Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή Ενότητα 17: Γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα και αβγά Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Advertisements

Μέρος Β’. 2 Η ΠΕ Τμήμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων των Σχολείων.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Περιβαλλοντικό ζήτημα και οικολογικό κίνημα ΜΑΘΗΜΑ 6.
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΘΟΛΟΓΙΚΟΥ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ T SWOT ANALYSIS Μάθημα: Πολεοδομική και Οικιστική Ανάπτυξη και Πολιτική.
1 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Ελλάδα. 2 ΠΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Σύνδεση περιβάλλοντος και εκπαίδευσης 1913…καθιερώνεται με νόμο η σύνδεση περιβάλλοντος και.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ) Ενότητα 9 : Μέτρηση φαινολικών στο κρασί Δρ. Βασίλης Ντουρτόγλου Τμήμα Οινολογίας & Τεχνολογίας Ποτών Ανοικτά.
Αιματολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Μυελοϋπερπλαστικά νοσήματα (β΄μέρος) Αναστάσιος Κριεμπάρδης Τμήμα Ιατρικών εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Ε) Ενότητα 1: Εισαγωγή Κατερίνα Δηλαβέρη, Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αποκατάσταση Δυσλειτουργιών Σύγκλεισης Ενότητα 6: Αποκατάσταση σύγκλεισης με Κινητές Προσθέσεις Δρ. Παναγιώτα Τσόλκα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Οδοντικής.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 6: Οι βάσεις της Ομαδικής Συμπεριφοράς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 7: Βιταμίνες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διεθνείς Συστήματα Κρατήσεων στον Τουρισμό Ενότητα 4: Διεθνή Συστήματα Κρατήσεων (Global Distribution Systems,G.D.S.) Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας Νευρολογική Νοσηλευτική Ενότητα 2.2: Η εφαρμογή της αξίας του σεβασμού - της ελευθερίας - της δικαιοσύνης στην φροντίδα του.
Κοστολόγηση Ενότητα 2: Δομή επιχειρήσεων γραφικών τεχνών και χαρακτηριστικά σύγχρονων τεχνολογιών Δρ. Αναστάσιος Ε. Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής Τεχνολογία.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 19: Είδη διαιτών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 11: Μάλαξη και ειδικές τεχνικές Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 9: Μάλαξη στον αθλητισμό Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 09: Η Μακροχρόνια Φροντίδα Υγείας στην Ελλάδα: Το θεσμικό πλαίσιο Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης.
Μάθημα: Οικονομική Του Περιβάλλοντος & Των Φυσικών Πόρων Διδάσκων: Dr. Ευτύχιος Σαρτζετάκης Δημήτρης Σακκουλίδης – Φωτεινή Σαμαρά Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ.
Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 6: Έλεγχοι υποθέσεων - Διαστήματα εμπιστοσύνης Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 4: Θεματική Πρόσβαση: Προβληματισμοί και προσδιορισμός των εννοιών Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 6: Ουσίες ρύθμισης Οσμής - Γεύσης Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 2: Χρωστικές πρόσθετες ύλες τροφίμων Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 5: Ψυχοκοινωνικές ανάγκες παιδιών μεταναστών Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 1: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 1 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Θ) Ενότητα 5.2: Yδατογράφημα Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Γραφιστικής Κατεύθυνση Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Ανοικτά.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Ενότητα 5 : Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ « Περιβαλλοντικά Προβλήματα & Δίκαιο» ΜΑΘΗΜΑ 9.
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Διαχείριση Έργων & Εργοταξίων Ενότητα 8β: Μηχανήματα τεχνικών έργων (ΜΤΕ) – Ανάλυση IΙΙ Βασίλειος Μούσας Τμήμα πολιτικών Μηχανικών ΤΕ και Μηχανικών Τοπογραφίας.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 2: Οι Λειτουργίες του Μάνατζμεντ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του.
Αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών Ενότητα 4: Ο Ρόλος του Μάνατζερ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 5: Άλλες ουσίες από το περιβάλλον που έχουν βλαπτική επίδραση στο δέρμα και στην υγεία Δρ. Ευαγγελία.
Βελτιστοποίηση Ενεργειακών Συστημάτων Eργαστήριο Matlab Ενότητα 3: Πίνακες Μ. Σαμαράκου, Δ. Μητσούδης, Π. Πρεντάκης Τμήμα Μηχανικών Ενεργειακής Τεχνολογίας.
Διατροφή Ενότητα 13: Yπέρβαρος / παχυσαρκία & απώλεια βάρους Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστήρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 5: Αιμόσταση - Προαναλυτική φάση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 1: Γιατί τρεφόμαστε Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 13: Διασφάλιση – Βελτίωση της ποιότητας υπηρεσιών ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ) Ενότητα 4: Κατ’ οίκον Φροντίδα: Βασικές αρχές λειτουργίας Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Οδοντική μορφολογία Ενότητα 11: Πρώτος γομφίος κάτω γνάθου Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας.
Ενόργανη Χημική Ανάλυση (Θ) Ενότητα 4: Εισαγωγή στις μεθόδους χρωματογραφίας Δρ. Αρχοντούλα Χατζηλαζάρου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ενόργανης Ανάλυσης και.
Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 2: Ο αποϊδρυματισμός και η ανάπτυξη της κοινοτικής φροντίδας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο Ενότητα 7: Εικαστικές παρεμβάσεις σπουδαστών σε χώρους μνήμης – β’ μέρος Φρύνη Μουζακίτου Τμήμα Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής,
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΑΕΙΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Α. Μαρτίνης.
Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 8: Αισθητική αντιμετώπιση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα Αισθητικής.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 17: Ραδιοσυχνότητες Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 10: e-marketing και τουρισμός Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 11: Κλασικό Μακιγιάζ Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.
Προδιαγραφές Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ομάδα ανάπτυξης Ανοιχτών Ακαδημαϊκών Μαθημάτων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 14: Διατροφικά συμπληρώματα Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Εκπαιδευτική Τεχνολογία & Διδακτική της Πληροφορικής Ενότητα 4: Εποπτικά Μέσα & Νέες Τεχνολογίες Διδακτικές προσεγγίσεις στην Πληροφορική Κλειώ Σγουροπούλου.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E Ενότητα 3: Παραδείγματα και εφαρμογές συστημάτων Δήμος Πανταζής Dr, MSc, Αγρ.Τοπ.Μηχ.
Νομοθεσία /Δεοντολογία Νοσηλευτικού Επαγγέλματος Ενότητα 10: Νοσηλευτική Νομοθεσία Ευγενία Βλάχου, Ελένη Ευαγγέλου Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 10: leasing Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons.
Διασφάλιση ποιότητας Ενότητα 1: Γενικές αρχές Ιωάννης Τσάκνης, Καθηγητής Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 1: Αρχαίο αιγυπτιακό μακιγιάζ Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά και Ηγεσία Ενότητα 11: Οργανωσιακή αλλαγή Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.
Διαδικτυακές συναλλαγές στον Τουρισμό (e-tourism) (Θ) Ενότητα 4: Τουρισμός και «ηλεκτρονικό επιχειρείν» Δρ.Βασιλική Κατσώνη, Επίκουρος Καθηγήτρια ΤΕΙ Αθήνας.
Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 11: Παιδική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.
Ενζυμική Αποτρίχωση (Θ) Ενότητα 4: Απαραίτητες προϋποθέσεις για τη μόνιμη αποτρίχωση Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα.
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

