ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
Advertisements

ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
γάλα κεφίρ (3/3) Χημική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ Ή ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ ;
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
« ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΗΣ ΛΗΨΗΣ ΚΑΙ
ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ. Click board to change its colour.
Υπολογισμός θερμότητας αντίδρασης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.
Υπολογισμός μέσης & στιγμιαίας
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ Γυμνασίου
ΧΗΜΕΙΑ ΛΥΚΕΙΟΥ Παρασκευή σαπουνιού
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Ρολόι ιωδίου.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Α΄ Λυκείου ΠΙΔΑΚΑΣ ΑΜΜΩΝΙΑΣ.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Α΄ Λυκείου Πυροχημική Ανίχνευση Μετάλλων.
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης. Στον εργαστηριακό πάγκο υπάρχουν : Θερμιδόμετρο τύπου coffee-cup (2 πλαστικά κύπελλα το ένα μέσα στο άλλο με καπάκι η.
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση καταλυτών στην ταχύτητα αντίδρασης.
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄Λυκείου Πυροχημική Ανίχνευση Μετάλλων Κατασκευή & Επίδειξη απλών Πυροτεχνημάτων Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΚΑΛΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ & ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜEd – MSc Εκπαιδευτικός.
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠHΡΕΑΖΟΥΝ ΡΟΛΟΪ ΙΩΔΙΟΥ Μάντζιου Μαρία χημικός.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
Χημεία Α΄και Β΄ Λυκείου
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
ΛΟΥΚΕΡΗ ΜΑΡΙΑ – ΕΥΤΥΧΙΑ
Χημεία Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Παρασκευές διαλυμάτων Μέτρηση pH
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄Λυκείου
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ζυγός CuSO 4.5H 2 O Ποτήρι ζέσεως 100ml Νερό Ογκομετρική φιάλη των 100ml Ποτήρι ζέσεως 400ml Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης Γυάλινο Χωνί Κουταλάκι ή Σπάτουλα Υδροβολέας Σταγονόμετρο Ετικέτες 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στο ποτήρι 2,5g CuSO 4.5H 2 O  Τοποθετούμε τα 2,5g σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε νερό (περίπου 70ml)  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο  Μεταφέρουμε με γυάλινο χωνί στην ογκομετρική φιάλη  Αραιώνουμε στα 100ml  Τοποθετούμε ετικέτα 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Ηλεκτρονικός ή Φαρμακευτικός Ζυγός;  Απαιτείται προσοχή στα όρια του ζυγού  Η χρήση του TARE (μηδενισμός) παραπλανά τον ασκούμενο  Οι εργαστηριακοί ζυγοί έχουν συνήθως όριο τα 200g 1 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Πειραματική Πορεία  Προσθέτουμε στο ποτήρι 3,95g KMnO 4  Τοποθετούμε τα 3,95g σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε νερό (περίπου 150ml)  Αναδεύουμε με γυάλινη ράβδο  Μεταφέρουμε με γυάλινο χωνί στην ογκομετρική φιάλη  Αραιώνουμε στα 250ml  Τοποθετούμε ετικέτα 2 ο Πείραμα Παρασκευή Διαλύματος 0,1Μ

Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Σιφώνιο Διάλυμα CuSO 4 0,1Μ Ογκομετρική φιάλη των 100ml Νερό Υδροβολέας Σταγονόμετρο Ετικέτες 3 ο Πείραμα Αραίωση Διαλύματος

Πειραματική Πορεία  Λαμβάνουμε με σιφώνιο 10ml διαλύματος CuSO 4 0,1Μ  Τοποθετούμε τα 10ml διαλύματος CuSO 4 0,1Μ ογκομετρική φιάλη των 100ml.  Αραιώνουμε στα 100ml  Ανακινούμε  Τοποθετούμε ετικέτα «Διάλυμα CuSO 4 0,01Μ» 3 ο Πείραμα Αραίωση Διαλύματος

4 ο Πείραμα Αντιδράσεις Διπλής Αντικατάστασης ΑgNO 3 + HCl →AgCl + KNO 3 ΑgNO 3 + KBr →AgBr + KNO 3 ΑgNO 3 + KI →AgI + KNO 3 Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Δοκιμαστικοί σωλήνες ΑgNO 3 0,1Μ Σταγονόμετρα Διάλυμα HCl Ποτήρια ζέσεως Διάλυμα KBr Διάλυμα KI Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

5 ο Πείραμα Επίδραση ΚΙ σε (CH 3 COO) 2 Pb - Διπλή Αντικατάσταση (CH 3 COO) 2 Pb (aq) + 2KI (aq) → PbI 2(s) + 2CH 3 COOK (aq) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 100ml(2) Διάλυμα ΚΙ Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα (CH 3 COO) 2 Pb Γυάλινη Ράβδος Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

