Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή Ενότητα 17: Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Advertisements

Μέρος Β’. 2 Η ΠΕ Τμήμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ) Ενότητα 9 : Μέτρηση φαινολικών στο κρασί Δρ. Βασίλης Ντουρτόγλου Τμήμα Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Ανοικτά.
Αιματολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Μυελοϋπερπλαστικά νοσήματα (β΄μέρος) Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Ε) Ενότητα 1: Εισαγωγή Κατερίνα Δηλαβέρη, Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 6: Οι βάσεις της Ομαδικής Συμπεριφοράς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Νευρολογική Νοσηλευτική Ενότητα 2.2: Η εφαρμογή της αξίας του σεβασμού - της ελευθερίας - της δικαιοσύνης στην φροντίδα του.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 19: Είδη διαιτών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 11: Μάλαξη και ειδικές τεχνικές Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 9: Μάλαξη στον αθλητισμό Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 09: Η Μακροχρόνια Φροντίδα Υγείας στην Ελλάδα: Το θεσμικό πλαίσιο Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 4: Θεματική Πρόσβαση: Προβληματισμοί και προσδιορισμός των εννοιών Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 6: Ουσίες ρύθμισης Οσμής - Γεύσης Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 2: Χρωστικές πρόσθετες ύλες τροφίμων Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 1: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 1 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ενότητα 5 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ « Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Δίκαιο» ΜΑΘΗΜΑ 9.
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Διαχείριση Έργων & Εργοταξίων Ενότητα 8β: Μηχανήματα τεχνικών έργων (ΜΤΕ) – Ανάλυση IΙΙ Βασίλειος Μούσας Τμήμα πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 2: Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 4: Ο Ρόλος του Μάνατζερ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία.
Διατροφή Ενότητα 13: Yπέρβαρος / παχυσαρκία & απώλεια βάρους Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστήρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 1: Γιατί τρεφόμαστε Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 4: Κατ’ οίκον Φροντίδα: Βασικές αρχές λειτουργίας Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 11: Πρώτος γομφίος κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση (Θ) Ενότητα 4: Εισαγωγή στις μεθόδους χρωματογραφίας Δρ. Αρχοντούλα Χατζηλαζάρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενόργανης Ανάλυσης και.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α. Μαρτίνης.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 17: Ραδιοσυχνότητες Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 11: Κλασικό Μακιγιάζ Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 14: Διατροφικά συμπληρώματα Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 4: Εποπτικά Μέσα & Νέες Τεχνολογίες Διδακτικές προσεγγίσεις στην Πληροφορική Κλειώ Σγουροπούλου.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E Ενότητα 3: Παραδείγματα και εφαρμογές συστημάτων Δήμος Πανταζής Dr, MSc, Αγρ.Τοπ.Μηχ.
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 10: Νοσηλευτική Νομοθεσία Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 10: leasing Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons.
Διασφάλιση ποιότητας Ενότητα 1: Γενικές αρχές Ιωάννης Τσάκνης, Καθηγητής Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 1: Αρχαίο αιγυπτιακό μακιγιάζ Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 11: Οργανωσιακή αλλαγή Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 11: Παιδική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Θ) Ενότητα 4: Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μόνιμη αποτρίχωση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα.
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής, Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένωνίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙΟΥ

Το Τζαμί Τζισταράκη (ή Τζισδαράκη) είναι ένα οθωμανικό τέμενος, τόπος προσκυνήματος για τους μουσουλμάνους επί τουρκοκρατίας, το οποίο κατασκευάστηκε το 1759 από το Οθωμανό διοικητή της Αθήνας, τον Μουσταφά Αγά Τζισταράκη. Το τζαμί ήταν επίσης γνωστό ως Τζαμί του Κάτω Σιντριβανιού ή Τζαμί του Κάτω Παζαριού εξαιτίας της εγγύτητάς του στην αρχαία Αγορά. Κτίστηκε πάνω σε υπερυψωμένο έδαφος. Έχει ανοιχτό υπερώο, εξώστη στην πρόσοψη, με τέσσερις κολόνες και τρεις τοξωτές στοές. Το τετράγωνο κτίριο έχει σαν στέγη, ογκώδες οκταγωνικό τύμπανο, με αβαθή οκταγωνικό τρούλο. Υπάρχουν τέσσερα παράθυρα σε καθένα από τους δύο πλάγιους τοίχους και μικρότερα παράθυρα σε κάθε πλευρά του τυμπάνου. Κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, το κτίριο χρησιμοποιήθηκε σαν αίθουσα συνεδριάσεων για την τοπική δημογεροντία. Μετά την ανεξαρτησία της Ελλάδας χρησιμοποιήθηκε ποικιλοτρόπως: εκεί διεξάχθηκε χορός προς τιμήν του βασιλιά Όθωνα το Μάρτιο του 1834, και μετά χρησιμοποιήθηκε ως στρατώνας, φυλακή και αποθήκη.