 Σκοπός της συγκεκριμένης μελέτης ήταν να απαντηθούν ερωτήματα σχετικά με το : ποιος είναι ο κόσμος της καθημερινής ζωής στο Ψυχιατρείο στην Ελλάδα, πως βιώνεται από τους ασθενείς, και πως βιώνεται από αυτούς στους οποίους έχει ανατεθεί η φροντίδα τους, τους εργαζόμενους της πρώτης γραμμής.  Πραγματοποιήθηκε με επιτόπια έρευνα, συμμετοχική παρατήρηση και ατομικές συνεντεύξεις, σε ένα μεγάλο δημόσιο ψυχιατρείο της Αθήνας. Ιδρυματική ψυχιατρική κακοποίηση : Μελέτη για την κατάσταση στην Ελλάδα 1/2 1

Ιδρυματική ψυχιατρική κακοποίηση : Μελέτη για την κατάσταση στην Ελλάδα 2/2  Εστίασε σε μία ψυχιατρική πτέρυγα « χρονίων », 75 ψυχικά ασθενών ανδρών και ομάδας προσωπικού 19 μελών.  Ήταν μία πτέρυγα από τις επονομαζόμενες « αποθήκες » του ψυχιατρείου, ένας από τους σκληρούς ασυλικούς πυρήνες του.  Σε αυτήν πραγματοποιήθηκε συμμετοχική παρατήρηση διάρκειας οκτώ μηνών, με πολύωρη καθημερινή παρουσία του ερευνητή : πρωινά, απογεύματα και βράδια. 2