6 ο Πείραμα Επίδραση NaOH σε FeCl 3 - Διπλή Αντικατάσταση 3ΝaOH (aq) + FeCl 3 (aq) → Fe(OH) 3(s) + 3NaCl (aq) Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 100ml(2) Διάλυμα FeCl 3 Δοκιμαστικός σωλήνας Διάλυμα ΝaOH Γυάλινη Ράβδος Παρατηρήσεις: Αναμιγνύουμε στο δοκιμαστικό σωλήνα τα διαλύματα των αντιδράσεων και παρατηρούμε τα ιζήματα Τα διαλύματα παρασκευάζονται με διάλυση 1 κουταλιάς στερεού σε 50ml H 2 O

7 ο Πείραμα Οξέα και Na 2 CO 3 Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 400ml Διάλυμα HCl πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml (4) Διάλυμα HCl 0,1Μ Mπαλόνια (4) Διάλυμα HCl 1Μ Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης Ξύδι Na 2 CO 3 στερεό (*) Α)Διάλυμα HCl 0,1Μ: 1ml πυκνού και αραίωση στα 100ml B) Διάλυμα HCl 1Μ: 10ml πυκνού και αραίωση στα 100ml

8 ο Πείραμα Οξέα και Na 2 CO 3 Πορεία: 1. Τοποθετούμε στα 4 μπαλόνια 15-20g Na 2 CO 3 (ίδια ποσότητα σε όλα). 2. Στις 3 κωνικές φιάλες τοποθετούμε αντίστοιχα 100ml ΗCl 0,1Μ, 1Μ, πυκνό, και στην τελευταία κωνική 100ml ξύδι εμπορίου. 3. Προσαρμόζουμε τα μπαλόνια στο στόμιο των κωνικών. 4. Αδειάζουμε τα μπαλόνια. 5. Παρατηρούμε τη διαφορετική έκλυση CO 2 από τον όγκο των μπαλονιών που φουσκώνουν

9 ο Πείραμα Επίδραση ΗCl σε Na 2 CO 3 -Διπλή Αντικατάσταση Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Σταγονομετρική χοάνη Διάλυμα HCl πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml διήθησης Na 2 CO 3 στερεό Ποτήρι ζέσεως 100ml Λάστιχο Κερί Παρατηρήσεις: Αδειάζουμε το HCl από τη χοάνη στην κωνική που περιέχει Νa 2 CO 3 Το άκρο από το λάστιχο που έχουμε από πριν προσαρμόσει στο ακροφύσιο είναι μέσα στο ποτήρι ζέσεως για να συλλέξουμε το CO 2. Απόχυση του CO 2 στο αναμμένο κερί σβήνει τη φλόγα.

10 ο Πείραμα To κρασί γίνεται νερό Όργανα – Συσκευές Αντιδραστήρια Ποτήρι ζέσεως των 400ml Υδροχλωρικό Οξύ πυκνό Κωνική φιάλη των 250ml (4) NaOH 0,5%w/v Κωνική φιάλη των 500ml (1) Φαινολοφθαλεΐνη Γυάλινη Ράβδος Ανάδευσης

10 ο Πείραμα Το κρασί γίνεται νερό Πορεία: 1. Τοποθετούμε πέντε κωνικές φιάλες στον πάγκο εργασίας δίπλα-δίπλα. 2. Ρίχνουμε 2 σταγόνες δείκτη φαινολοφθαλεΐνη στην πρώτη και στην τρίτη κωνική. 3. Στη δεύτερη και την τέταρτη κωνική δεν ρίχνουμε τίποτα. 4. Στην πέμπτη κωνική ρίχνουμε περίπου 20ml πυκνό HCl. 5. Όλες οι προσθήκες έχουν γίνει από πριν ώστε να μην τις γνωρίζουν οι μαθητές. 6. Ρίχνουμε στις κωνικές ποσότητα (περίπου 80ml) διαλύματος ΝaΟΗ 0,5%w/v. 7. Βλέπουμε τα χρώματα και συζητάμε με τους μαθητές. 8. Αδειάζουμε το περιεχόμενο από τα 5 κωνικές στη μεγάλη κωνική όπου η τελευταία προσθήκη αποχρωματίζει λόγω του οξέος.

Βιβλιογραφία 1. Κ. ΓΙΟΥΡΗ ΤΣΟΧΑΤΖΗ, Διδακτική Πειραμάτων Χημείας, Εκδόσεις Ζήτη ΣΙΔΕΡΗ ΜΗΤΣΙΑΔΗ, Οδηγός Πειραμάτων Χημείας, Σαββάλας ΛΙΟΔΑΚΗΣ, ΓΑΚΗΣ, Εργαστηρικός Οδηγός Χημείας Α΄ Λυκείου, ΟΕΔΒ Αθήνα 4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, Χημεία ένα συναρπαστικό παιχνίδι, Εκδοτικός οίκος Αδελφών Κυριακίδη ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΕΠΠΕ 18, Διδασκαλία Πειραμάτων Χημείας, Αθήνα ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΒΑΡΒΟΓΛΗΣ, Χημεία και Καθημερινή ζωή, Εκδόσεις Κάτοπτρο