Θυμός και επιθετικότητα στα παιδιά
Ψυχοκοινωνικές αιτίες Ψυχοσύνθεση-Δύσκολο παιδί Χαμηλή ανοχή απογοήτευσης Παρορμητικότητα Χαμηλή προσαρμοστικότητα
Κοινωνικές Οικογενειακά προβλήματα Οικογενειακή βία Αρνητική πειθαρχία Δύσκολη σχέση γονέα παιδιού Τραυματική εμπειρία
Παρεμβάσεις Εκπαιδευτικού Ανάπτυξη σχέσης εμπιστοσύνης Διδαχή δεξιοτήτων επικοινωνίας Ψυχραιμία Προσδιορισμός Κινήτρων Συμπεριφοράς Προσπάθεια αγνόησης ανάρμοστης συμπεριφοράς Έλεγχος του θυμού πριν κλιμακωθεί Χρήση Ουδέτερης φωνής
Αποφυγή αποτροπής και συχνών εντολών Ενθάρρυνση αυτογνωσίας Χρήση δυναμικών τεχνικών επικοινωνίας Χρήση τεχνικών διαχείρισης του στρες-χαλάρωσης- αυτοκριτικής-δεξιότητες επίλυσης διαφορών Διδαχή διαχείρισης θυμού Αποφυγή αγώνων υπερίσχυσης Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης Στήριξη δραστηριοτήτων επιτυχίας Συνεργασία με τους γονείς
Αντιμετώπιση του θυμωμένου παιδιού Στόχος δεν είναι η κατάπνιξη του θυμού αλλά η αποδοχή και η αντιμετώπιση (προσπάθεια διοχέτευσης σε εποικοδομητικούς σκοπούς) Διαχωρισμός θυμού και επιθετικότητας Θυμός είναι μια προσωρινή κατάσταση που προκαλείται από μια απογοήτευση. Επιθετικότητα προσπάθεια να πληγώσουμε ένα άτομο ή να καταστρέψουμε κάτι που του ανήκει. Έρευνα για τα υποβόσκοντα αισθήματα. Ο θυμός ως άμυνα. Θυμωμένη απείθεια σύνδεση με λύπη ή κατάθλιψη. Προσπάθεια προστασίας-προσέγγισης και όχι επιθυμία τιμωρίας
Γιατί θα πρέπει να διδάσκεται στο σχολείο ο τρόπος επίλυσης διαφορών;
Το σχολείο μικρογραφία της κοινωνίας των ενηλίκων Οι συγκρούσεις μέρος της καθημερινότητας Διδαχή τεχνικών επίλυσης διαφορών Επίλυση διαφορών με ειρηνικό τρόπο
Ωφέλειες Εξοικονόμηση χρόνου και μείωση του στρες. Ενδιαφέρον για τους συμμαθητές Σεβασμός των άλλων Απόκτηση πολύτιμων δεξιοτήτων Πρόληψη κατάχρησης αλκοόλ-ναρκωτικών Συμβολή στην ανάπτυξη μιας ειρηνικής και ανεκτικής κοινωνίας
Επίλυση διαφορών-Κερδισμένοι όλοι Σεβασμός της άλλης πλευράς Ακούστε με ανοιχτό μυαλό Αναλάβετε τις ευθύνες των πράξεων σας Δείτε την επίλυση μιας διαφοράς ως πρόκληση
Και οι δύο πλευρές είναι υπεύθυνες για την εξεύρεση λύσης. Επιτεθείτε στο πρόβλημα όχι στο άτομο Λειτουργήστε μέσα από το σκεπτικό μια λύση θα ικανοποιήσει όλους Δεν υπάρχουν νικητές και νικημένοι Συνεργασία και σύμπραξη
Το σύνολο είναι μεγαλύτερο από τα μέρη Ποιες είναι οι ανάγκες της άλλης πλευράς Χρήση της δημιουργικότητας για να βγουν όλοι κερδισμένοι Εφαρμογή νέων δυνατοτήτων και εναλλακτικών λύσεων
Χρήση κατευθυντήριων γραμμών Σεβασμός των άλλων Προσέχουμε τον συνομιλητή όταν μιλάει Ειλικρίνεια από όλους Μην κατηγορείτε, μην προσβάλετε, μη διακόπτετε Η λύση να είναι ικανοποιητική και για τα δύο μέρη Διάθεση χρόνου στους εμπλεκόμενους για να ηρεμήσουν
Ο καθένας εκφράζει το πρόβλημα με τα δικά του αισθήματα Δεν προσβάλει-Δεν κατηγορεί-Δεν διακόπτει Παρουσίαση προβλήματος αντίστροφα Παρουσίαση ευθυνών Λύσεις-Επιλογή της πιο ικανοποιητικής Επιβεβαιώστε-Συγχωρείστε ή Ευχαριστείστε