Σύμφωνα με την παράδοση και όπως αναφέρει το Χρονικό του Ανθίμου, ο Τζισταράκης χρησιμοποίησε ένα από τους κίονες του Ναού του Ολυμπίου Διός για να φτιάξει ασβέστη για την κατασκευή του κτιρίου. Η πράξη του Τζισταράκη ενόχλησε τους Αθηναίους, αλλά και τον πασά του Ευρίπου (της Χαλκίδας) από τον οποίο εξαρτιόταν διοικητικά η Αθήνα. Παρά τις προσπάθειες του Βοεβόδα να τον δωροδοκήσει στέλνοντάς του γρόσια, μοιρασμένα σε 16 πουγγιά, όπως λέγεται, ο Πασάς διέταξε τον εκτοπισμό του Τζισταράκη, στηριζόμενος σ' ένα παλιό τουρκικό νόμο που απαγόρευε την καταστροφή αρχαίων μνημείων που ανήκαν στο ιερό πρόσωπο του Σουλτάνου. Εξάλλου, ο αθηναϊκός πληθυσμός θεώρησε υπεύθυνο τον Τζισταράκη και για μια επιδημία πανούκλας που εμφανίστηκε στην πόλη εκείνη τη χρονιά. Ήταν τότε πολύ διαδεδομένη η δοξασία ότι κάθε αρχαία κολόνα που πέφτει, "ξεθάβει" και μια συμφορά που είναι κρυμμένη από κάτω της...

Το τζαμί δεσπόζει στην πλατεία Μοναστηρακίου στο κέντρο της Αθήνας. Σήμερα λειτουργεί ως παράρτημα του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης και στεγάζει τη Συλλογή Κεραμικής του Β. Κυριαζόπουλου. Το Μοναστηράκι είναι ένας χώρος στο κέντρο της Αθήνας ο οποίος αποτελεί ένα μοναδικό μείγμα ρυθμών από διαφορετικές χρονικές περιόδους, ένα μωσαϊκό πολιτισμών, ζωντανό και πάντα δυναμικό – όμως, σταθερά αφιερωμένο στο εμπόριο και στο αντάμωμα των ανθρώπων από διαφορετικές χώρες και φυλές.

Η πολιτιστική διαστρωμάτωση που υπάρχει στο Μοναστηράκι και τα γύρω κτίρια, αλλά και η ιστορία του χαμένου κίονα υπήρξε το έναυσμα για την εικαστική παρέμβαση στο τζαμί. Η πρόταση μας είναι να δημιουργήσουμε μια νέα διαδρομή για την είσοδο στο Τζαμί. Η εικαστική εγκατάσταση που σχεδιάσαμε λαμβάνει χώρο στον εξώστη του τζαμιού και περιλαμβάνει μια σειρά από διαφανή πάνελ στα οποία εντάσσεται το στοιχείο του κίονα. Η επέμβασή μας στον εξωτερικό χώρο του μνημείου δημιουργεί ένα νοητό παλίμψηστο που ενσωματώνει δύο διαφορετικούς αρχιτεκτονικούς ρυθμούς ναού που αναφέρονται σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους και σε διαφορετικές θρησκείες. Έχουμε λοιπόν μια σύζευξη του Μουσουλμανικού τεμένους, με τα βασικά στοιχεία του αρχαίου ελληνικού ναού η οποία σύζευξη εκπορεύεται από την ιστορία του πρώτου.

