορά του σημαίνει αποδοχή. Αυτό δεν σημαίνει αποδοχή της ανάρμοστης συμπεριφοράς αλλά αποδοχή της αξίας του ατόμου. Ο νοσηλευτής πρέπει να θέσει όρια στη σχέση του με τον ασθενή. Με το να είναι ξεκάθαρος και σταθερός χωρίς θυμό ή κριτική, ο νοσηλευτής επιτρέπει στον ασθενή να μην αισθανθεί θιγμένος ενώ παράλληλα του μεταφέρει το μήνυμα ότι η συγκεκριμένη συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 29

Θετική αντιμετώπιση Ο νοσηλευτής που εκτιμά τον ασθενή ως μοναδικό άτομο, με αξία μπορεί να τον σεβαστεί ανεξάρτητα από την παρελθοντική του συμπεριφορά ή τον τρόπο ζωής του. Αυτή η χωρίς όρους και χωρίς κριτική συμπεριφορά ονομάζεται θετική αντιμετώπιση και προϋποθέτει σεβασμό. Με το να φωνάζει τον ασθενή με το όνομά του, να περνά χρόνο μαζί του, να ακούει και να ανταποκρίνεται, ο νοσηλευτής δείχνει σεβασμό και θετική αντιμετώπιση στον ασθενή. Όταν λαμβάνει υπόψη τις ιδέες και τις προτιμήσεις του ασθενή όταν σχεδιάζει τον τρόπο φροντίδας. Κάνοντας αυτό, ο νοσηλευτής δείχνει ότι πιστεύει πως ο ασθενής έχει την ικανότητα να συμβάλλει θετικά και εποικοδομητικά στο δικό του σχέδιο φροντίδας. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 30

Αυτογνωσία και θεραπευτική χρήση του εαυτού Αυτογνωσία και θεραπευτική χρήση του εαυτού Πριν ο νοσηλευτής αρχίσει να καταλαβαίνει τον ασθενή πρέπει να γνωρίσει τον εαυτό του. Αυτογνωσία είναι η διαδικασία κατά την οποία κάποιος κατανοεί τις αξίες, τα πιστεύω, τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τις στάσεις, τα κίνητρα, τις προκαταλήψεις, τις δυνατότητες και τα όριά του και πως αυτές οι ιδιότητες επηρεάζουν τους άλλους. Η αυτογνωσία επιτρέπει στο νοσηλευτή να παρατηρεί, να προσέχει και να καταλαβαίνει τις περίπλοκες απαντήσεις και αντιδράσεις των ασθενών όταν αλληλοεπιδρά μαζί τους. Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 31

Βιβλιογραφία Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Θέματα αυτογνωσίας και θεραπευτικής σχέσης 32

Τέλος Ενότητας