 Ο ερευνητής με την συμμετοχική παρατήρηση επιχειρεί να κατανοήσει ενεργητικά το φαινόμενο που μελετά, εμπλέκοντας τις αισθήσεις και τα συναισθήματά του.  Η αποκάλυψη της πραγματικότητας προϋποθέτει την άμεση εμπλοκή και την ανάπτυξη σχέσεων του ερευνητή με τα άτομα που συμμετέχουν στο πεδίο, στον κόσμο της καθημερινής τους ζωής.  Για τη συλλογή των δεδομένων αξιοποιείται κυρίως η άμεση παρατήρηση, με την παράλληλη χρήση και άλλων τεχνικών : συνέντευξη, ανεπίσημη συζήτηση, συλλογή ντοκουμέντων και φωτογραφιών, καθώς και χρήση ερωτηματολογίων. 3 Η ερευνητική μέθοδος της μελέτης : Συμμετοχική παρατήρηση

 Η μελέτη έδειξε ότι, 20 χρόνια μετά την έναρξη της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα, το δημόσιο ψυχιατρείο συνέχιζε να λειτουργεί σε ακραίες ιδρυματικές συνθήκες.  Ειδικότερα, φάνηκε ότι η καθημερινότητα των ασθενών στο ψυχιατρείο προσδιοριζόταν από : ακραίο κοινωνικό αποκλεισμό με εγκλεισμό, κατάργηση κάθε έννοιας ανθρώπινων δικαιωμάτων, ανάρμοστες για την ανθρώπινη αξία παροχές φροντίδας και θεραπείας και ανεξέλεγκτη βία. 4 Τα αποτελέσματα της μελέτης της καθημερινής ζωής στο ψυχιατρείο

 Η μικροκοινωνία που αναπτύσσεται στο ψυχιατρείο διαρθρώνεται σε μία βασική αντίθεση, των καλών και των κακών τμημάτων.  Οι άνθρωποι που οδηγούνται στο ψυχιατρείο για ψυχιατρική φροντίδα υποβάλλονται σε μια διαδικασία κατηγοριοποίησης. Αυτοί που κατηγοριοποιούνται στους χρόνιους θεωρούνται ότι είναι καμένα χαρτιά, ότι δηλαδή δεν έχουν καμιά προοπτική να επανέλθουν.  Απορρίπτονται και εξορίζονται από το υπόλοιπο ψυχιατρείο, κλεισμένοι στα τμήματα αποθήκες. 5 Τα καλά και τα κακά τμήματα 1/3

Τα καλά και τα κακά τμήματα 2/3  Παρόλο ότι υπάρχουν τα τμήματα των χρόνιων και λειτουργούν, χρειάζεται να αγνοούνται, επισκιασμένα μέσα από μία διεργασία λογοκρισίας που επιτελείται στο επίπεδο της συλλογικής κουλτούρας του ψυχιατρείου ως οργανισμού.  Όπως ακριβώς συμβαίνει με τις οδυνηρές εμπειρίες που ο άνθρωπος απωθεί στο ασυνείδητο του, οι οποίες αν και διατηρούν την ενεργητικότητά τους και μπορεί να εκδηλώνονται με ένα σύμπτωμα, δεν αφήνουν καμιά ανάμνηση. 6

Τα καλά και τα κακά τμήματα 3/3  Ψυχίατρος : « Έχει καλά και κακά τμήματα. Τα δύο τρίτα του ψυχιατρείου είναι αποθήκες. Είναι τα τμήματα για τα λάχανα, τους χρόνιους, του υπολειμματικούς σχιζοφρενείς. Οι άρρωστοι εκεί δεν παίζονται. Δεν θέλει να μιλάει κανείς γι ’ αυτά. Τα τμήματα αυτά κανείς δεν θέλει να τα θυμάται. Είναι τμήματα λογοκριμένα. Προσπαθούμε να κρατάμε τα άλλα σε μία υποφερτή κατάσταση. Γι ’ αυτά, οι διευθυντές δεν έχουν απαιτήσεις. Δεν υπάρχει έλεγχος και όλοι βολεύονται. Έτσι κι αλλιώς όσοι είναι εκεί είναι καμένα χαρτιά. Με αυτούς δεν ασχολείται κανείς ». 7

Το φυσικό περιβάλλον 1/4  Το φυσικό περιβάλλον του ψυχιατρείου συγκροτείται με διευθετήσεις που υποστηρίζουν τον απόλυτο περιορισμό και την μαζική διαχείριση ανθρώπων.  Στην πτέρυγα, η κτιριακή υποδομή και ο εξοπλισμός τελούν σε πλήρη εγκατάλειψη, φθορά και διάλυση.  Σε εικοσιτετράωρη βάση συνυπάρχουν δεκάδες άνθρωποι σε μη επαρκή χώρο, με απαράδεκτες συνθήκες υγιεινής υψηλού κινδύνου για την υγεία και υποτιμητικές για την ανθρώπινη αξία. 8

