Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή Ενότητα 17: Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Advertisements

Μέρος Β’. 2 Η ΠΕ Τμήμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΘΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ T SWOT ANALYSIS Μάθημα: Πολεοδομική και Οικιστική Ανάπτυξη και Πολιτική.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ) Ενότητα 9 : Μέτρηση φαινολικών στο κρασί Δρ. Βασίλης Ντουρτόγλου Τμήμα Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Ανοικτά.
Αιματολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Μυελοϋπερπλαστικά νοσήματα (β΄μέρος) Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Ε) Ενότητα 1: Εισαγωγή Κατερίνα Δηλαβέρη, Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αποκατάσταση Δυσλειτουργιών Σύγκλεισης Ενότητα 6: Αποκατάσταση σύγκλεισης με Κινητές Προσθέσεις Δρ. Παναγιώτα Τσόλκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Οδοντικής.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 6: Οι βάσεις της Ομαδικής Συμπεριφοράς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διεθνείς Συστήματα Κρατήσεων στον Τουρισμό Ενότητα 4: Διεθνή Συστήματα Κρατήσεων (Global Distribution Systems,G.D.S.) Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Νευρολογική Νοσηλευτική Ενότητα 2.2: Η εφαρμογή της αξίας του σεβασμού - της ελευθερίας - της δικαιοσύνης στην φροντίδα του.
Κοστολόγηση Ενότητα 2: Δομή επιχειρήσεων γραφικών τεχνών και χαρακτηριστικά σύγχρονων τεχνολογιών Δρ. Αναστάσιος Ε. Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τεχνολογία.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 19: Είδη διαιτών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 11: Μάλαξη και ειδικές τεχνικές Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 9: Μάλαξη στον αθλητισμό Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 09: Η Μακροχρόνια Φροντίδα Υγείας στην Ελλάδα: Το θεσμικό πλαίσιο Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης.
Μάθημα: Οικονομική Του Περιβάλλοντος & Των Φυσικών Πόρων Διδάσκων: Dr. Ευτύχιος Σαρτζετάκης Δημήτρης Σακκουλίδης – Φωτεινή Σαμαρά Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ.
Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 6: Έλεγχοι υποθέσεων - Διαστήματα εμπιστοσύνης Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 4: Θεματική Πρόσβαση: Προβληματισμοί και προσδιορισμός των εννοιών Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 6: Ουσίες ρύθμισης Οσμής - Γεύσης Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 2: Χρωστικές πρόσθετες ύλες τροφίμων Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 1: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 1 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Θ) Ενότητα 5.2: Yδατογράφημα Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Γραφιστικής Κατεύθυνση Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Ανοικτά.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ενότητα 5 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ « Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Δίκαιο» ΜΑΘΗΜΑ 9.
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Διαχείριση Έργων & Εργοταξίων Ενότητα 8β: Μηχανήματα τεχνικών έργων (ΜΤΕ) – Ανάλυση IΙΙ Βασίλειος Μούσας Τμήμα πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 2: Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 4: Ο Ρόλος του Μάνατζερ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία.
Βελτιστοποίηση Ενεργειακών Συστημάτων Eργαστήριο Matlab Ενότητα 3: Πίνακες Μ. Σαμαράκου, Δ. Μητσούδης, Π. Πρεντάκης Τμήμα Μηχανικών Ενεργειακής Τεχνολογίας.
Διατροφή Ενότητα 13: Yπέρβαρος / παχυσαρκία & απώλεια βάρους Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστήρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 5: Αιμόσταση - Προαναλυτική φάση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 1: Γιατί τρεφόμαστε Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 4: Κατ’ οίκον Φροντίδα: Βασικές αρχές λειτουργίας Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 11: Πρώτος γομφίος κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση (Θ) Ενότητα 4: Εισαγωγή στις μεθόδους χρωματογραφίας Δρ. Αρχοντούλα Χατζηλαζάρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενόργανης Ανάλυσης και.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α. Μαρτίνης.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 8: Αισθητική αντιμετώπιση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα Αισθητικής.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 17: Ραδιοσυχνότητες Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 10: e-marketing και τουρισμός Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 11: Κλασικό Μακιγιάζ Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.
Προδιαγραφές Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ομάδα ανάπτυξης Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 14: Διατροφικά συμπληρώματα Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 4: Εποπτικά Μέσα & Νέες Τεχνολογίες Διδακτικές προσεγγίσεις στην Πληροφορική Κλειώ Σγουροπούλου.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E Ενότητα 3: Παραδείγματα και εφαρμογές συστημάτων Δήμος Πανταζής Dr, MSc, Αγρ.Τοπ.Μηχ.
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 10: Νοσηλευτική Νομοθεσία Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 10: leasing Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons.
Διασφάλιση ποιότητας Ενότητα 1: Γενικές αρχές Ιωάννης Τσάκνης, Καθηγητής Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 1: Αρχαίο αιγυπτιακό μακιγιάζ Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 11: Οργανωσιακή αλλαγή Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 4: Τουρισμός και «ηλεκτρονικό επιχειρείν» Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 11: Παιδική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Θ) Ενότητα 4: Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μόνιμη αποτρίχωση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα.
Υπολογισμός ροής χορήγησης ενδοφλέβιων διαλυμάτων
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