Διαπραγμάτευση Περιγράψτε αυτό που θέλετε Περιγράψτε τα αισθήματα σας Περιγράψτε τις αιτίες που προκαλούν τις επιθυμίες και τα αισθήματα σας Υιοθετήστε την οπτική του άλλου Επινοήστε τρία εναλλακτικά σχέδια επίλυσης της διαμάχης
Διαχείριση διαφορών για παιδιά Μοιράσου και περίμενε την σειρά σου Πείτε τους να σταματήσουν Αγνόησε το Αποχώρησε Περίμενε και ηρέμησε Ασχολήσου με κάποια άλλη δραστηριότητα Μίλησε για το πρόβλημα Κάνε μια συμφωνία(συμβιβασμός) Ζήτα συγνώμη
Η ανοχή στο σχολείο Φυλή-Θρησκεία-κοινωνικοοικονομική θέση-ειδικές ανάγκες Οι εκπαιδευτικοί πρότυπα ανοχής Ισότητα φύλλων
Η κοκκινοσκουφίτσα-Ένα παραμύθι ανοχής
Ζούσα στο δάσος. Το δάσος είναι το σπίτι μου και το φρόντιζα όσο μπορούσα. Προσπαθούσα να το διατηρώ καθαρό και τακτοποιημένο. Μια υπέροχη ημέρα ενώ καθάριζα τα σκουπίδια που είχαν αφήσει πίσω τους κάποιοι επισκέπτες, άκουσα βήματα. Κρυφοκοίταξα πίσω από ένα δέντρο και είδα ένα κοριτσάκι να κατηφορίζει το δρομάκι κρατώντας ένα καλάθι. Αμέσως την υποψιάστηκα γιατί ήταν πολύ περίεργα ντυμένη-όλα τα ρούχα της ήταν κόκκινα-και το κεφάλι της ήταν καλυμμένο σαν να μην ήθελε να την αναγνωρίσουν. Ξέρω βέβαια ότι δεν πρέπει να κρίνουμε τους άλλους από τον τρόπο που ντύνονται, αλλά αυτή η μικρή βρισκόταν στο δάσος μου και ένιωσα πως πρέπει να μάθω κάτι περισσότερο για τους σκοπούς της. Τη ρώτησα ποια ήταν και από πού ερχόταν-ξέρετε τις κλασσικές ερωτήσεις. Στην αρχή μου είπε ότι δεν μιλάει με αγνώστους. Αυτό με στεναχώρησε πολύ. ’Άγνωστος; Από πού κι ως που! Θα έπρεπε να ξέρει ότι είχα αναθρέψει ολόκληρη οικογένεια λυκόπουλων σε αυτό το δάσος.
Τελικά η μικρή χαλάρωσε λίγο και μου είπε ότι πάει να επισκεφτεί την γιαγιά της που ήταν άρρωστη. Φαινόταν κατά βάση ειλικρινής αλλά νομίζω ότι θα έπρεπε να γνωρίζει πως είναι αγενές να εισβάλλεις στο σπίτι του άλλου με τόσο ύποπτο τρόπο και τόσο ακατάλληλος ντυμένος. Την άφησα να προχωρήσει αλλά έτρεξα πριν από αυτή στο σπίτι της γιαγιάς της. Όταν είδα την καλή αυτή γιαγιούλα της εξήγησα την κατάσταση και συμφώνησε ότι η εγγονή της θα έπρεπε να είναι λίγο πιο διακριτική. Αποφασίσαμε να μείνει κρυμμένη μέχρι να την φωνάξω γι αυτό χώθηκε κάτω από το κρεβάτι.
Όταν έφθασε η μικρή, την φώναξα στην κρεβατοκάμαρα όπου ξάπλωνα. Ήρθε έκανε ένα αγενές σχόλιο για τα μεγάλα μου αυτιά. Με έχουν προσβάλλει και στο παρελθόν, έτσι προσπάθησα να αντιπαρέλθω το σχόλιο και να εξηγήσω λέγοντας ότι με βοηθούν να ακούω καλύτερα. Αυτό που εννοούσα βέβαια ήταν ότι την συμπαθούσα και ήθελα να δώσω προσοχή στα λόγια της.. Αλλά μετά είχε άλλη μια εξυπνάδα για τα γουρλωμένα μάτια μου. Καταλαβαίνετε βέβαια πως είχα αρχίσει να νιώθω για αυτό το κοριτσάκι, που φαινόταν αξιαγάπητο αλλά στην πραγματικότητα ‘ήταν πολύ ενοχλητικό. Παρόλα αυτά έδειξα μεγαλοψυχία και απάντησα ότι με βοηθούν να βλέπω καλύτερα.