Το φυσικό περιβάλλον 2/4  Νοσοκόμος : « Μέσα εδώ οι άρρωστοι δεν μπορούν να είναι λειτουργικοί. Είναι ο ένας πάνω στον άλλον. Δεν έχουν δικό τους δωμάτιο, δεν έχουν ντουλάπια, δεν έχουν τουαλέτες. Άντε του μαθαίνεις να βάζει το βρακί του. Αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Που θα το πλύνει ; Που θα το απλώσει ; Δεν έχει σαπούνια, δεν έχει απορρυπαντικά, δεν έχει τίποτα. Μεγάλη εξαθλίωση. Τι μπορεί να κάνει ο άρρωστος μέσα εδώ. Αφού δεν μας έχουν αυτοκτονήσει οι μισοί, πάλι καλά. Δεν ξέρω. Πρόβατα είναι ή τα έχουν παρατήσει τελείως ». 9

Το φυσικό περιβάλλον 3/4  Ειδικότερα, στην πτέρυγα συγκροτείται ένα περιβάλλον εξαθλίωσης : κλειδωμένες πόρτες, σιδερένια κάγκελα στα παράθυρα, δυσοσμία, σκουπίδια, έρποντα έντομα και ποντίκια.  Το περιβάλλον υποβάλει τους ανθρώπους σε υψηλό βαθμό περιβαλλοντικού άγχους, ψυχολογική εξασθένιση, αρνητική κοινωνική ατμόσφαιρα και απρόσφορες διαπροσωπικές αλληλεπιδράσεις. 10

Το φυσικό περιβάλλον 4/4  Ασθενής : « Εδώ με κουράζουν όλοι. Όλο φασαρίες είναι. Έρχονται συνέχεια και θέλουν τσιγάρα και καφέδες. Το βράδυ κοιτάνε να μου τα παίρνουν. Ο ύπνος είναι δύσκολος. Βάζω το παντελόνι ανάποδα, με τις τσέπες από μέσα, για να μη μου τα παίρνουν ». 11

Κοινωνικό περιβάλλον : Ο εγκλεισμός 1/2  Η εισαγωγή των ψυχικά ασθενών στο ψυχιατρείο φαίνεται να συνιστά για τους ίδιους έναν εγκλεισμό σε μια φυλακή.  Καταργείται η ελευθερία τους και εξουσιάζονται από άλλους.  Ο εγκλεισμός λειτουργεί ενισχυτικά ως προς τις διαδικασίες ενσωμάτωσής τους σε μια ομάδα ανθρώπων που μοναδικό τους ρόλο έχουν αυτόν του πειθήνιου ψυχιατρικού ασθενή. 12

Κοινωνικό περιβάλλον : Ο εγκλεισμός 2/2  Ασθενής : « Δεν πρόκειται να βγω ποτέ από εδώ. Το βλέπω από το τρόπο που μου συμπεριφέρονται όλοι. Ο ένας δεν είσαι καλά, ο άλλος δεν είσαι καλά. Ο διευθυντής τις προάλλες μου είπε είσαι τεμπελόσκυλο. Θα ’ θελα να ’ φευγα για πάντα από εδώ και να μην ξανάμπαινα ποτέ. Δεν γίνεται όμως. Δεν έχω μέσα μου καμιά δύναμη. Άλλο τι θα ήθελα κι άλλο τι γίνεται ». 13

Ψυχιατρική προσαρμογή με κοινωνική κατάρρευση 1/2  Η ενσωμάτωση των ασθενών στον κόσμο της πτέρυγας προσδιορίζεται από μια σειρά ψυχοκοινωνικών διεργασιών, η οποία καταλήγει στον συναισθηματικό και κοινωνικό τους μαρασμό.  Η χειραγώγηση του καθημερινού κύκλου της ζωής τους πίσω από τις κλειδωμένες πόρτες της πτέρυγας τούς κλονίζει. Χάνουν το αίσθημα της ελευθερίας και της προσωπικής τους αξίας.  Το γεγονός αυτό επισφραγίζει την κοινωνική τους κατάρρευση.  Σταδιακά παθητικοποιούνται σαν να συμμετέχουν σε κάτι μη πραγματικό. 14