 Στη χώρα, τα τελευταία 25 χρόνια, οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας σταδιακά μεταρρυθμίζονται με : ενσωμάτωση στο γενικό σύστημα υγείας ( ψυχιατρικά τμήματα και ιατρεία σε Γενικά Νοσοκομεία ), και ανάπτυξη νέων κοινοτικών υπηρεσιών ( Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Κινητές Μονάδες, Κέντρα Ημέρας, Στεγαστικές Μονάδες Αποκατάστασης )  Στοχεύουν στην κάλυψη των αναγκών τοπικά, καθιστώντας τα άτομα που πάσχουν ενεργά μέλη των οικογενειών και των κοινοτήτων τους. Στόχοι ψυχιατρικής μεταρρύθμισης 1/2 1

Στόχοι ψυχιατρικής μεταρρύθμισης 2/2  Με τον τρόπο αυτό αντικαθίσταται το παρωχημένο μοντέλο του πολύχρονου - και μη θεραπευτικού – εγκλεισμού ( ιδρυματισμός ) σε ψυχιατρικά νοσοκομεία.  Σύμφωνα με τον Π. Ο. Υ., όλοι όσοι έχουν ανάγκη πρέπει να έχουν πρόσβαση σε βασική φροντίδα ψυχικής υγείας, που να χαρακτηρίζεται από : προσβασιμότητα ( οικονομικά και γεωγραφικά ), ισότητα, εθελούσια προσέλευση του χρήστη, και επαρκή ποιότητα. 2

Η ποιότητα στο τομέα της ψυχικής υγείας  Η ποιότητα στη φροντίδα της ψυχικής υγείας είναι ένα μέτρο βασισμένο σε στοιχεία : του κατά πόσον οι υπηρεσίες αυξάνουν την πιθανότητα επιθυμητών εκβάσεων, και του κατά πόσον ακολουθούν σύγχρονες πρακτικές. 3

Η ποιότητα στην ψυχική υγεία είναι σημαντική από πολλές απόψεις Άτομο με ψυχικές διαταραχές : Διασφαλίζει ότι θα λάβει τη φροντίδα που χρειάζεται και ότι τα συμπτώματα και η ποιότητα ζωής του θα βελτιωθούν. Οικογένεια : Προσφέρει υποστήριξη και βοηθά να διατηρηθεί η οικογενειακή συνοχή. Πάροχοι φροντίδας : Διασφαλίζει αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα. Υπεύθυνοι πολιτικής : Διασφαλίζει τη βελτίωση της ψυχικής υγείας του πληθυσμού, την σχέση κόστους - αποτελέσματος και τον έλεγχο του συστήματος. 4

Πλεονεκτήματα της βελτίωσης της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας  Οι ποιοτικές υπηρεσίες βοηθούν ώστε : να διασφαλιστεί η καλύτερη χρήση των πόρων, να διασφαλιστεί η χρήση της πλέον σύγχρονης γνώσης και των νέων τεχνολογιών για τη θεραπεία, να διασφαλιστεί ότι τα άτομα με ψυχικές διαταραχές θα λαμβάνουν τη φροντίδα που χρειάζονται, να διευρυνθεί η εμπιστοσύνη στο σύστημα, και να ξεπεραστούν τα εμπόδια για κατάλληλη φροντίδα ώστε να βελτιωθεί με συστηματικό τρόπο. 5

( Π. Ο. Υ.) Πρόγραμμα βελτίωσης την ποιότητας φροντίδας της ψυχικής υγείας : Φάσεις 1. Προσαρμογή της πολιτικής στη διαδικασία βελτίωσης της ποιότητας. 2. Εκπόνηση των κριτηρίων. 3. Καθορισμός των διαδικασιών πιστοποίησης. 4. Παρακολούθηση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας βάσει των μηχανισμών ποιότητας. 5. Ενσωμάτωση της βελτίωσης της ποιότητας στην τρέχουσα παροχή και διαχείριση των υπηρεσιών. 6. Αναθεώρηση των μηχανισμών ποιότητας. 6