Μέσα από τη νέα διαδρομή που δημιουργούν τα πάνελ θελήσαμε να κάνουμε τους επισκέπτες του Τζαμιού να θυμηθούν τον αρχαίο κίονα του Ολυμπιείου και έτσι να τον “ξαναφέρουμε στην ζωή”. Θελήσαμε να αναδείξουμε την διαδοχή της τυπολογίας των κτιρίων μέσα σε διαφορετικά ιστορικά πλαίσια αλλά και το πως το παλαιό ενσωματώνεται στο νέο, σε πολλές περιπτώσεις με βάρβαρο τρόπο όπως συνέβει με το τζαμί. Θα θέλαμε αυτή η διαδρομή μέσα από τα πάνελ να αποτελεί ένα “πέρασμα στον χρόνο”, και την διαδοχή των διαφορετικών πολιτισμών που πέρασαν και άφησαν τα αποτυπώματά τους στην σημερινή Αθήνα. Χρησιμοποιήσαμε την διαφάνεια μέσω των πάνελ για να εμφανίσουμε την μορφή των κιόνων σαν να αναδύονται από το υπάρχων μνημείο, διατηρώντας μια παράλληλη ορατότητα και των δύο μνημείων.

ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΠΛΑΚΑΣ

Ο χώρος που επιλέχθηκε να τοποθετηθεί η εγκατάσταση, είναι η περιοχή της Πλάκας. Από την αρχαιότητα η περιοχή αυτή αποτελούσε σημαντικό εμπορικό κέντρο και παράλληλα χώρος αναψυχής και σημείο συνάντησης για τους Αθηναίους. Η Πλάκα σήμερα, αποτελεί την πιο παλιά γειτονία του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Καλύπτει ένα μέρος κάτω από την Ακρόπολη και η ιστορική και συναισθηματική της αξία είναι μεγάλη, αφού ακόμη και σήμερα, ενώ η υπόλοιπη Αθήνα και πιο συγκεκριμένα το κέντρο της, έχει υποστεί αλλοιώσεις, η Πλάκα έχει κρατήσει τα μορφολογικά και τυπολογικά χαρακτηριστικά μιας γειτονίας της νεοκλασσικής Αθήνας μετά την Βαυαροκρατία. Παρά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που προσπαθούν να διατηρήσουν τον χαρακτήρα της Πλάκας ως μια γειτονιά και όχι ως τουριστικό κέντρο, η περιοχή συγκεντρώνει το τουριστικό ενδιαφέρον της μεγαλύτερης μερίδας των ξένων επισκεπτών.

Σήμερα η Πλάκα παραμένει ένα από τα πιο σημαντικά και ενδιαφέροντα μέρη της πόλης που αξίζει κανείς να επισκεφτεί αφού οι παραπομπές από το πρόσφατο ιστορικό παρελθόν συνυπάρχουν αρμονικά με πολλά αρχαιολογικά αξιοθέατα μνημεία και ερείπια της της αρχαίας ελληνικής και ρωμαϊκής περιόδου της Αθήνας. Η τουριστική της ανάπτυξη όμως, έχει αλλοιώσει σε μεγάλο βαθμό την φυσιογνωμία της ως ‘γειτονιά’, με την αύξηση της εμπορικής χρήσης διατηρητέων κτιρίων τα οποία μετατρέπονται σε καφετέριες, ταβέρνες αλλά και μαγαζιά με αναμνηστικά αντικείμενα. Τα αντικείμενα αυτά τα οποία αναφέρονται ως επί των πλείστων στο αρχαίο παρελθόν κατακλύζουν τα μικρομάγαζα της περιοχής. Χαρακτηριστικό τους είναι η επανάληψη, αντιγραφή και παραμόρφωση μουσειακών αντικειμένων. Σε αντίστιξη με τα αριστουργήματα των μουσείων μας, αλλά και με ορισμένα αντίτυπα που πωλούνται στα μουσεία, τα αντικείμενα αυτά δεν θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αντίτυπα αλλά απομιμήσεις οι οποίες διαφοροποιούνται ξεδιάντροπα από το πρωτότυπο, χωρίς να προτείνουν στην ουσία τίποτε άλλο παρά μια κακή και άμετρη αισθητική. Το μέτρο που ήταν βασικό κριτήριο εκείνης της εποχής, σήμερα έχει χαθεί. Δυνητικά λοιπόν, θα μπορούσαν να ταυτιστούν με την κακή εκδοχή της τουριστικής άνθησης. Ως ‘άνθη του κακού’ και ως βασικός προβληματισμός για την άνιση τουριστική εκμετάλλευση της ιστορίας και του πολιτισμού μας, γίνονται η αφορμή αλλά και το θέμα της εικαστικής πρότασης που ακολουθεί.