Ψυχιατρική προσαρμογή με κοινωνική κατάρρευση 2/2  Ασθενής : « Είμαι σαν το πουλάκι στο κλουβί. Το κεφάλι μου είναι καλά αλλά έχει αδρανήσει το σώμα μου. Έχει τεμπελιάσει. Παραπάνω από μίση ώρα δεν μπορώ να κάτσω όρθιος. Τόσα σίδερα εδώ σε λυγάνε. Σου δημιουργούν μέσα σου ότι δεν αξίζεις να ζεις έξω. Δεν νοιώθω καμιά δύναμη ». 15

Η κοινωνική διαστρωμάτωση της ψυχιατρικής πτέρυγας και οι αντιθέσεις της 1/2  Στην πτέρυγα υπάρχει μία υποβιβασμένη πλειονότητα, αυτή των ασθενών και μια υπερέχουσα μειονότητα, η οποία συγκροτείται από τα μέλη του προσωπικού και από ελάχιστους ασθενείς που τους αποδίδεται ρόλος του επιστάτη.  Διαπιστώθηκε ότι η πλειονότητα των ασθενών γίνονται αποδέκτες διαρκών παρενοχλήσεων, προκλήσεων, εκμετάλλευσης, ακόμα και συναισθηματικής και σωματικής κακοποίησης από την υπερέχουσα μειονότητα του κόσμου της πτέρυγας. 16

Η κοινωνική διαστρωμάτωση της ψυχιατρικής πτέρυγας και οι αντιθέσεις της 2/2  Φύλακας : « Αυτός ο Λ. ( ασθενής ) είναι ρεμάλι. Δεν είναι να του έχεις μπέσα. Έχω πλακωθεί μαζί του τρεις φορές. Αλλά τι να του κάνω εγώ ; Αυτός είναι σαν γομάρι. Μόνο τον Κ. ( φύλακας ) φοβάται. Τον έχει πλακώσει στο ξύλο για τα καλά και γι ' αυτό τον τρέμει. Μια μέρα πήγαμε μαζί και ο Κ. του πέταξε ένα ποτήρι νερό στα μούτρα και τον έβριζε.... Ο Λ. κιχ δεν έβγαλε, σούζα στεκόταν, μόνο παρακάλαγε μη και μη ». 17

Το σύστημα των κυρίαρχων ιδεών για την αντιμετώπιση των ασθενών 1/2  Ο ιδεολογικός μηχανισμός συγκρότησης της πραγματικότητας στο ψυχιατρείο αφορά στο σύστημα των κυρίαρχων πεποιθήσεων με τις οποίες αντιμετωπίζονται οι ψυχικά ασθενείς.  Προσδιορίζει συγκεκριμένες μεθόδους που υιοθετούν το προσωπικό πρώτης γραμμής, οι νοσοκόμοι και οι φύλακες, και ο ψυχίατρος, αποτελώντας το υπόβαθρο λειτουργίας του ψυχιατρείου.  Αντιμετωπίζουν τους ψυχικά ασθενείς ως πρόσωπα, για τους οποίους ο έλεγχος με σκληρότητα είναι επιβεβλημένος. 18

Το σύστημα των κυρίαρχων ιδεών για την αντιμετώπιση των ασθενών 2/2  Φύλακας ασθενών : « Είναι επικίνδυνα. Τις προάλλες είχαμε ένα πρεζόνι. Ένα απόγευμα μπήκε στο γραφείο να κλέψει χάπια. Όταν τον πήρα χαμπάρι αυτός αντέδρασε. Πιαστήκαμε στα χέρια. Άρχισαν να πέφτουν καρεκλιές. Μού ΄ριξε, αλλά του ΄ριξα κι εγώ και κατάλαβε. Φοβήθηκε και έτρεξε και μπήκε στο θάλαμο. Μετά σκέφτηκα τι έπρεπε να του είχα κάνει. Έπρεπε να κρατήσω τη μπετούγια έτσι και να του τη χώσω στο στομάχι. Να ξέρεις, ο μουρλός φοβέρα θέλει. Καλύτερα στη φυλακή παρά στο χώμα ». ( Μιλάει κραδαίνοντας τη μπετούγια στη γροθιά του με το αιχμηρό μέταλλο προς τα έξω ). 19

Οι στερεοτυπικές στάσεις προς τους ασθενείς 1/2  Οι στάσεις του προσωπικού προς τους ασθενείς φάνηκε να απαρτίζονται από στάσεις κατηγοριοποίησης, αποπροσωποποίησης και υποβάθμισης.  Αντιλαμβάνονται τους ασθενείς : σαν να έχουν ομοιογενή χαρακτηριστικά, αγνοώντας εντελώς τις ατομικές τους ιδιότητες, σαν να μην έχουν τα συναισθηματικά, ηθικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν έναν άνθρωπο, σαν να είναι κατώτεροι από τους άλλους ανθρώπους. 20