1. Προσαρμογή της πολιτικής στη διαδικασία βελτίωσης της ποιότητας  Οι υπεύθυνοι για τη χάραξη της πολιτικής έχουν βασικό ρόλο στην βελτίωση της ποιότητας.  Είναι σε θέση να θέσουν τους βασικούς όρους για την επιτυχία αυτού του στόχου μέσω : της διαβούλευσης, των συνεργασιών, της νομοθεσίας, της χρηματοδότησης, και του σχεδιασμού. 7

2. Εκπόνηση των κριτηρίων  Απαιτεί την οργάνωση ομάδας εργασίας, τη διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους και τη σύνταξη ενός καταλόγου με τα κριτήρια.  O κατάλογος των κριτηρίων πρέπει να καλύπτει όλες τις πλευρές των υπηρεσιών ψυχικής υγείας, σε τομείς.  Πρέπει να καθορίζονται κριτήρια για κάθε επιθυμητό επίπεδο που αποτελεί στόχο.  Τα κριτήρια αυτά παρέχουν ένα τρόπο βαθμολόγησης των υπαρχουσών υπηρεσιών.  O Π.O. Υ. διαθέτει υλικό για αυτή τη διαδικασία. 8

3. Καθορισμός διαδικασιών πιστοποίησης  Η πιστοποίηση παρέχει τη δυνατότητα αξιολόγησης της ποιότητας φροντίδας των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και τις εφοδιάζει με νομική κατοχύρωση.  Όσοι σχεδιάζουν τις υπηρεσίες πρέπει να εξακριβώσουν εάν κάποιες υπάρχουσες διαδικασίες πιστοποίησης μπορούν ήδη να χρησιμοποιηθούν.  Εάν δεν υπάρχουν διαδικασίες πιστοποίησης πρέπει να αναπτυχθούν.  Το σύνολο των κριτηρίων που αναπτύχθηκε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένα σύστημα αποτίμησης των υπηρεσιών. 9

4. Παρακολούθηση των υπηρεσιών με χρήση των μηχανισμών ποιότητας  Οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας πρέπει να παρακολουθούνται, ούτως ώστε να αποτιμάται η ποιότητα της φροντίδας, με διάφορους τρόπους : με χρήση κριτηρίων για τον ετήσιο απολογισμό, με χρήση διαδικασιών πιστοποίησης για την αποτίμηση της τρέχουσας λειτουργίας, με συστηματική συλλογή πληροφοριών μέσω υπαρχόντων συστημάτων πληροφόρησης, με διαβούλευση με ανεξάρτητες οργανώσεις και με ομάδες συνηγορίας για την αποτίμηση των υπηρεσιών. 10

5. Ενσωμάτωση της βελτίωσης της ποιότητας στη λειτουργία των υπηρεσιών  Οι υπηρεσίες χρειάζεται να βελτιώνουν διαρκώς την παρεχόμενη φροντίδα. Αυτό θα επιτευχθεί με : ετήσιες επισκοπήσεις της ποιότητας των υπηρεσιών, ένταξη των ελέγχων ποιότητας στους στόχους των υπηρεσιών, ένταξη της βελτίωσης της ποιότητας στην κλινική πρακτική με διαδικασίες βασισμένες σε στοιχεία, οδηγίες κλινικών πρακτικών, ομαδική εργασία και επαγγελματική ανάπτυξη, βελτίωση της ποιότητας κατά την ανάθεση των υπηρεσιών, έλεγχους. 11

6. Αναθεώρηση των μηχανισμών ποιότητας  Οι μηχανισμοί ποιότητας που βρίσκονται σε λειτουργία πρέπει να αναθεωρούνται λιγότερο συχνά από τις υπηρεσίες ( αξιολογούνται ετήσια ).  Οι μηχανισμοί ποιότητας μπορεί να αναθεωρούνται ταυτόχρονα με τον έλεγχο της επίτευξης των στόχων των υπηρεσιών τοπικά ( κάθε 5 έως 8 χρόνια ).  Η αναθεώρηση των μηχανισμών ποιότητας είναι αναγκαία, ώστε να εκσυγχρονίζονται σύμφωνα με τα στοιχεία για τις πιο αποτελεσματικές μεθόδους βελτίωσης της ποιότητας. 12

Διασφάλιση - Βελτίωση Ποιότητας Στις μονάδες Ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης 13

Θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας Μονάδων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης 1/2  Στόχοι σύμφωνα με ΚΥΑ 876/2000, άρθρο 7: βελτίωση των κοινωνικών ικανοτήτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές, διαρκής βελτίωση της λειτουργικότητάς τους, διασφάλιση της ποιότητας ζωής και της αυτόνομης διαβίωσής τους στη κοινότητα, μείωση του στίγματος και των διακρίσεων, και διασφάλιση της ποιότητας φροντίδας για τα άτομα με ψυχικές διαταραχές. 14

 Για την ελληνική πραγματικότητα οι Μονάδες Ψ. Α. εξυπηρετούν το στόχο της αποασυλοποίησης.  Στόχος τους : Υποστήριξη της διαβίωσης στην κοινότητα με αξιοπρέπεια και σεβασμό των δικαιωμάτων όλων των ασθενών σε αυτές.  Η αποτελεσματικότητά τους πρέπει να απαντά στο κατά πόσο διασφαλίζουν το δικαίωμα του ατόμου : για αξιοπρεπή διαβίωση στη κοινότητα, για κατάλληλη φροντίδα για τις ανάγκες του, και για σεβασμό της προσωπικότητάς του. 15 Θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας Μονάδων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης 2/2

Η διαδικασία αξιολόγησης και βελτίωσης της ποιότητας στις Μονάδες Ψ. Α.  Το 2005 το Υ. Υ. Κ. Α. και η Δ / νση Ψυχικής Υγείας επιχειρεί να καθιερώσει διαδικασία αξιολόγησης και βελτίωσης της ποιότητας στις Μονάδες Ψ. Α. 1. Ζητήθηκε από την Μονάδα Υποστήριξης και Παρακολούθησης του « Ψυχαργώ » να συντάξει Οδηγό Διασφάλισης της Ποιότητας. 2. Συντάχθηκε βασισμένος στον Π. Ο. Υ. 3. Στάλθηκε για διαβούλευση σε 550 φορείς. 4. Πραγματοποιήθηκε πιλοτική εφαρμογή για προτυποποίηση της μεθοδολογίας εφαρμογής. 5. Ολοκληρώθηκε ο Οδηγός. 16

Οδηγός Βελτίωσης και Διασφάλισης της Ποιότητας στις Μ. Ψ. Α. 1/3  Σκοπός του είναι : ο εντοπισμός των πεδίων που χρειάζονται βελτίωση στη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχονται στους « ενοίκους » των Μ. Ψ. Α. ο καθορισμός των αιτιών των μη συμμορφώσεων αυτών, και η άμεση λήψη διορθωτικών ενεργειών. Αφορά αποκλειστικά : Οικοτροφεία, Ξενώνες και Προστατευμένα Διαμερίσματα. 17

 Η όλη εκτίμηση στηρίζεται στην ύπαρξη σχεδίου πρόβλεψης για συγκεκριμένες διαδικασίες.  Η Μονάδα αποτιμάται σε μία χρονική στιγμή και αναδεικνύονται οι δυνατότητες, αλλά και ο επιδιωκόμενος βαθμός βελτίωσής της.  Η αποτελεσματικότητα της διαδικασίας διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας των Μ. Ψ. Α. αυξάνει με την συνεχή εφαρμογή της.  Ευνόητο είναι η δημιουργία « Μηχανισμού » που θα αναλάβει την ευθύνη, οργάνωση, υποστήριξη και εποπτεία εφαρμογής. 18 Οδηγός Βελτίωσης και Διασφάλισης της Ποιότητας στις Μ. Ψ. Α. 2/3

 Το εγχειρίδιο απευθύνεται : στο Προσωπικό των Μ. Ψ. Α., στους Φορείς Διαχείρισής τους, στα Μέλη των Τομεακών Επιτροπών Ψυχικής Υγείας.  Βασίζεται στην αντίληψη πως στις Μ. Ψ. Α. είναι δυνατόν να αποτιμηθεί η ποιότητα μέσω κριτηρίων που αναφέρονται σε κατηγορίες παραμέτρων : δομικών, ποιοτικών, και αξιακών. 19 Οδηγός Βελτίωσης και Διασφάλισης της Ποιότητας στις Μ. Ψ. Α. 3/3

Περιοχές του Οδηγού : Πεδία και Κριτήρια 1/2  Υπάρχουν τέσσερα πεδία με αντίστοιχα κριτήρια : I. Φυσικό περιβάλλον (15 κριτήρια ) II. Διοικητικές ρυθμίσεις (18 κριτήρια ) III. Διαδικασίες φροντίδας και αποκατάστασης (24 κριτήρια ) IV. Σχέσεις με άλλες υπηρεσίες, την οικογένεια και την κοινότητα (6 κριτήρια ) 20