Βασικός στόχος της παρέμβασης είναι να αναδειχθεί η αλλοίωση του παρελθόντος στο σήμερα με αναγωγικό και ταυτόχρονα συμβολικό τρόπο, με βασικό εργαλείο την διαφάνεια. Αποδομώντας ένα από τα στοιχεία τέχνης της αρχαιότητας όπως μία μάσκα [προσωπείο] αρχαίου δράματος, στοχεύουμε να αναδείξουμε με συμβολικό τρόπο, την αλλοίωση και την εμπορευματοποίηση που υφίσταται η αρχαία πολιτιστική μας κληρονομιά καθώς και την αλλοίωση της φυσιογνωμία της Πλάκας ως ‘γειτονιά’. Η μάσκα επιλέχτηκε, σαν στοιχείο αναφοράς στο παρελθόν αλλά και σαν στοιχείο που αποκαλύπτει ή καλύπτει κάτι. Η μάσκα συνήθως έχει δύο παρεμφερείς όψεις, παγώνει τις ψυχολογικές εκφράσεις του ηθοποιού, αλλά και παραμορφώνει τα χαρακτηριστικά του ανθρώπινου προσώπου. Εσκεμμένα στο αρχαίο θέατρο δεν αποτελεί ρεαλιστική αποτύπωση αλλά καρικατούρα ενός χαρακτήρα. ΤΕΛΙΚΗ ΙΔΕΑ

Στην εγκατάσταση που σχεδιάσαμε διαλύθηκε σε κομμάτια τα οποία μπήκαν σε διαφορετικές ημιδιαφανείς επιφάνειε, οι οποίες παρατάχθηκαν η μία πίσω από την άλλη έτσι ώστε στην μετωπική όψη της εγκατάστασης να αναγνωρίζεται η μάσκα σαν ένα πάζλ κομματιών που την συνθέτουν. Η μάσκα διασπάται και ανασυντίθεται ανάλογα με την θέση του θεατή. ‘Όταν όμως ο θεατής περιεργαστεί την εγκατάσταση θα δει από δεξιά και αριστερά την διάσπαση που έχει υποστεί. Τα κομμάτια αυτά συμβολίζουν την αλλοίωση της μάσκας και παραπέμπουν στην αλλοίωση του ιστορικού παρελθόντος στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, στην αλλοίωση του πραγματικού από το φαίνεσθαι, την παραμόρφωση και την ιδεατή και ταυτόχρονα αδύνατη συναρμολόγησή του. Η ερευνητική διαδικασία και οι στόχοι της εγκατάστασης διαμορφώνουν το παρακάτω νοητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκαν οι σπουδαστές

Η ερευνητική διαδικασία και οι στόχοι της εγκατάστασης διαμορφώνουν το παρακάτω νοητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινήθηκαν οι σπουδαστές. Ένα φθηνό αντικείμενο όπως ένα σουβενίρ επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες και μετασχηματισμούς. Τι είναι αληθινό – τι είναι αληθοφανές. Ανασύνθεση- αποδόμηση μιας μορφής στα επιμέρους στοιχεία της μέσω της διαφάνειας. Διαδραστική ικανότητα του θεατή μέσω της κίνησής του. Το προσωπείο, η μάσκα αλλάζει όψεις, και κρύβει την πραγματική μορφή πίσω από αυτό. Η Πλάκα ταυτίζεται με την έννοια του προσωπείου λειτουργεί σαν δίπολο με δύο όψεις, της πραγματικής γειτονιάς –της τουριστικής βιτρίνας.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Φρύνη Μουζακίτου Φρύνη Μουζακίτου. «Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο. Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης - β’ μέρος». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων 50 Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση περιεχομένου από τα ακόλουθα έργα: Εικαστική παρέμβαση στο τζαμί Τζισταράκη στο Μοναστηράκι, Αγγελένα Δελέντα- Δάφνη Δεστούνη Εικαστική εγκατάσταση στην Πλάκα, Ελένη Παπαδημητρίου-Σοφία Τσαγκαδοπούλου

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.