Οι στερεοτυπικές στάσεις προς τους ασθενείς 2/2  Νοσηλευτής : « Θα ’ πρεπε να υπάρχει μία συστηματική εκπαίδευση για εμάς και μία εκπαίδευση για όλο το προσωπικό που προσλαμβάνουν πριν πιάσει δουλειά στα περίπτερα. Να μη στηρίζονται στις γνώσεις των παλιών, γιατί έτσι γίνονται σαν κι αυτούς. Τους μαθαίνουν να κάνουν τα χοντρά πράγματα που έχουν συνηθίσει να κάνουν στους αρρώστους ». 21

Ο φόβος της απώλειας του ίδιου του εαυτού 1/2  Ο διχασμός, το άγχος και η σύγχυση των ασθενών φαίνεται να προκαλούν τεράστιες ανησυχίες, όχι μόνο στους ίδιους, αλλά και σε αυτούς που τάσσονται να τους φροντίζουν.  Τα μέλη του προσωπικού αισθάνονται ότι κάτι από τον εαυτό τους δέχεται επίθεση από τους ψυχικά ασθενείς, με βλαπτικές επιπτώσεις στην ψυχική τους ισορροπία.  Βιώνουν οξύ φόβο μόλυνσης από την ψυχική ασθένεια και φόβο απώλειας του έλεγχου του εαυτού τους. 22

Ο φόβος της απώλειας του ίδιου του εαυτού 2/2  Φύλακας ασθενών : « Μήπως εδώ μέσα τρελαινόμαστε κι εμείς ; Ξέρεις ότι ο Γ. που πήρε σύνταξη πριν τρεις μήνες από το περίπτερο δεν ήταν καλά ; Δούλευε χρόνια στο ψυχιατρείο, ήταν από τους παλιούς. Ήταν εξήντα τριών χρονών. Έπαιρνε αλοπεριντίν και φάρμακα. Στιγμές - στιγμές έκανε σαν κι αυτούς. Δεν ήθελε να φύγει από το περίπτερο. Η διευθύνουσα έλεγε να μην του δίνουμε σημασία. Να τον βάζουμε έτσι στις βάρδιες για να πάρει τη σύνταξη. Μπας και μας επηρεάζει κι εμάς εδώ που δουλεύουμε μ ’ αυτούς. Λες να μας τρελαίνουνε »; 23

Αντιμετώπιση με βία  Οι ανησυχίες και οι φόβοι που βιώνουν τροφοδοτούν τη δυσαρέσκειά τους για τους ασθενείς.  Για να κρατήσουν σε απόσταση και να εκμηδενίσουν τα αφόρητα συναισθήματα που τους προκαλεί η ψυχική ασθένεια προσφεύγουν αμυντικά σε πράξεις εκμηδένισης των ίδιων των φορέων της, των ασθενών.  Το κύριο χαρακτηριστικό που βρέθηκε να καθορίζει την ψυχιατρική ζωή είναι η ακραία και ανοιχτή βία που δέχονται οι ασθενείς. 24

Παραμέληση και κακοποίηση 1/7  Η παραμέληση και η κακοποίηση των ψυχικά ασθενών φαίνεται να συγκροτεί ένα γενικευμένο φαινόμενο στη λειτουργία του ψυχιατρείου. Εκδηλώνεται με διάφορες μορφές, με : παραμέληση των αναγκών φροντίδας, μη τήρηση βασικών κανόνων υγιεινής, κατάχρηση εξουσίας, εκμετάλλευση των ασθενών, κάθε είδους, καθήλωση με δέσιμο, δίχως εντολή ιατρού χημική καθήλωση, με πολυφαρμακία, και κακοποίηση. 25

Παραμέληση και κακοποίηση 2/7  Πρακτικός νοσοκόμος : « Τους ρωτάς : Την έκανες την ένεση στον άρρωστο ; Σου απαντάει : Ναι, την έκανα. Εγώ από πριν έχω μετρήσει τις ενέσεις και ο αριθμός τους μένει ο ίδιος ….. Αυτά πρέπει να κοιτάμε, τα βασικά. Γίνονται αυτά γιατί βαριούνται. Ξέρουν ότι ο άρρωστος έχει πρόβλημα, ότι είναι με 39,5 πυρετό. Προτιμούν να γράψουν ψέματα ότι έχει 37,5 πυρετό για να μην ασχοληθούν και κάνουν τίποτα. Έχουν άγνοια και από την άλλη τεμπελιάζουν. Σου λέει τι με νοιάζει, δεν με κουνάει τίποτα από τη δουλειά, είμαι δημόσιος υπάλληλος ». 26