Η επόμενη όμως προσβολή της, ξεχείλισε το ποτήρι. Βλέπετε έχω πρόβλημα με τα μεγάλα μου δόντια και αυτό το κοριτσάκι με την γαλήνια ηρεμία έκανε ένα αγενές σχόλιο για τα δόντια μου. Ξέρω ότι έπρεπε να κρατήσω τον αυτοέλεγχο μου, αλλά πετάχτηκα από το κρεβάτι φωνάζοντας ότι τα δόντια μου θα με βοηθούσαν να την φάω ευκολότερα. Πρέπει να πούμε ότι κανένας λύκος δεν έτρωγε ποτέ ένα μικρό κοριτσάκι. Όλοι το ξέρουν αυτό, αλλά αυτή η ανόητη άρχισε να φωνάζει. Προσπάθησα να την σταματήσω και να την καθησυχάσω. Είχα βγάλει τα ρούχα της γιαγιάς αλλά αυτό φαινόταν ότι χειροτέρευε τα πράγματα. Τότε ξαφνικά άνοιξε η πόρτα και ένας πανύψηλος δασοκόμος στάθηκε μπροστά μου κρατώντας το τσεκούρι του. Τον κοίταξα και αμέσως κατάλαβα ότι είχα μπει σε μεγάλους μπελάδες. Είδα ένα παράθυρο πίσω μου και πετάχτηκα έξω.
Δεν θα ήθελα να τελειώσουν όλα εκεί αλλά αυτή η γιαγιά ποτέ δεν εξήγησε την ιστορία από την δικιά μου οπτική. Πριν καλά καλά καταλάβω είχε διαδοθεί η φήμη ότι ήμουν ένα απαίσιο και ύπουλο πλάσμα. Δεν ξέρω τι απέγινε εκείνο το κοριτσάκι που φορούσε εκείνα τα ηλίθια ρούχα αλλά εγώ σίγουρα δεν έζησα καλά μετά από αυτή την ιστορία.
Δημιουργία ομάδας φιλίας
Α π ο φ α σ ί ζ ε ι ό μ ό φ ω ν α 1.Να δημιουργηθεί ομάδα φιλίας η οποία θα απαρτίζεται από το σύνολο των μαθητών της Στ΄ τάξης ανά τρείς και ανά εβδομάδα. 2.Σκοπός της ομάδας θα είναι να επιλύει τις διαφορές που προκύπτουν ανάμεσα στους μαθητές του σχολείου, να προλαβαίνει την άσκηση βίας και την κατάργηση ή τον περιορισμό των επιβαλλόμενων ποινών εκ μέρους του σχολείου. Επίσης στόχος είναι τα παιδιά να μάθουν να διαχειρίζονται κρίσεις και να επικοινωνούν μεταξύ τους. 3.Σε καμιά περίπτωση δεν υποκαθιστούν τον ρόλο των εκπαιδευτικών του σχολείου, δεν τους παρακάμπτουν και ούτε έχουν καθήκοντα αστυνόμευσης πάνω στους μικρότερους μαθητές του σχολείου. 4.Διαμεσολαβούν για την εξεύρεση συμβιβαστικής λύσης ανάμεσα σε εμπλεκόμενους μαθητές. 5.Χώρος διαμεσολάβησης ορίζεται το γραφείο του διευθυντή του σχολείου. 6.Στην διάρκεια της διαμεσολάβησης δεν παρευρίσκονται μεγάλοι παρά μόνο οι εμπλεκόμενοι και τα μέλη της ομάδας. 7.Συζητώντας αναλύουν όλα τα αίτια της παρεξήγησης ή της δημιουργίας του προβλήματος. 8.Καταλήγουν στην λύση της παρεξήγησης και υπογράφουν σχετικό πρακτικό που είναι δεσμευτικό για όλους. 9.Η δράση εντάσσεται και στο πρόγραμμα της ΑΕΕ στην ενότητα: Βελτίωση σχέσεων ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές που εφάρμοσε το σχολείο μας.