Περιοχές του Οδηγού : Πεδία και Κριτήρια 2/2  Τα κριτήρια χαρακτηρίζονται από σαφήνεια, πληρότητα, ευελιξία, λογική συνέπεια και οδηγούν σε σαφές άμεσο ή έμμεσο όφελος για τους ενοίκους των Μ. Ψ. Α.  Τα κριτήρια διακρίνονται ως προς την σημαντικότητα στα επίπεδα : υποχρεωτικά κριτήρια, που σχετίζονται με το θεσμικό πλαίσιο, και ουσιώδη κριτήρια, που προκύπτουν έμμεσα από το θεσμικό πλαίσιο ή από τεκμηριωμένες συστάσεις σχετικών διεθνών οργανισμών. 21

Άλλες περιοχές του Οδηγού  Διαστάσεις κριτηρίων : Υποκριτήρια που συνθέτουν το υπό εξέταση κριτήριο.  Πεδία βελτίωσης : Εντοπίζονται και καταγράφονται σημεία που πρέπει να αλλάξουν και οι προθέσεις της μονάδας να το πραγματοποιήσει.  Περιγραφή υφιστάμενης κατάστασης : Η κατάσταση που επικρατεί για κάθε κριτήριο.  Τεκμηρίωση : Καταγράφονται όλα τα σχετικά αρχεία, κείμενα, κανονισμοί που τεκμηριώνουν το κριτήριο.  Βαθμολογία : Στην κλίμακα « δεν ικανοποιείται » – « ικανοποιείται μερικώς » – « ικανοποιείται πλήρως » 22

23

24

25

26

Διαδικασίες εφαρμογής : Διαδικασία αυτοαξιολόγησης 1. Εμπλοκή του προσωπικού 2. Επιλογή μελών ομάδας συντονισμού διεξαγωγής 3. Συλλογή δεδομένων 4. Δημιουργία φάκελου τεκμηρίωσης 5. Συναντήσεις ομάδας προσωπικού για βαθμολόγηση σύμφωνα με τα κριτήρια 6. Σύνταξη έκθεσης. 27

Διαδικασίες εφαρμογής : Διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης 1. Συγκρότηση 3 μελούς επιτροπής 2. Προγραμματισμός επίσκεψης στην Μονάδα 3. Προκαταρκτική συνάντηση των εξωτερικών αξιολογητών 4. Πραγματοποίηση της αξιολόγησης με αρχική συνάντηση με υπεύθυνο και ομάδα προσωπικού, ατομικές συνεντεύξεις με μέλη προσωπικού - φιλοξενούμενους - συγγενείς, μελέτη τεκμηρίων, παρατήρηση και τελική ομαδική συνάντηση 5. Σύνταξη έκθεσης 6. Επαναξιολόγηση μετά 6 μήνες για βελτιώσεις 28

Διαδικασίες εφαρμογής : Εκπαίδευση  Όσοι συμμετέχουν στις διαδικασίες αυτής της μεθόδου χρειάζεται να γνωρίζουν το θεσμικό πλαίσιο, τις αρχές ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, και τη φιλοσοφία και τα κριτήρια της αξιολόγησης.  Για το σκοπό αυτό απαιτείται εκπαίδευση βάση ειδικού προγράμματος που προτείνεται.  Το πρόγραμμα διαρθρώνεται σε 3 επίπεδα : γνώσεων ( γενικές και ειδικές έννοιες ), ικανοτήτων ( διεξαγωγής της διαδικασίας ), στάσεων ( κουλτούρα ποιότητας και βελτίωσης της ). 29

Τελική έκθεση αξιολόγησης Μονάδας : Δομή - Περιεχόμενα 1. Διαδικασία αξιολόγησης ( παρουσίαση ). 2. Περιγραφή κατάστασης ανά πεδίο. 3. Δυνατά σημεία ( αναλυτικά ανά πεδίο ). 4. Περιοχές ιδιαίτερης προσοχής ( αιτίες ). 5. Πεδία βελτίωσης ( ανά πεδίο ). 6. Ανάγκες εκπαίδευσης ( ανά κριτήριο ). 7. Βελτιωτικές ενέργειες ( ανά πεδίο, κριτήρια ). 8. Προληπτικές ενέργειες ( εν δυνάμει καταστάσεις ). 9. Παραρτήματα. 30

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χάρης Ασημόπουλος Χάρης Ασημόπουλος. «Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία. Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.