Παραμέληση και κακοποίηση 3/7  Ασθενής : « Αυτοί ψάχνουνε για κοροΐδα. Θέλουν να κάνουν τις δουλείες του ψυχιατρείου οι άρρωστοι. Ο Μ. ( ασθενής ) κάθεται όλη τη μέρα και τρώγεται με τις λαμαρίνες. Με παγωμένο νερό, τράγκα - τρούγκα συνέχεια. Τη μια φορά έκοψε το χέρι του και την άλλη φορά έσπασε το πόδι του όταν κατέβαζε το καζάνι στις σκάλες ». 27

Παραμέληση και κακοποίηση 4/7  Νοσηλευτής : « Εδώ έχουμε και δύο περίπτερα. Όταν είχα πρωτοέρθει το κατάγγειλα. Δεν έγινε τίποτα. Στο τέλος πήγα να βρω και το μπελά μου. Έκανα αναφορά, αλλά θα μου κάνανε κι εμένα αναφορά. Πήγα να βρεθώ μπλεγμένος. Σήμερα γι ’ αυτό δεν έδωσα χρήματα στους αρρώστους. Ένας απ ’ αυτούς ( μέλη προσωπικού ) είναι πρωινός. Είπα να μείνει και στους αρρώστους κανένα κατοστάρικο. Θα τους πληρώσω αύριο που δεν θα είναι υπηρεσία κανένας τους ». 28

Παραμέληση και κακοποίηση 5/7  Ασθενής : « Είμαι τρελός εγώ ; Τριανταπέντε χρόνια δεν κατάπια ένα χάπι. Άμα με ζορίζανε και το κατάπινα, έβαζα το χέρι μου και το έκανα εμετό. Ένεση μου κάνανε. Ένεση τη δέχομαι. Τα χάπια δεν τα θέλω. Με πειράζουν. Τι να κάνω ; Να μαλώσω με τους νοσοκόμους ; Δώσε ένα - δύο χιλιάρικα να μη παίρνεις χάπια. Εγώ τους τα δίνω. Και τους κερνάω συνέχεια και τσιγάρα ». 29

Παραμέληση και κακοποίηση 6/7  Ασθενής : Άτυχος είμαι. Το ' χω πάρει απόφαση πια. Εγώ εδώ θα μείνω. Δεν μ ' αφήνουνε. Μόνο οι καινούργιοι φεύγουνε. Ένας γέρος εκεί έξω μου ' πε ότι έχει σαράντα χρόνια εδώ. Οι παλιοί μένουν γιατί είναι άρρωστοι. Δεν τους παίρνουνε. Φοβούνται μη χτυπήσουν κανέναν. Εγώ θα ' μουν τίμιος άνθρωπος. Είμαι καλός άνθρωπος εγώ. Ούτε βρίζω, ούτε πειράζω κανέναν. Άμα τσακωθείς και χτυπήσεις, δίκιο έχουν και αυτοί.... Ξέρεις.... Άμα κάνεις τίποτα οι νοσοκόμοι δένουν. Στενοχώρια είναι το ψυχιατρείο. Κάνω υπομονή. Τα βράδια κοιμάμαι βαριά και σηκώνομαι το πρωί σαν πεθαμένος ». 30

Παραμέληση και κακοποίηση 7/7  Ασθενής : « Με χτυπάνε. Πιο πολύ το βράδυ. Μου ρίχνουνε μπουνιές εδώ ( δείχνει το στήθος ). Για πλάκα το κάνουν ε ; Ξέρω κι εγώ ; Λένε κόλα του και ρίχνουνε χαστούκια και σφαλιάρες. Φοβάμαι μη με χτυπήσει κανένας δυνατά στην καρδιά και δεν κάνει. Μπορεί να πεθάνω. Η ιδιωτική ( κλινική ) είναι πιο καλά, ε ; Πληρώνεις λεφτά εκεί και σε προσέχουνε. Έχει και δωμάτιο δικό σου, και τηλεόραση και πιο καλούς νοσοκόμους. Δεν βαράνε, ούτε έχει κλωτσιές. Εδώ δεν προσέχουν καλά. Πέφτουν κλωτσιές, μπουνιές. Κάνουν αστεία ότι ξέρουν καράτε. Αυτά δεν είναι καλά ». 31

Η ψυχιατρική ρουτίνα της βίας  Η παραμέληση και η κακοποίηση των ασθενών καταλήγει να αποτελεί κανονικότητα, ρουτίνα στη καθημερινή ζωή στο ψυχιατρείο.  Εκδηλώνεται ως παράγωγο και σύμπτωμα της ίδιας της φύσης λειτουργίας των ψυχιατρείων και γενικότερα των ιδρυμάτων.  Προκύπτει ως αποτέλεσμα περιβαλλοντικών και ψυχοκοινωνικών παραγόντων, καθώς και ορισμένων χαρακτηριστικών αυτών των οργανισμών. 32

Περιβαλλοντικοί παράγοντες ιδρυματικής παραμέλησης και κακοποίησης  Αφορούν σε φτώχεια, επισφαλή και ανθυγιεινή διαβίωση, ελλείψεις βασικών αγαθών, ανικανοποίητες βασικές ανθρώπινες ανάγκες, ασφυκτικές κοινές συνθήκες διαβίωσης, αποκλεισμό και έναν ασυμβίβαστο συνδυασμό πρωτόγονων μεθόδων για την αντιμετώπιση των θεραπευτικών αναγκών των ασθενών.  Οι παράγοντες αυτοί αποδυναμώνουν τους μηχανισμούς αυτοελέγχου των μελών του προσωπικού. 33

Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες ιδρυματικής παραμέλησης και κακοποίησης  Αφορούν στις στάσεις και την ιδεολογία του προσωπικού που υποστηρίζει την ιδέα ότι η σκληρότητα είναι απαραίτητη.  Μεταξύ των μελών του προσωπικού η εκδήλωση ευαισθησίας και ενδιαφέροντος θεωρείται επικίνδυνη για την απώλεια του ελέγχου και κατακρίνεται σαν παθητική στάση. Την φροντίδα των ψυχικά ασθενών την προσλαμβάνουν σαν κάτι το επικίνδυνο για την ψυχική τους ισορροπία.  Αντίθετα, επιβραβεύεται η σκληρότητα. 34

Άλλα χαρακτηριστικά των οργανισμών που οδηγούν σε ιδρυματική κακοποίηση  Διάφορα άλλα χαρακτηριστικά των ψυχιατρείων, και γενικά των ιδρυμάτων, είναι δυνατόν να σχετίζονται με την εμφάνιση φαινόμενων παραμέλησης και κακοποίησης σε αυτά.  Ειδικότερα αυτά αφορούν : στην έλλειψη εκπαίδευσης των μελών του προσωπικού, στην έλλειψη εποπτείας του έργου τους, στην επιβάρυνσή τους με μεγάλο φόρτο εργασίας, στο φαινόμενο επαγγελματικής εξουθένωσης, και στις χαμηλές ανταμοιβές της εργασίας τους. 35

Σύνοψη  Το ψυχιατρείο, αλλά και κάθε κλειστό ίδρυμα, είναι ένας αναχρονιστικός κοινωνικός θεσμός.  Είναι μία σύγχρονη πρωτόγονη βαρβαρότητα, η οποία βασίζεται στις πρωτόγονες τελετουργικές συνήθειες της κάθαρσης και εξιλέωσης της ευρύτερης κοινωνικής ομάδας, με την θυσία ή τον εξοστρακισμό του εξιλαστήριου θύματος.  Κοινωνικά, αυτές φαίνεται να επιβιώνουν διαχρονικά έως και σήμερα. 36

Η συμβολική κοινωνική λειτουργία του ψυχιατρείου 1/2  Η συμβολική κοινωνική λειτουργία του ψυχιατρείου είναι το ανάλογο ενός Λαβύρινθου, ο οποίος πάντα σύμφωνα με τον μύθο προϋποθέτει τον Μινώταυρο, ο οποίος κατασπάραζε κάθε χρόνο όσους προσφέρονταν ως θυσία για την σωτηρία της πόλης. 37

Η συμβολική κοινωνική λειτουργία του ψυχιατρείου 2/2  Ασθενής : « Το τρελάδικο είναι λαβύρινθος. Μην μπεις μέσα, γιατί δεν βγαίνεις ποτέ. Άμα δεν μπορείς να τραβήξεις το σχοινί να βγεις, δεν βγαίνεις με τίποτα. Θα λιώσουν τα κόκαλά σου εδώ ». 38

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χάρης Ασημόπουλος Χάρης Ασημόπουλος. «Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία. Ενότητα 3: Ψυχιατρικός ιδρυματισμός και ιδρυματική κακοποίηση». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.